ORDIN nr. 328 din 18 septembrie 2025privind constituirea Corpului experţilor din poliţia penitenciară şi organizarea şi funcţionarea Registrului experţilor din poliţia penitenciară
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 884 din 26 septembrie 2025Data intrării în vigoare 26-09-2025
În temeiul prevederilor art. 8 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1518/2024 privind organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor emite prezentul ordin.Articolul 1(1) În scopul asigurării unei gestionări eficiente şi valorizării expertizei profesionale de specialitate a poliţiştilor de penitenciare, la nivelul sistemului administraţiei penitenciare se constituie Corpul experţilor din poliţia penitenciară.
(2) Prezentul ordin stabileşte criteriile de selecţie, procedura de înscriere a poliţiştilor de penitenciare în Registrul experţilor din poliţia penitenciară şi modul de organizare şi actualizare a acestuia ca formă de evidenţă a poliţiştilor de penitenciare care deţin expertiză într-un domeniu specific de activitate profesională.(3) În sensul prezentului ordin, următorii termeni se definesc astfel:a) expert din poliţia penitenciară - poliţist de penitenciare care deţine cunoştinţe, abilităţi şi experienţă superioare în domeniul său profesional;b) registrul experţilor din poliţia penitenciară - evidenţă oficială, administrată de Direcţia management resurse umane din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, care conţine informaţii privind poliţiştii de penitenciare recunoscuţi ca experţi.Articolul 2Registrul experţilor din poliţia penitenciară, denumit în continuare Registru, reprezintă o formă de evidenţă a poliţiştilor de penitenciare cu experienţă profesională, rezultate profesionale remarcabile sau contribuţie la dezvoltarea şi modernizarea sistemului penitenciar, în scopul valorizării expertizei acestora în domeniile de activitate specifice poliţiei penitenciare şi implicării acestora în procesul decizional sau de reglementare.
Articolul 3(1) Criteriile cumulative de selecţie a poliţiştilor de penitenciare pentru includerea în Corpul experţilor din poliţia penitenciară şi, respectiv, înscrierea în Registru sunt următoarele:a) să fie apreciaţi, după caz, la nivelul conducerii unităţii/Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, sectorului de activitate/structurii de specialitate din Administraţia Naţională a Penitenciarelor, respectiv de un expert din poliţia penitenciară din domeniul de resort, ca fiind persoane cu bogate cunoştinţe teoretice, aspecte evidenţiate printr-o scrisoare de recomandare;b) să fie recunoscuţi ca buni practicieni, fiind cooptaţi să ofere expertiză/soluţii la diverse speţe de specialitate din domeniul în care îşi desfăşoară activitatea, de către orice persoană, printr-o scrisoare de recomandare;c) să fie apreciaţi în ultimii 3 ani cu calificativul de cel puţin „Foarte bun“;d) să nu fie sub efectul unei sancţiuni pentru abateri disciplinare care au legătură cu activitatea profesională.(2)
Constituie un avantaj absolvirea unor formări de specialitate/cursuri în domeniul de activitate.Articolul 4(1) Înscrierea poliţiştilor de penitenciare în Registru se realizează cu respectarea prevederilor art. 3 alin. (1), după cum urmează:a) la cerere, conform anexei nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin;b) la propunerea conducerii unităţii/sectorului de activitate/ structurii de specialitate din Administraţia Naţională a Penitenciarelor, a organizaţiilor sindicale, respectiv a unui alt expert din domeniul de resort, cu acordul scris al poliţistului de penitenciare nominalizat.(2) Ambele situaţii prevăzute la alin. (1) se analizează în cadrul consiliilor de conducere, după care se transmit spre validare comisiei prevăzute la art. 5.(3)
Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2), pentru personalul încadrat la nivelul sectorului prevenirea criminalităţii şi terorismului, propunerile se formulează de către Direcţia prevenirea criminalităţii şi terorismului şi se supun analizei Consiliului de conducere al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.(4) Înscrierea în Registru se aprobă prin ordin al directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, cu avizul comisiei prevăzute la art. 5.(5) Registrul se constituie electronic, la nivel naţional, şi este gestionat de către Direcţia management resurse umane.(6) Registrul cuprinde, după caz, pentru fiecare expert:a) numele şi prenumele;b) gradul profesional şi funcţia ocupată;c) unitatea de încadrare;d) domeniul de expertiză;
e) certificările/formările relevante;f) data şi numărul ordinului directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor prevăzut la alin. (4).(7) Radierea din Registru se face în următoarele cazuri:a) la cerere;b) când nu mai sunt îndeplinite criteriile de la art. 3 alin. (1) lit. c) şi d);c) la încetarea raporturilor de serviciu, cu excepţia cazurilor în care experţii îşi exprimă acordul scris pentru a rămâne înregistraţi în Registru;d)
în cazul prevăzut la art. 7 alin. (3).(8) Experţilor din poliţia penitenciară înscrişi în Registru li se pot acorda insigne specifice, în condiţiile legii.Articolul 5(1) Prin ordin al directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, la propunerea Direcţiei management resurse umane, se numeşte o comisie care analizează cererile şi propunerile aprobate în consiliile de conducere, în condiţiile art. 4 alin. (2), şi, după caz, le validează şi le supune spre aprobare directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor în vederea înscrierii poliţiştilor de penitenciare în Registru.(2) Comisia prevăzută la alin. (1) este compusă din preşedinte - directorul general adjunct şi trei membri, dintre care doi sunt din structura de specialitate a persoanei care este analizată şi un membru este din structura de resurse umane. (3) Ulterior validării, hotărârea comisiei se transmite, spre informare, organizaţiilor sindicale reprezentative.
Articolul 6(1) Comisia se numeşte ori de câte ori este nevoie, conform art. 5 alin. (1).(2) Lucrările comisiei sunt consemnate într-un proces-verbal.(3) Propunerile de validare se adoptă cu majoritate simplă. În caz de egalitate, votul preşedintelui este decisiv.(4) Secretariatul tehnic este asigurat de Direcţia management resurse umane.(5) Membrii comisiei au obligaţia de a declara orice conflict de interese, aşa cum este definit în legislaţia naţională, şi de a se abţine de la vot în asemenea situaţii.Articolul 7(1) Experţii din poliţia penitenciară înscrişi în Registru pot fi:a) desemnaţi ca specialişti/formatori pentru desfăşurarea activităţilor de pregătire iniţială/continuă, în măsura în care îndeplinesc condiţiile prevăzute prin reglementări specifice;b) consultaţi în proceduri de elaborare a unor politici interne;c) implicaţi în grupuri de lucru, comisii de concurs sau de examen, comisii tehnice sau de evaluare.(2) Experţii din poliţia penitenciară înscrişi în Registru au obligaţia de a-şi menţine nivelul de pregătire, de a participa la activităţi de formare şi de a oferi sprijin profesional la solicitarea instituţiei.
(3) Anual, în baza datelor furnizate de către şefii ierarhici ai specialiştilor înscrişi în Registru, comisia prevăzută la art. 5 realizează o evaluare cu privire la gradul de îndeplinire a activităţilor desfăşurate în calitate de expert. În cazul în care se constată că, din motive imputabile, experţii nu şi-au desfăşurat activităţile stabilite la alin. (1) pentru anul anterior, comisia va formula propuneri pentru excluderea lor din Registru.(4) Excluderea din Registru se aprobă prin ordin al directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.(5) Pentru activitatea desfăşurată în calitate de expert, în măsura în care lucrările astfel desfăşurate se încadrează în prevederile art. 29 şi 30 din Ordinul ministrului justiţiei nr. 2.415/C/2018 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice pentru personalul din sistemul administraţiei penitenciare, cu modificările şi completările ulterioare, poliţistul de penitenciare poate face obiectul acordării majorării de până la 50% pentru lucrări de excepţie sau misiuni speciale.Articolul 8Domeniile în care poliţiştilor de penitenciare li se poate recunoaşte expertiza în domeniu, potrivit prevederilor prezentului ordin, în vederea înscrierii în Registru, se regăsesc în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin.Articolul 9
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor,
Geo-Bogdan BurcuBucureşti, 18 septembrie 2025.Nr. 328.Anexa nr. 1CEREREde înscriere în Registrul experţilor din poliţia penitenciară Subsemnata/Subsemnatul, ......................................., ocupând funcţia de ....................... (gradul, numele/prenumele) în cadrul Direcţiei/Serviciului/Biroului/Compartimentului ................................. din cadrul ..............................., domeniul de expertiză ..........................., vă rog să îmi aprobaţi înscrierea în Registrul experţilor din poliţia penitenciară.Depun alăturat următoarele documente:
Data................Semnătura................Anexa nr. 2DOMENIILE în care poliţiştilor de penitenciare li se poate recunoaşte expertiza în domeniu, în vederea înscrierii în Registrul experţilor din poliţia penitenciară1.
Management2. Siguranţa deţinerii3. Regim penitenciar4. Supraveghere 5. Vizită6. Recompense7. Disciplină
8. Grupă de intervenţie9. Evidenţă deţinuţi10. Organizarea muncii11. Escortare instanţe de judecată12. Escortare puncte de lucru exterioare13. Construcţii14. Hrănire
15. Salarizare16. Buget17. Contabilitate18. Auto19. Producţie20. Producţie agricolă 21.
Achiziţii22. Servicii şi întreţinere23. Armament, geniu - chimic24. Juridic25. Securitate şi sănătate în muncă şi protecţia mediului26. Management situaţii de urgenţă27. Informaţii clasificate28. Control intern managerial29. Secretariat30. Arhivă31. Protecţia datelor cu caracter personal32. Comunicare şi relaţii publice33. Resurse umane34. Recrutare personal
35. Evidenţă şi acordare drepturi personal36. Formare profesională37. Mobilizare38. Psihologia personalului39. Accesare programe40. Cooperare internaţională41.
Software42. Hardware43. Securitate reţele44. Educaţie45. Asistenţă socială46. Asistenţă religioasă47. Psihologie
48. Monitor sportiv49. Medicină50. Farmacie51. Biolog/Biochimist52. Asistenţă medicală53. Prevenirea criminalităţii - operativ54. Radicalizare, extremism violent şi terorism
55. Criminalitate organizată56. Politici anticorupţie57. Limbi străine - engleză, franceză, germană, spaniolă, italiană, alte limbi străine 58. Audit59. Inspecţie penitenciară60. Profesor61.
Gospodar62. Echipament63. Cazarmare64. Bucătar65. Popotă66. Fochist67. Tâmplar
68. Armurier69. Servicii şi utilităţi70. Asigurare tehnico-materială-----

EMITENT |
În temeiul prevederilor art. 8 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1518/2024 privind organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor emite prezentul ordin.Articolul 1(1) În scopul asigurării unei gestionări eficiente şi valorizării expertizei profesionale de specialitate a poliţiştilor de penitenciare, la nivelul sistemului administraţiei penitenciare se constituie Corpul experţilor din poliţia penitenciară.









Directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor,
Geo-Bogdan BurcuBucureşti, 18 septembrie 2025.Nr. 328.Anexa nr. 1CEREREde înscriere în Registrul experţilor din poliţia penitenciară Subsemnata/Subsemnatul, ......................................., ocupând funcţia de ....................... (gradul, numele/prenumele) în cadrul Direcţiei/Serviciului/Biroului/Compartimentului ................................. din cadrul ..............................., domeniul de expertiză ..........................., vă rog să îmi aprobaţi înscrierea în Registrul experţilor din poliţia penitenciară.Depun alăturat următoarele documente:
Nr. crt. | Documente |
1.![]() | |
2. | |
3. | |
4. | |
5. | |
... |











