Abonamentul pe care îl deţineţi nu include drepturi de acces la acest modul.Pentru a avea acces la toată informaţia, trebuie să achiziționați un abonament sau să schimbaţi planul de abonament care să conțină modulul de .
Alege plan abonament
EMITENT |
Notă CTCE Forma consolidată a ORDONANŢEI DE URGENŢĂ nr. 120 din 4 octombrie 2021, publicate în Monitorul Oficial nr. 960 din 7 octombrie 2021, la data de 30 Iunie 2025 este realizată prin includerea modificărilor și completărilor aduse de: LEGEA nr. 139 din 17 mai 2022; LEGEA nr. 296 din 26 octombrie 2023; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 115 din 14 decembrie 2023; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 69 din 21 iunie 2024; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 87 din 28 iunie 2024; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 138 din 4 decembrie 2024; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 37 din 30 iunie 2025.
Conţinutul acestui act aparţine exclusiv S.C. Centrul Teritorial de Calcul Electronic S.A. Piatra-Neamţ şi nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat informării utilizatorilor.
Având în vedere necesitatea instituirii unor reguli clare şi suficiente cu privire la facturarea electronică, cu rol determinant în stabilitatea şi eficienţa legislativă naţională, inclusiv prin înlăturarea unor insuficienţe legislative care nu permit aplicarea prevederilor Directivei 2014/55/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 aprilie 2014 privind facturarea electronică în domeniul achiziţiilor publice, transpusă în legislaţia naţională prin Legea nr. 199/2020 privind facturarea electronică în domeniul achiziţiilor publice,luând în considerare faptul că nereglementarea legislativă a mecanismului prin care România se asigură că autorităţile şi entităţile contractante primesc şi prelucrează facturi electronice conforme cu standardul european privind facturarea electronică îngrădeşte dreptul operatorilor economici în procesul de achiziţie publică,întrucât adoptarea acestui act normativ corespunde politicii publice în domeniul e-guvernării şi a obiectivelor asumate prin Raportul privind situaţia macroeconomică pe anul 2021 şi proiecţia acesteia pe anii 2022-2024, elaborat de Ministerul Finanţelor în baza art. 35 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare,în considerarea faptului că reglementările asigură instituirea unui mecanism eficient de gestionare a resurselor bugetare alocate instituţiilor şi autorităţilor publice şi contribuie la întărirea capacităţii administrative şi a creşterii gradului de colectare a impozitelor şi taxelor prin redefinirea proceselor şi folosirea tehnologiei,deoarece promovarea acestui act normativ este determinată şi de necesitatea concentrării materiei la care face referire, respectiv reglementarea unică a facturării electronice, cu luarea în considerare a unui nivel de predictibilitate faţă de mediul de afaceri şi comensurarea beneficiilor viitoare,întrucât cadrul intern şi internaţional puternic marcat de criza pandemică impune o viziune adaptată realităţilor şi nevoilor curente, determinând facilitarea accesării serviciilor publice printr-o digitalizare extinsă a interacţiunilor cu administraţia publică, respectiv o tranziţie din forma actuală la o formă electronică ce va permite reducerea sarcinilor administrative şi a impactului asupra mediului,ţinând cont de necesitatea alinierii la dezideratele Uniunii Europene privind strategia în domeniul e-guvernării şi adoptarea de către Guvernul României a politicii publice în domeniul e-guvernării,având în vedere planurile de acţiune existente la nivelul Uniunii Europene cu directă aplicare în România care abordează subiecte precum e-achiziţii şi e-facturare, cu rol în relansarea economiei europene şi naţionale prin valorificarea la maxim a tehnologiilor digitale şi nevoia de anticipare a factorilor care pot perturba dezvoltarea sustenabilă a economiei,deoarece prevederile Legii nr. 199/2020 nu pot fi aplicate în lipsa unor reglementări şi reguli operaţionale care să asigure procesul de transmitere, primire şi prelucrare a facturilor electronice de către autorităţile şi entităţile contractante, în conformitate cu standardele europene prevăzute în achiziţiile publice,în considerarea faptului că există vulnerabilităţi majore în ducerea la îndeplinire a prevederilor acestei legi ceea ce ar putea echivala, pe cale de consecinţă, cu nerespectarea prevederilor din directivă, fiind posibilă declanşarea unor proceduri de infringement şi condamnarea pecuniară a statului,având în vedere contextul european privind strategia în domeniul digitalizării şi politicilor fiscale, precum şi perspectiva utilizării facturării electronice asupra întregii activităţi economice ca element strategic pentru tranzacţiile economice, aspect reiterat şi de Comisia Europeană,deoarece este necesară crearea unui cadru general de reglementare şi operaţionalizare a facturii electronice în România, inclusiv pentru atingerea obiectivelor strategice prevăzute în Raportul privind situaţia macroeconomică pe anul 2021 şi proiecţia acesteia pe anii 2022-2024, elaborat de Ministerul Finanţelor în baza art. 35 alin (2) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi Strategia naţională împotriva criminalităţii organizate 2021-2024, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 930/2021,ţinând cont de faptul că reglementarea sistemului naţional privind factura electronică în România reprezintă un obiectiv strategic în ecuaţia momentului, generat de schimbările paradigmei economice în conjunctura pandemică internaţională şi nevoia realizării unor pârghii de anticipare şi reglare a mecanismelor economice şi a politicilor fiscal-bugetare,având în vedere faptul că anticiparea vulnerabilităţilor viitoare şi capacitatea de adaptare la prezent necesită un cadru legal care să permită României alinierea la planurile de acţiune ale Uniunii Europene, oferind un răspuns ferm şi în dinamică provocărilor economice şi sociale,deoarece sunt necesare reglementarea structurii facturii electronice în strictă concordanţă cu standardul european de facturare electronică şi crearea cadrului realizării specificaţiilor tehnice de bază ale facturii electronice în România, care să facă posibilă aplicarea prevederilor Directivei 2014/55/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 aprilie 2014 privind facturarea electronică în domeniul achiziţiilor publice,ţinând cont de faptul că, în lipsa acestor reglementări, cerinţele tehnice privind facturile electronice ar constitui bariere în calea accesului operatorilor economici la contractele de achiziţii publice şi obstacole în calea comerţului, fiind de natură a împiedica exercitarea libertăţilor fundamentale, având, prin urmare, un efect direct asupra funcţionării pieţei interne,întrucât măsurile descrise anterior vizează interesul public de asigurare a funcţionării unui serviciu public esenţial pentru mediul de afaceri, acestea constituind situaţii de urgenţă şi extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată, în contextul evoluţiei imprevizibile a pandemiei în perioada următoare şi al prelungirii stării de alertă, 


Formă consolidată valabilă la data 30-06-2025 Prezenta formă consolidată este valabilă începând cu data de 30-06-2025 până la data de 01-10-2025