ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 29 din 28 martie 2024pentru aprobarea Programului naţional de investiţii în infrastructura unităţilor spitaliceşti şi pentru abrogarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 55/2023 privind unele măsuri pentru implementarea proiectelor de infrastructură publică de sănătate cu finanţare din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului Sănătate şi din împrumuturi contractate cu instituţiile financiare internaţionale
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 268 din 28 martie 2024Data intrării în vigoare 28-03-2024
Având în vedere obligaţiile statului de a garanta şi de a asigura cadrul legislativ pentru exercitarea drepturilor fundamentale ale cetăţenilor, stabilite prin Constituţia României, republicată, obligaţii care se realizează prin toate structurile sale administrative şi prin instrumentele instituite în vederea sprijinirii autorităţilor administraţiei publice în dezvoltarea infrastructurii de sănătate,ţinând cont că prin Strategia naţională de sănătate pentru perioada 2023-2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.004/2023, se urmăreşte îmbunătăţirea calităţii serviciilor de sănătate prin investiţii în imobile noi, modernizarea sau extinderea imobilelor existente, dotări cu aparatură medicală şi alte dotări funcţionale în cel puţin 100 de unităţi sanitare publice, este imperios necesară susţinerea realizării obiectivelor de investiţii care permit asigurarea în cel mai scurt timp a unor servicii medicale esenţiale pentru creşterea calităţii vieţii în toate oraşele, municipiile şi judeţele din România.Ţinând cont de necesitatea luării unor măsuri urgente care să asigure o mai bună distribuţie a infrastructurii de sănătate, creşterea accesului populaţiei la servicii medicale de calitate, creşterea eficacităţii serviciilor medicale, o mai bună adaptare a infrastructurii la noile cerinţe tehnologice şi de asigurare a unor circuite funcţionale şi eficiente,luând în considerare faptul că neadoptarea în regim de urgenţă a prezentului program ar conduce la neasigurarea standardelor de calitate a vieţii, necesare populaţiei, în domeniul sănătăţii, cu atât mai mult cu cât România s-a angajat să asigure cetăţenilor ei servicii medicale la standarde europene,având în vedere că sectorul spitalicesc din România se confruntă cu multiple probleme, pornind de la o organizare complicată şi disfuncţională, o arhitectură care nu se adaptează cerinţelor actuale, costuri mari, eficienţă redusă, lipsa unui management profesional, inexistenţa unor mecanisme de control al calităţii, penuria şi distribuirea inechitabilă a resurselor umane, se impune intervenţia legislativă de urgenţă pentru crearea unui cadru legislativ care să permită finanţarea investiţiilor în infrastructura unităţilor spitaliceşti, astfel încât să se poată asigura accesul întregii populaţii la servicii medicale esenţiale, creşterea calităţii vieţii şi atingerea standardelor din ţările europene.În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.Articolul 1(1) Se aprobă Programul naţional de investiţii în infrastructura unităţilor spitaliceşti, denumit în continuare program, finanţat prin bugetul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene potrivit prevederilor art. 5.(2) Valoarea programului în perioada 2024-2031 este de 13.250.000 mii lei, distribuită după cum urmează:a) 2.100.000 mii lei, pentru investiţii prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a);b) 7.300.000 mii lei, pentru investiţii prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. b);c) 100.000 mii lei, pentru asistenţă tehnică pentru implementarea proiectelor;d) 500.000 mii lei, pentru investiţii prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. c);
e) 3.250.000 mii lei, pentru investiţii prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. d).(3) Pe parcursul derulării programului, Guvernul poate aproba prin hotărâre redistribuiri de sume între investiţiile prevăzute la alin. (2) lit. a) şi b), cu încadrarea în nivelul total al fondurilor alocate la nivelul programului.(4) În cadrul programului se realizează proiecte ce cuprind investiţii de tipul celor prevăzute la art. 4 alin. (2).(5) Pot fi finanţate prin prezentul program proiecte care nu sunt incluse la finanţare în programele derulate din fonduri externe nerambursabile în perioada de programare 2021-2027 sau prin alte programe naţionale sau comunitare, inclusiv din contracte de împrumut semnate cu instituţii de credit sau instituţii financiare interne sau internaţionale.(6) În scopul utilizării eficiente a fondurilor alocate prin program, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene poate dezangaja fondurile rămase neutilizate în urma atribuirii şi/sau finalizării contractelor de achiziţie publică aferente contractelor de finanţare aflate în implementare sau finalizate, în cursul unui exerciţiu bugetar, în vederea contractării de noi proiecte, în limita creditelor de angajament alocate programului.(7) Creditele de angajament dezangajate potrivit prevederilor alin. (6) se utilizează pentru finanţarea proiectelor aprobate pe baza criteriilor şi subcriteriilor de prioritizare prevăzute la art. 6 alin. (1) şi (2), pentru care s-au depus cereri de finanţare în termenul legal şi cărora nu li s-au alocat fonduri din cauza lipsei creditelor de angajament.
Articolul 2Beneficiarii programului sunt:a) unităţile administrativ-teritoriale, astfel cum sunt definite la art. 5 lit. pp) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, care au în coordonare/subordonare/autoritate sau în administrare/proprietate infrastructură spitalicească;b) unităţile sanitare publice: spitale publice orăşeneşti, municipale/municipale de urgenţă şi spitale judeţene/judeţene de urgenţă, spitale de specialitate, spitale clinice şi clinice de urgenţă, institute care desfăşoară activitate medicală spitalicească şi prespitalicească aflate în coordonarea/autoritatea/ subordonarea Ministerului Sănătăţii şi unităţile sanitare prevăzute la art. 4 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;c) parteneriat între autorităţile/instituţiile publice locale, astfel cum sunt definite la art. 5 lit. pp) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, care administrează de drept şi vor pune la dispoziţia parteneriatului terenuri şi clădiri în vederea realizării proiectului, şi unităţile sanitare publice.Articolul 3(1) Terenurile aferente investiţiilor, precum şi/sau construcţiile prevăzute a fi realizate prin proiectele din cadrul programului trebuie să se afle în proprietatea publică a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale şi/sau în administrarea beneficiarului.(2) Prin derogare de la prevederile art. 299 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 867 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru proiectele a căror finanţare este asigurată din prezentul program, în scopul implementării acestor proiecte, se conferă beneficiarilor proiectelor un drept legal de administrare temporară asupra imobilelor, astfel cum sunt ele definite la art. 1 alin. (5) din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, din domeniul public al statului, constituit pe baza unui protocol de delegare încheiat între administratorul de drept şi beneficiarul proiectului, exclusiv pe durata implementării şi monitorizării prevăzută în contractele de finanţare aferente proiectelor, fără obligativitatea de a înscrie dreptul de administrare temporară în cartea funciară. Dreptul de administrare temporară încetează odată cu finalizarea duratei de implementare sau, după caz, finalizarea duratei de monitorizare a proiectului.Articolul 4(1) Proiectele vizează investiţii în:a) spitale orăşeneşti şi municipale/municipale de urgenţă;b) spitale judeţene/judeţene de urgenţă, spitale de specialitate, spitale clinice şi clinice de urgenţă;c) unităţi sanitare finanţate prin proiecte derulate prin Programul operaţional Infrastructură mare 2014-2020 şi prin Programul operaţional regional 2014-2020, care au fost declarate nefuncţionale/nefinalizate la data de 31.12.2023 şi care nu sunt etapizate prin programele aferente perioadei de programare 2021-2027 sau finanţate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă;
d) unităţi sanitare publice care au fost aprobate pentru finanţare din Planul naţional de redresare şi rezilienţă de către Ministerul Sănătăţii în calitate de coordonator de reforme şi investiţii pentru componenta 12 - Sănătate prin Hotărârea Guvernului nr. 143/2023 privind aprobarea obiectivelor de investiţii finanţate conform Programului naţional de investiţii în infrastructura de sănătate, aferent ţintei 377, componenta 12 - Sănătate din anexa Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării Planului de redresare şi rezilienţă al României, a căror alocare financiară a fost diminuată potrivit prevederilor art. 18 din Regulamentul (UE) nr. 241/2021 prin actualizarea calculului prevăzut la art. 11 alin. (2) din Regulamentul 2021/241 privind MRR.(2) Pentru proiectele prevăzute la alin. (1) se pot realiza următoarele investiţii:a) realizarea de construcţii noi/extinderea şi dotarea acestora;b) lucrări de modernizare/reabilitare la construcţii existente şi dotarea acestora;c) extindere la construcţiile existente, inclusiv lucrări de conectare la clădiri existente şi dotare;d) lucrări şi dotări pentru digitalizare şi tranziţie verde.
(3) Proiectele finanţate prin program vor cuprinde cheltuielile necesare pentru realizarea investiţiilor prevăzute la alin. (2).(4) Investiţiile asupra clădirilor expertizate tehnic, care, potrivit Legii nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor, cu modificările şi completările ulterioare, se încadrează în clasele RsI sau RsII de risc seismic, nu sunt eligibile finanţării din program.(5) Prin excepţie de la alin. (4), sunt eligibile investiţiile în clădirile aflate în clasa Rs II de risc seismic, pentru care expertiza tehnică prevede obligatoriu lucrări de consolidare seismică după finalizarea cărora clădirea va fi încadrată în clasa de risc seismic Rs IV, şi investiţiile în clădirile prevăzute în proiectele nefinalizate/nefuncţionale finanţate din Programul operaţional Infrastructură mare 2014-2020 şi prin Programul operaţional regional 2014-2020. Lucrările de consolidare se pot face simultan cu investiţiile realizate prin program, iar cheltuielile aferente lucrărilor de consolidare sunt suportate de beneficiar.(6) În cadrul programului se finanţează doar proiectele pentru care există avizul de oportunitate din partea Ministerului Sănătăţii şi studiul de fezabilitate/documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţii întocmite şi aprobate potrivit Hotărârii Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, la momentul depunerii cererii de finanţare, şi care îndeplinesc standardele tehnice specifice instituţiilor financiare internaţionale, stabilite la nivelul ghidurilor de finanţare.(7) Valoarea maximă eligibilă a unui proiect finanţat prin program este:a) 2.000.000 mii lei pentru spitale judeţene/judeţene de urgenţă, spitale de specialitate şi spitale clinice şi clinice de urgenţă;b) 350.500 mii lei pentru spitale municipale/municipale de urgenţă;
c) 250.000 mii lei pentru spitale orăşeneşti.(8) Prin excepţie de la alin. (7), pentru obiectivele de investiţii prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. d), valoarea maximă a finanţării se va stabili potrivit sumelor comunicate de Ministerul Sănătăţii, fără a depăşi limita maximă prevăzută la art. 1 alin. (2) lit. e).(9) Pentru obiectivele de investiţii prevăzute la alin. (1) lit. d), Ministerul Sănătăţii va transmite trimestrial Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene lista proiectelor şi bugetele aprobate, care reprezintă limita maximă a finanţării, pentru fiecare proiect, în urma unei analize de progres a investiţiilor, dar fără a depăşi limita maximă prevăzută la art. 1 alin. (2) lit. e).Articolul 5(1) Finanţarea programului se asigură din:a) bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene de la o poziţie distinctă de transferuri;b) bugetele locale;c) alte surse legal constituite.(2) Pentru susţinerea finanţării programului potrivit alin. (1) lit. a) pot fi contractate împrumuturi de la instituţiile financiare internaţionale şi/sau de la alţi finanţatori, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările şi completările ulterioare. Pentru susţinerea finanţării programului potrivit alin. (1) lit. b) şi c), beneficiarii proiectelor finanţate din bugetele locale pot utiliza ca surse de finanţare complementare fonduri din bugetele proprii sau din alte surse legal constituite, dacă este cazul.(3) Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (16) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2024, de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se autorizează Ministerul Finanţelor, la propunerea Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, să introducă în anexa nr. 3/54/02, la capitolul 51.01 „Autorităţi publice şi acţiuni externe“ la titlul 51 „Transferuri între unităţi ale administraţiei publice“, creditele de angajament necesare programului.(4) Prin derogare de la prevederile art. 21 din Legea bugetului de stat pe anul 2024 nr. 421/2023, în anul 2024, de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene poate efectua virări de credite de angajament de la titlul 56 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare“ aferent cadrului financiar 2021-2027 la titlul 51 „Transferuri între unităţi ale administraţiei publice“, în vederea asigurării creditelor de angajament necesare programului.
Articolul 6(1) Proiectele finanţate prin program care vizează investiţiile de la art. 4 alin. (1) lit. a) şi b) vor fi selectate la finanţare pe baza următoarelor criterii-cadru:a) criterii-cadru de eligibilitate: tipologia unităţii sanitare, valoarea eligibilă a proiectului, tipuri de acţiuni eligibile, existenţa avizului de oportunitate şi existenţa studiului de fezabilitate/ documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţii;b) criterii-cadru de selecţie: relevanţa şi oportunitatea proiectului, maturitatea pregătirii proiectului, capacitatea administrativă a solicitantului, coerenţa şi eficacitatea intervenţiilor propuse, rezonabilitatea costurilor şi eficienţa investiţiilor propuse, inovarea şi calitatea proiectului propus, contribuţia proiectului la respectarea principiilor privind eficienţa resurselor/imunizarea la schimbările climatice, a principiilor orizontale - egalitatea de şanse, de gen şi nediscriminarea; operaţionalizarea, sustenabilitatea şi impactul investiţiei.(2) Prin derogare de la prevederile art. 34 alin. (2) teza a II-a din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a normelor metodologice privind punerea în aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, denumite în continuare norme metodologice, Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene detaliază subcriteriile aferente criteriilor-cadru menţionate la alin. (1), prin ordin comun al ministrului sănătăţii şi al ministrului investiţiilor şi proiectelor europene.(3) Ministerul Sănătăţii stabileşte metodologia de acordare a avizului de oportunitate prevăzut la art. 4 alin. (6), prin ordin al ministrului sănătăţii, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a normelor metodologice.(4) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a normelor metodologice, beneficiarii prevăzuţi la art. 2 pot depune cereri pentru obţinerea avizului de oportunitate din partea Ministerului Sănătăţii pentru investiţiile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi b).
În termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a normelor metodologice, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene aprobă prin ordin ghidul de finanţare şi lansează apelul de proiecte.(6) Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în urma evaluării proiectelor care vizează investiţiile de la art. 4 alin. (1) lit. a) şi b), întocmesc lista de proiecte propuse spre finanţare, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.(7) După aprobarea listei de proiecte prin hotărâre a Guvernului, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene încheie contracte de finanţare multianuale între Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi beneficiari, pe o perioadă de maximum 5 ani, în limita creditelor de angajament aprobate anual cu această destinaţie, fără eşalonarea anuală a creditelor bugetare, care se înscriu cumulat pentru toată perioada de finanţare. Pe durata de valabilitate a contractelor de finanţare, valoarea creditelor de angajament este egală cu valoarea creditelor bugetare.(8) În funcţie de prevederile bugetare aprobate anual cu această destinaţie, durata contractelor de finanţare prevăzută la alin. (7) poate fi prelungită cu maximum 2 ani, fără a depăşi data de 31 decembrie 2031.(9) Ulterior încheierii contractelor de finanţare, beneficiarii înaintează, la solicitarea Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, documentaţiile tehnico-economice către structurile de specialitate ale instituţiilor financiare internaţionale în vederea analizării acestora şi pentru asigurarea conformităţii documentaţiilor elaborate de beneficiari cu standarde tehnice specifice instituţiilor financiare internaţionale.(10) Beneficiarii sunt obligaţi să asigure în perioada analizării documentaţiilor tehnico-economice informaţiile necesare, documentele justificative, justificările, precum şi orice alte categorii de informaţii necesare în vederea obţinerii acceptului privind asigurarea finanţării proiectelor de investiţii în infrastructura unităţilor spitaliceşti de la bugetul de stat, inclusiv din împrumut contractat cu instituţiile financiare internaţionale.Articolul 7(1) Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene transferă beneficiarilor sumele aferente contractelor de finanţare încheiate potrivit prevederilor art. 6 alin. (7) în baza cererilor de transfer însoţite de documente justificative, în limita bugetului anual aprobat cu această destinaţie, în ordinea cronologică de înregistrare a cererilor de transfer.(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), cererile de transfer al sumelor necesare finalizării proiectelor care vizează investiţiile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. c) vor avea prioritate în acordarea transferurilor.(3) În situaţia epuizării creditelor bugetare disponibile în anul în curs, prevăzute în bugetul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene cu această destinaţie, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene înştiinţează beneficiarii contractelor de finanţare prevăzute la art. 6 alin. (7) cu privire la aceasta.(4) După primirea înştiinţării prevăzute la alin. (3), beneficiarii dispun măsurile necesare evitării înregistrării de arierate sau continuă implementarea proiectelor din surse proprii sau alte surse legal constituite.(5) După înştiinţarea beneficiarilor potrivit alin. (3), în situaţia suplimentării creditelor bugetare pentru anul în curs, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene anunţă beneficiarii cu privire la reluarea transferurilor de sume în condiţiile alin. (1) şi, după caz, cu privire la epuizarea creditelor bugetare suplimentare.(6) În perioada de valabilitate a contractelor de finanţare multianuală, în situaţia în care beneficiarii prevăzuţi la art. 6 alin. (7) efectuează plăţi din bugetele proprii, aceştia pot să solicite recuperarea acestora la Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, care transferă aceste sume în limita creditelor bugetare aprobate în buget cu această destinaţie, în condiţiile prevăzute la alin. (1).
(7) Pe perioada de derulare a contractelor de finanţare încheiate potrivit art. 6 alin. (7), în situaţia în care cererile de transfer depuse potrivit alin. (1) depăşesc nivelul creditelor bugetare aprobate prin legea bugetară anuală pentru anul în curs, sumele aferente acestora se transferă de către Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, cu prioritate, în anul bugetar următor, în ordinea cronologică de înregistrare în anul anterior a cererilor de transfer al sumelor necesare pentru achitarea cheltuielilor privind achiziţia bunurilor/serviciilor şi a lucrărilor executate.(8) În situaţia în care durata contractelor de finanţare prelungite în condiţiile art. 6 alin. (8) încetează, iar cererile de transfer depuse la Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene în perioada de valabilitate a contractului de finanţare, potrivit alin. (1), depăşesc nivelul creditelor bugetare aprobat prin legea bugetară anuală pentru anul în curs, plata acestora se realizează în condiţiile alin. (7) şi ale art. 28^1 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare.(9) În baza bugetului aprobat la nivelul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene pentru program şi a contractelor de finanţare încheiate în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă, beneficiarii prevăzuţi la art. 6 alin. (7) cuprind în bugetul propriu credite bugetare, estimate în funcţie de graficele de livrare de bunuri, prestare de servicii, execuţie de lucrări.(10) În cazul oricărui proiect nefinalizat până la data încetării contractului de finanţare se acordă respectivului beneficiar, prin efectul legii, o perioadă de graţie de 12 luni în vederea finalizării proiectului din fonduri proprii, prin încheierea unui act adiţional la contractul de finanţare.Articolul 8(1) Beneficiarii răspund de organizarea şi derularea procedurilor de atribuire a contractelor de bunuri/servicii/lucrări, în conformitate cu prevederile legale şi cu obligaţiile din contractele prevăzute la art. 6 alin (7), precum şi de modul de utilizare a sumelor alocate de la bugetul de stat prin program potrivit destinaţiei pentru care au fost alocate.
(2) Beneficiarii au obligaţia să transmită Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene toate documentele necesare monitorizării şi finanţării prin program a proiectelor şi sunt responsabili pentru realitatea, exactitatea şi legalitatea datelor prezentate.Articolul 9(1) Programarea, coordonarea şi monitorizarea utilizării fondurilor aferente programului se realizează de către Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene.(2) La solicitarea Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, reprezentanţii cu atribuţii de control din aparatul propriu al Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C. efectuează controale pentru verificarea situaţiei reale din teren în raport cu datele transmise prin solicitări şi documente.Articolul 10(1)
În cazul în care beneficiarii utilizează sumele transferate cu nerespectarea prevederilor legale sau contractuale, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene notifică beneficiarii cu privire la prevederile încălcate şi solicită restituirea acestor sume în termen de 30 de zile de la data notificării.(2) În cazul în care beneficiarii nu restituie Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene sumele în termenul prevăzut la alin. (1), acesta emite decizii de recuperare a sumelor plătite cu nerespectarea prevederilor legale sau contractuale, prin care se individualizează sumele de restituit. Decizia constituie titlu de creanţă şi cuprinde elementele actului administrativ fiscal prevăzute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. În titlul de creanţă se indică şi contul în care debitorul trebuie să efectueze plata.(3) Titlul de creanţă prevăzut la alin. (2) se transmite debitorului în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii.(4) Împotriva titlului de creanţă se poate formula contestaţie în termen de 30 de zile de la data comunicării, care se depune la Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi nu este supusă taxelor de timbru.(5) Introducerea contestaţiei nu suspendă executarea titlului de creanţă.(6) Debitorii au obligaţia efectuării plăţii sumelor stabilite prin decizia de recuperare a sumelor plătite cu nerespectarea prevederilor legale sau contractuale, în termen de 30 de zile de la data comunicării acesteia.(7) Titlul de creanţă constituie titlu executoriu la împlinirea termenului prevăzut la alin. (6).
(8) Debitorul datorează pentru neachitarea la termen a obligaţiilor stabilite prin titlul de creanţă o dobândă care se calculează prin aplicarea ratei dobânzii datorate la soldul rămas de plată din contravaloarea în lei a sumelor prevăzute la alin. (2), din prima zi de după expirarea termenului de plată stabilit potrivit prevederilor alin. (6) până la data stingerii acesteia.(9) În cazul nerecuperării sumelor stabilite potrivit prevederilor alin. (2), la expirarea termenului de 30 de zile de la data comunicării deciziei de recuperare a sumelor plătite cu nerespectarea prevederilor legale sau contractuale, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene comunică titlurile executorii împreună cu dovada comunicării acestora organelor fiscale competente din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în vederea recuperării potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.(10) Recuperarea sumelor stabilite potrivit prevederilor alin. (2) se realizează de către organele fiscale competente în conturile indicate de acestea, urmând a fi virate în conturile indicate în titlul de creanţă.(11) În vederea încasării de la debitor a dobânzii prevăzute la alin. (8), Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene are obligaţia de a calcula cuantumul acesteia şi de a emite decizia de stabilire a dobânzii, care constituie titlu de creanţă şi se comunică debitorului. Dispoziţiile alin. (9) sunt aplicabile în mod corespunzător.(12) Rata dobânzii datorate este rata dobânzii de politică monetară a Băncii Naţionale a României în vigoare la data comunicării deciziei de recuperare a sumelor plătite cu nerespectarea prevederilor legale sau contractuale.(13) Sumele reprezentând dobânzi datorate pentru neachitarea la termen a obligaţiilor prevăzute în titlul de creanţă se virează potrivit prevederilor alin. (10).(14) Acolo unde prezenta ordonanţă de urgenţă nu dispune, dispoziţiile Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător.
Articolul 11În situaţia în care în termen de 1 an de la data încheierii contractului de finanţare beneficiarii nu demarează procedurile de achiziţie publică în vederea contractării lucrărilor necesare realizării proiectului, contractul de finanţare va fi denunţat unilateral de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene.Articolul 12În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă Guvernul aprobă, prin hotărâre, normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Marian-Cătălin Predoiu
Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
Adrian Câciu
Ministrul sănătăţii,
Alexandru Rafila
p. Ministrul apărării naţionale,
Eduard Bachide,
secretar de stat
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
Adrian-Ioan Veştea
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Sorin-Mihai Grindeanu
Ministrul finanţelor,
Marcel-Ioan BoloşBucureşti, 28 martie 2024.Nr. 29.-----

EMITENT |
Având în vedere obligaţiile statului de a garanta şi de a asigura cadrul legislativ pentru exercitarea drepturilor fundamentale ale cetăţenilor, stabilite prin Constituţia României, republicată, obligaţii care se realizează prin toate structurile sale administrative şi prin instrumentele instituite în vederea sprijinirii autorităţilor administraţiei publice în dezvoltarea infrastructurii de sănătate,ţinând cont că prin Strategia naţională de sănătate pentru perioada 2023-2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.004/2023, se urmăreşte îmbunătăţirea calităţii serviciilor de sănătate prin investiţii în imobile noi, modernizarea sau extinderea imobilelor existente, dotări cu aparatură medicală şi alte dotări funcţionale în cel puţin 100 de unităţi sanitare publice, este imperios necesară susţinerea realizării obiectivelor de investiţii care permit asigurarea în cel mai scurt timp a unor servicii medicale esenţiale pentru creşterea calităţii vieţii în toate oraşele, municipiile şi judeţele din România.Ţinând cont de necesitatea luării unor măsuri urgente care să asigure o mai bună distribuţie a infrastructurii de sănătate, creşterea accesului populaţiei la servicii medicale de calitate, creşterea eficacităţii serviciilor medicale, o mai bună adaptare a infrastructurii la noile cerinţe tehnologice şi de asigurare a unor circuite funcţionale şi eficiente,luând în considerare faptul că neadoptarea în regim de urgenţă a prezentului program ar conduce la neasigurarea standardelor de calitate a vieţii, necesare populaţiei, în domeniul sănătăţii, cu atât mai mult cu cât România s-a angajat să asigure cetăţenilor ei servicii medicale la standarde europene,având în vedere că sectorul spitalicesc din România se confruntă cu multiple probleme, pornind de la o organizare complicată şi disfuncţională, o arhitectură care nu se adaptează cerinţelor actuale, costuri mari, eficienţă redusă, lipsa unui management profesional, inexistenţa unor mecanisme de control al calităţii, penuria şi distribuirea inechitabilă a resurselor umane, se impune intervenţia legislativă de urgenţă pentru crearea unui cadru legislativ care să permită finanţarea investiţiilor în infrastructura unităţilor spitaliceşti, astfel încât să se poată asigura accesul întregii populaţii la servicii medicale esenţiale, creşterea calităţii vieţii şi atingerea standardelor din ţările europene.În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,







Norme de aplicare
(5)METODOLOGIE din 25 iulie 2024
I. Elemente de contextLuând în considerare amplele nevoi din sectorul medical, acordarea sprijinului financiar pentru investiţii în acest domeniu se situează în vârful priorităţilor statului român şi de aceea investiţiile în infrastructura publică a spitalelor orăşeneşti şi municipale şi investiţiile în infrastructura publică a spitalelor judeţene, spitalelor judeţene de urgenţă, spitalelor monospecialitate, iniţial prevăzute a fi finanţate prin Programul Sănătate, vor fi finanţate prin Programul naţional de investiţii în infrastructura unităţilor spitaliceşti.Având în vedere că sectorul spitalicesc rămâne principala componentă a sistemului de sănătate care necesită investiţii suplimentare cu scopul de a asigura atât modernizarea infrastructurii de sănătate şi asistenţă medicală la nivel regional, cât şi creşterea accesului persoanelor, inclusiv al celor vulnerabile, la servicii medicale de calitate, intervenţia legislativă de urgenţă a Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene propune măsuri concrete care asigură astfel premisele demarării şi implementării proiectelor de infrastructură de sănătate publică de interes public şi implementarea acestora prin implicarea autorităţilor publice locale, conducând astfel la un plus de eficienţă şi la obţinerea de rezultate în domeniul sănătăţii.Începând cu data de 28 martie 2024, domeniul la care face referire proiectul de act normativ este reglementat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 29/2024 pentru aprobarea Programului naţional de investiţii în infrastructura unităţilor spitaliceşti şi pentru abrogarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 55/2023 privind unele măsuri pentru implementarea proiectelor de infrastructură publică de sănătate cu finanţare din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului Sănătate şi din împrumuturi contractate cu instituţiile financiare internaţionale.Adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 29/2024 a făcut parte din măsurile rapide şi coerente de intervenţie, având în vedere faptul că prin Programul naţional de investiţii în infrastructura unităţilor spitaliceşti urmează să fie iniţiate şi finalizate obiective de investiţii în domeniul infrastructurii publice a spitalelor orăşeneşti, municipale/municipale de urgenţă, şi judeţene/judeţene de urgenţă, spitale de specialitate, spitale clinice, spitale clinice de urgenţă, în vederea asigurării de servicii medicale de calitate pentru toată populaţia României, pentru a putea recupera discrepanţele din sistemul de sănătate publică şi a asigura creşterea calităţii serviciilor medicale publice la care să aibă acces cetăţenii.Investiţiile realizate în infrastructura de sănătate contribuie la: creşterea calităţii serviciilor medicale, accesul rapid la asistenţă medicală preventivă şi curativă de bună calitate. Astfel, se vor reduce inegalităţile în ceea ce priveşte starea de sănătate a populaţiei, prin diagnosticarea precoce şi tratarea cu succes a unor afecţiuni grave, ducând la scăderea ponderii persoanelor cu nevoi medicale neacoperite. Prin investiţiile care vor fi finanţate se va acorda o atenţie specială adaptării infrastructurii nou-construite pentru persoanele cu dizabilităţi.Investiţiile realizate vor conduce la îmbunătăţirea calităţii şi eficienţei asistenţei spitaliceşti, iar obiectivele specifice urmăresc crearea unei reţele spitaliceşti integrate funcţional, cu roluri şi funcţii specifice fiecărui nivel de complexitate şi competenţă al asistenţei medicale, îmbunătăţirea eficienţei şi sustenabilităţii serviciilor medicale, creşterea eficacităţii clinice în special la nivelul spitalelor, acces sporit al populaţiei din regiune la servicii medicale, inclusiv al grupurilor vulnerabile, reducerea mortalităţii evitabile în regiune, creşterea calităţii vieţii în regiune. O infrastructură nouă de sănătate va aduce beneficii semnificative pentru grupurile vulnerabile, aşa cum sunt definite de art. 6 lit. p) din Legea asistentei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, asigurându-le acces îmbunătăţit la serviciile medicale esenţiale, reducând disparităţile în îngrijirea sănătăţii şi contribuind la crearea unui mediu incluziv care să răspundă mai eficient nevoilor acestor categorii defavorizate. România, în calitate de stat membru al Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU) şi al Uniunii Europene (UE), şi-a exprimat adeziunea la cele 17 Obiective de dezvoltare durabilă (ODD) ale Agendei 2030, adoptată prin Rezoluţia Adunării Generale a ONU A/RES/70/1 în cadrul Summitului ONU pentru dezvoltare durabilă din septembrie 2015; astfel, din perspectiva dezvoltării durabile, investiţiile propuse vor contribui la obiectivul nr. 3 - Sănătate şi bunăstare, precum şi la obiectivul nr. 10 - Inegalităţi reduse, prin îmbunătăţirea accesului la servicii de asistenţă medicală de calitate, esenţială pentru funcţionarea adecvată a unei societăţi durabile, şi permiterea accesului la resurse al tuturor cetăţenilor.II. Cadrul legislativ general aplicabil:– Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 29/2024 pentru aprobarea Programului naţional de investiţii în infrastructura unităţilor spitaliceşti şi pentru abrogarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 55/2023 privind unele măsuri pentru implementarea proiectelor de infrastructură publică de sănătate cu finanţare din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului Sănătate şi din împrumuturi contractate cu instituţiile financiare internaţionale;– Hotărârea Guvernului nr. 768/2024 privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 29/2024 pentru aprobarea Programului naţional de investiţii în infrastructura unităţilor spitaliceşti şi pentru abrogarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 55/2023 privind unele măsuri pentru implementarea proiectelor de infrastructură publică de sănătate cu finanţare din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului Sănătate şi din împrumuturi contractate cu instituţiile financiare internaţionale;– Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.408/2010 privind aprobarea criteriilor de clasificare a spitalelor în funcţie de competenţă;
– Ordinul ministrului sănătăţii nr. 323/2011 privind aprobarea metodologiei şi a criteriilor minime obligatorii pentru clasificarea spitalelor în funcţie de competenţă, cu modificările şi completările ulterioare;– Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare;– Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;– Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare;– Hotărârea Guvernului nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare;– Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;– Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.
III. Modalitatea de evaluare a solicitărilor în vederea obţinerii avizului de oportunitateArticolul 1(1) Avizul de oportunitate este necesar în vederea implementării proiectelor de investiţii în spitale orăşeneşti, municipale/municipale de urgenţă, spitale judeţene/judeţene de urgenţă, spitale de specialitate, spitale clinice şi clinice de urgenţă, cu finanţare din Programul naţional de investiţii în infrastructura unităţilor spitaliceşti.(2) Investiţiile care se pot finanţa în cadrul proiectelor pot fi:a) realizarea de construcţii noi/extinderea şi dotarea acestora;b) lucrări de modernizare/reabilitare la construcţii existente şi dotarea acestora;c) extindere la construcţiile existente, inclusiv lucrări de conectare la clădiri existente şi dotare;d)
lucrări şi dotări pentru digitalizare şi tranziţie verde.(3) Pentru obţinerea avizului de oportunitate al Ministerului Sănătăţii în vederea implementării proiectelor din cadrul Programului naţional de investiţii în infrastructura unităţilor spitaliceşti, solicitanţii transmit obligatoriu în format electronic, la adresa de e-mail, aviz.pn.investitii@ms.ro, următoarele documente:a) solicitare pentru obţinerea avizului de oportunitate, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta metodologie;b) declaraţie privind evitarea conflictelor de interese, a fraudei, corupţiei şi dublei finanţări, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la prezenta metodologie;c) declaraţie de consimţământ privind prelucrarea datelor cu caracter personal, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la prezenta metodologie;d) declaraţie de angajament, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 la prezenta metodologie;e) studiul de fezabilitate/PT/DALI, după caz;
f) acordul de parteneriat, dacă este cazul.Articolul 2(1) La nivelul Ministerului Sănătăţii, prin ordin al ministrului sănătăţii, se constituie o comisie de evaluare care analizează documentele depuse de solicitanţi în vederea obţinerii avizului de oportunitate.(2) În componenţa comisiei de evaluare sunt nominalizaţi reprezentanţi ai Ministerului Sănătăţii şi/sau reprezentanţi ai altor instituţii din sistemul sanitar.(3) Membrii comisiei de evaluare semnează declaraţii referitoare la evitarea conflictului de interese şi imparţialitate.(4) Comisia de evaluare analizează documentele transmise de către solicitant şi întocmeşte procesul-verbal al evaluării în termen de maximum 5 zile de la înregistrarea tuturor documentelor necesare.
(5) În situaţia în care documentele transmise de solicitant sunt incomplete sau nu conţin informaţii suficiente în vederea evaluării obiective a acestora, comisia de evaluare poate solicita documente suplimentare.Articolul 3(1) Comisia de evaluare, în urma analizei tuturor documentelor, întocmeşte procesul-verbal de evaluare, conform anexei nr. 5 la prezenta metodologie.(2) Procesul-verbal de evaluare asumat se înaintează ministrului sănătăţii în vederea aprobării.Articolul 4(1) La nivelul Ministerului Sănătăţii, prin ordin al ministrului sănătăţii, se constituie o comisie de soluţionare a contestaţiilor, care analizează toate contestaţiile depuse de solicitanţi.(2) În componenţa comisiei de soluţionare a contestaţiilor sunt nominalizaţi reprezentanţi ai Ministerului Sănătăţii şi reprezentanţi ai altor instituţii din sistemul sanitar, alţii decât cei din componenţa comisiei de evaluare.(3) Membrii comisiei de soluţionare a contestaţiilor semnează declaraţii referitoare la evitarea conflictului de interese şi imparţialitate.(4) În termen de 48 de ore de la primirea rezultatului, solicitanţii pot formula contestaţii pentru care comisia de soluţionare a contestaţiilor va formula răspuns în maximum 2 zile lucrătoare.(5) Comisia de soluţionare a contestaţiilor analizează documentele transmise de către solicitant şi întocmeşte procesul-verbal, conform anexei nr. 6 la prezenta metodologie.(6) Procesul-verbal de soluţionare a contestaţiilor asumat se înaintează ministrului sănătăţii în vederea aprobării.(7) Rezultatul stabilit după soluţionarea contestaţiei rămâne definitiv.
Articolul 5Ministerul Sănătăţii, în baza procesului-verbal de evaluare, respectiv în baza procesului-verbal de soluţionare a contestaţiilor, eliberează avizul de oportunitate, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 7 la prezenta metodologie.IV. Dispoziţii finaleArticolul 6Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din prezenta metodologie.Anexa nr. 1la metodologieSOLICITAREpentru obţinerea avizului de oportunitate în vederea implementării proiectelor din cadrul Programului naţional de investiţii în infrastructura unităţilor spitaliceşti
1. Obiectivul proiectuluiSe va indica obiectivul pe care proiectul îşi propune să îl atingă.2. Justificarea proiectuluiÎn vederea justificării proiectului, se vor prezenta elemente precum cele de mai jos (lista nu este limitativă):– nevoile şi problemele identificate şi cum îşi propune proiectul să contribuie la satisfacerea nevoilor şi soluţionarea problemelor identificate;– competenţa solicitantului, inclusiv a partenerului, dacă este cazul, de a implementa proiectul propus în sensul satisfacerii nevoilor şi soluţionării problemelor identificate;– descrierea desfăşurării activităţii în prezent;– măsuri de asigurare a resursei umane specializate pentru funcţionarea unităţii sanitare şi după finalizarea proiectului;– etc.
3. Principii orizontale3.1. Finanţări acordate/solicitate anterior cu scop similarSe vor menţiona proiectele care au fost derulate anterior de solicitant sau pentru care a fost solicitată finanţare cu scop similar. Se vor menţiona măsuri pentru evitarea dublei finanţări.3.2. Măsuri referitoare la respectarea principiului egalitate de şanse şi egalitate de gen3.3. Respectarea dezvoltării durabile şi a principiul DNSH „do no significant harm“Solicitant:Semnătura ..............Data ........................Anexa nr. 2la metodologieDECLARAŢIEprivind evitarea conflictelor de interese, a fraudei, corupţiei şi dublei finanţăriSubsemnatul/Subsemnata, ...............(prenumele şi numele).................., în calitate de reprezentant legal/împuternicit al ..............(denumirea solicitantului/partenerului).................., în cadrul proiectului .........(titlul proiectului)......., pentru a putea participa în proiectul sus-menţionat, pentru care se solicită finanţare din Programul naţional de investiţii în infrastructura unităţilor spitaliceşti, declar pe propria răspundere, cunoscând prevederile art. 326 din Codul penal cu privire la falsul în declaraţii, că:– voi lua toate măsurile necesare pentru prevenirea neregulilor grave (conflict de interese, fraudă, corupţie), atât în faza de selecţie, evaluare şi contractare a proiectului propus spre finanţare din Programul naţional de investiţii în infrastructura unităţilor spitaliceşti, cât şi în cea de implementare a acestuia, în conformitate cu prevederile legale incidente;– proiectul propus spre finanţare (în întregime sau parţial) nu face obiectul unei alte solicitări de sprijin financiar care să acopere aceleaşi costuri;– proiectul propus spre finanţare (în întregime sau parţial) nu a mai beneficiat, în ultimii 5 ani, de sprijin financiar care să fi acoperit aceleaşi costuri.
Am luat cunoştinţă că declaraţia în fals atrage după sine încetarea acordului de finanţare, precum şi obligarea organizaţiei pe care o reprezint la rambursarea banilor care fac obiectul dublei finanţări şi la plata de despăgubiri pentru perioada scursă de la încasarea finanţării nerambursabile până la data descoperirii falsului.Numele şi prenumele ............................Data ............................Semnătura ............................Anexa nr. 3la metodologieDECLARAŢIEde consimţământ privind prelucrarea datelor cu caracter personalSubsemnatul/Subsemnata, ..............................., CNP ........................, posesor/posesoare al/a CI seria ....... nr. ......, domiciliat(ă) în ................................................., e-mail ..................., telefon ..........................., în calitate de reprezentant legal al ..............(Se vor completa denumirea, CUI/CIF şi adresa sediului social al solicitantului.)...........Declar prin prezenta că sunt de acord ca Ministerul Sănătăţii să fie autorizat, prin compartimentele de specialitate responsabile cu emiterea avizului de oportunitate pentru cererea de finanţare cu titlul ........................................., să proceseze datele mele personale/ale instituţiei pe care o reprezint în baza Regulamentului (UE) 2016/679 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi să prelucreze, să stocheze/arhiveze datele conform normelor legale incidente.De asemenea, prin prezenta sunt de acord cu prelucrarea datelor cu caracter personal în scopul mai sus menţionat, cu furnizarea datelor personale, precum şi cu accesarea şi prelucrarea acestora în bazele de date publice cu scopul realizării verificărilor presupuse de ghidul specific aplicabil, acordând inclusiv dreptul Ministerului Sănătăţii, Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene/Curţii Constituţionale a României/Direcţiei Naţionale Anticorupţie/Departamentului pentru Lupta Antifraudă şi altor instituţii implicate în sistemul de control şi/sau audit al fondurilor aferente Programului naţional de investiţii în infrastructura unităţilor spitaliceşti de a utiliza datele disponibile în baze de date externe în scopul identificării şi calculării indicatorilor de risc în procesul de verificare şi contractare a cererii de finanţare cu titlul ........ (denumire proiect)........... .Declar că am luat cunoştinţă de drepturile mele conferite de Regulamentul (UE) 2016/679, inclusiv despre drepturile pe care subiecţii datelor cu caracter personal le deţin, dreptul la acces la date, dreptul la ştergerea datelor („dreptul de a fi uitat“), dreptul la restricţionare, dreptul la portabilitatea datelor, dreptul la opoziţie, dreptul la rectificare, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.Modalitatea prin care solicit să fiu contactat în scopul furnizării de informaţii este telefon .......................... şi/sau adresa de email .............................şi/sau fax ..................................
Declar că am înţeles această declaraţie de consimţământ, că sunt de acord cu procesarea datelor mele personale prin canalele de mai sus în scopurile descrise în această declaraţie de consimţământ.Numele şi prenumele .....................Data .....................Semnătura ...........................Anexa nr. 4la metodologieDECLARAŢIE DE ANGAJAMENT^1(Se completează de solicitant.)Subsemnatul ................. (numele şi prenumele reprezentantului legal/împuternicit al instituţiei solicitante)........, posesor al CI seria ...... nr. ..............., eliberată de ............., CNP ............................./paşaport nr. ......................, eliberat de ..............., în calitate de ............... (funcţia reprezentantului legal/împuternicit al instituţiei solicitante), ..............., cunoscând că falsul în declaraţii este pedepsit de legea penală, mă angajez ca eu şi instituţia pe care o reprezint:1. să asigurăm condiţiile de desfăşurare optimă a activităţilor proiectului;2. să nu încercăm să obţinem informaţii confidenţiale legate de stadiul evaluării proiectului sau să influenţăm personalul Ministerului Sănătăţii/comisia de evaluare/experţii evaluatori în timpul procesului de evaluare şi selecţie;
3. să asigurăm folosinţa echipamentelor şi aplicaţiilor pentru scopul declarat în proiect;4. să asigurăm capacitatea operaţională şi administrativă necesare implementării proiectului (resurse umane suficiente şi resurse materiale necesare);5. să asigurăm obligatoriu garanţia şi mentenanţa rezultatului proiectului prin contractul/contractele încheiat/încheiate pe perioada implementării cu diverşi furnizori sau prin surse proprii;6. să nu furnizăm informaţii false sau incomplete.Reprezentant legal/împuternicit(denumirea oficială a solicitantului)(funcţia reprezentantului legal/împuternicitului)(numele, prenumele reprezentantului legal/împuternicitului*)(semnătura reprezentantului legal/împuternicitului)Data: (zz/ll/aa)
^1 Se completează de către reprezentantul legal al solicitantului sau de către împuternicit.*) Se va completa cu majuscule şi fără abrevieri.Anexa nr. 5la metodologiePROCES-VERBALde evaluare a proiectelor depuse în vederea obţinerii avizului de oportunitate
Comisia de evaluare, constituită în baza .......... (act administrativ)............ nr. ........... din .....(data)..., formată din:– preşedinte:
– membru:– membru:– secretar:s-a întrunit astăzi, ......(data)......., ora ........., în vederea evaluării documentelor justificative depuse de către ...........(denumirea solicitantului).......... în vederea obţinerii avizului de oportunitate pentru proiectul ..................(denumirea proiectului).............Procedura de evaluare s-a desfăşurat cu respectarea condiţiilor din cadrul Metodologiei pentru obţinerea avizului de oportunitate în vederea implementării proiectelor din cadrul Programului naţional de investiţii în infrastructura unităţilor spitaliceşti, aprobată prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 3.991/2024.În vederea obţinerii avizului de oportunitate .........(denumirea solicitantului)............ a depus următoarele documente:– ...................... nr. ............ din data de ............;– ...................... nr. ............ din data de ............;(....).
În urma analizării documentelor depuse de către .........(denumirea solicitantului)..........., comisia de evaluare a solicitat clarificări prin Adresa nr. ....... din data de ........... cu privire la ........... (Se completează doar dacă este cazul.)............ .În urma clarificărilor transmise de către .........(denumirea solicitantului)........... comisia de evaluare a constatat următoarele:
Astfel, având în vedere solicitarea ............(denumirea solicitantului)............ nr. ............ din data de .............., ca urmare a evaluării documentelor justificative depuse în vederea avizului de oportunitate, comisia de evaluare propune emiterea avizului de oportunitate pentru proiectul .......................................... .Comisia de evaluare:– preşedinte:– membru:– membru:– secretar:Anexa nr. 6la metodologiePROCES-VERBALde soluţionare a contestaţiilor pentru proiectele depuse în vederea obţinerii avizului de oportunitate
Comisia de soluţionare a contestaţiilor, constituită în baza ...........(act administrativ)............ nr. ........... din ...(data)..., formată din:– preşedinte:
– membru:– membru:– secretar:s-a întrunit astăzi, .......(data)......, ora ....., în vederea analizării contestaţiei depuse de către .............(denumirea solicitantului).............. pentru Avizul de oportunitate emis de către Ministerul Sănătăţii nr. ....... din data de ........... pentru proiectul ........(denumirea proiectului)........... .Procedura de soluţionare a contestaţiilor s-a desfăşurat cu respectarea condiţiilor din cadrul Metodologiei pentru obţinerea avizului de oportunitate în vederea implementării proiectelor din cadrul Programului naţional de investiţii în infrastructura unităţilor spitaliceşti, aprobată prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 3.991/2024.Documentele depuse în vederea obţinerii avizului de către ...........(denumirea solicitantului).......... şi analizate de către comisia de evaluare au fost după cum urmează:– ...................... nr. ............ din data de ............;– ...................... nr. ............ din data de ............;(....).
În etapa de evaluare comisia de evaluare a solicitat clarificări prin Adresa nr. ........ din data de ................ cu privire la ........ (Se completează doar dacă este cazul.)............. .În urma clarificărilor transmise de către ..........(denumirea solicitantului)......, comisia de evaluare a constatat următoarele: .......................
Astfel, având în vedere Contestaţia depusă de către ............. (denumirea solicitantului)......... ............... nr. .......... din data de .............., ca urmare a evaluării documentelor justificative ce au stat la baza emiterii Avizului de oportunitate nr. .... din data de .........., comisia de soluţionare a contestaţiilor menţine decizia comisiei de evaluare/propune emiterea avizului pozitiv pentru proiectul ..........................................Comisia de soluţionare a contestaţiilor:– preşedinte:– membru:– membru:–
secretar:Anexa nr. 7la metodologieMINISTERUL SĂNĂTĂŢIIAVIZde oportunitate a obiectivului de investiţii propusCătre(....)În urma analizei solicitării privind acordarea Avizului de oportunitate nr. ........... cu privire la proiectul .......(denumirea proiectului)........., depus de către solicitantul ..........(denumirea solicitantului)............., vă comunicăm rezultatul analizei Ministerului Sănătăţii cu privire la:a) propuneri de investiţii care fac parte din categoria unităţilor sanitare publice cu paturi, înfiinţate conform legislaţiei în vigoare;......... Da ......... Nu
b) existenţa dreptului de proprietate sau a altui drept asupra terenului, care permite realizarea lucrărilor de construcţii, confirmat prin înscrierea în cartea funciară;......... Da ......... Nuc) existenţa acordului proprietarului în vederea realizării lucrărilor de construcţii;......... Da ......... Nud) existenţa studiului de fezabilitate (SF) sau a documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţie (DALI) sau a proiectului tehnic (PT), după caz, pentru propunerile de investiţii, finalizat la momentul depunerii solicitării;......... Da ......... Nue) încadrarea propunerii de investiţii în valoarea maximă eligibilă prevăzută la art. 4 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 29/2024, aferentă finanţării din Programul naţional de investiţii în infrastructura unităţilor spitaliceşti:a) 2.000.000 mii lei pentru spitale judeţene/judeţene de urgenţă, spitale de specialitate şi spitale clinice şi clinice de urgenţă;b) 350.500 mii lei pentru spitale municipale/municipale de urgenţă;
c) 250.000 mii lei pentru spitale orăşeneşti;......... Da ......... Nuf) obiectivul de investiţii propus respectă reglementările Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 29/2024......... Da ......... NuAlte observaţii ......................................................................Faţă de cele mai sus menţionate vă comunicăm:Ministerul Sănătăţii avizează favorabil obiectivul de investiţii .......(denumirea obiectivului)........., depus de către ..........(denumirea solicitantului)......, motivat de:(..............................)







Denumirea solicitantului: | |
Ordonatorul principal de credite: | |
Denumirea obiectivului de investiţii conform documentaţiei tehnice a obiectivului de investiţii | |
Tipologia unităţii sanitare: | [ ] spital orăşenesc [ ] spital municipal/municipal de urgenţă [ ] spital judeţean/judeţean de urgenţă [ ] spital de specialitate [ ] spital clinic/clinic de urgenţă |
Adresă | |
Cod fiscal | |
Contact![]() | |
Telefon | |
Reprezentant legal | |
Funcţie | |
Cererea de finanţare va fi depusă în parteneriat, după caz. | [ ] Da |
[ ] Nu | |
Existenţa acordului de parteneriat, după caz | [ ] Da |
[ ] Nu | |
Bugetul total al obiectivului de investiţii propus (lei fără TVA) | |
Contribuţie proprie (lei fără TVA) | |
Durata de implementare (nr. luni estimate) | |
Propunerea de investiţii face parte din categoria unităţilor sanitare publice cu paturi. | [ ] Da |
[ ] Nu![]() | |
Terenurile aferente investiţiilor, precum şi/sau construcţiile prevăzute a fi realizate prin proiectele din cadrul programului se află în proprietatea publică a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale şi/sau în administrarea beneficiarului. | [ ] Da |
[ ] Nu | |
Beneficiarul proiectului are drept legal de administrare temporară asupra imobilelor, constituit pe baza unui protocol de delegare încheiat cu administratorul de drept. | [ ] Da |
[ ] Nu | |
Studiu de fezabilitate (SF)/documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţie (DALI)/proiectului tehnic (PT), după caz, proces-verbal de recepţie a SF/DALI/Pt pentru propunerile de investiţii | [ ] Da |
[ ] Nu | |
Tipologie acţiuni | [ ] construcţii noi [ ] extindere [ ] modernizare [ ] reabilitare [ ] extindere la construcţiile existente, inclusiv lucrări de conectare la clădiri existente [ ] lucrări pentru digitalizare şi tranziţie verde [ ] dotări pentru digitalizare şi tranziţie verde [ ] dotare |
Încadrarea propunerii de investiţii în cadrul de dezvoltare al Strategiei naţionale de sănătate a României 2023-2030 şi al altor documente programatice (de exemplu, master-planuri regionale etc.) ![]() | [ ] cardiologie [ ] chirurgie cardiovasculară [ ] oncologie [ ] obstetrică-ginecologie [ ] pediatrie [ ] neonatologie [ ] boli infecţioase şi pneumologie [ ] psihiatrie [ ] transplant [ ] politraumatologie [ ] neurochirurgie şi boli cerebrovasculare |
Numărul propus de paturi de spitalizare continuă din cadrul investiţiei | |
Numărul propus de paturi de spitalizare de zi din cadrul investiţiei | |
Numărul propus de paturi ATI | |
Numărul propus de săli de operaţie | |
Digitalizare (Vă rugăm descrieţi soluţiile de digitalizare a unităţii sanitare, dacă este cazul.) |






Titlul proiectului | |
Codul proiectului |


Anexa nr. 1 la metodologie | [ ] Da |
[ ] Nu | |
Anexa nr. 1 a fost întocmită corect, complet şi semnată | [ ] Da |
[ ] Nu | |
Anexa nr. 2 la metodologie | [ ] Da |
[ ] Nu | |
Anexa nr. 2 a fost întocmită corect, complet şi semnată | [ ] Da |
[ ] Nu | |
Anexei nr. 3 la metodologie | [ ] Da |
[ ] Nu | |
Anexa nr. 3 a fost întocmită corect, complet şi semnată![]() | [ ] Da |
[ ] Nu | |
Anexa nr. 4 la metodologie | [ ] Da |
[ ] Nu | |
Anexa nr. 4 la metodologie a fost întocmită corect, complet şi semnată | [ ] Da |
[ ] Nu |
Titlul proiectului | |
Codul proiectului |


Anexa nr. 1 la metodologie | [ ] Da |
[ ] Nu | |
Anexa nr. 1 a fost întocmită corect, complet şi semnată | [ ] Da |
[ ] Nu | |
Anexa nr. 2 la metodologie | [ ] Da |
[ ] Nu | |
Anexa nr. 2 a fost întocmită corect, complet şi semnată | [ ] Da |
[ ] Nu | |
Anexa nr. 3 la metodologie | [ ] Da |
[ ] Nu | |
Anexa nr. 3 a fost întocmită corect, complet şi semnată![]() | [ ] Da |
[ ] Nu | |
Anexa nr. 4 la metodologie | [ ] Da |
[ ] Nu | |
Anexa nr. 4 a fost întocmită corect, complet şi semnată | [ ] Da |
[ ] Nu |









Norme de aplicare
Articolul 13La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 55/2023 privind unele măsuri pentru implementarea proiectelor de infrastructură publică de sănătate cu finanţare din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului Sănătate şi din împrumuturi contractate cu instituţiile financiare internaţionale, publicată în Monitorul Oficial al Românei, Partea I, nr. 504 din 8 iunie 2023, aprobată cu modificări prin Legea nr. 399/2023, se abrogă.NORME METODOLOGICE din 4 iulie 2024Capitolul I Dispoziţii generaleArticolul 1(1)
Programul naţional de investiţii în infrastructura unităţilor spitaliceşti, denumit în continuare Program, este un program în cadrul căruia se încheie contracte de finanţare multianuale, finanţat de la bugetul de stat, prin Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, bugetele locale şi alte surse legal constituite.(2) Beneficiarii Programului sunt prevăzuţi la art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 29/2024 pentru aprobarea Programului naţional de investiţii în infrastructura unităţilor spitaliceşti şi pentru abrogarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 55/2023 privind unele măsuri pentru implementarea proiectelor de infrastructură publică de sănătate cu finanţare din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului Sănătate şi din împrumuturi contractate cu instituţiile financiare internaţionale, denumită în continuare ordonanţă de urgenţă.(3) Pentru proiectele ai căror beneficiari sunt parteneriatele încheiate potrivit prevederilor art. 2 lit. c) din ordonanţa de urgenţă se poate desemna un lider de parteneriat. Liderul de parteneriat reprezintă o autoritate/instituţie publică locală, astfel cum sunt definite la art. 5 lit. pp) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, sau o unitate sanitară publică.Articolul 2(1) Prin Program se pot finanţa proiectele ce vizează investiţiile în infrastructura publică de sănătate, prevăzute la art. 4 din ordonanţa de urgenţă.(2) Pentru fiecare categorie de investiţii prevăzută la art. 4 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene lansează apel de proiecte. Criteriile-cadru de eligibilitate şi criteriile-cadru de selecţie, precum şi procesul de evaluare, selecţie, contractare, monitorizare tehnică şi management financiar pe întreaga durată de implementare se detaliază prin ghidul de finanţare, aprobat prin ordin al ministrului investiţiilor şi proiectelor europene.
Capitolul II Cheltuieli eligibileArticolul 3(1) Pentru categoriile de investiţii prevăzute la art. 4 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă se pot finanţa de la bugetul de stat, prin Program, următoarele capitole/subcapitole de cheltuieli prevăzute în anexa nr. 7 - Deviz general al obiectivului de investiţie la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare:
(2) Cheltuielile aferente cap. 7 din anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare, sunt prevăzute în bugetul proiectului potrivit prevederilor din aceeaşi hotărâre şi pot fi utilizate numai după încheierea unui act adiţional la contractul de finanţare.Capitolul III Lansarea ghidului şi depunerea cererilor de finanţareArticolul 4(1) În vederea derulării Programului, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene lansează apel de proiecte potrivit prevederilor art. 6 alin. (5) din ordonanţa de urgenţă.
(2) Toate activităţile specifice Programului se desfăşoară prin intermediul unui sistem informatic centralizat, dezvoltat de către Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene pentru a asigura colectarea informaţiilor referitoare la implementarea şi monitorizarea Programului.Articolul 5(1) În vederea includerii la finanţare prin Program, solicitantul/liderul/partenerii transmit(e) cererea de finanţare, în termenul prevăzut în ghidul de finanţare, ţinând cont de criteriile-cadru aplicabile apelului de proiecte în care se solicită finanţare, pentru acoperirea totală sau parţială a costurilor de realizare ale unui proiect, însoţită de anexele şi documentele specificate în ghidul de finanţare.(2) În vederea depunerii cererilor de finanţare pentru categoriile de investiţii prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi b) din ordonanţa de urgenţă este necesară obţinerea avizului de oportunitate din partea Ministerului Sănătăţii, conform prevederilor art. 6 alin. (4) din ordonanţa de urgenţă.(3) În vederea depunerii cererilor de finanţare pentru categoriile de investiţii prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. d) din ordonanţa de urgenţă, Ministerul Sănătăţii transmite Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene trimestrial, în primele 10 zile ale fiecărui trimestru, lista proiectelor şi bugetele aprobate, în vederea cuprinderii acestora în anexa la ghidul de finanţare.
Capitolul IV Procesul de verificare, evaluare şi selecţieArticolul 6(1) Cererile de finanţare se verifică la nivelul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene din punctul de vedere al conformităţii cu criteriile-cadru de selecţie, potrivit condiţiilor aplicabile apelului de proiecte, stabilite prin ghidul de finanţare.(2) Solicitantul/Liderul/Partenerii îşi asumă respectarea criteriilor-cadru de eligibilitate prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. a) din ordonanţa de urgenţă şi detaliate prin ghidul de finanţare, prin declaraţia pe propria răspundere, care se depune odată cu cererea de finanţare. În situaţia în care, după verificarea criteriilor-cadru de selecţie, proiectul este propus pentru contractare, solicitantul/liderul/partenerii este/sunt obligat/obligaţi să facă dovada îndeplinirii criteriilor-cadru de eligibilitate prevăzute de ghidul de finanţare în etapa de contractare, prin documente justificative. Prin declaraţia pe propria răspundere, sub sancţiunea pedepselor privind infracţiunile de fals, prevăzute de Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, reprezentanţii legali ai solicitantului/liderului/partenerilor, după caz, confirmă îndeplinirea tuturor criteriilor-cadru de eligibilitate specificate în ghidul de finanţare aplicabil.(3) Pentru categoriile de investiţii prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi b) din ordonanţa de urgenţă, după verificarea criteriilor-cadru de selecţie, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene emite notificarea privind rezultatul procesului de evaluare şi o transmite solicitantului.(4) Împotriva notificării privind rezultatul procesului de evaluare se poate formula contestaţie, în termen de 30 de zile de la data comunicării, care se transmite la Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi nu este supusă taxelor de timbru.(5) Evaluarea tehnică şi financiară a cererilor de finanţare aferente categoriilor de investiţii prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi b) din ordonanţa de urgenţă se efectuează de către comisiile de evaluare stabilite la nivelul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, conform criteriilor-cadru de selecţie stabilite în grilele de evaluare tehnică şi financiară incluse în ghidul de finanţare aplicabil.(6)
Selecţia proiectelor aferente categoriilor de investiţii prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi b) din ordonanţa de urgenţă propuse la finanţare se efectuează în ordinea descrescătoare a punctajelor obţinute în urma procesului de evaluare.Articolul 7După aprobarea listei proiectelor propuse pentru finanţare, în vederea încheierii contractelor de finanţare, solicitantul/liderul/partenerii selectat/selectaţi este/sunt obligat/ obligaţi să încarce, în termen de 30 de zile, în sistemul informatic, documentele prevăzute în ghidul de finanţare aplicabil, sub sancţiunea respingerii cererii de finanţare.Capitolul V ContractareaArticolul 8(1) Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene încheie contracte de finanţare multianuale cu solicitantul/liderul/ partenerii proiectelor.(2) Pentru proiectele aferente categoriilor de investiţii prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. c) din ordonanţa de urgenţă, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene se asigură de includerea, în cadrul contractelor de finanţare încheiate cu beneficiarii/liderii/partenerii, a indicatorilor din proiectele derulate prin Programul operaţional Infrastructură mare 2014-2020 şi prin Programul operaţional regional 2014-2020 care nu au fost realizaţi până la data de 31 decembrie 2023.(3) Pentru proiectele aferente categoriilor de investiţii prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi b) din ordonanţa de urgenţă, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene se asigură de includerea, în cadrul contractelor de finanţare încheiate cu beneficiarii/liderii/partenerii, a unor indicatori de proiect care să furnizeze informaţii relevante pentru măsurarea stadiului de îndeplinire a obiectivelor proiectului.(4) În etapa de contractare se solicită beneficiarilor/liderilor/ partenerilor hotărârea de aprobare a proiectului şi a indicatorilor tehnico-economici ai investiţiei, în conformitate cu art. 42 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, sau cu art. 44 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare.Capitolul VI Prevederi specifice proiectelor implementate în parteneriatArticolul 9(1) Proiectele finanţate din Program pot avea ca beneficiari parteneriate compuse din autorităţi/instituţii publice locale şi/sau unităţi sanitare publice, cu posibilitatea desemnării uneia dintre entităţi ca lider al parteneriatului.(2) Pentru proiectele implementate în parteneriat, partenerii pot desemna un lider responsabil cu asigurarea implementării proiectului şi a respectării tuturor prevederilor contractului de finanţare încheiat cu Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, precum şi cu respectarea prevederilor prezentelor norme metodologice.
Articolul 10Pentru proiectele care au desemnat un lider de parteneriat, liderul este responsabil cu transmiterea cererilor de transfer către Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, conform prevederilor contractului de finanţare.Capitolul VII Implementare, monitorizare, raportareArticolul 11(1) În implementarea proiectelor finanţate prin Program, beneficiarii/liderii/partenerii sunt responsabili de implementarea investiţiilor şi se asigură de îndeplinirea obligaţiilor asumate prin contractele de finanţare, în termenele şi condiţiile stipulate în acestea.(2) Beneficiarii/Liderii/Partenerii au obligaţia să pună la dispoziţia Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, la solicitarea reprezentanţilor acestuia, toate documentele justificative privind derularea investiţiei şi răspund de realitatea, exactitatea şi legalitatea sumelor cheltuite în scopul pentru care au fost alocate.
(3) Beneficiarii/Liderii/Partenerii răspund, potrivit prevederilor Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, de organizarea şi derularea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie publică, de derularea contractelor încheiate, de respectarea obligaţiilor asumate prin contractul de finanţare, precum şi de modul de utilizare a sumelor alocate de la bugetul de stat prin Program, potrivit destinaţiei pentru care au fost alocate.(4) Monitorizarea şi verificarea utilizării fondurilor şi obiectivelor de investiţii care se derulează prin Program reprezintă procesul continuu de colectare sistematică de informaţii privind modul de derulare a acestora, analiza şi valorificarea informaţiei şi se efectuează de la data încheierii contractelor de finanţare şi până la data recepţiei finale. În cazul nerespectării prevederilor contractului de finanţare, structura de specialitate din cadrul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene verifică dacă beneficiarii/liderii/partenerii menţin în funcţiune şi asigură exploatarea obiectivelor de investiţii, pe perioada cuprinsă între data recepţiei la terminarea lucrărilor şi data recepţiei finale.(5) Programarea, coordonarea şi monitorizarea utilizării fondurilor aferente Programului pentru obiectivele de investiţii pentru care există contracte de finanţare se fac potrivit procedurilor prevăzute la nivelul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene adaptate specificului Programului, având ca scop principal asigurarea derulării şi finalizării în bune condiţii a lucrărilor de execuţie, suspendarea, după caz, a transferurilor către beneficiarii/liderii/partenerii care se află în situaţiile prevăzute la art. 23, urmărirea modului de îndeplinire de către aceştia a măsurilor în vederea reluării transferurilor, sesizarea, după caz, a Inspectoratului de Stat în Construcţii, Curţii de Conturi, Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice, inspectoratului teritorial de muncă, organelor de cercetare penală, instituţiilor abilitate.Articolul 12(1) Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene realizează verificări ex post în scopul de a se asigura că legislaţia privind achiziţiile publice a fost respectată, iar cheltuielile realizate de beneficiari/lideri/parteneri sunt în concordanţă cu planul de achiziţii prevăzut în proiect.(2) Beneficiarii/Liderii/Partenerii au obligaţia transmiterii prin sistemul informatic, în termen de 10 zile de la semnarea contractului de finanţare şi/sau de la finalizarea procedurii de achiziţie, a documentelor privind documentaţia de atribuire a procedurilor de achiziţii, a contractelor încheiate pentru proiectele finanţate în cadrul Programului.(3)
Monitorizarea tehnică a proiectelor se realizează de către Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene prin analiza rapoartelor de progres trimestriale şi a documentelor justificative aferente, ce se transmit de către beneficiari/lideri/parteneri prin sistemul informatic, în scopul urmăririi progresului proiectelor şi a stadiului îndeplinirii indicatorilor.(4) Beneficiarii/Liderii/Partenerii asigură introducerea, în sistemul informatic, a datelor privind stadiul îndeplinirii indicatorilor, a datelor privind cheltuielile efectuate şi a documentelor aferente achiziţiilor.Capitolul VIII Programarea bugetară a fondurilor necesare implementării ProgramuluiArticolul 13(1) Creditele aferente finanţării valorii totale a proiectelor proprii cuprinse în bugetele beneficiarilor/liderilor/ partenerilor, finanţaţi parţial de la bugetul stat sau integral din venituri proprii, se aprobă pentru anul bugetar curent potrivit dispoziţiilor art. 16 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, pe titluri de clasificaţie distincte, codificate în mod corespunzător, în formularele destinate programelor de investiţii, stabilite prin metodologia pentru elaborarea proiectului anual de buget.(2) Structura abilitată cu elaborarea proiectului de buget la nivelul beneficiarilor/liderilor/partenerilor cuprinde în buget creditele de angajament şi creditele bugetare aferente finanţării valorii totale a proiectelor proprii aprobate în cadrul Programului, pe baza contractului de finanţare aferent proiectului.
Articolul 14Creditele de angajament şi creditele bugetare aferente finanţării valorii totale a proiectelor proprii cuprinse în bugetele beneficiarilor/liderilor/partenerilor prevăzuţi la art. 2 din ordonanţa de urgenţă, finanţate integral sau parţial de la bugetele locale, se aprobă pentru anul bugetar curent potrivit dispoziţiilor art. 19 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, pe titluri de clasificaţie distincte, codificate în mod corespunzător, în formularele destinate programelor de investiţii, stabilite prin metodologia pentru elaborarea proiectului anual de buget.Capitolul IX Fluxurile financiare ale sumelor aferente ProgramuluiArticolul 15(1) Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene transferă beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor sumele aferente contractelor de finanţare, cu respectarea prevederilor art. 7 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă(2) Transferul sumelor solicitate prin cererile de transfer către beneficiari/lideri de parteneriat/parteneri se realizează în condiţiile şi pe baza documentelor prevăzute prin contractele de finanţare.
Articolul 16Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene stabileşte prin contractele de finanţare termenii şi condiţiile privind derularea operaţiunilor financiare cu beneficiarii/liderii/ partenerii.Articolul 17(1) Beneficiarii/Liderii/Partenerii proiectelor finanţate din Program au obligaţia să ţină pentru fiecare proiect o evidenţă contabilă distinctă, folosind conturi analitice distincte.(2) Beneficiarii/Liderii/Partenerii proiectelor finanţate din Program înregistrează în conturi bilanţiere transferurile de sume aferente fondurilor din Program, pe baza notificărilor primite de la Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene.(3) În cazul beneficiarilor/liderilor/partenerilor prevăzuţi la art. 2 din ordonanţa de urgenţă, care au în implementare proiecte proprii finanţate din fonduri aferente Programului, execuţia bugetară se realizează potrivit bugetelor aprobate în conformitate cu prevederile legale în vigoare.(4) Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene notifică, în scris, beneficiarii/liderii/partenerii prevăzuţi la art. 2 din ordonanţa de urgenţă, finanţaţi parţial de la bugetul de stat sau de la bugetul asigurărilor sociale de stat, cu privire la sumele transferate în conturile de venituri corespunzătoare sumelor efectiv utilizate aferente fondurilor Programului.
Capitolul X Mecanismul cererilor de transferArticolul 18 Finanţarea Programului se asigură din sursele de finanţare prevăzute la art. 5 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă.Articolul 19(1) Beneficiarii/Liderii/Partenerii depun la Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene cereri de transfer de plată pentru plăţile care urmează a fi efectuate în cadrul proiectelor finanţate din Program şi cereri de transfer de rambursare pentru plăţile efectuate, însoţite de documente justificative.(2) În termen de 20 de zile lucrătoare de la data depunerii de către beneficiari/lideri/parteneri la Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene a cererii de transfer, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene autorizează cheltuielile cuprinse în cererea de transfer şi efectuează plata sumelor autorizate, în termen de 5 zile lucrătoare de la aprobarea ordonanţării de plată de către ordonatorul de credite. După efectuarea plăţii, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene notifică beneficiarilor/ liderilor/partenerilor plata aferentă cheltuielilor autorizate din cererea de transfer.(3) În situaţia în care documentele justificative aferente cererii de transfer transmise de beneficiari/lideri de parteneriat şi înregistrate la Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene în vederea decontării nu sunt complete şi conforme cu prevederile legale şi/sau necesită clarificări, se comunică beneficiarilor/ liderilor/partenerilor observaţiile şi/sau propunerile necesare modificării/completării acestora.
(4) În cazul solicitării de clarificări trimise de către Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, beneficiarii/liderii/partenerii depun documente suplimentare în termen de 10 zile lucrătoare de la data confirmării primirii, termen care întrerupe termenul de 20 de zile lucrătoare prevăzut la alin. (2), fără ca perioadele de întrerupere cumulate să depăşească 10 zile lucrătoare.(5) În cazul ultimei cereri de transfer depuse de beneficiari/ lideri/parteneri în cadrul proiectului, termenul de 20 de zile lucrătoare prevăzut la alin. (2) poate fi prelungit cu durata necesară efectuării tuturor verificărilor procedurale, fără a depăşi 60 de zile.(6) Pentru proiectele implementate în parteneriat, liderul de parteneriat depune cererea de transfer, iar Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene transferă, după efectuarea verificărilor, sumele autorizate la plată în conturile liderilor de parteneriat/ partenerilor, în conformitate cu prevederile contractului de finanţare şi ale acordului de parteneriat, parte integrantă a acestuia.Articolul 20(1) Pentru finanţarea cheltuielilor necesare realizării obiectivului de investiţii beneficiarii/liderii/partenerii deschid conturi la unităţi ale Trezoreriei Statului, în care se transferă sumele aferente alocate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene.(2) Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene transferă prin ordin de plată sumele alocate către beneficiari/lideri/ parteneri în conturile deschise la Trezoreria Statului.(3) Beneficiarii/Liderii/Partenerii asigură evidenţa alocării şi utilizării sumelor virate în conturile deschise la unităţile Trezoreriei Statului şi răspund, în condiţiile legii, de utilizarea sumelor primite pentru realizarea obiectivelor de investiţii.Articolul 21(1) Suma care se acordă de la bugetul de stat pentru finanţarea obiectivelor de investiţii prin Program se transferă beneficiarilor/liderilor/partenerilor în limita creditelor bugetare anuale aprobate cu această destinaţie Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în ordinea cronologică de înregistrare a solicitărilor de transfer al sumelor necesare pentru decontarea bunurilor achiziţionate/serviciilor prestate/lucrărilor executate.(2) Data înregistrării cererii de transfer se consideră data la care au fost transmise toate răspunsurile la solicitările de clarificări referitoare la bunurile achiziţionate/serviciile prestate/lucrările executate în cadrul proiectelor.Articolul 22(1) În termen de 10 zile lucrătoare de la transferul sumelor prevăzute la art. 19 alin. (2), beneficiarii/liderii/partenerii au obligaţia să le vireze prin ordin de plată către prestatorii de servicii/executanţii de lucrări/furnizorii de bunuri, după caz, şi să transmită prin intermediul sistemului informatic justificarea utilizării sumelor, pentru monitorizarea utilizării sumelor transferate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, cu destinaţia finanţării cheltuielilor prevăzute în contractele de finanţare multianuale.
(2) În situaţia în care beneficiarii/liderii/partenerii nu virează sumele în termenul prevăzut la alin. (1), trebuie să justifice motivul neefectuării viramentului şi să le returneze la bugetul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene în termen de 5 zile lucrătoare de la expirarea termenului iniţial de 10 zile lucrătoare. Fac excepţie situaţiile în care beneficiarii/liderii/ partenerii decontează, de la bugetele locale sau din alte surse legal constituite, sumele aferente contribuţiei de la bugetul de stat şi solicită ulterior recuperarea acestora, potrivit prevederilor art. 7 alin. (6) din ordonanţa de urgenţă.Articolul 23 În cazul în care beneficiarii/liderii/partenerii utilizează sumele transferate cu nerespectarea prevederilor legale, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene notifică beneficiarii/liderii/partenerii cu privire la prevederile încălcate şi solicită restituirea acestora în termen de 30 de zile în bugetul din care au fost avansate.Capitolul XI Angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilorArticolul 24În vederea angajării cheltuielilor, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene efectuează următoarele operaţiuni:a) întocmeşte lista cu proiectele selectate propuse spre finanţare şi completează propunerea de angajare a unei cheltuieli aferente proiectelor selectate, în limita creditelor de angajament;b)
semnează contractele de finanţare cu beneficiarii/ liderii/partenerii;c) înregistrează în contabilitatea proprie angajamentele legale.Articolul 25În faza de lichidare a cheltuielilor, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene efectuează următoarele operaţiuni:a) verifică existenţa cererilor de transfer, precum şi a documentelor justificative anexate primite de la beneficiari/lideri de parteneriat, conform prevederilor din contractele de finanţare;b) în cazul în care se confirmă corectitudinea documentelor verificate, certifică în privinţa legalităţii şi regularităţii datele cuprinse în cererea de transfer, pe baza unei note de autorizare, şi o înregistrează în contabilitate, continuând cu parcurgerea fazei de ordonanţare şi plată a cheltuielilor.
Articolul 26Ordonanţarea cheltuielilor se face la nivelul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în limita disponibilului din contul de angajamente bugetare.Articolul 27(1) În vederea efectuării reconcilierii contabile dintre conturile contabile ale Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi cele ale beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor pentru proiectele implementate în cadrul Programului, beneficiarii/liderii/partenerii au obligaţia transmiterii anuale, până la data de 20 a lunii ianuarie a anului următor, a unei notificări cu privire la reconcilierea contabilă, conform modelului stabilit prin contractul de finanţare, din care să rezulte sumele primite de la Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene în cadrul Programului.(2) Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene are obligaţia efectuării reconcilierii între înregistrările contabile privind debitele şi registrul debitorilor existent la nivelul acestuia.(3) Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene are obligaţia efectuării reconcilierii între înregistrările contabile şi înregistrările din sistemul informatic aferente operaţiunilor derulate la nivelul Programului.Capitolul XII
Dispoziţii tranzitorii şi finaleArticolul 28Toate documentele necesare pentru derularea proiectelor aferente obiectivelor de investiţii, conform prezentelor norme metodologice, se transmit Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene prin intermediul sistemului informatic, semnate cu semnătură electronică calificată.


Nr. crt. | Denumirea capitolelor şi a subcapitolelor de cheltuieli |
1 | CAPITOLUL 1 - Cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului |
1.2. | Amenajarea terenului |
1.3. | Amenajări pentru protecţia mediului şi aducerea la starea iniţială |
1.4. | Cheltuieli pentru relocarea/protecţia utilităţilor |
2 | CAPITOLUL 2 - Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului de investiţii |
3 | CAPITOLUL 3 - Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică |
3.1. | Studii |
3.1.1. | Studii de teren |
3.1.2. | Raport privind impactul asupra mediului |
3.1.3. | Alte studii specifice |
3.2. | Documentaţii-suport şi cheltuieli pentru obţinerea de avize, acorduri şi autorizaţii |
3.3. | Expertizare tehnică |
3.4. | Certificarea performanţei energetice şi auditul energetic al clădirilor, auditul de siguranţă rutieră |
3.5. | Proiectare |
3.5.1.![]() | Temă de proiectare |
3.5.2. | Studiu de prefezabilitate |
3.5.3. | Studiu de fezabilitate/Documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţii şi deviz general |
3.5.4. | Documentaţiile tehnice necesare în vederea obţinerii avizelor/acordurilor/autorizaţiilor |
3.5.5. | Verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie |
3.5.6. | Proiect tehnic şi detalii de execuţie |
3.6. | Organizarea procedurilor de achiziţie |
3.7. | Consultanţă |
3.7.1. | Managementul de proiect pentru obiectivul de investiţii |
3.8. | Asistenţă tehnică |
3.8.1.![]() | Asistenţă tehnică din partea proiectantului: |
3.8.1.1. | - pe perioada de execuţie a lucrărilor |
3.8.1.2. | - pentru participarea proiectantului la fazele incluse în programul de control al lucrărilor de execuţie, avizat de către Inspectoratul de Stat în Construcţii |
3.8.2. | Dirigenţie de şantier |
3.8.3. | Coordonator în materie de securitate şi sănătate - conform Hotărârii Guvernului nr. 300/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru şantierele temporare sau mobile, cu modificările şi completările ulterioare |
4 | CAPITOLUL 4 - Cheltuieli pentru investiţia de bază |
4.1. | Construcţii şi instalaţii |
4.2. | Montaj utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale |
4.3. | Utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale care necesită montaj |
4.4. | Utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale care nu necesită montaj şi echipamente de transport |
4.5.![]() | Dotări |
4.6. | Active necorporale |
5 | CAPITOLUL 5 - Alte cheltuieli |
5.1. | Organizare de şantier |
5.1.1. | Lucrări de construcţii şi instalaţii aferente organizării de şantier |
5.1.2. | Cheltuieli conexe organizării şantierului |
5.2. | Taxe pentru acorduri, avize conforme şi autorizaţia de construire/desfiinţare |
5.3. | Cheltuieli diverse şi neprevăzute |
5.4. | Cheltuieli pentru informare şi publicitate |
7 | CAPITOLUL 7 - Cheltuieli aferente marjei de buget şi pentru constituirea rezervei de implementare pentru ajustarea de preţ |
7.1.![]() | Cheltuieli aferente marjei de buget 25% din (1.2 + 1.3 + 1.4 + 2 + 3.1 + 3.2 + 3.3 + 3.5 + 3.7 + 3.8 + 4 + 5.1.1) |
7.2. | Cheltuieli pentru constituirea rezervei de implementare pentru ajustarea de preţ |














PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,

Marian Neacşu
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Marian-Cătălin Predoiu
Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
Adrian Câciu
Ministrul sănătăţii,
Alexandru Rafila
p. Ministrul apărării naţionale,
Eduard Bachide,
secretar de stat
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
Adrian-Ioan Veştea
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Sorin-Mihai Grindeanu
Ministrul finanţelor,
Marcel-Ioan BoloşBucureşti, 28 martie 2024.Nr. 29.-----


