Structură Act

ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 53 din 2 octombrie 2025privind fabricarea, ambalarea, etichetarea, reambalarea, depozitarea, comercializarea, importul, exportul, utilizarea şi prestarea de servicii cu produse de protecţie a plantelor pe teritoriul României
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 908 din 2 octombrie 2025Data intrării în vigoare 02-10-2025


    Având în vedere prevederile Regulamentului (UE) 2017/625 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2017 privind controalele oficiale şi alte activităţi oficiale efectuate pentru a asigura aplicarea legislaţiei privind alimentele şi furajele, a normelor privind sănătatea şi bunăstarea animalelor, sănătatea plantelor şi produsele de protecţie a plantelor, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 999/2001, (CE) nr. 396/2005, (CE) nr. 1.069/2009, (CE) nr. 1.107/2009, (UE) nr. 1.151/2012, (UE) nr. 652/2014, (UE) 2016/429 şi (UE) 2016/2.031 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, a Regulamentelor (CE) nr. 1/2005 şi (CE) nr. 1.099/2009 ale Consiliului şi a Directivelor 98/58/CE, 1999/74/CE, 2007/43/CE, 2008/119/CE şi 2008/120/CE ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 854/2004 şi (CE) nr. 882/2004 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi a Directivelor 89/608/CEE, 89/662/CEE, 90/425/CEE, 91/496/CEE, 96/23/CE, 96/93/CE şi 97/78/CE ale Consiliului şi a Deciziei 92/438/CEE a Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2017/625,luând în considerare dezideratul de politică externă al României, respectiv aderarea la Organizaţia de Cooperare şi Dezvoltare Economică,ţinând seama de recomandările misiunii de evaluare efectuată în perioada 14-16 mai 2024 de către Comitetul pentru chimicale şi biotehnologii în procesul aderării României la Organizaţia de Cooperare şi Dezvoltare Economică, care au fost asumate prin Planul de acţiune privind combaterea comerţului ilegal cu produse de protecţie a plantelor, OECD/LEGAL/0446 - Ghid de bune practici pentru identificarea comerţului ilegal de produse de protecţie a plantelor, în care s-a stabilit necesitatea, ca până la începutul anului 2025, să se actualizeze legislaţia naţională privind combaterea comerţului ilegal cu produse de protecţie a plantelor şi exportul produselor de protecţie a plantelor,deoarece este necesară implementarea recomandărilor misiunii de audit 2024-7974, efectuată de Direcţia generală pentru sănătate şi siguranţă alimentară din cadrul Comisiei Europene, denumită în continuare DG SANTE, desfăşurată în perioada 20 februarie-5 martie 2024, pentru evaluarea autorizării şi controlul comercializării şi utilizării produselor de protecţie a plantelor,având în vedere că existenţa riscurilor privind nerespectarea actualizării legislaţiei în termenul asumat va îngreuna/întârzia aderarea României la Organizaţia de Cooperare şi Dezvoltare Economică, precum şi nerespectarea punerii în aplicare a recomandărilor DG SANTE va afecta eficacitatea controalelor oficiale la operatorii care fabrică şi reambalează produse de protecţie a plantelor destinate exportului, pentru care nu există cadru legal, generând urmări cu impact negativ asupra acestor activităţi,luând în considerare necesitatea întreprinderii unor măsuri urgente privind implementarea unui sistem de control oficial pentru verificarea respectării cerinţelor prevăzute în Regulamentul (UE) 2017/625, de către persoane fizice sau persoane juridice care comercializează sau utilizează produse de protecţie a plantelor,având în vedere instituirea normelor specifice de efectuare a controalelor oficiale pentru a răspunde pericolelor şi riscurilor pe care le-ar putea prezenta produsele de protecţie a plantelor, privind fabricarea, ambalarea, etichetarea, reambalarea, depozitarea, comercializarea, importul, exportul, utilizarea şi prestarea de servicii cu produse de protecţie a plantelor, în scopul de a asigura utilizarea sigură şi sustenabilă a acestora şi de a combate comerţul ilegal, precum şi adoptarea măsurilor în caz de neconformitate, prevăzute în Regulamentul (UE) 2017/625,
    ţinând cont că stabilirea sancţiunilor aplicabile în cazul nerespectării normelor privind fabricarea, ambalarea, etichetarea, reambalarea, depozitarea, comercializarea, importul, exportul, utilizarea şi prestarea de servicii cu produse de protecţie a plantelor pe teritoriul României trebuie să fie eficientă, proporţională şi cu efect de descurajare, sancţiuni care trebuie comunicate fără întârziere Comisiei Europene, inclusiv orice modificare ulterioară a acestora,ţinând cont că stabilirea infracţiunilor sau actualizarea sancţiunilor financiare pentru încălcarea normelor prin practici înşelătoare sau frauduloase se determină în funcţie de gravitatea faptei,în considerarea faptului că este necesară reglementarea activităţilor de reambalare şi export prin instituirea cerinţelor de control oficial pentru a se asigura că produsele de protecţie a plantelor neautorizate destinate exportului sunt exportate efectiv din România, astfel cum se prevede la art. 28 alin. (2) lit. d) din Regulamentul (CE) nr. 1.107/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind introducerea pe piaţă a produselor fitosanitare şi de abrogare a Directivelor 79/117/CEE şi 91/414/CEE ale Consiliului, denumit în continuare Regulamentul (CE) nr. 1.107/2009,deoarece unele categorii de produse de protecţie a plantelor trebuie să fie utilizate numai de către utilizatorii profesionişti instruiţi şi certificaţi,întrucât neadoptarea măsurilor propuse prin prezenta ordonanţă de urgenţă generează urmări cu impact negativ în ceea ce priveşte colectarea de informaţii, monitorizarea şi raportarea cu privire la produsele de protecţie a plantelor neautorizate, inclusiv comerţul ilegal cu acestea, cu efecte directe asupra securităţii şi siguranţei alimentare a României, iar în acelaşi timp nu se poate asigura o piaţă unică şi un comerţ eficace cu ţările terţe în domeniul produselor de protecţie a plantelor, în absenţa unui cadru legal actualizat referitor la utilizarea produselor de protecţie a plantelor în condiţii de siguranţă, astfel încât riscurile asociate să fie minimizate, se generează un impact negativ asupra sănătăţii umane şi asupra mediului, respectiv a florei, a faunei sălbatice utile şi a conservării biodiversităţii.Aplicarea necorespunzătoare a produselor de protecţie a plantelor conduce la creşterea nivelului de reziduuri de pesticide în fructe, legume şi cereale cu un impact negativ asupra consumatorilor.Având în vedere că neadoptarea urgentă a unor măsuri de îmbunătăţire a activităţilor de implementare, monitorizare şi control oficial în domeniul fabricării, reambalării şi exportului produselor de protecţie a plantelor conduce la imposibilitatea verificării activităţii operatorilor,în considerarea faptului că toate elementele prezentate vizează interesul public general şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate, pe calea ordonanţei de urgenţă,În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.Capitolul I Dispoziţii generaleArticolul 1Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează activităţile desfăşurate cu produse de protecţie a plantelor de către operatori pe teritoriul României, controalele oficiale şi alte activităţi oficiale privind fabricarea, ambalarea, etichetarea, reambalarea, depozitarea, comercializarea, importul, exportul, utilizarea şi prestarea de servicii cu produse de protecţie a plantelor pe teritoriul României.
    Articolul 2În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos se definesc, după cum urmează: a) activităţi oficiale - alte activităţi, diferite de controalele oficiale, efectuate de Autoritatea Naţională Fitosanitară, denumită în continuare Autoritate, în scopul eliberării certificatelor privind fabricarea, reambalarea, comercializarea, importul, exportul, utilizarea şi prestarea de servicii cu produse de protecţie a plantelor;b) autorizaţie - act administrativ în baza căruia un produs de protecţie a plantelor este autorizat pentru a fi introdus pe piaţă de către titularul autorizaţiei;c) autorizaţie de urgenţă - autorizaţie emisă în temeiul art. 53 din Regulamentul (CE) nr. 1.107/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind introducerea pe piaţă a produselor fitosanitare şi de abrogare a Directivelor 79/117/CEE şi 91/414/CEE ale Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare; d) certificat de abilitare import - document oficial emis de Autoritate în baza căruia este permis importul unui produs de protecţie a plantelor pentru a fi utilizat pe teritoriul României;e) certificat de calitate - document care atestă calitatea parametrilor relevanţi: conţinutul în substanţă activă, proprietăţile fizico-chimice şi integritatea ambalajului, în conformitate cu cerinţele manualului FAO;f) certificat de export - document oficial emis de Autoritate în baza căruia este permis exportul unui produs de protecţie a plantelor de pe teritoriul vamal al României;
    g) certificat de înregistrare - document oficial emis de Autoritate, care conferă dreptul operatorilor de a desfăşura activităţi de fabricare, reambalare, comercializare, import, export, utilizare a produselor cu toxicitate acută din categoriile 1, 2 şi 3, care conţin pictograma GHS06, şi prestare de servicii cu produse de protecţie a plantelor;h) circulaţie intracomunitară - libera circulaţie a mărfurilor pe teritoriul vamal al Uniunii Europene în conformitate cu art. 28 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, cu modificările şi completările ulterioare;i) comercializare - deţinerea unor produse de protecţie a plantelor în scopul introducerii pe piaţă, inclusiv oferta spre vânzare sau orice altă formă de transfer, cu titlu oneros, precum şi vânzarea, distribuţia sau orice altă formă de transfer propriu-zis, cu excepţia transferului către vânzătorul anterior;j) control oficial - controlul efectuat pentru verificarea conformităţii cu normele instituite la nivelul Uniunii Europene în vederea aplicării legislaţiei privind introducerea pe piaţă şi utilizarea produselor de protecţie a plantelor şi utilizarea durabilă a acestora;k) deşeu - conform definiţiei prevăzute în anexa nr. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 17/2023, cu modificările şi completările ulterioare;l) deşeuri periculoase - conform definiţiei prevăzute în anexa nr. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 17/2023, cu modificările şi completările ulterioare;m) distribuitor - persoană juridică şi persoană fizică autorizată care introduce un produs de protecţie a plantelor pe piaţă, inclusiv vânzători cu ridicata ori cu amănuntul şi furnizori;
    n) export - ieşirea fizică de pe teritoriul vamal al României a unui produs de protecţie a plantelor care face obiectul unui alt regim vamal decât regimul de tranzit intern al României pentru circulaţia mărfurilor pe teritoriul vamal al României;o) import - introducerea fizică pe teritoriul vamal al României a unui produs de protecţie a plantelor care face obiectul unui alt regim vamal decât regimul de tranzit extern al României pentru circulaţia mărfurilor pe teritoriul vamal al României;p) locaţia de formulare - locaţia declarată de deţinătorul autorizării în care se fabrică produsul de protecţie a plantelor;q) operator - persoana juridică sau persoana fizică prevăzută în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările şi completările ulterioare, care deţine certificat de înregistrare eliberat în baza prezentei ordonanţe de urgenţă pentru activităţile de fabricare, reambalare, comercializare, import, export, utilizare şi prestare de servicii cu produse de protecţie a plantelor;r) permis de comerţ paralel - conform definiţiei prevăzute la art. 5 lit. d) din anexa nr. 2 la Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, al ministrului sănătăţii şi al ministrului mediului şi schimbărilor climatice nr. 60/512/1.258/2013 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor şi aprobarea Procedurilor privind omologarea, comerţul paralel şi de aprobare a celei de a doua denumiri comerciale pentru un produs de protecţie a plantelor omologat pe teritoriul României;s) prestator de servicii - persoana juridică, persoana fizică autorizată, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale, care efectuează la terţi tratamente fitosanitare pentru culturi, produse agricole şi tratarea seminţelor, pe bază de contract de prestări servicii;ş)
    producător - conform definiţiei prevăzute la art. 3 pct. 11 din Regulamentul (CE) nr. 1.107/2009;
    t) produs de protecţie a plantelor ilicit - orice produs de protecţie a plantelor contrafăcut, neautorizat în România plasat pe piaţă, fabricat sau reambalat fără consimţământul deţinătorului omologării sau care nu are compoziţia chimică declarată la autorizare; ţ) produs de protecţie a plantelor neconform - orice produs de protecţie a plantelor care nu corespunde specificaţiilor tehnice autorizate, cu termen de valabilitate expirat sau cu etichetă şi ambalaj care nu corespund condiţiilor de la autorizare;u) produs de protecţie a plantelor - conform definiţiei prevăzute la art. 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.107/2009;v) publicitate - conform definiţiei prevăzute la art. 3 pct. 31 din Regulamentul (CE) nr. 1.107/2009;w) reambalare - operaţiunea de transfer al unui produs de protecţie a plantelor dintr-un ambalaj comercial într-un ambalaj de capacitate mai mică în vederea comercializării;x) utilizator profesionist - persoană definită conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2012 pentru stabilirea cadrului instituţional de acţiune în scopul utilizării durabile a pesticidelor pe teritoriul României, aprobată prin Legea nr. 63/2013, cu modificările şi completările ulterioare;
    y) utilizator profesionist înregistrat - utilizator profesionist care deţine certificat de înregistrare potrivit art. 4 alin. (1);z) titularul autorizaţiei - conform definiţiei prevăzute la art. 3 pct. 24 din Regulamentul (CE) nr. 1.107/2009.
    Articolul 3Pe teritoriul României se comercializează şi utilizează produse de protecţie a plantelor autorizate în România, cu excepţia produselor prevăzute la art. 28 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1.107/2009.Articolul 4(1) Activitatea de fabricare, reambalare, comercializare, import, export şi prestare de servicii cu produse de protecţie a plantelor, precum şi activitatea de utilizare a produselor cu toxicitate acută din categoriile 1, 2 şi 3, care conţin pictograma GHS06, se fac în baza unui certificat de înregistrare eliberat de Autoritate, prin structurile teritoriale.
    (2) Fără a aduce atingere prevederilor alin. (1), activitatea de comercializare, activitatea de prestare de servicii cu produse de protecţie a plantelor şi activitatea de utilizare a produselor cu toxicitate acută din categoriile 1, 2 şi 3, care conţin pictograma GHS06, se fac cu avizul inspectoratului judeţean de poliţie, respectiv al Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti - Serviciul arme, explozivi şi substanţe periculoase şi al inspectoratului teritorial de muncă competent teritorial.(3) Pentru activităţile prevăzute la alin. (1), operatorii au obligaţia să îşi înregistreze fiecare punct de lucru în judeţul în care este declarat acesta.(4) Certificatul de înregistrare este valabil pe toată perioada desfăşurării activităţii şi se emite în două exemplare originale.(5) În cazul modificării documentaţiei care a stat la baza obţinerii certificatului de înregistrare este obligatorie notificarea Autorităţii de către operator, în termen de maximum 30 de zile de la producerea acesteia.(6) Viza anuală se solicită cu maximum 30 de zile înainte de data expirării acesteia, iar nesolicitarea în termenul menţionat atrage încetarea valabilităţii certificatelor de înregistrare emise, retragerea acestora şi interzicerea activităţii de către Autoritate a operatorului respectiv.(7) În cazul pierderii sau deteriorării certificatelor de înregistrare, operatorul solicită Autorităţii un duplicat, care este eliberat în maximum 30 de zile.(8) Operatorul are obligaţia să respecte condiţiile de înregistrare la fabricarea, reambalarea, comercializarea, importul, exportul, utilizarea şi prestarea de servicii cu produse de protecţie a plantelor.(9) Operatorul are obligaţia să prezinte certificatul de înregistrare la solicitarea personalului autorităţilor cu atribuţii de control.
    Articolul 5(1) Sunt interzise fabricarea, importul, exportul, circulaţia intracomunitară, deţinerea, depozitarea, reambalarea, comercializarea şi utilizarea produselor de protecţie a plantelor ilicite. (2) Produsele de protecţie a plantelor ilicite se retrag de la comercializare, utilizare, prestare de servicii, reambalare şi se consideră deşeuri periculoase, urmând a fi supuse legislaţiei privind regimul deşeurilor, respectiv Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 17/2023, cu modificările şi completările ulterioare.(3) Produsele de protecţie a plantelor ilicite, considerate deşeuri periculoase, nu se vor amesteca între ele sau cu alte categorii de deşeuri periculoase, nu se vor dilua şi se vor stoca separat, astfel încât să se poată asigura un grad ridicat de protecţie a mediului, a sănătăţii populaţiei, incluzând asigurarea trasabilităţii de la locul de generare la destinaţia finală, pentru a îndeplini prevederile legislaţiei privind regimul deşeurilor.(4)
    Persoana fizică sau juridică aflată în situaţia prevăzută la alin. (2) şi/sau (3) transmite Autorităţii documentul justificativ care dovedeşte predarea deşeurilor periculoase la un operator autorizat pentru colectarea acestora.
    (5) Costurile cu depozitarea şi predarea deşeurilor periculoase sunt suportate de persoana fizică sau juridică în cauză.
    Articolul 6Sunt interzise activităţile de fabricare, reambalare, comercializare, utilizare şi prestare de servicii cu produse de protecţie a plantelor de către persoanele minore. Articolul 7Este interzisă publicitatea produselor de protecţie a plantelor neautorizate pe teritoriul României.
    Articolul 8Operatorii care desfăşoară activităţi cu produse de protecţie a plantelor sunt obligaţi să furnizeze informaţiile solicitate de Autoritate în condiţiile stabilite de aceasta.Articolul 9Operatorii care desfăşoară activităţi cu produse de protecţie a plantelor sunt obligaţi să permită accesul personalului Autorităţii sau ofiţerilor şi agenţilor de poliţie din cadrul Poliţiei Române, să preleveze probe pentru analiză atât pentru cele care fac parte din programe de monitorizare, cât şi în afara acestora, în caz de suspiciune de ilegalitate, contrafacere, etichetare şi ambalare neconformă.Articolul 10(1) Fabricanţii, reambalatorii, exportatorii, importatorii şi comercianţii păstrează evidenţa produselor de protecţie a plantelor pentru o perioadă de cel puţin cinci ani.(2) Utilizatorii profesionişti şi prestatorii de servicii cu produse de protecţie a plantelor păstrează evidenţa produselor de protecţie a plantelor pentru o perioadă de cel puţin trei ani.
    Articolul 11Este interzisă depozitarea produselor de protecţie a plantelor cu toxicitate acută din categoriile 1, 2 şi 3, care conţin pictograma GHS06, de către persoane fizice şi juridice care nu îndeplinesc cerinţele potrivit art. 4 alin. (1).Articolul 12(1) Sunt interzise comercializarea, utilizarea şi prestarea de servicii cu produse de protecţie a plantelor cu termen de valabilitate expirat, fără buletin de analiză sau certificat de calitate prevăzut la art. 13. (2) Produsul de protecţie a plantelor prevăzut la alin. (1) se gestionează conform legislaţiei privind deşeurile.
    Articolul 13Prin excepţie de la art. 12 alin. (1), termenul de valabilitate al unui produs de protecţie a plantelor, existent în stoc pe teritoriul României cu cel puţin 6 luni înainte de data expirării, poate fi prelungit de către producător sau de laboratoarele desemnate de acesta să folosească informaţiile din dosarul produsului, fără modificarea etichetei, după cum urmează:a) 12 luni, pe baza unui buletin de analiză sau certificat de calitate care atestă calitatea parametrilor relevanţi: conţinutul în substanţă activă, proprietăţile fizico-chimice şi integritatea ambalajului, în conformitate cu cerinţele manualului FAO.;b) până la 24 de luni, pe baza unui buletin de analiză sau certificat de calitate care atestă calitatea parametrilor relevanţi: conţinutul în substanţă activă, proprietăţile fizico-chimice şi integritatea ambalajului, în conformitate cu cerinţele manualului FAO, numai în condiţiile efectuării unui test de stabilitate la depozitare accelerată.
    Capitolul II Fabricarea produselor de protecţie a plantelorArticolul 14(1) Fabricarea produselor de protecţie a plantelor autorizate pe teritoriul României se face după notificarea Autorităţii de către producător cu maximum 15 zile înainte de începerea fabricării.
    (2) Notificarea menţionată la alin. (1) va cuprinde informaţii cu privire la:a) existenţa unui contract comercial încheiat cu deţinătorul autorizării produsului în România sau reprezentantul său legal;b) denumirea comercială a produsului, denumirea substanţei/substanţelor active, sursele şi cantităţile de substanţe active planificate a fi utilizate la fabricarea produsului şi cantitatea de produs finit planificată a fi fabricată;c) deţinerea autorizaţiei de mediu eliberate de autoritatea teritorială competentă pentru protecţia mediului, în condiţiile legii.(3) Producătorul este obligat să respecte procesul tehnologic, compoziţia şi specificaţiile tehnice din dosarul produsului care a stat la baza autorizării.(4) Produsele fabricate sunt însoţite de buletinul de analiză pentru fiecare lot, emis de către laboratorul producătorului sau de un alt laborator acreditat, documentele de transport şi fişa cu datele de securitate.(5)
    După fabricare, în termen de maximum 30 de zile, producătorul notifică Autoritatea cu privire la cantitatea de produs finit fabricat, cantităţile de substanţe active utilizate şi cantităţile de substanţe active rămase pe stoc, după caz.
    (6) Producătorul are obligaţia să păstreze câte o mostră din fiecare lot pentru o perioadă egală cu perioada de valabilitate a produsului fabricat.
    Articolul 15(1) Fabricarea produselor de protecţie a plantelor neautorizate în România destinate utilizării într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau într-o ţară terţă se face cu notificarea Autorităţii de către producător, cu minimum 15 zile înainte de începerea fabricării, cu privire la: a) existenţa unui contract comercial încheiat cu deţinătorul autorizării produsului din statul membru al Uniunii Europene sau ţara terţă, după caz;b) denumirea comercială a produsului, denumirea substanţei/substanţelor active, cantităţile de substanţe active planificate a fi utilizate la fabricarea produsului, cantitatea de produs finit planificată a fi fabricată şi ţara de destinaţie;c) o dovadă scrisă, denumită adeverinţă, pe baza căreia biroul vamal permite efectuarea formalităţilor de vămuire, eliberată de către Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, de la caz la caz, în conformitate cu prevederile Ordinului viceprim-ministrului, ministrul mediului, şi al ministrului finanţelor publice nr. 1.214/3.729/2018 privind modalităţile de realizare a controlului exportului şi importului produselor chimice care prezintă risc, precum şi modalităţile de colaborare dintre autorităţi, conform Hotărârii Guvernului nr. 770/2016 privind unele măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 649/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2012 privind exportul şi importul de produse chimice care prezintă risc.
    (2) După fabricare, în termen de maximum 30 de zile, producătorul notifică Autoritatea privind cantitatea de produs finit fabricat, cantităţile de substanţe active utilizate şi cantităţile de substanţe active rămase pe stoc, după caz. (3) Producătorul are obligaţia să păstreze câte o mostră din fiecare lot pentru o perioadă egală cu perioada de valabilitate a produsului fabricat.
    Articolul 16Producătorii au obligaţia de a notifica Autorităţii orice modificări intervenite în cursul desfăşurării activităţilor specifice procesului de fabricare a produselor de protecţie a plantelor. Articolul 17Pentru fabricarea produselor de protecţie a plantelor, producătorul trebuie să deţină certificat de înregistrare pentru comercializarea produselor de protecţie a plantelor, conform art. 4 alin. (1).
    Capitolul III Ambalarea şi etichetarea produselor de protecţie a plantelorArticolul 18(1) Ambalarea produselor de protecţie a plantelor se face în ambalaje aprobate în procesul de autorizare a acestora.(2) Produsele de protecţie a plantelor clasificate în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.272/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 decembrie 2008 privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi a amestecurilor, de modificare şi de abrogare a Directivelor 67/548/CEE şi 1999/45/CE şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.907/2006, cu modificările şi completările ulterioare, ca produse cu toxicitate acută din categoriile 1, 2 şi 3, care conţin pictograma GHS06, sunt destinate exclusiv utilizatorului profesionist înregistrat.Articolul 19(1) Eticheta produselor de protecţie a plantelor conţine informaţii în limba română conform autorizaţiei şi trebuie să respecte prevederile Regulamentului (UE) nr. 547/2011 al Comisiei din 8 iunie 2011 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.107/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele de etichetare pentru produsele de protecţie a plantelor, cu modificările şi completările ulterioare.(2) Eticheta conţine obligatoriu denumirea comercială a produsului, numărul autorizaţiei, deţinătorul autorizaţiei, producătorul şi, după caz, reambalatorul produsului de protecţie a plantelor.(3) Sunt interzise comercializarea şi utilizarea produselor de protecţie a plantelor cu eticheta deteriorată, ilizibilă şi care nu conţine informaţiile prevăzute în autorizaţie. (4) Ambalajele produselor de protecţie a plantelor reambalate trebuie să deţină o etichetă care respectă prevederile alin. (1) şi (2) sau, în cazul ambalajelor mici, dacă spaţiul nu permite, acestea vor fi însoţite de un prospect care să conţină întreg textul etichetei.Articolul 20Produsele de protecţie a plantelor autorizate în România se introduc în baza de date a Autorităţii în termen de maximum 30 de zile de la data eliberării autorizaţiei.
    Capitolul IV Reambalarea produselor de protecţie a plantelorArticolul 21Reambalarea produselor de protecţie a plantelor autorizate în România se face numai în baza acordului scris al deţinătorului autorizării sau, după caz, al reprezentantului său legal în România, în care se specifică denumirea produsului, tipul, materialul şi capacitatea nominală a ambalajelor aprobate, şi se comunică Autorităţii cu maximum 15 zile înainte de începerea activităţii.Articolul 22(1) Reambalarea produselor de protecţie a plantelor neautorizate în România, dar autorizate în alt stat membru al Uniunii Europene, se face numai în baza unui contract comercial încheiat cu un furnizor, în care se specifică denumirea produsului, substanţa activă/substanţele active, cantitatea de produs achiziţionată, tipul, materialul, capacitatea nominală a ambalajelor, statul membru de destinaţie, şi se comunică Autorităţii cu minimum 15 zile înainte de începerea activităţii.(2) După reambalare, operatorul înregistrat are obligaţia ca în termen de maximum 10 zile să notifice Autoritatea că întreaga cantitate de produs achiziţionată conform contractului a fost expediată în statul membru al Uniunii Europene de destinaţie.
    Articolul 23Este interzisă reambalarea produselor de protecţie a plantelor cu toxicitate acută din categoriile 1, 2 şi 3, care conţin pictograma GHS06.Articolul 24Eticheta şi ambalajul produselor de protecţie a plantelor autorizate în România, reambalate, trebuie verificate şi aprobate de către deţinătorul autorizării.Articolul 25(1) Reambalarea produselor de protecţie a plantelor autorizate în România se face doar de către operatorii înregistraţi pentru activitatea de reambalare şi/sau comercializare a produselor de protecţie a plantelor. (2)
    Este interzisă comercializarea în România a produselor neautorizate care au făcut obiectul reambalării.
    Articolul 26Certificatul de înregistrare pentru reambalarea produselor de protecţie a plantelor, cu excepţia produselor de protecţie a plantelor cu toxicitate acută din categoriile 1, 2 şi 3, care conţin pictograma GHS06, se obţine de către operatorii care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii: a) prin obiectul de activitate prevăzut în statutul de funcţionare au profil specializat în domeniul reambalării produselor de protecţie a plantelor;b) desemnează o persoană responsabilă care deţine certificat de formare profesională dobândit prin instruire în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, al ministrului mediului şi al ministrului sănătăţii nr. 1.356/1.343/2018/51/2019 privind sistemul de instruire şi certificare în scopul utilizării durabile a produselor de protecţie a plantelor, cu modificările şi completările ulterioare, pentru activitatea de distribuitor şi are studii liceale absolvite cu diplomă în domeniul agricol cu specializările agricultură, horticultură ori în domeniul silvic cu specializarea silvicultură sau are studii universitare absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniul agricol cu specializările agricultură, biologie, horticultură, biotehnologii agricole, arhitectură peisagistică, inginerie economică în agricultură, ingineria şi managementul afacerilor agricole, montanologie ori în domeniul silvic cu specializările silvicultură, silvicultură şi exploatări forestiere sau cu diplomă de master cu program de studii în protecţia plantelor ori absolvent de studii postliceale cu diplomă de tehnician în protecţia plantelor, tehnician în silvicultură sau tehnician silvic;c) deţin autorizaţie de mediu pentru fiecare punct de lucru în care desfăşoară activitatea de reambalare, eliberată de autoritatea teritorială competentă pentru protecţia mediului, în condiţiile legii;d) deţin instalaţii de ambalare automate destinate ambalării produselor de protecţie a plantelor;e)
    deţin spaţiu de depozitare autorizat pentru produse de protecţie a plantelor;
    f) deţin contract de prestări servicii încheiat cu un operator economic autorizat care colectează deşeuri şi ambalaje provenite de la produsele de protecţie a plantelor reambalate.
    Articolul 27Este interzisă reambalarea produselor de protecţie a plantelor după încetarea acordului cu deţinătorul autorizării sau a contractului comercial cu furnizorul, după caz.Articolul 28(1) Operatorul care reambalează un produs de protecţie a plantelor este responsabil de menţinerea calităţii acestuia pentru evitarea contaminării produsului reambalat.
    (2) Este interzis să se intervină asupra calităţii produsului de protecţie a plantelor în procesul de reambalare a acestuia prin care să se modifice parametrii fizico-chimici.
    Articolul 29Loturile produselor reambalate trebuie să fie însoţite de certificat de calitate şi fişa cu date de securitate emise de producător, precum şi declaraţia de conformitate emisă de reambalator pentru loturile produselor reambalate. Articolul 30Operatorul care reambalează produse de protecţie a plantelor are obligaţia să păstreze câte o mostră din fiecare lot reambalat pentru o perioadă egală cu perioada de valabilitate a produsului reambalat.
    Capitolul V
    Comercializarea produselor de protecţie a plantelorArticolul 31(1) Produsele de protecţie a plantelor se comercializează numai în spaţii special amenajate, respectiv depozite fitofarmaceutice şi fitofarmacii, înregistrate de Autoritate prin structurile teritoriale.(2) Produsele comercializate sunt însoţite de autorizaţia sau permisul de comerţ paralel, buletin de analiză, certificat de calitate şi fişa cu date de securitate.(3) Sunt interzise comercializarea şi utilizarea produselor de protecţie a plantelor în afara domeniului de utilizare aprobat conform autorizaţiei sau permisului de comerţ paralel. (4) Este interzisă comercializarea produselor de protecţie a plantelor în pieţe, târguri, oboare şi în alte spaţii, altele decât cele prevăzute la alin. (1).(5) Este interzisă comercializarea în fitofarmacii a produselor de protecţie a plantelor cu toxicitate acută din categoriile 1, 2 şi 3, care conţin pictograma GHS06, destinate exclusiv utilizatorilor profesionişti înregistraţi. (6) Comercializarea produselor de protecţie a plantelor cu toxicitate acută din categoriile 1, 2 şi 3, care conţin pictograma GHS06, se face numai către operatorul înregistrat conform art. 4 alin. (2), care deţine certificat de formare profesională dobândit prin instruire privind utilizarea durabilă a produselor de protecţie a plantelor.Articolul 32Certificatul de înregistrare pentru comercializarea produselor de protecţie a plantelor se eliberează operatorilor care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii: 1. pentru depozitele fitofarmaceutice care:a) au ca obiect de activitate comercializarea produselor de protecţie plantelor;b) desemnează o persoană responsabilă care deţine certificat de formare profesională dobândit prin instruire în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, al ministrului mediului şi al ministrului sănătăţii nr. 1.356/1.343/2018/51/2019, cu modificările şi completările ulterioare, pentru activitatea de distribuitor şi are studii liceale absolvite cu diplomă în domeniul agricol cu specializările agricultură, horticultură ori în domeniul silvic cu specializarea silvicultură sau are studii universitare absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniul agricol cu specializările agricultură, biologie, horticultură, biotehnologii agricole, arhitectură peisagistică, inginerie economică în agricultură, ingineria şi managementul afacerilor agricole, montanologie ori în domeniul silvic cu specializările silvicultură, silvicultură şi exploatări forestiere sau diplomă de master cu program de studii în protecţia plantelor ori absolvent de studii postliceale cu diplomă de tehnician în protecţia plantelor, tehnician în silvicultură sau tehnician silvic;c) deţin autorizaţie de mediu pentru fiecare punct de lucru în care desfăşoară activitatea de comercializare a produselor de protecţie a plantelor, eliberată de autoritatea teritorială competentă pentru protecţia mediului, în condiţiile legii;d) deţin spaţiu de depozitare, în condiţiile legii, pentru produsele de protecţie a plantelor comercializate;
    e) deţin contract de prestări servicii încheiat cu un operator autorizat care colectează deşeuri şi ambalaje provenite de la produsele de protecţie a plantelor;
    2. pentru fitofarmaciile care:a) au ca obiect de activitate comercializarea produselor de protecţie a plantelor;b) desemnează o persoană responsabilă care deţine certificat de formare profesională dobândit prin instruire în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, al ministrului mediului şi al ministrului sănătăţii nr. 1.356/1.343/2018/51/2019, cu modificările şi completările ulterioare, pentru activitatea de distribuitor şi are studii liceale absolvite cu diplomă în domeniul agricol cu specializările agricultură, horticultură ori în domeniul silvic cu specializarea silvicultură sau are studii universitare absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniul agricol cu specializările agricultură, biologie, horticultură, biotehnologii agricole, arhitectură peisagistică, inginerie economică în agricultură, ingineria şi managementul afacerilor agricole, montanologie ori în domeniul silvic cu specializările silvicultură, silvicultură şi exploatări forestiere sau diplomă de master cu program de studii în protecţia plantelor ori absolvent de studii postliceale cu diplomă de tehnician în protecţia plantelor, tehnician în silvicultură sau tehnician silvic;c) deţin spaţiu de depozitare, în condiţiile legii, pentru produsele de protecţie a plantelor comercializate;d) deţin contract de prestări servicii încheiat cu un operator autorizat care colectează deşeuri provenite de la produsele de protecţie a plantelor.
    Articolul 33(1) Operatorii care comercializează produse de protecţie a plantelor cu toxicitate acută din categoriile 1, 2 şi 3, care conţin pictograma GHS06, se înregistrează obligatoriu la inspectoratul judeţean de poliţie sau la Direcţia Generală de Poliţie a Municipiului Bucureşti, după caz, şi la inspectoratul teritorial de muncă în vederea obţinerii avizului.(2) În vederea îndeplinirii obligaţiei de înregistrare prevăzute la alin. (1), operatorul transmite, în termen de 30 de zile de la data obţinerii certificatului de înregistrare prevăzut la art. 4 alin. (1), către inspectoratul judeţean de poliţie sau Direcţia Generală de Poliţie a Municipiului Bucureşti în a cărei rază de competenţă îşi are sediul social următoarele documente:a) cerere scrisă, cuprinzând antet, număr de înregistrare, ştampila şi semnătura administratorului societăţii;b) decizia de numire a persoanelor calificate, cu atribuţii privind operaţiunile cu produsele de protecţie a plantelor;c) lista cu produse de protecţie a plantelor care fac obiectul operaţiunilor înregistrate şi clasificarea acestora;d)
    un înscris din care să rezulte, în mod neechivoc, următoarele informaţii cu privire la activitatea desfăşurată: tipul operaţiunilor efectuate, condiţiile de asigurare a securităţii privind depozitarea şi manipularea produselor de protecţie a plantelor anterior menţionate şi măsurile de protecţie a personalului şi a mediului înconjurător.
    (3) Termenul pentru efectuarea verificărilor şi soluţionarea cererii este de 30 de zile şi curge de la data depunerii documentaţiei prevăzute la alin. (2).(4) În cazul solicitărilor depuse care nu conţin toate documentele prevăzute la alin. (2), solicitantului i se va transmite în maximum 5 zile lucrătoare o notificare privind completarea sau modificarea documentaţiei pentru avizare. (5) Operatorul este obligat să completeze sau să modifice documentaţia pentru avizare în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii notificării.
    Articolul 34(1) În depozitele fitofarmaceutice şi fitofarmacii se comercializează produse de protecţie a plantelor în ambalaje aprobate în procesul de autorizare a produselor, etichetate şi sigilate.
    (2) Sunt interzise desigilarea ambalajului şi comercializarea produselor de protecţie a plantelor în alte ambalaje decât cele originale.
    Articolul 35În fitofarmacii se pot comercializa produse auxiliare utilizate în agricultură, horticultură, amenajare spaţii verzi, nutriţia plantelor, seminţe, echipamente pentru efectuarea tratamentelor fitosanitare şi capcane cu feromoni.Articolul 36Depozitele fitofarmaceutice şi fitofarmaciile trebuie să deţină un registru de evidenţă a produselor de protecţie a plantelor, în format electronic, pentru o perioadă de cel puţin 5 ani, care se verifică de Autoritate. Articolul 37
    (1) Produsele de protecţie a plantelor se comercializează pe teritoriul României numai în ambalaje aprobate, sigilate şi etichetate.(2) Produsele de protecţie a plantelor sunt comercializate în termenul de valabilitate stabilit iniţial de producător, specificat pe etichetă sau ambalaj, sau prelungit ulterior în condiţiile art. 13. (3) Produsele de protecţie a plantelor identificate ca neconforme se retrag de la comercializare de la data constatării neconformităţii şi se aplică una dintre următoarele măsuri: a) produsele care nu corespund specificaţiilor tehnice şi/sau cu termen de valabilitate expirat sunt considerate deşeuri şi vor fi predate unui operator autorizat pentru colectarea acestora, în termen de 60 de zile de la data constatării; b) produsele cu etichetă şi/sau ambalaj care nu corespund condiţiilor de la autorizare sunt reetichetate sau reambalate, după caz.(4) Costurile cu predarea deşeurilor sunt suportate de operatorul aflat în situaţia prevăzută la alin. (3).(5)
    Este interzisă utilizarea ambalajelor provenite de la produsele de protecţie a plantelor în alte scopuri decât cele pentru care au fost destinate.
    Articolul 38Pentru desfăşurarea activităţii de comercializare cu produse de protecţie a plantelor autorizate pe teritoriul României, operatorii din alt stat membru al Uniunii Europene trebuie să deţină un punct de lucru şi certificat de înregistrare pentru comercializarea produselor de protecţie a plantelor autorizate în România.Articolul 39Este interzisă comercializarea seminţelor tratate cu produse de protecţie a plantelor autorizate într-o ţară terţă, dar neautorizate în România sau în alt stat membru al Uniunii Europene.Articolul 40(1)
    Comerţul online este permis doar deţinătorului autorizării sau reprezentantului său legal în România, precum şi distribuitorilor agreaţi de acesta.
    (2) Comerţul online este permis doar pe pagina web a operatorilor economici menţionaţi la alin. (1), cu respectarea prevederilor prezentului act normativ.(3) Operatorii menţionaţi la alin. (1) care intenţionează să practice comerţul online au obligaţia să se înregistreze în prealabil conform prevederilor art. 32 şi să posteze pe site certificatul de înregistrare.(4) Cu minimum 30 de zile înaintea începerii activităţii de comerţ online, operatorul prevăzut la alin. (1) notifică Autoritatea cu privire la aceasta. (5) Livrarea către cumpărător a produselor de protecţie a plantelor comercializate/achiziţionate online se face cu mijloace de transport autorizate. (6) Este interzisă comercializarea online a produselor de protecţie a plantelor cu toxicitate acută din categoriile 1, 2 şi 3, care conţin pictograma GHS06.(7) Este interzisă comercializarea online a produselor de protecţie a plantelor către persoanele minore.
    Capitolul VI Importul produselor de protecţie a plantelorArticolul 41(1) Operatorul care desfăşoară activitatea de import cu produse de protecţie a plantelor trebuie să deţină un certificat de înregistrare emis de Autoritate prin structurile teritoriale.(2) Importul produselor de protecţie a plantelor autorizate în România se efectuează în baza certificatului de abilitare import în vederea comercializării pe teritoriul ţării.(3) Importul unui produs neautorizat în România, dar autorizat într-o ţară terţă, destinat efectuării tratamentului seminţei în vederea exportului, se face în baza unui certificat de abilitare import.(4) Este interzis importul produselor de protecţie a plantelor neautorizate în România în scopul comercializării şi utilizării la nivel naţional.
    (5) Comercializarea şi utilizarea seminţelor tratate prevăzute la alin. (3) este strict interzisă pe teritoriul României.(6) În termen de maximum 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale vor fi aprobate normele tehnice de inspecţie, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2017/625.
    Articolul 42(1) Certificatul de abilitare import se emite de Autoritate prin structurile teritoriale, în baza următoarelor documente depuse de importator la structura teritorială:a) cerere pentru emiterea certificatului de abilitare import care va conţine informaţii privind denumirea produsului, cantitatea importată, lotul, tipul şi capacitatea ambalajului, locaţia şi perioada depozitării;b) declaraţie privind denumirea şi adresa fabricantului, sursele de substanţe active şi acordul scris al deţinătorului autorizării produsului sau al reprezentantului său legal pentru produsele autorizate pe teritoriul României;c)
    copie după autorizaţia produsului;
    d) dovada existenţei unui contract comercial în cazul importului produselor de protecţie a plantelor neautorizate în România.
    (2) Înainte de emiterea certificatului de abilitare import, structura teritorială are obligaţia să verifice dacă locaţia de formulare şi sursele de substanţă activă declarate de operatorul solicitant sunt aprobate în România.(3) Modelul certificatului de abilitare import este aprobat prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale la propunerea Autorităţii.(4) Certificatul de abilitare import este emis pentru fiecare transport cu precizarea denumirii comerciale, deţinătorului autorizaţiei, cantităţii, tipului şi capacităţii ambalajului şi lotului/loturilor importat(e).(5) Importatorul notifică structura teritorială din cadrul Autorităţii care a emis certificatul de abilitare import privind data depozitării produsului în vederea verificării conformităţii acestuia.
    Articolul 43Operatorul care importă produse de protecţie a plantelor are următoarele obligaţii:a) să anunţe Autoritatea emitentă cu privire la orice modificare intervenită în documentaţia depusă pentru obţinerea certificatului de abilitare import, în termen de maximum 15 zile de la producerea modificării;b) să utilizeze certificatul de abilitare import numai în condiţiile şi în scopul pentru care a fost emis.Articolul 44În termen de maximum 10 zile de la depunerea documentaţiei complete, Autoritatea, prin structurile teritoriale, înştiinţează importatorul cu privire la emiterea certificatului de abilitare import.
    Articolul 45Certificatul de abilitare import îşi încetează valabilitatea şi se retrage de către Autoritate prin structurile teritoriale în următoarele situaţii:a) dacă în urma verificării produselor importate se constată că nu corespunde cantitatea menţionată în certificatul de abilitare import; b) dacă etichetarea şi ambalarea produselor de protecţie a plantelor nu respectă condiţiile de autorizare a acestora;c) dacă se constată că documentele şi/sau datele care au stat la baza eliberării certificatului de abilitare import sunt false;d) când se constată că certificatul de abilitare import a fost utilizat în alte scopuri decât cel pentru care a fost emis; e) la solicitarea operatorului.
    Articolul 46În situaţia în care Autoritatea constată că produsele importate sunt neconforme sau ilicite, importatorul are obligaţia să aplice una dintre măsurile prevăzute la art. 66 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2017/625, pe cheltuiala acestuia.
    Capitolul VII Exportul produselor de protecţie a plantelorArticolul 47Operatorul care desfăşoară activitatea de export cu produse de protecţie a plantelor trebuie să deţină un certificat de înregistrare pentru comercializare emis de Autoritate prin structurile teritoriale, prevăzut la art. 4 alin. (1).Articolul 48(1)
    Pentru punerea în aplicare a prevederilor art. 28 alin. (2) lit. d) din Regulamentul (CE) nr. 1.107/2009, prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale vor fi aprobate normele tehnice de inspecţie, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2017/625, în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (2) Exportul produselor de protecţie a plantelor se efectuează în baza certificatului de export emis de Autoritate prin structurile teritoriale pentru fiecare transport.(3) Certificatul de export se emite în baza următoarelor documente: a) cerere pentru emiterea certificatului de export care va conţine informaţii privind numele şi adresa exportatorului, ţara importatoare, denumirea comercială a produsului şi a substanţelor active, cantitatea exportată şi alte informaţii solicitate de importator;b) autorizaţia produsului emisă de ţara de destinaţie şi traducerea legalizată în limba română a documentului.(4) Modelul certificatului de export este aprobat prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, la propunerea Autorităţii.
    Capitolul VIII Utilizarea şi prestarea de servicii cu produse de protecţie a plantelorArticolul 49Produsul de protecţie a plantelor se utilizează numai în scopul pentru care a fost autorizat, cu respectarea dozei, culturii, organismului dăunător şi a timpului de pauză, conform instrucţiunilor de utilizare menţionate pe etichetă.Articolul 50Utilizatorii profesionişti şi prestatorii de servicii cu produse de protecţie a plantelor au obligaţia să completeze la zi, în format scriptic sau electronic, registrul de evidenţă a tratamentelor cu produse de protecţie a plantelor. Articolul 51(1) Este interzisă aplicarea tratamentelor fitosanitare cu produse toxice pentru insectele polenizatoare la plante melifere, cât şi la cele care îşi realizează polenizarea cu ajutorul albinelor, în perioada înfloritului.(2) Aplicarea tratamentelor fitosanitare în ariile naturale protejate reglementate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, este permisă numai în condiţiile şi, după caz, cu respectarea procedurii de avizare/aprobare prevăzute de legislaţia specifică şi actele de reglementare aplicabile fiecărei arii naturale protejate.Articolul 52Este interzisă punerea în vânzare a produselor agricole recoltate înainte de expirarea timpului de pauză de la ultimul tratament până la recoltare, aşa cum este prevăzut pe eticheta produsului de protecţie a plantelor. Articolul 53Pot obţine certificat de înregistrare pentru utilizarea produselor de protecţie a plantelor cu toxicitate acută din categoriile 1, 2 şi 3, care conţin pictograma GHS06, operatorii care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:a) prin obiectul de activitate prevăzut în statutul de funcţionare desfăşoară activităţi auxiliare pentru producţia vegetală, cod CAEN 0161, inclusiv activităţii de servicii anexe silviculturii, cod CAEN 0240;b) desemnează o persoană responsabilă care deţine certificat de formare profesională dobândit prin instruire în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, al ministrului mediului şi al ministrului sănătăţii nr. 1.356/1.343/2018/51/2019, cu modificările şi completările ulterioare, pentru activitatea de utilizator profesionist şi are studii liceale absolvite cu diplomă în domeniul agricol cu specializările agricultură, horticultură ori studii universitare absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniul agricol cu specializările agricultură, horticultură, biotehnologii agricole, arhitectură peisagistică, inginerie economică în agricultură, ingineria şi managementul afacerilor agricole, montanologie ori în domeniul silvic cu specializarea silvicultură;
    c) deţin spaţiu de depozitare pentru produsele de protecţie a plantelor potrivit prevederilor legale;d) deţin autorizaţie de mediu eliberată de autoritatea teritorială competentă pentru protecţia mediului, în condiţiile legii;e) deţin contract de prestări servicii încheiat cu un operator economic autorizat care colectează deşeuri de produse şi ambalajele provenite de la produsele de protecţie a plantelor.
    Articolul 54(1) Pot obţine certificat de înregistrare pentru prestări de servicii cu produse de protecţie a plantelor în vederea efectuării tratamentelor fitosanitare în vegetaţie, la sămânţă şi depozite de cereale operatorii care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:a) prin obiectul de activitate precizat în statutul de funcţionare desfăşoară activităţi auxiliare pentru producţia vegetală, cod CAEN 0161, inclusiv activităţi de servicii anexe silviculturii, cod CAEN 0240;
    b) desemnează o persoană responsabilă care deţine certificat de formare profesională dobândit prin instruire în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, al ministrului mediului şi al ministrului sănătăţii nr. 1.356/1.343/2018/51/2019, cu modificările şi completările ulterioare, pentru activitatea de utilizator profesionist şi are studii liceale absolvite cu diplomă în domeniul agricol cu specializările agricultură, horticultură ori studii universitare absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniul agricol cu specializările agricultură, horticultură, biotehnologii agricole, arhitectură peisagistică, inginerie economică în agricultură, ingineria şi managementul afacerilor agricole, montanologie ori în domeniul silvic cu specializarea silvicultură;c) deţin spaţiu de depozitare pentru produsele de protecţie a plantelor;d) deţin autorizaţie de mediu eliberată de autoritatea teritorială competentă pentru protecţia mediului, în condiţiile legii;e) deţin contract de prestări servicii încheiat cu un operator autorizat care colectează deşeuri şi ambalajele provenite de la produsele de protecţie a plantelor.
    (2) Este interzis ca operatorii înregistraţi pentru utilizarea produselor de protecţie a plantelor şi prestatorii de servicii înregistraţi pentru prestarea serviciilor cu produse de protecţie a plantelor cu toxicitate acută din categoriile 1, 2 şi 3, care conţin pictograma GHS06, să livreze aceste produse către persoane neautorizate.
    Articolul 55(1) Operatorii înregistraţi pentru utilizarea produselor de protecţie a plantelor şi prestatorii de servicii înregistraţi pentru prestarea serviciilor cu produse de protecţie a plantelor cu toxicitate acută din categoriile 1, 2 şi 3, care conţin pictograma GHS06, se înregistrează obligatoriu la inspectoratul judeţean de poliţie sau la Direcţia Generală de Poliţie a Municipiului Bucureşti, după caz, şi la inspectoratul teritorial de muncă în vederea obţinerii avizului.(2) Prevederile art. 33 alin. (2)-(4) se aplică în mod corespunzător.Articolul 56Produsele de protecţie a plantelor identificate ca neconforme se retrag de la utilizare de la data constatării şi se aplică prevederile art. 37 alin. (3) şi (4). Articolul 57(1)
    Comercializarea seminţelor tratate cu produse de protecţie a plantelor autorizate în acest scop, pentru a fi utilizate pe teritoriul României, trebuie să fie însoţită de o etichetă care include denumirea comercială a produsului utilizat, numele substanţei/substanţelor active din respectivul produs, frazele standard privind riscurile şi măsurile de precauţie şi măsurile de reducere a riscului menţionate în autorizaţie.
    (2) Prestarea de servicii pentru tratarea seminţelor cu produse de protecţie a plantelor destinate exportului sau comercializării în alt stat membru al Uniunii Europene sau ţară terţă, autorizate în ţara de destinaţie, dar neautorizate în România, se efectuează cu notificarea Autorităţii, cu maximum 15 zile înainte de efectuarea tratamentului.(3) Notificarea conţine următoarele menţiuni: ţara de destinaţie, denumirea comercială a produsului, denumirea substanţei/substanţelor active, cantitatea de produs de protecţie a plantelor care urmează să fie utilizată la tratamentul seminţei şi cantitatea de sămânţă estimată a fi tratată.(4) Notificarea este însoţită de dovada autorizării produsului respectiv în ţara de destinaţie.(5) Pentru asigurarea trasabilităţii, prestatorul de servicii ţine evidenţa cantităţilor de produse de protecţie a plantelor utilizate la tratamentul seminţei, precum şi a cantităţilor de seminţe tratate exportate şi/sau livrate pentru o perioadă de 3 ani. (6) Stocurile de produse de protecţie a plantelor neautorizate în România, neutilizate la tratamentul seminţelor, se returnează furnizorului în maximum 90 de zile de la data tratării ultimului lot din campania curentă, iar documentul care dovedeşte returnarea se transmite Autorităţii în maximum 10 zile.
    Articolul 58Exportul seminţelor tratate în condiţiile prevăzute la art. 57 se va face cu respectarea prevederilor art. 100 şi 102 din Regulamentul (UE) 2016/2.031 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 octombrie 2016 privind măsurile de protecţie împotriva organismelor dăunătoare plantelor, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 228/2013, (UE)nr. 652/2014 şi (UE) nr. 1.143/2014 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi de abrogare a Directivelor 69/464/CEE, 4/647/CEE, 93/85/CEE, 98/57/CE, 2000/29/CE, 2006/91/CE şi 2007/33/CE ale Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare. Articolul 59Tratamentele fitosanitare cu produse de protecţie a plantelor cu toxicitate acută din categoriile 1, 2 şi 3, care conţin pictograma GHS06, se efectuează de prestatorii de servicii înregistraţi în conformitate cu art. 4 alin. (2).Articolul 60Pentru utilizarea produselor de protecţie a plantelor cu toxicitate acută din categoriile 1, 2 şi 3, care conţin pictograma GHS06, sau pentru prestarea de servicii cu produse de protecţie a plantelor pe teritoriul României, persoanele juridice autorizate în alt stat membru al Uniunii Europene au obligaţia să respecte prevederile art. 4 alin. (2) şi art. 53.Articolul 61(1) Utilizatorii profesionişti şi prestatorii de servicii cu produse de protecţie a plantelor au obligaţia de a preda ambalajele provenite de la produsele de protecţie a plantelor utilizate operatorilor autorizaţi pentru colectarea deşeurilor, în termen de maximum 90 de zile de la golire.(2) Fără a aduce atingere prevederilor legislaţiei specifice aplicabile în domeniul deşeurilor, înainte de predare, utilizatorii profesionişti şi prestatorii de servicii au obligaţia de a clăti de trei ori ambalajele din plastic, metal sau sticlă, în vederea valorificării acestora prin reciclare şi recuperarea lichidului de clătire în echipamente de recuperare a apelor reziduale.(3) Utilizatorii de produse de protecţie a plantelor persoane fizice au aceleaşi obligaţii de predare a deşeurilor de ambalaje triplu clătite ca persoanele juridice. Articolul 62Distribuitorii, prestatorii de servicii şi utilizatorii profesionişti care comercializează şi/sau utilizează produse de protecţie a plantelor autorizate în temeiul art. 53 din Regulamentul (CE) nr. 1.107/2009 au obligaţia să respecte măsurile din autorizaţiile de urgenţă în vederea reducerii riscului asociat utilizării acestora.
    Capitolul IX
    Depozitarea în scopul reambalării, comercializării, utilizării şi prestării de servicii cu produse de protecţie a plantelorArticolul 63Produsele de protecţie a plantelor se depozitează în spaţii special amenajate denumite depozite fitofarmaceutice şi spaţii de depozitare, iar condiţiile de organizare şi funcţionare a acestora se reglementează potrivit prevederilor art. 70 lit. d).Articolul 64Pentru depozitarea în siguranţă a produselor de protecţie a plantelor se respectă următoarele condiţii:a) produsele de protecţie a plantelor se depozitează în ambalajul original, sigilat, în încăperi uscate, destinate acestora, fără acţiunea directă a razelor solare sau a căldurii şi cu respectarea condiţiilor de depozitare menţionate pe eticheta produsului;b) produsele de protecţie a plantelor cu toxicitate acută din categoriile 1, 2 şi 3, care conţin pictograma GHS06, se depozitează obligatoriu în spaţii special amenajate cu acces restricţionat;c) seminţele tratate cu produse de protecţie a plantelor pot fi depozitate în acelaşi spaţiu cu produsele de protecţie a plantelor;d) produsele de protecţie a plantelor ilicite şi neconforme sunt depozitate separat de produsele conforme, urmând a fi gestionate în conformitate cu dispoziţiile aplicabile în domeniu.
    Capitolul X SancţiuniArticolul 65(1) Efectuarea operaţiunilor de fabricare, import, export, circulaţie intracomunitară, deţinere, depozitare, comercializare în fitofarmacii şi depozite fitofarmaceutice, utilizare şi prestare de servicii cu produse de protecţie a plantelor clasificate ca produse cu toxicitate acută din categoriile 1, 2 şi 3, care conţin pictograma GHS06, fără certificat de înregistrare constituie infracţiunea de trafic cu produse sau substanţe toxice, faptă prevăzută şi pedepsită de art. 359 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Reambalarea şi comerţul online cu produse de protecţie a plantelor clasificate ca produse cu toxicitate acută din categoriile 1, 2 şi 3, care conţin pictograma GHS06, constituie infracţiunea de trafic cu produse sau substanţe toxice, faptă prevăzută şi pedepsită de art. 359 din Legea nr. 286/2009, cu modificările şi completările ulterioare.(3) Fapta de a fabrica, de a reambala, de a importa, de a exporta şi/sau a pune în circulaţie produsele de protecţie a plantelor ilicite constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi. Prin punerea în circulaţie a produselor ilicite de protecţie a plantelor se înţelege oferirea, comercializarea ori deţinerea acestor produse în scopul plasării pe piaţă către publicul larg.
    Articolul 66Constituie contravenţii următoarele fapte, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât să fie considerate, potrivit legii, infracţiuni, şi se sancţionează după cum urmează:1. cu amendă de la 10.000 lei la 15.000 lei: a) nerespectarea de către operator a obligaţiei de a înregistra fiecare punct de lucru în judeţul în care este declarat acesta;b) nesolicitarea operatorului a vizei anuale pentru certificatul de înregistrare, în termen de 30 de zile, înainte de data expirării; c) nesolicitarea de către operator a unui duplicat al certificatului de înregistrare; d) nerespectarea condiţiilor de înregistrare pentru activitatea de fabricare, reambalare, comercializare, import, export, utilizare produse cu toxicitate acută din categoriile 1, 2 şi 3, care conţin pictograma GHS06, şi prestarea de servicii cu produse de protecţie a plantelor;e)
    nerespectarea interdicţiilor privind amestecarea produselor de protecţie a plantelor ilicite, considerate deşeuri periculoase, între ele sau cu alte categorii de deşeuri periculoase, diluarea sau stocarea acestora, inclusiv neasigurarea trasabilităţii de la locul de generare la destinaţia finală;
    f) nerespectarea obligaţiei de a transmite Autorităţii documentul justificativ care dovedeşte predarea deşeurilor periculoase la un operator autorizat pentru colectarea acestora; g) activităţile de fabricare, reambalare, comercializare, utilizare şi prestare de servicii cu produse de protecţie a plantelor de către persoanele minore;h) refuzul operatorilor care desfăşoară activităţi cu produse de protecţie a plantelor de a furniza informaţiile solicitate de Autoritate, în condiţiile stabilite de aceasta;i) obstrucţionarea personalului Autorităţii sau ofiţerilor şi agenţilor de poliţie din cadrul Poliţiei Române să preleveze probe pentru analiză, atât pentru cele care fac parte din programele de monitorizare, cât şi în afara acestora, în caz de suspiciune de ilegalitate, contrafacere, etichetare şi ambalare neconformă;j) comercializarea, utilizarea şi prestarea de servicii cu produse de protecţie a plantelor cu termen de valabilitate expirat, fără buletin de analiză sau certificat de calitate; k) nerespectarea obligaţiei producătorului de a notifica Autoritatea, în termen de 15 zile, înainte de începerea fabricării;
    l) nerespectarea obligaţiei producătorului de a notifica Autoritatea despre orice modificare intervenită în cursul desfăşurării activităţilor specifice procesului de fabricare a produselor de protecţie a plantelor;m) lipsa documentelor care însoţesc produsele fabricate, respectiv buletin de analiză pentru fiecare lot, emis de către laboratorul producătorului sau de un alt laborator acreditat, documentele de transport şi fişa cu datele de securitate;n) nerespectarea termenului de 30 zile, de notificare a Autorităţii de către producător, după fabricare, privind cantitatea de produs finit fabricat autorizat sau neautorizat în România, cantităţile de substanţe active utilizate sau rămase pe stoc, după caz;o) nerespectarea obligaţiei producătorului sau reambalatorului de a păstra o mostră din fiecare lot, pentru o perioadă egală cu perioada de valabilitate a produsului fabricat, reambalat, a produsului autorizat sau neautorizat în România, după caz;p) nerespectarea termenului de 15 zile, de notificare a Autorităţii de către reambalator, privind începerea activităţii;q) nerespectarea termenului de maximum 10 zile în care operatorul înregistrat pentru reambalarea produselor de protecţie a plantelor neautorizate în România, dar autorizate în alt stat membru al Uniunii Europene, notifică Autoritatea că întreaga cantitate de produs achiziţionată conform contractului a fost expediată în statul membru de destinaţie;r) nerespectarea obligaţiei de a deţine certificat de calitate şi fişa cu date de securitate emise de producător, precum şi declaraţia de conformitate emisă de reambalator pentru loturile produselor reambalate;
    s) desigilarea ambalajului şi comercializarea produselor de protecţie a plantelor în alte ambalaje decât cele originale;ş) nerespectarea de către operatorul înregistrat pentru activitatea de comercializare a obligaţiei de a preda unui operator autorizat produsele identificate ca neconforme care nu corespund specificaţiilor tehnice şi/sau cu termen de valabilitate expirat, încadrate ca deşeuri, în termen de 60 zile de la data constatării; t) comercializarea online a produselor de protecţie a plantelor de alte persoane decât deţinătorul autorizării sau reprezentantul său legal în România, precum şi distribuitorii agreaţi de acesta;ţ) nerespectarea obligaţiei de către deţinătorul autorizării sau reprezentantul său legal în România, precum şi distribuitorii agreaţi de acesta de a se înregistra pentru comercializarea online a produselor de protecţie a plantelor şi de a publica pe pagina web certificatul de înregistrare;u) nerespectarea de către operator a obligaţiei privind reetichetarea sau reambalarea produselor cu etichetă şi/sau ambalaj care nu corespund cerinţelor de la autorizare; v) nerespectarea de către importator a obligaţiei de a notifica structura teritorială care a emis certificatul de abilitare import din cadrul Autorităţii privind data depozitării produsului în vederea verificării conformităţii acestuia;w)
    nerespectarea de către operatorul care importă produse de protecţie a plantelor a obligaţiei de a notifica Autoritatea cu privire la orice modificare intervenită în documentaţia depusă pentru obţinerea certificatului de abilitare import, în termen de 15 zile de la producerea modificării;
    x) nerespectarea de către operatorul care importă produse de protecţie a plantelor a obligaţiei de a utiliza certificatul de abilitare import numai în condiţiile şi în scopul pentru care a fost emis;y) nerespectarea de către operator a obligaţiei privind utilizarea produsului de protecţie a plantelor numai în scopul pentru care a fost autorizat, cu respectarea dozei, culturii, organismului dăunător şi a timpului de pauză, conform instrucţiunilor de utilizare menţionate pe etichetă;z) punerea în vânzare a produselor agricole recoltate înainte de expirarea timpului de pauză de la ultimul tratament până la recoltare, aşa cum este prevăzut pe eticheta produsului de protecţie a plantelor;aa) comercializarea seminţelor tratate cu produse de protecţie a plantelor autorizate în acest scop, pentru a fi utilizate pe teritoriul României fără etichetă care să includă denumirea comercială a produsului utilizat, numele substanţei/substanţelor active din respectivul produs, frazele standard privind riscurile, măsurile de precauţie şi de reducere a riscului menţionate în autorizaţie;bb) nerespectarea de către operator a obligaţiei referitoare la notificarea Autorităţii, în termen de 15 zile înainte de efectuarea tratamentului, privind prestarea de servicii pentru tratarea seminţelor cu produse de protecţie a plantelor destinate exportului sau comercializării în alt stat membru sau ţară terţă, autorizate în ţara de destinaţie, dar neautorizate în România;cc) nerespectarea obligaţiei de a preda ambalajele provenite de la produsele de protecţie a plantelor utilizate operatorilor autorizaţi pentru colectarea deşeurilor, în termen de 90 de zile de la golire de către utilizatorii profesionişti şi prestatorii de servicii cu produse de protecţie a plantelor;
    dd) nerespectarea obligaţiei de către utilizatorii profesionişti, prestatorii de servicii, utilizatorii de produse de protecţie a plantelor persoane fizice de a clăti de trei ori ambalajele din plastic, metal sau sticlă înainte de predare;ee) nerespectarea obligaţiei de depozitare a produselor de protecţie a plantelor în spaţii special amenajate;ff) nerespectarea condiţiilor prevăzute la art. 64 lit. b) şi d) din prezenta ordonanţă de urgenţă;
    2. cu amendă de la 20.000 lei la 25.000 lei:a) publicitatea produselor de protecţie a plantelor neautorizate pe teritoriul României;b) ambalarea produselor de protecţie a plantelor în ambalaje neaprobate în procesul de autorizare a acestora;c) reambalarea produselor de protecţie a plantelor, autorizate în România, fără acordul scris al deţinătorului autorizării sau, după caz, al reprezentantului său legal în România, în care se specifică denumirea produsului, tipul, materialul şi capacitatea nominală a ambalajelor aprobate;
    d) reambalarea produselor de protecţie a plantelor autorizate în România ale căror etichetă şi ambalaj nu sunt aprobate de către deţinătorul autorizării; e) reambalarea produselor de protecţie a plantelor după încetarea acordului cu deţinătorul autorizării sau a contractului comercial cu furnizorul, după caz;f) nerespectarea obligaţiei de a deţine autorizaţia sau permisul de comerţ paralel, buletin de analiză, certificat de calitate şi fişa cu date de securitate pentru produsele comercializate; g) importul produselor de protecţie a plantelor autorizate în România fără certificat de abilitare import;h) comercializarea şi utilizarea produselor de protecţie a plantelor în afara domeniului de utilizare aprobat conform autorizaţiei sau permisului de comerţ paralel;i) comercializarea produselor de protecţie a plantelor pe teritoriul României în ambalaje care nu sunt aprobate, sigilate şi etichetate; j) nerespectarea obligaţiei privind comercializarea produselor de protecţie a plantelor în termenul de valabilitate stabilit de producător, specificat pe etichetă sau ambalaj;k) exportul produselor de protecţie a plantelor fără certificatul de export emis de Autoritate prin structurile teritoriale;
    3. cu amendă de la 30.000 lei la 35.000 lei: a) comercializarea şi utilizarea de produse de protecţie a plantelor neautorizate în România, cu excepţia produselor prevăzute la art. 28 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1.107/2009;b) comercializarea, prestarea de servicii şi utilizarea produselor de protecţie a plantelor cu toxicitate acută din categoriile 1, 2 şi 3, care conţin pictograma GHS06, fără avizul inspectoratului judeţean de poliţie, respectiv al Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti - Serviciul arme, explozivi şi substanţe periculoase şi al inspectoratului teritorial de muncă; c) reambalarea produselor de protecţie a plantelor neautorizate în România, dar autorizate în alt stat membru al Uniunii Europene, fără contract comercial încheiat cu un furnizor în care se specifică denumirea produsului, substanţa activă/substanţele active, cantitatea de produs achiziţionată, tipul, materialul, capacitatea nominală a ambalajelor şi statul membru de destinaţie; d) nerespectarea interdicţiei de a interveni asupra calităţii produsului de protecţie a plantelor în procesul de reambalare a acestuia;
    e) nerespectarea de către operator a obligaţiei de a comercializa produsele de protecţie a plantelor în spaţii special amenajate, respectiv depozite fitofarmaceutice şi fitofarmacii, înregistrate de Autoritate prin structurile teritoriale;f) comercializarea produselor de protecţie a plantelor în pieţe, târguri, oboare şi în alte spaţii decât depozite fitofarmaceutice şi fitofarmacii;g) utilizarea ambalajelor provenite de la produsele de protecţie a plantelor în alte scopuri decât cele pentru care au fost destinate;h) nerespectarea obligaţiei de către operatorii din alt stat membru al Uniunii Europene de a deţine un punct de lucru şi certificat de înregistrare pentru comercializarea produselor de protecţie a plantelor autorizate în România;i) comercializarea seminţelor tratate cu produse de protecţie a plantelor neautorizate în România sau în alt stat membru al Uniunii Europene;j) comerţul online de produse de protecţie a plantelor pe alte pagini web decât cele care aparţin deţinătorului autorizării sau reprezentantului său legal în România şi a distribuitorilor agreaţi de acesta;k) livrarea către cumpărător a produselor de protecţie a plantelor comercializate online cu mijloace de transport neautorizate;
    l) comercializarea online a produselor de protecţie a plantelor către persoanele minore; m) importul unui produs neautorizat în România, dar autorizat într-o ţară terţă, destinat efectuării tratamentului seminţei în vederea exportului fără certificat de abilitare import;n) importul produselor de protecţie a plantelor neautorizate în România în scopul comercializării şi utilizării la nivel naţional;o) comercializarea şi utilizarea seminţelor tratate cu produse de protecţie a plantelor neautorizate în România;p) aplicarea în perioada înfloritului a tratamentelor fitosanitare cu produse toxice pentru insectele polenizatoare la plante melifere, cât şi la cele care îşi realizează polenizarea cu ajutorul albinelor;q) nereturnarea la furnizor în termen de 90 zile de la data tratării ultimului lot de seminţe din campania curentă a stocurilor de produs de protecţie a plantelor neautorizat în România şi neutilizate la tratamentul seminţelor;r)
    nerespectarea obligaţiilor privind măsurile din autorizaţiile de urgenţă, în vederea reducerii riscului asociat utilizării acestora, de către distribuitorii, prestatorii de servicii şi utilizatorii profesionişti care comercializează şi/sau utilizează produse de protecţie a plantelor autorizate în temeiul art. 53 din Regulamentul (CE) nr. 1.107/2009.
    Articolul 67(1) În vederea îndeplinirii atribuţiilor, personalul Autorităţii, ofiţerii şi agenţii de poliţie din cadrul Poliţiei Române şi personalul împuternicit al Gărzii Naţionale de Mediu efectuează controale oficiale pentru a verifica respectarea prevederilor prezentului act normativ. Personalul Autorităţii trebuie să deţină un document prin care atestă că este în timpul serviciului cu misiunea de control. (2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 66 se realizează de către personalul Autorităţii cu atribuţii în acest domeniu. (3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 66 pct. 1 lit. b), d), e), g), i), j), m), r), t), ţ) şi ff) şi pct. 3 lit. c), k), l), m) şi g) se realizează şi de către ofiţerii şi agenţii de poliţie din cadrul Poliţiei Române cu atribuţii în acest domeniu. (4)
    Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 66 pct. 1 lit. e) şi pct. 3 lit. h) se realizează şi de către personalul împuternicit al Gărzii Naţionale de Mediu.
    Articolul 68Contravenţiilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
    Capitolul XI Dispoziţii tranzitorii şi finaleArticolul 69(1) Încetarea valabilităţii înainte de termen a certificatelor de înregistrare prevăzute la art. 4 alin. (1) se constată de către emitent în următoarele situaţii:a) în cazul condamnării pentru săvârşirea uneia dintre infracţiunile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă;
    b) în cazul repetării în decurs de 2 ani a uneia dintre contravenţiile prevăzute la art. 66;c) certificatul de înregistrare a fost obţinut pe baza unei informaţii care a indus în eroare emitentul.
    (2) În situaţiile prevăzute la alin. (1) certificatele de înregistrare se retrag de către Autoritate prin structurile teritoriale.(3) Comercializarea produselor de protecţie a plantelor fără certificat de înregistrare conduce la suspendarea activităţii până la obţinerea certificatului respectiv.
    Articolul 70În termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, la propunerea Autorităţii, se aprobă: a) modelul certificatelor de înregistrare prevăzute la art. 4 alin. (1); b) modelul certificatului de abilitare import prevăzut la art. 42 alin. (3);c) modelul certificatului de export prevăzut la art. 48 alin. (4);d) condiţiile privind organizarea şi funcţionarea depozitului fitofarmaceutic şi a fitofarmaciei prevăzute la art. 31 alin. (1) şi art. 63; e) procedura de efectuare a controalelor oficiale şi a altor activităţi oficiale privind fabricarea, reambalarea, importul, exportul, comercializarea, utilizarea, prestarea de servicii şi depozitarea produselor de protecţie a plantelor;f) normele de inspecţie pentru produsele fabricate în vederea exportului, importului şi circulaţiei intracomunitare a produselor de protecţie a plantelor.
    Articolul 71(1) În termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a ordinului prevăzut la art. 70, documentele oficiale emise de Autoritate prin structurile teritoriale în baza prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 4/1995 privind fabricarea, comercializarea şi utilizarea produselor de uz fitosanitar pentru combaterea bolilor, dăunătorilor şi buruienilor în agricultură şi silvicultură, aprobată cu modificări prin Legea nr. 85/1995, cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanţei Guvernului nr. 41/2007 pentru comercializarea produselor de protecţie a plantelor, precum şi pentru modificarea şi abrogarea unor acte normative din domeniul fitosanitar, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 28/2009, cu modificările ulterioare, şi Ordonanţei Guvernului nr. 38/2007 privind importul în România al produselor de protecţie a plantelor şi al mostrelor, ajutoarelor şi donaţiilor de produse de protecţie a plantelor din ţări terţe, aprobată prin Legea nr. 22/2008, se înlocuiesc la data expirării vizei anuale. (2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în cuprinsul Hotărârii Guvernului nr. 1.559/2004 privind procedura de omologare a produselor de protecţie a plantelor în vederea plasării pe piaţă şi a utilizării lor pe teritoriul României, cu modificările şi completările ulterioare, şi Ordinului nr. 60/2013 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor şi aprobarea Procedurilor privind omologarea, comerţul paralel şi de aprobare a celei de a doua denumiri comerciale pentru un produs de protecţie a plantelor omologat pe teritoriul României, sintagmele „omologare“ şi „certificat de omologare“ se înlocuiesc cu sintagmele „autorizare“ şi „autorizaţie“. Articolul 72Prevederile art. 66 intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării prezentei ordonanţe de urgenţă în Monitorul Oficial al României, Partea I. Articolul 73La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă: a) Ordonanţa Guvernului nr. 4/1995 privind fabricarea, comercializarea şi utilizarea produselor de uz fitosanitar pentru combaterea bolilor, dăunătorilor şi buruienilor în agricultură şi silvicultură, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 30 ianuarie 1995, aprobată cu modificări prin Legea nr. 85/1995, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia art. 38 care se abrogă la data intrării în vigoare a ordinului prevăzut la art. 70;b) Ordonanţa Guvernului nr. 41/2007 pentru comercializarea produselor de protecţie a plantelor, precum şi pentru modificarea şi abrogarea unor acte normative din domeniul fitosanitar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 592 din 28 august 2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 28/2009, cu modificările ulterioare, cu excepţia art. 1 alin. (1), art. 2 alin. (1), art. 3 alin. (1) pct. A lit. b) şi a anexele nr. 1-3, care se abrogă la data intrării în vigoare a ordinului prevăzut la art. 70; c) art. 1-13 şi art. 29 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 38/2007 privind importul în România al produselor de protecţie a plantelor şi al mostrelor, ajutoarelor şi donaţiilor de produse de protecţie a plantelor din ţări terţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 590 din 28 august 2007, aprobată prin Legea nr. 22/2008;d) art. 3 alin. (1) lit. a)-d), h), i), k) şi l) din Hotărârea Guvernului nr. 1.230/2012 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.107/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind introducerea pe piaţă a produselor fitosanitare şi de abrogare a Directivelor 79/117/CEE şi 91/414/CEE ale Consiliului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 876 din 21 decembrie 2012.

    PRIM-MINISTRU
    ILIE-GAVRIL BOLOJAN

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacşu
    p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
    Bogdan Despescu,
    secretar de stat
    Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
    Florin-Ionuţ Barbu
    Ministrul finanţelor,
    Alexandru Nazare
    Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
    Diana-Anda Buzoianu
    Ministrul sănătăţii,
    Alexandru-Florin Rogobete
    Ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului şi turismului,
    Radu-Dinel Miruţă
    p. Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale,
    Francisc Oscar Gal,
    subsecretar de stat
    Ministrul transporturilor şi infrastructurii,

    Ciprian-Constantin Şerban
    Bucureşti, 2 octombrie 2025.Nr. 53.-----