Structură Act

Abonamentul pe care îl deţineţi nu include drepturi de acces la acest modul.

Pentru a avea acces la toată informaţia, trebuie să achiziționați un abonament sau să schimbaţi planul de abonament care să conțină modulul de .

Alege plan abonament
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 36 din 17 mai 2023privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaţionale finanţate în perioada de programare 2014-2020
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 22 mai 2023Data intrării în vigoare 22-05-2023
    Formă consolidată valabilă la data 25-09-2024 Prezenta formă consolidată este valabilă începând cu data de 25-09-2024 până la data de 18-07-2025


    Notă CTCE Forma consolidată a ORDONANŢEI DE URGENŢĂ nr. 36 din 17 mai 2023, publicate în Monitorul Oficial nr. 442 din 22 mai 2023, la data de 25 Septembrie 2024 este realizată prin includerea modificărilor și completărilor aduse de: LEGEA nr. 338 din 9 noiembrie 2023; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 101 din 16 noiembrie 2023; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 115 din 14 decembrie 2023; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 123 din 28 decembrie 2023; LEGEA nr. 425 din 29 decembrie 2023; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 22 din 14 martie 2024; LEGEA nr. 180 din 7 iunie 2024; ORDONANŢA nr. 25 din 11 iulie 2024; ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 112 din 23 septembrie 2024.
    Conţinutul acestui act aparţine exclusiv S.C. Centrul Teritorial de Calcul Electronic S.A. Piatra-Neamţ şi nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat informării utilizatorilor.
    Luând în considerare prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.300/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) 2006/1.083, cu modificările şi completările ulterioare, ale Regulamentului (UE) nr. 1.301/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind Fondul european de dezvoltare regională şi dispoziţiile specifice aplicabile obiectivului referitor la investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006, cu modificările şi completările ulterioare, ale Regulamentului (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, ale Regulamentului (UE) nr. 1.304/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind Fondul social european şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.081/2006 al Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, ale Regulamentului (UE) nr. 223/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 martie 2014 privind Fondul de ajutor european destinat celor mai defavorizate persoane, cu modificările şi completările ulterioare, ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 447/2014 al Comisiei din 2 mai 2014 privind normele specifice de punere în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 231/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a unui instrument de asistenţă pentru preaderare (IPA II), cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Regulamentului (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, cu modificările şi completările ulterioare,având în vedere faptul că, pentru perioada 2014-2020, România are la dispoziţie fonduri externe nerambursabile alocate pentru politica de coeziune în valoare de aproximativ 24 miliarde euro pentru domenii de intervenţie esenţiale pentru coeziunea economică, socială şi teritorială: dezvoltarea infrastructurii de transport, deşeuri, apă şi apă uzată, eficienţa energetică, sănătate, educaţie, inovare şi competitivitate economică, măsuri pentru ocuparea forţei de muncă, precum şi pentru protecţia persoanelor şi familiilor defavorizate considerate vulnerabile din punctul de vedere al riscului de sărăcie extremă,luând în considerare faptul că, în vederea unei abordări unitare şi pentru a se putea respecta termenele de răspuns către Comisia Europeană, este necesară stabilirea cadrului legal naţional privind activităţile şi termenele care trebuie respectate de către toate structurile implicate în închiderea programelor finanţate în perioada 2014-2020 din Fondul european de dezvoltare regională, denumit în continuare FEDR, Fondul social european, denumit în continuare FSE, Fondul de coeziune, denumit în continuare FC, Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, denumit în continuare FEPAM, Fondul de ajutor european pentru cele mai defavorizate persoane, denumit în continuare FEAD, şi a programelor de cooperare transfrontalieră finanţate prin Instrumentul de asistenţă pentru preaderare, denumite în continuare IPA II 2014-2020, potrivit competenţelor,ţinând cont de faptul că închiderea programelor operaţionale prin intermediul cărora s-au implementat proiectele/operaţiunile eligibile în perioada 2014-2020 trebuie realizată până la data de 15 februarie 2025, prin întocmirea întregului pachet de documente pentru închiderea programelor operaţionale 2014-2020 şi transmiterea acestuia la Comisia Europeană, respectiv: conturile pentru ultimul exerciţiu contabil, declaraţia de gestiune pentru ultimul exerciţiu contabil şi rezumatul anual, raportul final de implementare a programului operaţional (cu excepţia ultimului raport anual de implementare al FEPAM, care se transmite până la data de 31 mai 2024, respectiv raportul final de implementare al FEAD, care se transmite până la data de 30 septembrie 2024) şi opinia de audit pentru ultimul exerciţiu contabil, însoţită de raportul final de control al Autorităţii de audit,întrucât cerinţele la diferite niveluri ale sistemului de implementare a fondurilor al fiecărui stat membru, inclusiv responsabilităţile generale ale diferiţilor actori în procesul de închidere a programelor operaţionale 2014-2020, sunt prevăzute în regulamentele UE, precum şi în Comunicarea Comisiei Europene intitulată Orientări referitoare la încheierea programelor operaţionale adoptate pentru a beneficia de asistenţă din partea Fondului european de dezvoltare regională, a Fondului social european, a Fondului de coeziune şi a Fondului european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi a programelor de cooperare transfrontalieră din cadrul Instrumentului de asistenţă pentru preaderare (IPA II) (2014-2020), publicată în JO C 474 din 14 decembrie 2022,având în vedere faptul că pentru a evita consecinţele pe care nerespectarea tuturor acestor termene le are asupra absorbţiei finale a fondurilor alocate României de Uniunea Europeană în perioada 2014-2020 este necesar ca autorităţile de management să efectueze o serie de activităţi pentru finalizarea implementării programelor operaţionale, în principal: identificarea proiectelor/operaţiunilor care pot fi etapizate pe două perioade de programare, denumite în continuare proiecte/operaţiuni etapizate, identificarea proiectelor/operaţiunilor care urmează a fi declarate nefuncţionale care trebuie finalizate până la data de 31 decembrie 2026, denumite în continuare proiecte/operaţiuni nefuncţionale, în conformitate cu Comunicarea Comisiei Europene privind Orientările Comisiei Europene referitoare la încheierea programelor operaţionale adoptate pentru a beneficia de asistenţă din partea Fondului european de dezvoltare regională, a Fondului social european, a Fondului de coeziune şi a Fondului european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi a programelor de cooperare transfrontalieră din cadrul Instrumentului de asistenţă pentru preaderare (IPA II) (2014-2020), precum şi a acelor categorii de proiecte care fac obiectul unei proceduri judiciare/unui recurs administrativ cu efect suspensiv pentru care sunt sume suspendate de la procedura de declarare/certificare.Ţinând cont de faptul că, în perspectiva aplicării noilor dispoziţii privind etapizarea, este necesar ca autorităţile de management ale programelor operaţionale să evalueze portofoliul de proiecte finanţate în cadrul exerciţiului financiar 2014-2020, pentru a identifica riscul de nefinalizare a investiţiilor în termenul de eligibilitate, mecanismele de asigurare a finalizării proiectelor, precum şi a îndeplinirii indicatorilor de realizare şi de rezultat asumaţi în cadrul programelor operaţionale, având în vedere faptul că nefinalizarea acestora poate conduce la o neîndeplinire gravă a obiectivelor selectate pentru cadrul de performanţă, caz în care Comisia Europeană va aplica o corecţie financiară în conformitate cu art. 22 alin. (7) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013, cu modificările şi completările ulterioare,luând în considerare faptul că, în acest scop, sistemul de monitorizare instituit la nivelul Acordului de parteneriat şi de către autorităţile de management pentru fiecare program operaţional 2014-2020 trebuie să asigure disponibilitatea unor informaţii cuprinzătoare privind progresele financiare şi fizice înregistrate la punctele-cheie de analiză, precum şi faptul că acesta trebuie să fie armonizat cu calendarul şi cerinţele analizei performanţei şi să sprijine procesul decizional al autorităţilor de management referitor la categoriile de proiecte etapizate, nefuncţionale sau nefinalizate, prin selectarea acţiunilor care contribuie cel mai eficient la atingerea ţintelor indicatorilor de realizare şi rezultat, precum şi a obiectivelor programelor operaţionale 2014-2020,dat fiind că proiectele finanţate în cadrul programelor operaţionale 2014-2020 pot fi etapizate în condiţiile prevăzute la art. 118 sau 118a, după caz, din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, cu modificările şi completările ulterioare, este necesară asigurarea continuităţii în implementare pentru trasabilitatea şi responsabilitatea în cadrul intervenţiilor finanţate din fonduri europene, în vederea realizării obiectivelor şi ţintelor indicatorilor programelor operaţionale 2014-2020.Luând în considerare faptul că lipsa reglementării cadrului general unitar, respectiv lipsa reglementării măsurilor, activităţilor şi responsabilităţilor care revin autorităţilor de management şi actorilor instituţionali din sistemul de management şi control, precum şi a relaţiilor dintre aceştia şi Comisia Europeană, ar putea genera riscul dezangajării de sume alocate României,având în vedere că până la data de 30 septembrie 2023 trebuie identificate modificările necesare a fi aduse programelor operaţionale 2014-2020 şi programelor 2021-2027, precum şi contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare, după caz, precum şi faptul că trebuie aprobate aceste modificări, că trebuie elaborate şi aprobate liste ale proiectelor/operaţiunilor etapizate şi ale proiectelor/operaţiunilor nefuncţionale,întrucât aceste elemente vizează interesul public şi strategic al României pentru gestionarea fondurilor europene şi constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.Capitolul I Dispoziţii generale





    Formă consolidată valabilă la data 25-09-2024 Prezenta formă consolidată este valabilă începând cu data de 25-09-2024 până la data de 18-07-2025