Structură Act

METODOLOGIE din 24 septembrie 2025de organizare a orelor de învăţare remedială în învăţământul primar
EMITENT
  • MINISTERUL EDUCAŢIEI ŞI CERCETĂRII
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 908 din 2 octombrie 2025Data intrării în vigoare 02-10-2025



    Aprobată prin ORDINUL nr. 6.423 din 24 septembrie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 908 din 2 octombrie 2025.
    Capitolul I Dispoziţii generale
    Articolul 1(1) Prezenta metodologie reglementează modul de organizare a orelor de învăţare remedială în învăţământul primar, denumit în continuare Programul ÎR.(2) Scopul principal al Programului ÎR este organizarea de activităţi de învăţare remedială pentru sprijinirea elevilor din învăţământul primar care întâmpină dificultăţi de învăţare sau prezintă decalaje în dobândirea competenţelor-cheie prevăzute prin intermediul programelor şcolare, cu o atenţie specială acordată competenţei de literaţie; totodată, Programul ÎR vizează dezvoltarea competenţelor de nivel superior, a gândirii critice şi creative, precum şi susţinerea elevilor în obţinerea unor performanţe şcolare ridicate.(3) Programul ÎR se adresează tuturor elevilor din clasele învăţământului primar, cu prioritate elevilor cu dificultăţi de învăţare sau elevilor cu nevoi de sprijin educaţional pe termen scurt, prin organizarea activităţilor în grupe eterogene, constituite astfel încât să permită învăţarea diferenţiată, colaborativă şi adaptată nevoilor individuale. Gruparea elevilor urmăreşte valorificarea diversităţii nivelurilor de competenţă, facilitarea sprijinului reciproc şi crearea unui mediu educaţional incluziv, în care fiecare elev să poată progresa în ritmul propriu.(4) Programul ÎR este complementar programului şcolar obligatoriu şi se integrează în oferta educaţională a unităţii de învăţământ, fiind planificat în mod coerent şi corelat cu celelalte activităţi curriculare şi extracurriculare, astfel încât să asigure continuitatea în învăţare, echitate educaţională şi dezvoltarea armonioasă a fiecărui elev.
    Capitolul II
    Organizarea şi desfăşurarea Programului ÎRArticolul 2(1) Programul ÎR se organizează la fiecare clasă, pe grupe eterogene formate, de regulă, din 6-12 elevi, astfel încât să se asigure învăţarea diferenţiată, colaborativă şi adaptată nivelului individual de competenţă. În funcţie de situaţia specifică fiecărei clase, numărul elevilor dintr-o grupă poate varia, iar grupa poate fi constituită sub efectivul minim sau peste efectivul maxim prevăzut.(2) Programul ÎR se desfăşoară înainte sau după programul şcolar obligatoriu, în funcţie de resursele disponibile, şi se planifică în orar, de regulă, în două zile pe săptămână, pentru a asigura continuitatea şi eficienţa intervenţiei pedagogice; durata unei activităţi este de 45 de minute, iar elevii nu vor participa la mai mult de o sesiune de activitate remedială pe zi.(3) La clasa pregătitoare şi la clasa I, activităţile acoperă 30-35 de minute, restul de timp fiind destinat activităţilor liber alese, recreative.(4) Activităţile se pot desfăşura doar în spaţiile proprii ale unităţii de învăţământ, în alte unităţi şcolare sau în spaţii puse la dispoziţie de autorităţile locale, cu condiţia ca acestea să fie autorizate pentru desfăşurarea activităţilor educaţionale.Articolul 3
    (1) Activităţile de învăţare remedială organizate în cadrul Programului ÎR sunt coordonate, de regulă, de către directorul, directorul adjunct sau de către o persoană desemnată de director să coordoneze activitatea în cadrul structurii, în cazul unităţilor de învăţământ care funcţionează cu structuri şcolare arondate.(2) Directorul unităţii de învăţământ asigură cadrul organizatoric necesar desfăşurării activităţilor remediale, inclusiv alocarea resurselor necesare, şi coordonează planificarea activităţilor în orarul şcolar.(3) Comisia pentru curriculum realizează, anual, o analiză a nevoilor de implementare a Programului ÎR, care include identificarea competenţelor insuficient formate.
    Articolul 4(1) În cadrul Programului ÎR se desfăşoară activităţi de învăţare, stimulare, dezvoltare, compensare, consolidare şi recuperare, adaptate învăţământului primar.(2) Activităţile de învăţare remedială se desfăşoară într-un cadru flexibil, care permite adaptarea strategiilor didactice în funcţie de evoluţia fiecărui elev, prin utilizarea unor metode didactice interactive, resurse educaţionale adaptate şi strategii de învăţare diferenţiate.
    (3) Cadrele didactice implicate în desfăşurarea Programului ÎR aplică în mod sistematic strategii didactice diferenţiate, menite să sprijine dezvoltarea competenţelor de limbă şi comunicare, a competenţelor matematice, precum şi a celor specifice ştiinţelor naturii.(4) În proiectarea şi derularea activităţilor Programului ÎR personalul didactic implicat are în vedere: a) remedierea, cu scopul de a corecta lacunele fundamentale prin desfăşurarea următoarelor tipuri de activităţi:(i) activităţi structurate pe microsecvenţe clare şi explicite;(ii) exerciţii cu dificultate gradată;(iii) feedback imediat şi adaptat;(iv) utilizarea unor instrumente formative scurte şi eficiente;
    b) consolidarea, cu scopul de a întări, stabiliza şi aprofunda cunoştinţele/competenţele dobândite/formate deja prin desfăşurarea următoarelor tipuri de activităţi:(i) exersare variată şi transferul abilităţilor între sarcini similare sau diferite;(ii) interconectarea logică a conţinuturilor învăţate;(iii) recapitulări pentru fixarea durabilă a informaţiilor;c) aprofundarea şi extinderea, cu scopul de a dobândi competenţele aplicate, aprofundate şi transferate în contexte noi, axându-se pe dezvoltarea gândirii critice şi aplicative prin desfăşurarea următoarelor tipuri de activităţi:(i) rezolvarea de probleme nonrutiniere, analize şi argumentări;(ii) studii de caz şi conexiuni interdisciplinare controlate;(iii)
    proiecte aplicative, cercetare ghidată şi utilizarea de resurse digitale sau experimente;
    (iv) dezvoltarea competenţelor-cheie transversale, precum colaborarea, comunicarea, competenţele digitale şi cetăţenia activă;(v) sprijinirea performanţei prin activităţi diferenţiate (cercuri, miniproiecte, ateliere) destinate elevilor cu potenţial ridicat, asigurând în acelaşi timp echitatea şi susţinerea tuturor elevilor;
    d) aplicarea competenţelor formate/dezvoltate, cu scopul de a rezolva situaţiile-problemă întâlnite în viaţa de zi cu zi.
    (5) Remedierea, consolidarea, aprofundarea şi extinderea, ca forme de intervenţie diferenţiată, se sprijină şi pe:a) identificarea nivelului de competenţă la care se află elevii, inclusiv prin evaluarea achiziţiilor specifice anilor anteriori de studiu; b)
    stabilirea unor obiective adaptate nivelului de competenţă al elevilor;
    c) selectarea şi utilizarea unor conţinuturi relevante pentru experienţele de viaţă ale elevilor şi pentru atingerea obiectivelor urmărite;d) îmbunătăţirea competenţelor de literaţie;e) facilitarea autoevaluării, reflecţiei şi susţinerea elevilor pentru formarea abilităţilor şi rutinelor de învăţare în mediul şcolar şi familial;f) susţinerea emoţională a elevilor, oferirea de feedback prompt şi constructiv;g) sesizarea eventualelor tulburări de învăţare şi colaborarea cu specialiştii în vederea evaluării elevilor.
    (6) Pentru elevii din clasa pregătitoare, intervenţia remedială are rol preventiv şi formativ, axându-se pe consolidarea deprinderilor de bază, premisă în vederea formării unor competenţe fundamentale necesare pentru parcursul şcolar viitor:a) consolidarea deprinderilor de comunicare orală şi iniţierea dezvoltării limbajului scris, prin activităţi ludice şi conversaţionale adaptate nivelului de vârstă;b) corectarea şi compensarea dificultăţilor observate în citirea, scrierea şi înţelegerea mesajului oral sau scris;c) consolidarea deprinderilor de literaţie funcţională pentru a sprijini progresul şcolar şi incluziunea educaţională;d) stimularea interesului pentru lectură şi comunicare ca instrumente de învăţare şi dezvoltare personală;e) formarea competenţelor de prealfabetizare şi a celor prematematice, ca bază pentru achiziţiile viitoare;f) dezvoltarea atenţiei, memoriei, motricităţii fine şi a coordonării vizual-motorii, prin activităţi interactive;g) stimularea interesului pentru învăţare şi întărirea încrederii în sine, prin experienţe de învăţare pozitive, accesibile şi motivante;
    h) facilitarea integrării în colectivul clasei, prin activităţi de grup, cooperare, respectarea regulilor şi dezvoltarea relaţiilor interpersonale.
    Capitolul III Participarea la Programul ÎRArticolul 5(1) Participarea elevilor la Programul ÎR se poate face pentru o unitate de învăţare sau pentru întregul an şcolar:a) în baza unei solicitări scrise a părintelui/reprezentantului legal, adresată cadrului didactic;b)
    în baza recomandării scrise a cadrului didactic, pentru elevii ai căror părinţi nu au solicitat participarea la Programul ÎR.
    (2) Cadrul didactic nu poate refuza participarea unui elev la Programul ÎR.
    Articolul 6(1) Retragerea din Programul ÎR se poate face la cererea părintelui/reprezentantului legal, prin înştiinţare scrisă a cadrului didactic.(2) Cererile de înştiinţare/retragere în/din Programul ÎR se pot transmite şi online, la o adresă electronică/prin intermediul unei platforme indicate/gestionate de către unitatea de învăţământ.
    Articolul 7(1) Elevii participă la Programul ÎR, conform orarului şi grupelor constituite de cadrul didactic, în baza unui grafic lunar.(2) Prezenţa elevilor la Programul ÎR este urmărită de către cadrele didactice implicate în desfăşurarea Programului ÎR. Absenţele elevilor se consemnează într-un catalog special, aferent Programului ÎR. Învăţătorul/Profesorul pentru învăţământ primar informează părinţii/reprezentanţii legali cu privire la absenţele acumulate de elevi.(3) Activitatea didactică desfăşurată de personalul didactic de predare, încadrat în unitatea de învăţământ cu contract de muncă pe perioadă determinată/nedeterminată, în cadrul Programului ÎR este consemnată în condica de prezenţă.
    Capitolul IV Monitorizarea Programului ÎRArticolul 8
    Atribuţiile cadrelor didactice sunt următoarele:a) asigură promovarea Programului ÎR în comunitatea şcolară a clasei;b) transmit părinţilor recomandarea participării elevilor la Programul ÎR;c) monitorizează prezenţa elevilor la activităţi;d) monitorizează progresul individual al elevilor prin corelarea observaţiilor privind evoluţia elevilor de pe durata Programului ÎR cu cele documentate pe durata orelor de curs;e) partajează cu alte cadre didactice informaţiile privind evoluţia elevilor, acolo unde este cazul.
    Articolul 9Atribuţiile directorului/directorului adjunct sunt următoarele:a) asigură promovarea Programului ÎR în comunitatea şcolară a unităţii de învăţământ;b) verifică şi aprobă constituirea şi actualizarea periodică a grupelor de elevi, inclusiv constituirea grupelor formate din elevi de la clase diferite; c) verifică respectarea orarului şi includerea în Programul ÎR a tuturor elevilor, conform nevoilor reale ale fiecăruia;d) observă în mod direct desfăşurarea activităţilor;e) organizează întâlniri periodice de analiză şi reflecţie cu cadrele didactice, în vederea evaluării calitative a Programului ÎR.
    Capitolul V Dispoziţii finaleArticolul 10În învăţământul primar, Programul ÎR reprezintă o componentă obligatorie a activităţii didactice, fiecare învăţător/profesor pentru învăţământul primar având responsabilitatea de a desfăşura 2 ore/săptămână de pregătire remedială.Articolul 11În cadrul alternativei educaţionale step by step, desfăşurarea Programului ÎR se va realiza de către fiecare cadru didactic de la clasă pe parcursul celor 8 ore în care elevii se află la şcoală, ţinând seama de specificul acestei alternative.Articolul 12Participarea la Programul ÎR este gratuită.
    Articolul 13Nu se acordă calificative elevilor care participă la activităţile desfăşurate în cadrul Programului ÎR.
    ----