Structură Act

ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 73 din 21 iunie 2024pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum şi pentru completarea art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 212/2020 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicată în  MONITORUL OFICIAL nr. 589 din 25 iunie 2024Data intrării în vigoare 25-06-2024


    Având în vedere prevederile art. XVIII alin. (6) din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung, cu modificările şi completările ulterioare, conform cărora măsurile privind reorganizarea structurilor funcţionale ca urmare a aplicării prevederilor art. XVIII din acelaşi act normativ, inclusiv organigramele, statele de funcţii, regulamentele de organizare şi funcţionare trebuie aprobate, în condiţiile legii,luând în considerare dispoziţiile art. XVIII alin. (6) din Legea nr. 296/2023, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv desfiinţarea funcţiei de şef birou, şi ţinând seama de faptul că neadoptarea unei măsuri imediate şi urgente de reorganizare ar conduce la imposibilitatea organizării corespunzătoare a activităţilor specifice, în concordanţă cu dispoziţiile legii, afectând eficientizarea activităţii structurilor din cadrul Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C.,potrivit prevederilor art. LXIX din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, care prevăd că măsurile privind reorganizarea structurilor funcţionale ca urmare a aplicării prevederilor art. XVIII alin. (1)-(3), inclusiv organigramele, statele de funcţii, regulamentele de organizare şi funcţionare, trebuie înaintate spre aprobare şi efectiv aprobate, în condiţiile legii, până la data de 30 iunie 2024,pe cale de consecinţă, se impune modificarea dispoziţiilor nr. crt. 6 din anexa nr. 5^1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la echivalarea funcţiilor publice specifice cu funcţiile publice generale, fiind contrare noii reglementări de nivel superior, respectiv Legea nr. 296/2023, cu modificările şi completările ulterioare, în virtutea căreia se desfiinţează funcţia de şef birou, rezultând astfel caracterul urgent al promovării prezentului proiect ţinând cont de termenul-limită, 30 iunie 2024, instituit de legiuitor.Având în vedere că, în contextul reglementărilor actuale privind managementul participaţiilor deţinute de statul român, este imperativ necesară clarificarea modalităţilor de exercitare a dreptului de proprietate privată a statului asupra acţiunilor,ţinând cont de necesitatea de aliniere a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 212/2020 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 109/2021, la reglementările relevante în domeniu, garantând astfel coerenţa şi legalitatea în gestionarea participaţiilor statului, în conformitate cu standardele internaţionale şi cu legislaţia naţională în vigoare, dat fiind că prin aceste măsuri se contribuie la clarificarea responsabilităţilor şi procedurilor în administrarea participaţiilor statului, promovând transparenţa şi eficienţa în utilizarea resurselor publice,
    în considerarea faptului că propunerile formulate creează cadrul necesar pentru realizarea unor transferuri de acţiuni într-un mod organizat şi eficient, permiţând astfel adaptarea rapidă la schimbările necesare în administrarea participaţiilor statului, în funcţie de contextul economic şi strategic al momentului, situaţia extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată rezultă din faptul că prezenta ordonanţă de urgenţă a Guvernului trebuie să se integreze organic în sistemul legislaţiei, fiind necesară corelarea cu prevederile actului normativ de nivel superior cu care se află în conexiune.De asemenea, promovarea prezentului act normativ înlesneşte adoptarea actelor normative subsecvente, fiind absolut necesare reorganizării Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C.Având în vedere prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 63/2001 privind înfiinţarea Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C., aprobată cu modificări prin Legea nr. 707/2001, cu modificările şi completările ulterioare, ţinând seama de dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 525/2013 pentru aprobarea atribuţiilor generale şi specifice, a structurii organizatorice şi a numărului maxim de posturi, precum şi a normării parcului auto şi a consumului de carburanţi ale Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C., cu modificările şi completările ulterioare,totodată, elementele care vizează interesul general public şi constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, şi din aceste motive:– evitarea apariţiei unor blocaje în activitatea unor operatori economici, cu impact asupra desfăşurării în bune condiţii a activităţii operaţionale a acestora şi implicit asupra rezultatelor financiare;– neadoptarea de urgenţă a măsurii privind transferul acţiunilor va întârzia procesul de restructurare şi atragere de investiţii la unii operatori economici, cu riscul major al deteriorării situaţiei economico-financiare, al pierderii credibilităţii acestora cu privire la capacitatea de a-şi îndeplini obiectul principal de activitate, consecinţa negativă a neadoptării prezentei ordonanţe de urgenţă este dată de riscul ca structurile teritoriale să rămână fără un funcţionar public de conducere care să coordoneze şi să organizeze activitatea de control şi să verifice modul de îndeplinire a atribuţiilor şi obiectivelor individuale pentru personalul din subordine, respectiv inspectorii în construcţii, şi să îşi asume responsabilitatea pentru activitatea curentă a fiecărui inspectorat judeţean în construcţii.Luând în considerare faptul că, la nivelul fiecărui inspectorat judeţean în construcţii, lipsa unui funcţionar public de conducere care să coordoneze şi să organizeze activitatea de control desfăşurată la nivelul acestei structuri, în vederea asigurării desfăşurării unei activităţi eficiente şi optime, la obiectivele de investiţii aflate în derulare, ar putea conduce la dereglări în desfăşurarea activităţii, mai ales având în vedere faptul că se află în derulare obiective de investiţii majore derulate prin programe ale Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, cum ar fi: Programul Naţional de Dezvoltare Locală - P.N.D.L., etapa I şi etapa a II-a, Programul Naţional de Investiţii „Anghel Saligny“, Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, aprobat de Consiliul UE, în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public şi constituie o situaţie de urgenţă extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. Articolul ILa anexa nr. 5^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările şi completările ulterioare, numărul curent 6 se modifică după cum urmează:
    Nr. crt.Denumirea autorităţii sau instituţiei publice Funcţia publică generală cu care se echivalează funcţia publică specificăNivelul funcţiei publiceNivelul studiilor necesareVechimea în specialitate necesară exercitării funcţiei publiceFuncţia publică specifică ce se echivalează
    6.Inspectoratul de Stat în ConstrucţiiCu funcţiile publice de execuţie de clasa I, grad profesional debutant conform art. 392 alin. (1) din prezentul codExecuţieClasa I, studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentăInspector în construcţii, clasa I, grad profesional debutant
    Cu funcţiile publice de execuţie de clasa I, grad profesional asistent conform art. 392 alin. (1) din prezentul codConform prevederilor art. 468 alin. (1) lit. a) din prezentul codInspector în construcţii, clasa I, grad profesional asistent
    Cu funcţiile publice de execuţie de clasa I, grad profesional principal conform art. 392 alin. (1) din prezentul codConform prevederilor art. 468 alin. (1) lit. b) din prezentul codInspector în construcţii, clasa I, grad profesional principal
    Cu funcţiile publice de execuţie de clasa I, grad profesional superior conform art. 392 alin. (1) din prezentul codConform prevederilor art. 468 alin. (1) lit. c) din prezentul codInspector în construcţii, clasa I, grad profesional superior
    DirectorConducereClasa I, studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă şi studii universitare de master absolvite cu diplomă în domeniul administraţiei publice, managementului sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei publice sau cu o diplomă echivalentă conform prevederilor art. 57 alin. (2) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioareConform prevederilor art. 468 alin. (2) lit. b) din prezentul codInspector-şef al municipiului Bucureşti
    Şef serviciuConducereConform prevederilor art. 468 alin. (2) lit. a) din prezentul codInspector-şef judeţean
    Articolul IILa articolul 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 212/2020 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1307 din 29 decembrie 2020, aprobată cu modificări prin Legea nr. 109/2021, după alineatul (7) se introduc două noi alineate, alin. (7^1) şi (7^2), cu următorul cuprins:(7^1) Exercitarea dreptului de proprietate privată a statului asupra acţiunilor societăţilor prevăzute la alin. (7) se supune dispoziţiilor art. 362 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 5 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăţilor comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările şi completările ulterioare.
    (7^2) În aplicarea prevederilor alin. (7^1), orice transfer de acţiuni deţinute de statul român din administrarea Ministerului Energiei în administrarea unei instituţii publice implicate se realizează numai la propunerea justificată a Ministerului Energiei şi se aprobă de Guvern, prin hotărâre.

    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacşu
    p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
    Marin Ţole,
    secretar de stat
    p. Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
    Mădălin-Cristian Vasilcoiu,
    secretar de stat
    p. Ministrul finanţelor,

    Mihai Diaconu,
    secretar de stat
    Ministrul energiei,
    Sebastian-Ioan Burduja
    Bucureşti, 21 iunie 2024.Nr. 73.-----