HOTĂRÂRE nr. 61 din 1 octombrie 2025privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor - Planul de acţiune privind competenţele de bază - COM (2025) 88
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 903 din 2 octombrie 2025Data intrării în vigoare 02-10-2025
În temeiul prevederilor art. 67 şi ale art. 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 165-190 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat, cu modificările ulterioare, Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.ARTICOL UNICLuând în considerare Opinia nr. 7c-21/517, adoptată de Comisia pentru afaceri europene în şedinţa din 16 septembrie 2025, Camera Deputaţilor:1. susţine obiectivele Planului de acţiune privind competenţele de bază, în contextul edificării uniunii competenţelor, şi convine asupra necesităţii de adoptare a măsurilor care se impun la nivel naţional pentru abordarea lacunelor în acest domeniu, precum şi asupra imperativului abordării cauzelor profunde ale scăderii nivelului competenţelor de bază în rândul elevilor;
2. subliniază că, în România, alfabetizarea funcţională este consacrată, prin legislaţie, ca obiectiv strategic al sistemului de educaţie;3. sprijină identificarea unui echilibru mai bun între extinderea programei de învăţământ, în privinţa căreia trebuie evitată încărcarea excesivă, şi importanţa acordată competenţelor de bază;4. este de acord cu necesitatea de a conferi un caracter mai larg noţiunii competenţelor de bază, în scopul abordării provocării cu care se confruntă societăţile şi economiile şi pentru a ţine cont de evoluţiile de ordin tehnologic, şi subliniază importanţa ştiinţelor exacte şi a disciplinelor umaniste pentru dezvoltarea deplină a persoanei;5. recomandă stimularea unei culturi a lecturii, care să depăşească activităţile şcolare, ca mijloc pentru îmbunătăţirea nivelului de citire;6. susţine dezvoltarea gândirii logice şi abstracte, care să poată susţine alfabetizarea financiară şi capacitatea de a lua decizii conştiente pe baza datelor;7. recomandă promovarea cu prioritate a măsurilor de atragere a fetelor în studiile şi profesiile din domeniile ştiinţelor, tehnologiilor, ingineriei şi matematicii, inclusiv prin combaterea stereotipurilor sexiste şi prin îndrumarea elevilor cu privire la parcursul lor profesional;8.
subliniază importanţa deosebită a asigurării alfabetizării şi educaţiei digitale atât a şcolarilor, cât şi a adulţilor şi susţine consolidarea instrumentelor pentru compararea standardelor de evaluare a competenţelor digitale în şcolile din întreaga Uniune Europeană;9. aderă la aprecierea Comisiei Europene referitoare la distragerea atenţiei elevilor de către mediul digital, ceea ce are efecte semnificative pentru performanţele şcolare, şi recomandă identificarea unor instrumente pentru limitarea utilizării excesive a resurselor digitale în procesul de învăţare, de natură să îl afecteze pe acesta;10. recomandă consolidarea cadrului pentru dobândirea competenţelor cetăţeneşti în contextul procesului de învăţământ, menite să asigure şcolarilor instrumentele necesare gândirii critice, libertăţii de exprimare, combaterii dezinformării şi informării greşite, într-un cadru care să promoveze toleranţa şi pluralismul;11. recomandă explorarea corelaţiei dintre contextul socioeconomic şi cultural al elevilor şi nivelul de însuşire a competenţelor de bază, în scopul îndrumării eficace a resurselor necesare pentru elevii proveniţi din medii defavorizate; arată utilitatea programelor de tutorat şi mentorat, ca instrumente de sprijin personalizat al elevilor şi adulţilor cu rezultate scăzute; 12. propune asigurarea coerenţei dintre măsurile care vor fi adoptate în temeiul Planului de acţiune privind competenţele de bază, în privinţa continuării învăţării, perfecţionării şi recalificării adulţilor, şi iniţiativele curente, inclusiv Recomandarea Consiliului din 22 mai 2018 privind competenţele-cheie pentru învăţarea pe tot parcursul vieţii; 13. salută anunţul elaborării unui set de instrumente pentru competenţe de bază în ucenicii, în scopul orientării practice a şcolilor şi angajatorilor, şi recomandă utilizarea instrumentelor de prognoză pentru evaluarea nevoilor viitoare ale pieţei muncii; 14. susţine abordarea deficitului de personal din învăţământ şi îmbunătăţirea condiţiilor de formare profesională şi de muncă;
15. recomandă intensificarea schimbului de bune practici privind formarea competenţelor, inclusiv prin derularea unor proiecte-pilot între statele membre, care să recurgă la abordări inovatoare; evidenţiază importanţa stabilirii unor criterii pentru evaluarea rezultatelor unor astfel de acţiuni.Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaţilor în şedinţa din 1 octombrie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
NATALIA-ELENA INTOTEROBucureşti, 1 octombrie 2025.Nr. 61.------

EMITENT |
În temeiul prevederilor art. 67 şi ale art. 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 165-190 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat, cu modificările ulterioare, Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.ARTICOL UNICLuând în considerare Opinia nr. 7c-21/517, adoptată de Comisia pentru afaceri europene în şedinţa din 16 septembrie 2025, Camera Deputaţilor:1. susţine obiectivele Planului de acţiune privind competenţele de bază, în contextul edificării uniunii competenţelor, şi convine asupra necesităţii de adoptare a măsurilor care se impun la nivel naţional pentru abordarea lacunelor în acest domeniu, precum şi asupra imperativului abordării cauzelor profunde ale scăderii nivelului competenţelor de bază în rândul elevilor;



p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
NATALIA-ELENA INTOTEROBucureşti, 1 octombrie 2025.Nr. 61.------

