HOTĂRÂRE nr. 62 din 1 octombrie 2025privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor - Uniunea competenţelor - COM (2025) 90
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 903 din 2 octombrie 2025Data intrării în vigoare 02-10-2025
În temeiul prevederilor art. 67 şi ale art. 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 165-190 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat, cu modificările ulterioare, Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.ARTICOL UNICLuând în considerare Opinia nr. 7c-21/516, adoptată de Comisia pentru afaceri europene în şedinţa din 16 septembrie 2025, Camera Deputaţilor:1. susţine obiectivele uniunii competenţelor, apreciind că temelia competitivităţii economice rezidă în pregătirea adecvată a capitalului uman şi rolul esenţial al dobândirii cunoştinţelor şi competenţelor pentru viaţa personală şi pentru societate;
2. subliniază că statele membre trebuie să coopereze pentru abordarea provocărilor din domeniul educaţiei şi al competenţelor;3. este de acord cu evaluarea situaţiei actuale a competenţelor în Uniunea Europeană (Uniune) - respectiv deficitul şi lacunele acestora, procesul lent de transformare, fragmentarea şi ineficienţa politicilor publice; subliniază necesitatea finanţării adecvate, alături de coerenţa şi predictibilitatea politicilor publice, în vederea atingerii unor rezultate solide în planul educaţiei şi competenţelor;4. avertizează asupra provocărilor cu care se confruntă, în contextul demografic actual, anumite regiuni europene - respectiv îmbătrânirea populaţiei, un procent redus al populaţiei calificate, exodul populaţiei tinere şi calificate - stare de lucruri ce reclamă măsuri specifice pentru aceste regiuni;5. îşi exprimă îngrijorarea privind tendinţa descendentă a dobândirii competenţelor de bază, în şcoală, de către tineri în vârstă de 15 ani;6. recomandă acordarea unei atenţii speciale abordării nevoilor copiilor şi tinerilor proveniţi din medii defavorizate şi reducerii decalajelor între zonele rurale şi cele urbane;7. recomandă organizarea schimbului de bune practici între statele membre asupra abordărilor inovatoare în domeniul educaţiei şi formării;8.
susţine măsurile de sporire a atractivităţii profesiei de cadru didactic şi de combatere a deficitului acestora, prin îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi perspectivelor de carieră;9. sprijină dezvoltarea unor programe de studii europene comune inovatoare, precum şi continuarea elaborării cadrului pentru o diplomă europeană;10. evidenţiază importanţa deosebită a programului Erasmus+, ca instrument de mobilitate şi învăţare reciprocă, cu accent special pentru îmbunătăţirea accesului persoanelor care dispun de oportunităţi mai puţine;11. sprijină dezvoltarea învăţământului dual şi extinderea Alianţei europene pentru ucenicii;12. reaminteşte importanţa perfecţionării şi recalificării în scopul adaptării la nevoile pieţei forţei de muncă şi la evoluţiile tehnologice; susţine acţiunile de identificare, la nivelul Uniunii, a acelor ocupaţii cu deficit de forţă de muncă şi a măsurilor menite să eficientizeze răspunsul serviciilor publice de ocupare a forţei de muncă faţă de nevoile de formare în scopul recalificării adulţilor; recomandă măsuri de stimulare a participării adulţilor slab calificaţi la acţiuni de recalificare şi reorientare profesională, precum şi sporirea investiţiilor în competenţele lucrătorilor pe tot parcursul vieţii; 13. recomandă consolidarea conturilor personale de învăţare şi extinderea utilizării microcertificatelor; susţine îmbunătăţirea recunoaşterii calificărilor la nivel transfrontalier şi a competenţelor dobândite prin învăţarea nonformală şi informală; recomandă utilizarea instrumentelor digitale în scopul eficientizării proceselor de recunoaştere a profesiilor reglementate; 14. susţine măsurile de stimulare a creşterii ponderii femeilor în domeniile ştiinţei, tehnologiei, ingineriei şi matematicii;
15. recomandă utilizarea mai eficientă a instrumentelor dreptului Uniunii pentru atragerea de studenţi, talente, cercetători şi lucrători calificaţi din ţări terţe; 16. consideră ca esenţială pentru edificarea uniunii competenţelor adoptarea unor instrumente în vederea cartografierii nevoilor în materia forţei de muncă, formării suficiente a noilor segmente ale forţei de muncă sau a afluxurilor suficiente de lucrători calificaţi; recomandă acordarea unei atenţii deosebite acelor ocupaţii şi sectoare cu o incidenţă ridicată a condiţiilor de muncă precare; salută anunţul referitor la instituirea Observatorului european al informaţiilor privind competenţele;17. recomandă consolidarea dialogului social în scopul corelării competenţelor profesionale şi locurilor de muncă, precum şi coordonarea acţiunilor între serviciile publice de ocupare a forţei de muncă şi sindicate, în urmărirea unor politici mai eficace privind competenţele;18. salută asocierea ţărilor candidate la acţiunile subsumate uniunii competenţelor.Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaţilor în şedinţa din 1 octombrie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
NATALIA-ELENA INTOTEROBucureşti, 1 octombrie 2025.
Nr. 62.------

EMITENT |
În temeiul prevederilor art. 67 şi ale art. 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 165-190 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat, cu modificările ulterioare, Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.ARTICOL UNICLuând în considerare Opinia nr. 7c-21/516, adoptată de Comisia pentru afaceri europene în şedinţa din 16 septembrie 2025, Camera Deputaţilor:1. susţine obiectivele uniunii competenţelor, apreciind că temelia competitivităţii economice rezidă în pregătirea adecvată a capitalului uman şi rolul esenţial al dobândirii cunoştinţelor şi competenţelor pentru viaţa personală şi pentru societate;



p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
NATALIA-ELENA INTOTEROBucureşti, 1 octombrie 2025.


