Structură Act

Abonamentul pe care îl deţineţi nu include drepturi de acces la acest modul.

Pentru a avea acces la toată informaţia, trebuie să achiziționați un abonament sau să schimbaţi planul de abonament care să conțină modulul de .

Alege plan abonament
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 100 din 10 septembrie 2021pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 şi abrogarea unor acte normative din domeniul protecţiei sociale
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 884 din 15 septembrie 2021Data intrării în vigoare 15-09-2021
    Formă consolidată valabilă la data 17-01-2022 Prezenta formă consolidată este valabilă începând cu data de 17-01-2022 până la data de 04-10-2025


    Notă CTCE Forma consolidată a ORDONANŢEI DE URGENŢĂ nr. 100 din 10 septembrie 2021, publicate în Monitorul Oficial nr. 884 din 15 septembrie 2021, la data de 17 Ianuarie 2022 este realizată prin includerea modificărilor și completărilor aduse de: LEGEA nr. 17 din 13 ianuarie 2022.
    Conţinutul acestui act aparţine exclusiv S.C. Centrul Teritorial de Calcul Electronic S.A. Piatra-Neamţ şi nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat informării utilizatorilor.
    Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, reglementează nivelul antepreşcolar ca făcând parte din educaţia timpurie. Educaţia antepreşcolară se organizează în creşe, grădiniţe şi în centre de zi.Prin art. I din Legea nr. 201/2018 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul educaţiei se stabileşte faptul că statul asigură finanţarea de bază pentru toţi antepreşcolarii, iar la art. II se reglementează: creşele înfiinţate prin hotărâre a consiliului local, în subordinea acestuia, sunt parte a sistemului public educaţional. Ca urmare a acestor modificări legislative preluarea creşelor în cadrul sistemului de educaţie trebuia să se realizeze începând cu anul şcolar 2019-2020. Acest termen ce a fost prorogat până la începutul anului şcolar 2021-2022, conform art. II alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2019 pentru completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, instituirea unor derogări şi prorogarea unor termene, aprobată cu completări prin Legea nr. 230/2019. În şedinţa de Guvern din data de 14 iulie 2021 s-au stabilit etapele de implementare a Proiectului „România Educată“. În conformitate cu elementele de conţinut ale acestui proiect, conceptul de educaţie timpurie este abordat ca sistem integrat, astfel încât activitatea creşelor suportă o transformare sistemică, devenind parte a sistemului de educaţie. Proiectul ,,România Educată“ este cel mai amplu proiect de reformă a educaţiei, având ca scop realizarea unei educaţii incluzive, deoarece în acest moment România are una dintre cele mai mici rate de acces la educaţia timpurie pentru copii de până la 3 ani, din Uniunea Europeană. Implementarea proiectului va conduce la o creştere cu 96% a numărului copiilor de vârstă antepreşcolară care beneficiază de educaţie şi îngrijire timpurie.Această abordare sistemică unitară în ceea ce priveşte antepreşcolarii şi preşcolarii a fost adoptată prin memorandum la data de 14 iulie 2021. Din această perspectivă nu se mai justifică o prorogare a aplicării prevederilor art. 27 din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi în situaţia neadoptării prezentei ordonanţei de urgenţă ar fi afectat cadrul legal referitor la politicile publice în domeniul educaţiei, asumate la nivel de Guvern. Începând cu anul şcolar 2021-2022, sunt întrunite toate condiţiile pentru funcţionarea unui sistem unitar de educaţie timpurie, incluziv şi de calitate, prin preluarea creşelor în sistemul de educaţie şi pentru asigurarea unei guvernanţe unitare şi coerente, conform prevederilor Legii nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare. În acest sens, Ministerul Educaţiei a realizat constant, pe parcursul ultimilor 3 ani, o serie de demersuri care să pregătească acest pas.Cunoscând faptul că anul şcolar a început, se impune cu celeritate adoptarea de măsuri privind organizarea şi funcţionarea creşelor în cadrul sistemului de învăţământ preuniversitar. Măsurile necesare pentru buna funcţionare a creşelor în cadrul sistemului naţional de învăţământ vizează aspecte administrative, financiare şi manageriale, astfel încât lipsa acestora produce un dezechilibru ce ar afecta în sens negativ dreptul legitim al beneficiarilor indirecţi ai educaţiei, părinţi/reprezentanţi legali, de a înscrie copiii în creşe funcţionale ce aparţin unui sistem de educaţie predictibil şi eficient.Ţinând seama de faptul că este imperios necesar ca măsurile legislative ce fac obiectul acestei ordonanţe de urgenţă să intre în vigoare în septembrie 2021, ţinând cont de nevoia de a asigura organizarea şi funcţionarea eficientă, performantă şi predictibilă a sistemului naţional de educaţie, precum şi de a elimina efectele perturbatoare produse de absenţa unui cadru legislativ adecvat, aspecte care au consecinţe grave asupra drepturilor beneficiarilor direcţi ai educaţiei,deoarece toate aspectele de mai sus vizează interesul public şi constituie situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.Articolul ILegea educaţiei naţionale nr. 1/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:– La articolul 23 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:a)





    Formă consolidată valabilă la data 17-01-2022 Prezenta formă consolidată este valabilă începând cu data de 17-01-2022 până la data de 04-10-2025