Abonamentul pe care îl deţineţi nu include drepturi de acces la acest modul.Pentru a avea acces la toată informaţia, trebuie să achiziționați un abonament sau să schimbaţi planul de abonament care să conțină modulul de .
Alege plan abonament
EMITENT |
Notă CTCE Forma consolidată a ORDONANŢEI DE URGENŢĂ nr. 7 din 19 februarie 2019, publicate în Monitorul Oficial nr. 137 din 20 februarie 2019, la data de 07 Martie 2019 este realizată prin includerea modificărilor și completărilor aduse de: ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 12 din 5 martie 2019.
Conţinutul acestui act aparţine exclusiv S.C. Centrul Teritorial de Calcul Electronic S.A. Piatra-Neamţ şi nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat informării utilizatorilor.
Având în vedere că prin Legea nr. 242/2018 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor au fost aduse modificări şi completări substanţiale în ceea ce priveşte concursul de admitere la Institutul Naţional al Magistraturii, formarea profesională iniţială a judecătorilor şi procurorilor, examenul de absolvire a Institutului Naţional al Magistraturii, stagiul judecătorilor şi procurorilor şi examenul de capacitate al acestora,luând în considerare faptul că, potrivit noilor dispoziţii, concursul de admitere la Institutul Naţional al Magistraturii se anunţă cu cel puţin 6 luni înainte de data stabilită pentru concurs,totodată, potrivit noilor dispoziţii legale, menţionate anterior, verificarea condiţiei de bună reputaţie şi a aptitudinii psihologice a candidaţilor la concursul de admitere la Institut se va face anterior susţinerii probelor de concurs, fiind necesară asigurarea persoanelor care vor face aceste verificări pentru un număr de câteva mii de candidaţi,întrucât, în situaţia aplicării noilor dispoziţii privind structura examenului de admitere la Institutul Naţional al Magistraturii organizat în anul 2019, durata previzibilă a concursului de admitere va fi de 8-9 luni, astfel încât, în situaţia aplicării acestora, concursul de admitere la Institutul Naţional al Magistraturii ar trebui anunţat cel târziu în luna februarie a anului în curs, neputând fi asigurat timpul necesar pentru adaptarea legislaţiei secundare în condiţii de transparenţă decizională şi pentru organizare logistică a concursului în noua formă reglementată prin Legea nr. 242/2018,ţinând seama de faptul că Legea nr. 242/2018 a majorat durata cursurilor de formare profesională la Institutul Naţional al Magistraturii, la 4 ani, şi a stabilit o nouă structură a cursurilor de formare profesională constând în urmarea de către auditorii de justiţie, după primul an de cursuri, a unor stagii de pregătire practică pentru perioade de câte şase luni la instanţe, parchete, penitenciare şi cabinete de avocatură, precum şi la alte instituţii cu relevanţă pentru pregătirea profesională, stagiile urmând a fi organizate pe baza unor protocoale de colaborare între Institutul Naţional al Magistraturii şi aceste instituţii cu relevanţă pentru pregătirea profesională,având în vedere faptul că, la finalul fiecărui stagiu, îndrumătorii de practică, stabiliţi prin Regulamentul de organizare, desfăşurare şi evaluare a stagiilor de practică, vor realiza o evaluare a capacităţii fiecărui auditor de a exercita funcţia de judecător sau procuror, iar nota finală de absolvire a Institutului Naţional al Magistraturii este compusă din media de la examenul de absolvire prevăzut de lege, ce va avea o pondere de 60%, şi media rezultată din evaluările realizate pe durata studiilor în cadrul Institutului Naţional al Magistraturii, ce va avea o pondere de 40%,întrucât pentru aplicarea noilor dispoziţii privind structura examenului de admitere la Institutul Naţional al Magistraturii şi formarea profesională iniţială a judecătorilor şi procurorilor este necesară asigurarea unui interval de timp rezonabil pentru pregătirea sistemului judiciar şi a Institutului Naţional al Magistraturii,având în vedere faptul că, prin Legea nr. 242/2018, durata stagiului judecătorilor şi procurorilor a fost majorată de la 1 an la 2 ani, fiind, totodată, modificate în mod substanţial prevederile referitoare la materia organizării şi desfăşurării examenului de capacitate,întrucât toate aceste modificări şi completări aduse Legii nr. 303/2004 prin Legea nr. 242/2018, referitoare la concursul de admitere la Institutul Naţional al Magistraturii, formarea profesională iniţială a judecătorilor şi procurorilor, examenul de absolvire a Institutului Naţional al Magistraturii, stagiul şi examenul de capacitate al judecătorilor şi procurorilor stagiari, care urmăresc asigurarea unei formări profesionale iniţiale a magistraţilor mai complexă, pe o perioadă de 4 ani, urmată de un stagiu de 2 ani, se găsesc într-o legătură indisolubilă,având în vedere faptul că, în conformitate cu dispoziţiile art. I pct. 157 din Legea nr. 242/2018, cu referire la art. 112 din Legea nr. 303/2004, „Dispoziţiile prevăzute la art. 16 alin. (3), art. 19, art. 26 şi art. 28 din prezenta lege intră în vigoare începând cu anul şcolar 2019-2020“,având în vedere şi solicitarea Consiliului Superior al Magistraturii, motivată de considerentele anterior prezentate, privind amânarea aplicării acestor dispoziţii legale, urmând ca acestea să fie aplicabile doar auditorilor de justiţie care vor susţine concursul de admitere la Institutul Naţional al Magistraturii începând cu anul 2020, este necesară adoptarea unor soluţii legislative temporare referitoare la organizarea, în anul 2019, a concursului de admitere la Institutul Naţional al Magistraturii, precum şi la formarea profesională iniţială a judecătorilor şi procurorilor, examenul de absolvire a Institutului Naţional al Magistraturii, stagiul şi examenul de capacitate al judecătorilor şi procurorilor stagiari.Ţinând seama de faptul că este necesară clarificarea problematicii delegării procurorilor în funcţiile de conducere din cadrul parchetelor pentru care numirea se face, potrivit legii, de Preşedintele României, în scopul consolidării instituţionale a acestor instituţii judiciare şi pentru a da eficienţă dispoziţiilor legale care reglementează procedura de numire în aceste funcţii de conducere, cu evitarea situaţiilor de provizorat,întrucât modificările şi completările aduse prin Legea nr. 242/2018 materiei promovării judecătorilor şi procurorilor au consacrat promovarea în două etape, mai întâi promovarea pe loc, iar apoi promovarea efectivă la instanţe sau parchete superioare, accesibilă doar judecătorilor şi procurorilor care au promovat anterior pe loc şi au dobândit astfel gradul profesional imediat superior, ceea ce impune o corelare a prevederilor în acest domeniu, deoarece modalitatea actuală de redactare a acestor texte normative generează dificultăţi de interpretare şi aplicare a acestora,ţinând seama de necesitatea adoptării unor reglementări prin care să fie eliminate o serie de elemente de incertitudine juridică generate de prevederi existente în legile supuse modificării şi completării prin prezenta ordonanţă de urgenţă,întrucât, în materia promovării judecătorilor şi procurorilor la instanţa supremă, potrivit reglementării în vigoare, concursul de promovare constă în două probe, respectiv o probă având ca obiect evaluarea actelor întocmite de candidaţi sau care privesc activitatea acestora şi un interviu susţinut în faţa Secţiei pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, iar nu în trei probe, cum se prevedea anterior adoptării Legii nr. 242/2018, se impune stabilirea punctajelor alocate fiecăreia dintre cele două probe de concurs, printr-o modificare corespunzătoare a normei; de asemenea, dispoziţiile legale actuale nu stabilesc numărul membrilor comisiilor de concurs constituite pentru proba având ca obiect evaluarea actelor întocmite de candidaţi sau care privesc activitatea acestora.Întrucât prin Legea nr. 234/2018 a fost modificat art. 44 din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, alineatul (3) al acestui articol prevăzând faptul că „acţiunea disciplinară în cazul abaterilor săvârşite de judecători, procurori şi magistraţi-asistenţi se exercită de Inspecţia Judiciară, prin inspectorul judiciar“, fiind aşadar eliminată soluţia legislativă anterioară care prevedea calitatea de titulari ai acţiunii disciplinare a ministrului justiţiei, preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, dar fără ca această soluţie să fie însoţită de modificarea corespunzătoare a altor prevederi din materia răspunderii disciplinare, care fac în continuare referire la exercitarea de către aceste persoane a unor prerogative decurgând din calitatea de titulari ai acţiunii disciplinare, nefiind deci asigurată o corelare a prevederilor legale aplicabile în materie,având în vedere şi faptul că dispoziţiile în vigoare ale art. 46 alin. (3) teza a doua şi art. 48 alin. (4) teza finală din Legea nr. 303/2004 stabilesc faptul că anularea sau modificarea în orice mod a baremului de răspuns stabilit pentru oricare din subiectele de concurs, după ce acest barem a fost adus la cunoştinţa candidaţilor, atrage invalidarea concursului şi reluarea acestuia, ceea ce va atrage invalidarea concursului şi reluarea acestuia chiar şi în ipoteza anulării sau modificării baremului pentru un singur subiect de concurs, soluţie care va ridica în practică serioase probleme, faţă de multitudinea subiectelor de concurs, în raport cu care probabilitatea admiterii cel puţin a unei contestaţii la barem este destul de mare, 


Formă consolidată valabilă la data 07-03-2019 Prezenta formă consolidată este valabilă începând cu data de 07-03-2019 până la data de 20-10-2023
Respins de ARTICOLUL UNIC din LEGE nr. 276 din 17 octombrie 2023 la data 21-10-2023