Structură Act

ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 53 din 23 mai 2024privind măsuri referitoare la salarizarea personalului din unele sectoare de activitate bugetară, precum şi reglementarea unor aspecte organizatorice
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 24 mai 2024Data intrării în vigoare 24-05-2024


    În contextul existenţei unor diferenţe salariale manifestate între funcţii din administraţia publică centrală şi unele structuri subordonate ale acestora din teritoriu,ţinând cont de actualul nivel de salarizare a personalului din aparatul de specialitate al primarului din unităţile administrative-teritoriale cu până la 20.000 de locuitori,având în vedere că se impune recunoaşterea importanţei muncii şi a gradului de specializare dobândit de-a lungul timpului de aceste categorii de personal bugetar,având în vedere necesitatea reglementării unor norme care să conducă la eliminarea posibilităţii creării unor disfuncţionalităţi în ceea ce priveşte stabilirea salariilor ca urmare a aplicării unor acte normative,luând în considerare necesitatea înlăturării şi, după caz, a prevenirii producerii de urmări negative şi perturbări ale dialogului social,luând în considerare necesitatea asigurării urgente a funcţionalităţii agenţiilor înfiinţate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 17/2024 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea agenţiilor teritoriale pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi turism, fapt ce nu se poate realiza în lipsa stabilirii rolului acestor instituţii publice în cadrul administraţiei publice ori a definirii corecte a funcţiilor pe care le vor ocupa conducătorii acestora,ţinând cont de imperativul indicării corecte a cadrului legal aplicabil reorganizării şi în considerarea obligativităţii respectării termenului impus prin Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung,
    în vederea eficientizării activităţii Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, în scopul de a facilita accesul IMM-urilor la instrumentele şi măsurile de sprijin care le sunt destinate, şi-a organizat propria activitate prin intermediul acestor agenţii, obţinându-se astfel un mecanism mai eficient şi mai uşor de utilizat de către IMM-uri fără ca prin aceasta să rezulte o scădere a complexităţii şi a volumului activităţilor specifice unei instituţii ce are în aria de atribuţii şi competenţe ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale în subordinea Guvernului aplicarea strategiei şi Programului de guvernare în domeniile proprii de competenţă, printre care şi cele ale antreprenoriatului, întreprinderilor mici şi mijlocii, mediului de afaceri, în concordanţă cu cerinţele economiei de piaţă şi pentru stimularea iniţiativei operatorilor economici. Această măsură de organizare a activităţii Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului prin intermediul agenţiilor pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi turism ca structurii proprii a fost necesară în vederea adaptării cadrului instituţional la cerinţele mecanismelor şi instrumentelor de sprijin puse la dispoziţia IMM-urilor.Fără această organizare a activităţii, instrumentele şi mecanismele destinate IMM-urilor s-ar fi desfăşurat cu dificultate din cauza concentrării volumului activităţilor specifice într-un singur punct, fapt ce ar fi redus numărul beneficiarilor măsurilor destinate IMM-urilor în acelaşi interval de timp.Reţinându-se că, în cazul neadoptării măsurilor propuse, nu se poate asigura punerea în aplicare a Programului de guvernare 2023-2024, ce vizează majorarea substanţială a fondurilor alocate programelor de sprijinire a înfiinţării şi dezvoltării de întreprinderi mici şi mijlocii, cu scopul de a susţine anual aproximativ 15.000 de întreprinderi mici şi mijlocii,în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.Articolul I(1) Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, salariile de bază stabilite pentru personalul prevăzut în anexele nr. III, IV, VII, VIII, în cap. II al anexei nr. I, precum şi în cap. VI al anexei nr. V la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, aflate în plată, se majorează cu 10%, faţă de nivelul acordat pentru luna decembrie 2023, în două tranşe, respectiv cu 5% faţă de nivelul acordat pentru luna decembrie 2023 începând cu luna iunie 2024 şi cu 5% faţă de nivelul acordat pentru luna decembrie 2023 începând cu luna septembrie 2024.(2) Majorarea prevăzută la alin. (1) se aplică şi asupra cuantumului salariului prevăzut la art. 1 alin. (1) lit. a) din secţiunea 1, cap. IV al anexei nr. IV din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare.Articolul II
    Prin derogare de la prevederile art. 11 alin. (4) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, funcţionarii publici şi personalul contractual din cadrul familiei ocupaţionale „Administraţie“ din aparatul de specialitate al primarului şi din instituţiile şi serviciile publice de interes local corespunzătoare anexei nr. IX lit. C poziţiile 23-28 pot beneficia, începând cu luna iunie 2024, de majorarea salariului de bază cu până la 10% faţă de nivelul acordat pentru luna decembrie 2023.
    Articolul III(1) Personalului agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului şi Agenţiei pentru Protecţia Mediului Bucureşti i se aplică în mod corespunzător prevederile din anexa nr. VIII cap. I lit. A pct. I, asteriscul „*)“ şi cap. II lit. A pct. I, asteriscul „*)“ din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, prin raportare la Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului.(2) Diferenţele salariale rezultate din prevederile alin. (1) se aplică în două tranşe egale, prima începând cu luna iunie 2024 şi a doua începând cu luna septembrie 2024, la salariul de bază stabilit potrivit actelor normative în vigoare, fără a depăşi salariile aflate în plată la structurile supraordonate.(3) Prevederile art. I alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, îşi încetează aplicabilitatea pentru personalul prevăzut la alin. (1) începând cu data aplicării prevederilor alin. (2) referitoare la acordarea primei tranşe.Articolul IV
    Salariile de bază ale personalului din cadrul Autorităţii Vamale Române, Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar şi din cadrul Oficiului Naţional pentru Jocuri de Noroc se stabilesc la nivelul salariilor de bază pentru funcţii similare din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
    Articolul V(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în aplicarea prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, cu modificările şi completările ulterioare, autorităţile şi instituţiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, vor deconta lucrătorilor care folosesc în mod obişnuit un echipament cu ecran de vizualizare pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru achiziţia de dispozitive de corecţie speciale, în limita sumei de 500 lei/persoană.(2) Lucrătorii din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice beneficiază de dreptul prevăzut la alin. (1) în baza rezultatelor examenului oftalmologic care atestă faptul că pentru desfăşurarea activităţii este necesară folosirea de dispozitive de corecţie speciale sau, după caz, este necesară modificarea celor utilizate la momentul examinării.(3) Normele de aplicare a prevederilor alin. (1) şi (2) se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale şi a Ministerului Finanţelor.

    Norme de aplicare
    NORME din 20 februarie 2025Articolul 1Prezentele norme stabilesc procedura privind decontarea achiziţiei de dispozitive de corecţie speciale, în limita sumei de 500 lei/persoană, de către angajatori.
    Articolul 2Dispoziţiile prezentelor norme se aplică lucrătorilor care folosesc în mod obişnuit un echipament cu ecran de vizualizare, pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru.Articolul 3În înţelesul prezentelor norme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:a) angajator - autorităţile şi instituţiile publice la care se face referire în art. V din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2024 privind măsuri referitoare la salarizarea personalului din unele sectoare de activitate bugetară, precum şi reglementarea unor aspecte organizatorice; b) dispozitiv de corecţie special - dispozitiv, inclusiv ochelarii de vedere, care vizează corectarea optică pentru distanţă intermediară sau prevenirea dificultăţilor vizuale în raport cu o activitate, la un post de lucru, care implică un echipament cu ecran de vizualizare, constatate în urma examenului prevăzut la art. 13 din Hotărârea Guvernului nr. 1.028/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate în muncă referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare; c) echipament cu ecran de vizualizare - are semnificaţia prevăzută la art. 4 lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 1.028/2006;d) lucrător - personalul din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice, la care se face referire în art. V din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2024 privind măsuri referitoare la salarizarea personalului din unele sectoare de activitate bugetară, precum şi reglementarea unor aspecte organizatorice;
    e) post de lucru - are semnificaţia prevăzută la art. 4 lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.028/2006.
    Articolul 4Obligaţia decontării achiziţiei de dispozitive de corecţie speciale revine angajatorului, care trebuie să respecte prevederile art. 5 - 15 din Hotărârea Guvernului nr. 1.028/2006.Articolul 5(1) Lucrătorii trebuie să beneficieze de o supraveghere adecvată a sănătăţii, care să aibă în vedere riscurile pe care le implică activitatea, la un post de lucru, cu un echipament cu ecran de vizualizare.(2) Supravegherea stării de sănătate a lucrătorilor este asigurată de angajator şi se efectuează de către medicii de medicina muncii, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 355/2007 privind supravegherea sănătăţii lucrătorilor, cu modificările şi completările ulterioare.
    Articolul 6(1) Medicii de medicina muncii, în baza fişei de identificare a factorilor de risc profesional semnate de angajator, dispun efectuarea de către lucrători a unui examen al ochilor şi al vederii, un screening vizual, cu ocazia controlului medical la angajare, periodic şi ori de câte ori apar probleme vizuale care ar putea fi puse în legătură cu activitatea care implică un echipament cu ecran de vizualizare. (2) În situaţia în care medicul de medicina muncii constată, în urma examenului prevăzut la alin. (1), probleme vizuale care necesită un examen oftalmologic specializat, acesta trimite lucrătorii la medicul oftalmolog, pentru realizarea examinării respective.(3) Medicul oftalmolog constată dacă este necesară prevenirea unor probleme vizuale sau dacă există probleme vizuale care necesită corecţie optică pentru vederea intermediară pe parcursul activităţii ce implică lucrul cu un echipament cu ecran de vizualizare şi recomandă, atunci când este cazul, folosirea unui dispozitiv de corecţie special definit la art. 3 lit. b). (4) Pe baza constatării medicului oftalmolog a problemelor vizuale care necesită corecţie optică pentru vederea intermediară pe parcursul activităţii, la un post de lucru, ce implică lucrul cu un echipament cu ecran de vizualizare, medicul de medicina muncii va consemna în fişa de aptitudine profesională recomandarea medicului oftalmolog privind utilizarea unui dispozitiv de corecţie special.Articolul 7(1)
    Decontarea de către angajator a dispozitivelor de corecţie speciale are la bază recomandarea medicului de medicina muncii, emisă pe baza rezultatelor examenului oftalmologic care atestă faptul că pentru desfăşurarea activităţii este necesară folosirea de dispozitive de corecţie speciale, şi poate acoperi cheltuielile lucrătorului ocazionate de:a) necesitatea folosirii pentru prima oară de către lucrători a dispozitivelor de corecţie speciale;b) necesitatea modificării dioptriei lentilelor dispozitivelor de corecţie speciale purtate de lucrători;c) necesitatea schimbării ramelor sau a lentilelor, în cazul deteriorării datorate uzurii normale a acestora, dar nu mai devreme de un an de la data decontării anterioare.
    (2) În condiţiile prevăzute la alin. (1), angajatorul decontează maximum 500 lei/persoană.(3) În situaţia în care costul de achiziţie a dispozitivului de corecţie special, dovedit de lucrător cu documente justificative de plată, este mai mic de 500 lei/persoană, angajatorul va deconta acest cost.
    Articolul 8Documentele justificative în baza cărora se efectuează decontarea sunt următoarele:a) recomandarea medicului de medicina muncii şi rezultatele examenului oftalmologic prevăzute la art. 7;b) factură fiscală;c) bon fiscal sau extras de cont pentru plăţile efectuate prin virament bancar.Articolul 9Angajatorii, aşa cum sunt definiţi la art. 3 lit. a), pot emite acte administrative care să asigure punerea în aplicare a prevederilor prezentelor norme.

    Norme de aplicare
    NORME METODOLOGICE din 7 august 2025
    Articolul 1Prezentele norme metodologice conţin prevederi privind aplicarea în Ministerul Afacerilor Interne, denumit în continuare MAI, a Normelor de aplicare a prevederilor art. V alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2024 privind măsuri referitoare la salarizarea personalului din unele sectoare de activitate bugetară, precum şi reglementarea unor aspecte organizatorice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 64/2025.Articolul 2Dispoziţiile prezentelor norme metodologice se aplică personalului MAI care foloseşte în mod obişnuit un echipament cu ecran de vizualizare, pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru.Articolul 3În înţelesul prezentelor norme metodologice, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:a) unitatea MAI angajatoare - unitate, instituţie sau structură MAI, cu stat de organizare propriu, în care este încadrat/angajat personalul MAI;b) personalul MAI - personalul la care fac referire prevederile art. 17 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare;c) dispozitiv de corecţie special - dispozitivul la care fac referire prevederile art. 3 lit. b) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 64/2025;
    d) echipament cu ecran de vizualizare - echipamentul la care fac referire prevederile art. 3 lit. c) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 64/2025;e) post de lucru - postul la care fac referire prevederile art. 3 lit. e) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 64/2025;f) supravegherea stării de sănătate a personalului MAI - totalitatea serviciilor medicale care asigură prevenirea, depistarea, dispensarizarea bolilor profesionale şi a bolilor legate de profesie, precum şi menţinerea sănătăţii şi a capacităţii de muncă a personalului MAI;g) medic de medicina muncii - medicul care a urmat un program de pregătire în specialitate şi este confirmat prin promovarea examenului de specialitate, cu drept de liberă practică.
    Articolul 4Supravegherea stării de sănătate a personalului MAI este asigurată de unităţile MAI angajatoare şi se efectuează de către medicii de medicina muncii, în conformitate cu normele aplicabile la nivelul MAI.
    Articolul 5În situaţia în care, în baza evaluării riscurilor de accidentare şi îmbolnăvire profesională, se constată că personalul MAI foloseşte în mod obişnuit un echipament cu ecran de vizualizare pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru, unitatea MAI angajatoare are obligaţia de a efectua următoarele menţiuni în cuprinsul fişei de identificare a factorilor de risc profesional:a) la secţiunea „Operaţiuni executate de lucrător în cadrul procesului tehnologic“ se menţionează „activitatea profesională desfăşurată la postul de lucru presupune folosirea în mod obişnuit a unui echipament cu ecran de vizualizare, pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru“;b) la secţiunea „Suprasolicitări“ se bifează câmpul „vizuale“;c) la secţiunea „Echipament de lucru“ se menţionează „echipament cu ecran de vizualizare“.Articolul 6(1) În baza fişei de identificare a factorilor de risc profesional, completată conform art. 5 şi transmisă de către unitatea MAI angajatoare, medicul de medicina muncii dispune efectuarea de către personalul MAI a screeningului vizual prevăzut la art. 6 alin. (1) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 64/2025.
    (2) Screeningul vizual prevăzut la alin. (1) se realizează de către medicul de unitate.
    Articolul 7În situaţia în care se constată probleme vizuale în urma screeningului prevăzut la art. 6 alin. (1), medicul de medicina muncii dispune efectuarea de către personalul MAI a unui examen oftalmologic specializat.Articolul 8Pentru punerea în aplicare a dispoziţiilor art. 6 alin. (3) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 64/2025, cu ocazia realizării examenului oftalmologic prevăzut la art. 7, medicul oftalmolog recomandă folosirea unui dispozitiv de corecţie special, în situaţia în care este necesară prevenirea unor probleme vizuale sau dacă există probleme vizuale care necesită corecţie optică pentru vederea intermediară pe parcursul activităţii ce implică lucrul cu un echipament cu ecran de vizualizare, şi completează, semnează şi parafează prescripţia - recomandarea pentru utilizarea dispozitivului de corecţie special, denumită în continuare prescripţie - recomandare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1.Articolul 9(1) Personalul MAI depune personal prescripţia - recomandarea în original la cabinetul medicului de unitate, iar acesta o transmite cu celeritate medicului de medicina muncii prevăzut la art. 6.
    (2) În baza rezultatului examenului oftalmologic prevăzut la art. 7, medicul de medicina muncii completează documentul prevăzut la alin. (1) şi îl comunică personalului MAI prin intermediul unităţii MAI angajatoare în termen de 30 de zile de la data înregistrării la secretariatul unităţii în care îşi desfăşoară activitatea medicul de medicina muncii.
    Articolul 10(1) Prin excepţie de la prevederile art. 8, în situaţia în care medicul oftalmolog emite un document medical, altul decât prescripţia - recomandarea, personalul MAI depune personal documentul respectiv în original la cabinetul medicului de unitate, iar medicul de unitate îl transmite cu celeritate medicului de medicina muncii prevăzut la art. 6.(2) În situaţia prevăzută la alin. (1), dacă documentul medical eliberat de medicul oftalmolog respectă condiţiile prevăzute la art. 8, medicul de medicina muncii completează prescripţia - recomandarea în partea care îl priveşte şi o comunică personalului MAI prin intermediul unităţii MAI angajatoare, împreună cu documentul medical, în original, în termen de 30 de zile de la data înregistrării documentului medical la secretariatul unităţii în care îşi desfăşoară activitatea medicul de medicina muncii.Articolul 11Prescripţia - recomandarea completată potrivit art. 8, art. 9 alin. (2) şi art. 10 alin. (2) reprezintă document justificativ în sensul prevederilor art. 8 lit. a) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 64/2025.
    Articolul 12(1) Personalul MAI solicită decontarea costurilor de achiziţie a dispozitivului de corecţie special prin formularea unei cereri întocmite conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 şi adresate unităţii MAI angajatoare, la care anexează în original prescripţia - recomandarea completată potrivit art. 8 şi art. 9 alin. (2). În situaţia în care prescripţia - recomandarea este completată potrivit art. 10 alin. (2), cererea trebuie să fie însoţită de originalul documentului medical prevăzut la art. 10 alin. (1).(2) Cererea împreună cu documentele anexate conform alin. (1) se prezintă la viza pentru control financiar preventiv propriu de către o persoană anume desemnată prin dispoziţie/ordin de zi pe unitate.(3) În vederea parcurgerii fazei de lichidare a cheltuielilor, persoana desemnată conform alin. (2) întocmeşte un document centralizator cuprinzând persoanele beneficiare şi sumele cuvenite, care se supune aprobării ordonatorului de credite/persoanei delegate de acesta, împreună cu cererile aferente.(4) Cererile aprobate, împreună cu centralizatorul prevăzut la alin. (3), se transmit lunar structurii financiar-contabile până în data de 10 a fiecărei luni de către persoana prevăzută la alin. (2) în vederea asigurării plăţii în funcţie de prevederile bugetare disponibile.Articolul 13Termenul de 1 an prevăzut la art. 7 alin. (1) lit. c) din Normele de aplicare a prevederilor art. V alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2024, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 64/2025, se calculează de la data înregistrării solicitării la secretariatul unităţii MAI angajatoare.
    Articolul 14Sumele reprezentând cheltuielile de decontare a dispozitivelor de corecţie speciale plătite necuvenit se recuperează conform prevederilor legale în vigoare.Articolul 15Decontarea cheltuielilor pentru dispozitivele de corecţie speciale, generate de aplicarea prezentelor norme metodologice, se face în limita creditelor bugetare aprobate.Articolul 16Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.Anexa nr. 1la normele metodologice- Model -PRESCRIPŢIE-RECOMANDAREpentru utilizarea dispozitivului de corecţie specialAngajat: Nume .......... Prenume .........Acest formular trebuie utilizat atunci când o persoană efectuează un examen oftalmologic în legătură cu munca desfăşurată în mod obişnuit cu un echipament cu ecran de vizualizare, pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru.
    Partea I (Se completează de către medicul oftalmolog în urma examenului de specialitate.)Confirm că domnul/doamna ......................, CNP ............., aflat(ă) în raporturi de serviciu/de muncă cu ...... (unitatea/subunitatea/compartimentul),........, a efectuat un examen oftalmologic şi, conform rezultatelor testului:1. necesită dispozitiv de corecţie special care vizează corectarea optică pentru distanţă intermediară sau prevenirea dificultăţilor vizuale în raport cu o activitate, la un post de lucru, care implică un echipament cu ecran de vizualizare [ ]2. necesită schimbarea ramelor sau a lentilelor ca urmare a deteriorării datorate uzurii normale a acestora [ ]3. nu necesită dispozitiv de corecţie special [ ]4. nu necesită prescripţie actualizată la data examinării [ ]Medic oftalmolog .................... Parafa şi semnătura ..............Denumirea unităţii sanitare/cabinetului medical .............. data ............
    Partea a II-a (Se completează de către medicul de medicina muncii.)În baza prescripţiei medicului oftalmolog, în urma constatării problemelor vizuale care necesită corecţie optică pentru vederea intermediară sau pentru prevenirea dificultăţilor vizuale, având în vedere fişa de identificare a factorilor de risc profesional aferentă postului ocupat, recomand utilizarea unui dispozitiv de corecţie special pentru desfăşurarea activităţii în raport cu o activitate care implică un echipament cu ecran de vizualizare pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru.
    Medic medicina muncii .............. Parafa şi semnătura ...............Unitatea medicului de medicina muncii ........... data ..............
    Observaţii ........................................................
    Document care conţine date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679!
    Anexa nr. 2la normele metodologice- Model -MINISTERUL AFACERILOR INTERNEUNITATEA ....................Nr. ......... din ................Aprob,Şeful/Comandantul unităţii MAI angajatoare,.................CEREREpentru decontarea dispozitivului de corecţie specialSubsemnatul(a), ......(grad militar/profesional, nume, prenume)...., având funcţia ..............., în cadrul ...(direcţie/serviciu/birou/compartiment etc. din cadrul unităţii MAI angajatoare)......, am onoarea să vă adresez rugămintea de a-mi aproba acordarea contravalorii dispozitivului de corecţie special în conformitate cu prevederile art. 8 din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 64/2025 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor art. V alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2024 privind măsuri referitoare la salarizarea personalului din unele sectoare de activitate bugetară, precum şi reglementarea unor aspecte organizatorice.Anexez următoarele documente justificative:a)
    recomandarea medicului de medicina muncii şi rezultatele examenului oftalmologic;
    b) factura fiscală nr. ............... din ..................;c) [ ] bon fiscal nr. ........ din ......... sau [ ] extras de cont pentru plăţile efectuate prin virament bancar.
    Solicit decontarea pentru:a) [ ] necesitatea folosirii pentru prima oară a dispozitivului de corecţie special;b) [ ] necesitatea modificării dioptriei lentilelor dispozitivului de corecţie special;c) [ ] necesitatea schimbării ramelor sau a lentilelor, în cazul deteriorării datorate uzurii normale a acestora, dar nu mai devreme de un an de la data decontării anterioare.Menţionez că [ ]am beneficiat/[ ] nu am beneficiat de decontarea contravalorii dispozitivului de corecţie special în data de ............. .
    Declar pe propria răspundere că datele prezentate sunt reale şi mă angajez să restitui în condiţiile legii sumele încasate fără temei legal.Data ........................Semnătura ...................Document care conţine date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679!

    Decizie de respingere: HP nr. 212/2025, publicată în Monitorul Oficial nr. 711 din 31 iulie 2025.
    Articolul VIArticolul 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2023 privind unele măsuri pentru raportarea arieratelor de către instituţiile publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1042 din 16 noiembrie 2023, se modifică şi se completează după cum urmează:1. Alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:(2)
    Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, conducătorii autorităţilor/instituţiilor publice care au calitatea de ordonator de credite, astfel cum sunt acestea definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, nu mai pot emite acte administrative prin care să stabilească drepturi salariale sau de natură salarială suplimentare faţă de cele stabilite prin legislaţia specifică în vigoare şi nici referitoare la înlăturarea unor cauze de discriminare în sistemul de salarizare sau alte situaţii similare, cu excepţia situaţiei în care prin hotărâre judecătorească sau prin acte normative cu putere de lege se dispune în acest sens.
    2. După alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) Drepturile în bani sau în natură stabilite prin contractele colective de muncă încheiate de autorităţile/instituţiile publice care au calitatea de ordonator de credite, astfel cum sunt acestea definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, altele decât drepturile salariale sau de natură salarială stabilite prin legi speciale, nu pot fi cuprinse şi negociate în contractele colective de muncă încheiate conform legii, iar autorităţile/instituţiile publice nu le pot plăti din fondurile publice fără bază legală specifică fiecărei categorii de drept acordat prin contractul colectiv de muncă.
    Articolul VIIPrin derogare de la prevederile art. 28 alin. (2) din Legea nr. 297/2018 privind publicitatea mobiliară, republicată, se autorizează Ministerul Justiţiei să utilizeze sume din excedentul fondului special la dispoziţia ministerului pentru:a) achiziţionarea de imobile necesare asigurării bunei desfăşurări a activităţii ministerului şi a instituţiilor aflate în subordinea sa;
    b) achiziţionarea de bunuri, servicii şi lucrări necesare funcţionării şi utilizării imobilelor prevăzute la lit. a), precum şi a altor imobile aflate în administrarea Ministerului Justiţiei, în scopul asigurării funcţionalităţii conform destinaţiei acestor imobile;c) achiziţionarea, prin derogare de la prevederile art. III alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, de mobilier şi aparatură birotică necesare desfăşurării activităţii în imobilele prevăzute la lit. a) şi b).
    Articolul VIIIOrdonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 17/2024 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea agenţiilor teritoriale pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi turism, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 194 din 8 martie 2024, se modifică după cum urmează:1. Titlul va avea următorul cuprins:ORDONANŢĂ DE URGENŢĂprivind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea agenţiilor pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi turism2.
    La preambul, paragraful al optulea va avea următorul cuprins:în considerarea prevederilor art. XXIX alin. (1) şi (7) din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung, cu modificările şi completările ulterioare, care stabilesc că, până la data de 30 iunie 2024, conducătorii autorităţilor administraţiei publice centrale/locale/judeţene care au în subordine/coordonare/ autoritate instituţii publice/entităţi publice au obligaţia de a finaliza procesul de desfiinţare/reorganizare/fuzionare sau transfer de activitate prin aprobarea noilor organigrame, state de funcţii, regulamente de organizare şi funcţionare, precum şi orice alte documente care sunt necesare,
    3. În tot cuprinsul ordonanţei de urgenţă, sintagmele „Agenţia teritorială pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi turism“, „director“ şi „director adjunct“ se vor înlocui cu sintagmele „Agenţia pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi turism“, „director general“, respectiv „director general adjunct“.
    Articolul IXOrdonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2024 privind unele măsuri pentru consolidarea capacităţii instituţionale a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, reorganizarea activităţii acesteia, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 228 din 18 martie 2024, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:1. La articolul IV, alineatele (1) şi (8) vor avea următorul cuprins:Articolul IV(1) Agenţia Naţională de Administrare Fiscală se reorganizează prin preluarea Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, instituţie publică aflată în subordinea Agenţiei, prin fuziune prin absorbţie...................................................................................................
    (8) Patrimoniul stabilit pe baza situaţiilor financiare potrivit prevederilor art. 28 alin. (1^1) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, arhiva, activitatea, personalul şi numărul de posturi, prevederile bugetare pe anul 2024 şi execuţia bugetară pe anul în curs până la data protocolului de predare-preluare aferente activităţii Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili sunt preluate pe bază de protocol de predare-preluare de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală. Protocolul de predare-preluare se încheie până la data de 1 august 2024. Modificările în execuţia bugetară pe anul în curs se efectuează pe baza instrucţiunilor elaborate de Ministerul Finanţelor la solicitarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
    2. La articolul VIII, alineatul (1) va avea următorul cuprins:Articolul VIII(1) Până la data de 1 iulie 2024, Guvernul va modifica în mod corespunzător Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, în ceea ce priveşte organizarea, modul de funcţionare, numărul de posturi al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, inclusiv cele aferente Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili şi Direcţiei generale antifraudă fiscală, precum şi alte aspecte determinate de aplicarea măsurilor de reorganizare prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.
    Articolul XHotărârea Guvernului prevăzută la art. V alin. (3) se emite în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacşu
    Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
    Simona Bucura-Oprescu
    Ministrul finanţelor,
    Marcel-Ioan Boloş
    Ministrul afacerilor externe,
    Luminiţa-Teodora Odobescu
    p. Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului,

    Terente Ciui,
    secretar de stat
    Ministrul justiţiei,
    Alina-Ştefania Gorghiu
    Bucureşti, 23 mai 2024.Nr. 53.-----