ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 206 din 27 noiembrie 2020pentru prorogarea termenului prevăzut la art. 22 alin. (1) din Legea nr. 118/2019 privind Registrul naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, precum şi pentru completarea Legii nr. 76/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului Naţional de Date Genetice Judiciare şi pentru stabilirea unor măsuri organizatorice de punere în aplicare a prevederilor acesteia
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 1169 din 3 decembrie 2020Data intrării în vigoare 03-12-2020
Având în vedere existenţa unui grad ridicat de comitere a unor infracţiuni care aduc atingere libertăţii sexuale sau de exploatare a unor persoane ori asupra minorilor, fiind de notorietate numeroase cazuri de astfel de abuzuri comise la nivel naţional,pentru a continua procesul de modernizare a cadrului legislativ naţional în vederea adaptării acestuia la cadrul normativ european, care pune în centrul său omul şi drepturile sale, în acest moment impunându-se luarea în considerare a creării unor mecanisme adecvate de asigurare a protecţiei categoriilor de persoane vulnerabile împotriva comiterii unor infracţiuni care aduc atingere libertăţii sexuale sau de exploatare a unor persoane,luând în considerare necesitatea punerii în acord cu celeritate a termenelor legale cu situaţia faptică, determinată de imposibilitatea asigurării funcţionalităţii mecanismelor create prin Legea nr. 118/2019 în termenul prevăzut actualmente de lege, astfel încât să se asigure legalitatea demersurilor efectuate în sensul eficientizării mecanismelor de protecţie a categoriilor de persoane vulnerabile împotriva comiterii infracţiunilor sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor,ţinând seama de faptul că neadoptarea de măsuri imediate, prin ordonanţă de urgenţă, ar conduce la dificultăţi în ceea ce priveşte o punere în aplicare optimă a prevederilor Legii nr. 118/2019 lipsind de eficienţă mecanismele instituite pentru protecţia categoriilor de persoane vulnerabile, situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,în considerarea celor mai sus precizate, din perspectiva exigenţelor art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, motivarea urgenţei şi a situaţiei extraordinare a cărei reglementare nu poate fi amânată fiind generată de necesitatea corelării termenelor legale astfel încât să permită operaţionalizarea Registrului naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor potrivit prevederilor cuprinse în contractul de achiziţie, respectiv de lipsa unor instrumente legale care să asigure funcţionalitatea mecanismelor create prin intermediul Legii nr. 118/2019 cu scopul reducerii semnificative a numărului de infracţiuni sexuale şi de exploatare a unor persoane,având în vedere faptul că toate activităţile şi mecanismele instituite prin Legea nr. 118/2019 în vederea sporirii protecţiei persoanelor împotriva infracţiunilor sexuale şi de exploatare devin inoperabile până în momentul operaţionalizării Registrului naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, întrucât toate acestea se realizează numai după înscrierea persoanei în Registru, interdependenţa dintre activitatea de operaţionalizare a Registrului naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor şi cea de înscriere în Registru a persoanelor care au comis infracţiuni ce fac obiectul Registrului aflate în evidenţa cazierului judiciar anterior operaţionalizării acestuia face necesară reglementarea unor măsuri organizatorice de punere în aplicare a acestor prevederi prin acelaşi act normativ,întrucât promovarea şi adoptarea unei legi pentru modificarea Legii nr. 118/2019 implică o procedură îndelungată, soluţie juridică ce presupune ca, pe tot parcursul procesului de legiferare, Inspectoratul General al Poliţiei Române să se afle în ipoteza derulării unui contract al cărui termen de realizare nu corespunde termenelor legale, neprorogarea în timp util a termenului de operaţionalizare făcând inaplicabile prevederile Legii nr. 118/2019,
ţinând cont şi de contextul actual, generat de pandemia de COVID-19, declarată de Organizaţia Mondială a Sănătăţii, care impune desfăşurarea unor activităţi concertate în toate sferele vieţii sociale şi realizarea unui răspuns prompt la toate aspectele neprevăzute care intervin în evoluţia răspândirii virusului SARS-CoV-2, inclusiv adoptarea cu celeritate a unor acte normative care să reglementeze în mod adecvat noile situaţii apărute, se impune prorogarea termenului de operaţionalizare a Registrului naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor în regim de urgenţă, reglementarea operativă neputându-se realiza pe calea procedurii obişnuite de legiferare ce presupune dezbateri amănunţite şi, implicit, o perioadă mai mare de timp,având în vedere impactul social al operaţionalizării Registrului naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, efectele pozitive ale implementării acestuia având valenţe în sfera protecţiei persoanelor vulnerabile, şi faptul că modernizarea cazierului judiciar va asigura buna funcţionare a sistemului de justiţie, contribuind la desfăşurarea actului de justiţie cu celeritate, precum şi faptul că, potrivit contractului de achiziţie, termenul de realizare a registrului este de 210 zile, „aproximativ 7 luni“, fiind astfel imposibilă operaţionalizarea Registrului naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor în termenul prevăzut actualmente de Legea nr. 118/2019,întrucât aspectele vizate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voinţa Guvernului, care pune în pericol interesul public şi a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanţă de urgenţă, în consecinţă,reţinându-se că, în cazul în care nu sunt acceptate măsurile propuse, nu se poate asigura punerea în aplicare în mod eficient şi cu celeritate a demersurilor de eficientizare a mecanismelor de protecţie a persoanelor împotriva comiterii unor infracţiuni sexuale sau de exploatare a unor persoane, având impact emoţional pentru cetăţeni, elemente care vizează interesul public general, iar, în contextul arătat, demersul nu poate fi amânat, existând riscul unor blocaje sau disfuncţionalităţi instituţionale, şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare, a căror reglementare impune adoptarea unor măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.Articolul ITermenul prevăzut la art. 22 alin. (1) din Legea nr. 118/2019 privind Registrul naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, precum şi pentru completarea Legii nr. 76/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului Naţional de Date Genetice Judiciare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 522 din 26 iunie 2019, se prorogă până la data de 30 iunie 2021.Articolul IIPentru persoanele înscrise în evidenţele cazierului judiciar anterior operaţionalizării Registrului care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 118/2019 privind Registrul naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, precum şi pentru completarea Legii nr. 76/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului Naţional de Date Genetice Judiciare, activităţile prevăzute la art. 11 din aceeaşi lege se efectuează într-un termen de cel mult un an de la data operaţionalizării Registrului naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor.
PRIM-MINISTRU
LUDOVIC ORBAN
Contrasemnează:
Ministrul afacerilor interne,
Marcel Ion VelaBucureşti, 27 noiembrie 2020.Nr. 206.-----

EMITENT |
Având în vedere existenţa unui grad ridicat de comitere a unor infracţiuni care aduc atingere libertăţii sexuale sau de exploatare a unor persoane ori asupra minorilor, fiind de notorietate numeroase cazuri de astfel de abuzuri comise la nivel naţional,pentru a continua procesul de modernizare a cadrului legislativ naţional în vederea adaptării acestuia la cadrul normativ european, care pune în centrul său omul şi drepturile sale, în acest moment impunându-se luarea în considerare a creării unor mecanisme adecvate de asigurare a protecţiei categoriilor de persoane vulnerabile împotriva comiterii unor infracţiuni care aduc atingere libertăţii sexuale sau de exploatare a unor persoane,luând în considerare necesitatea punerii în acord cu celeritate a termenelor legale cu situaţia faptică, determinată de imposibilitatea asigurării funcţionalităţii mecanismelor create prin Legea nr. 118/2019 în termenul prevăzut actualmente de lege, astfel încât să se asigure legalitatea demersurilor efectuate în sensul eficientizării mecanismelor de protecţie a categoriilor de persoane vulnerabile împotriva comiterii infracţiunilor sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor,ţinând seama de faptul că neadoptarea de măsuri imediate, prin ordonanţă de urgenţă, ar conduce la dificultăţi în ceea ce priveşte o punere în aplicare optimă a prevederilor Legii nr. 118/2019 lipsind de eficienţă mecanismele instituite pentru protecţia categoriilor de persoane vulnerabile, situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,în considerarea celor mai sus precizate, din perspectiva exigenţelor art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, motivarea urgenţei şi a situaţiei extraordinare a cărei reglementare nu poate fi amânată fiind generată de necesitatea corelării termenelor legale astfel încât să permită operaţionalizarea Registrului naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor potrivit prevederilor cuprinse în contractul de achiziţie, respectiv de lipsa unor instrumente legale care să asigure funcţionalitatea mecanismelor create prin intermediul Legii nr. 118/2019 cu scopul reducerii semnificative a numărului de infracţiuni sexuale şi de exploatare a unor persoane,având în vedere faptul că toate activităţile şi mecanismele instituite prin Legea nr. 118/2019 în vederea sporirii protecţiei persoanelor împotriva infracţiunilor sexuale şi de exploatare devin inoperabile până în momentul operaţionalizării Registrului naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, întrucât toate acestea se realizează numai după înscrierea persoanei în Registru, interdependenţa dintre activitatea de operaţionalizare a Registrului naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor şi cea de înscriere în Registru a persoanelor care au comis infracţiuni ce fac obiectul Registrului aflate în evidenţa cazierului judiciar anterior operaţionalizării acestuia face necesară reglementarea unor măsuri organizatorice de punere în aplicare a acestor prevederi prin acelaşi act normativ,întrucât promovarea şi adoptarea unei legi pentru modificarea Legii nr. 118/2019 implică o procedură îndelungată, soluţie juridică ce presupune ca, pe tot parcursul procesului de legiferare, Inspectoratul General al Poliţiei Române să se afle în ipoteza derulării unui contract al cărui termen de realizare nu corespunde termenelor legale, neprorogarea în timp util a termenului de operaţionalizare făcând inaplicabile prevederile Legii nr. 118/2019,

PRIM-MINISTRU
LUDOVIC ORBAN

Contrasemnează:
Ministrul afacerilor interne,
Marcel Ion VelaBucureşti, 27 noiembrie 2020.Nr. 206.-----

