Structură Act

LEGE nr. 181 din 13 noiembrie 2025pentru modificarea şi completarea Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie
EMITENT
  • PARLAMENTUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1049 din 13 noiembrie 2025Data intrării în vigoare 16-11-2025


    Parlamentul României adoptă prezenta lege.Articolul ILegea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 12 iunie 2017, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:1. La articolul 2, punctul 27 se modifică şi va avea următorul cuprins:27. vehicul: a)
    orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie, dar care nu se deplasează pe şine, cu:(i) o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h; sau(ii) masă proprie mai mare de 25 kg şi o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h;
    b) orice remorcă destinată utilizării cu vehiculul menţionat la lit. a), indiferent dacă este cuplată sau necuplată;c) tramvai;
    2.
    La articolul 2, după punctul 27 se introduce un nou punct, pct. 27^1, cu următorul cuprins:27^1. utilizarea unui vehicul - orice utilizare a unui vehicul care este conformă cu funcţia vehiculului de mijloc de transport la momentul accidentului, indiferent de caracteristicile vehiculului, de terenul pe care este utilizat şi indiferent dacă acesta staţionează sau este în mişcare;
    3. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:Articolul 3Obligativitatea încheierii contractului RCAProprietarul sau utilizatorul unui vehicul care staţionează în mod obişnuit în România încheie şi menţine în valabilitate o asigurare RCA pentru a acoperi riscurile care decurg din utilizarea acestuia în limitele teritoriale de aplicare prevăzute la art. 2 pct. 18.4. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:Articolul 4Excepţii de la obligaţia încheierii contractului RCA
    (1) Sunt exceptate de la obligativitatea încheierii unui contract RCA persoanele fizice şi juridice care utilizează vehicule exclusiv în cadrul evenimentelor şi activităţilor sportive cu motor, inclusiv al curselor, al competiţiilor, al antrenamentelor, al testărilor şi al demonstraţiilor care se desfăşoară în România într-o zonă cu acces restricţionat şi demarcată, atunci când organizatorul evenimentului sportiv sau o altă parte a încheiat o asigurare facultativă sau dispune de un instrument de garantare alternativ care acoperă prejudiciile provocate de către vehicule oricărei părţi terţe, inclusiv spectatorilor şi altor persoane prezente, dar care nu acoperă neapărat prejudiciile produse conducătorilor auto participanţi şi vehiculelor acestora.(2) Obligaţia de acoperire a prejudiciilor produse prin intermediul vehiculului participant la eveniment este cel puţin egală cu valoarea sumelor minime asigurate stabilite la art. 6 alin. (4).(3) Organizatorul evenimentului sportiv este responsabil de acoperirea prejudiciilor produse prin intermediul vehiculelor participante la eveniment atunci când nu s-a asigurat că există încheiată asigurarea facultativă sau instrumentul de garantare alternativ prevăzut la alin. (1).(4) Atunci când organizatorul evenimentului sportiv nu este în măsură să acopere prejudiciile produse, răspunderea acestuia este preluată de către BAAR, cu excepţia prejudiciilor produse piloţilor şi vehiculelor pilotate de aceştia, plata despăgubirilor fiind efectuată din fondurile aferente Fondului naţional de protecţie; cheltuielile efectuate de către BAAR în acest caz, împreună cu dobânda legală aferentă, sunt recuperate de la organizatorul evenimentului sportiv şi/sau cel care a acordat autorizaţia de organizare a evenimentului sportiv în baza dreptului de regres dobândit ca urmare a efectuării plăţii.(5) Fără a aduce atingere definiţiei prevăzute la art. 2 pct. 27, fotoliile rulante sau alte vehicule similare cu propulsie proprie, destinate a fi utilizate în mod exclusiv de către o persoană cu dizabilitate fizică locomotorie, nu sunt considerate vehicule în sensul prezentei legi, acestea nefiind supuse obligaţiei de asigurare.
    5. La articolul 5 alineatul (2), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:b) pentru vehiculele destinate exportului, pe perioada de valabilitate a numerelor de înmatriculare destinate exportului;6. Articolul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:Articolul 6Contractul RCA(1) Contractul RCA conţine informaţii privind: numărul şi data încheierii contractului, părţile contractului RCA, perioada de valabilitate, limitele maxime de răspundere stabilite de către asigurătorul RCA, prima de asigurare, numărul ratelor, scadenţa ratelor, intermediarul, clasa bonus/malus, numărul de înmatriculare/înregistrare, numărul de identificare a vehiculului, precum şi statele în care acest document are valabilitate.(2) Asigurătorii RCA solicită informaţiile necesare pentru evaluarea riscului, conform propriilor criterii stabilite în tariful de primă, şi verifică corectitudinea informaţiilor privind datele de identificare şi tehnice ale vehiculului, datele proprietarului/ utilizatorului acestuia.(3) Asigurătorii RCA îşi asumă răspunderea pentru toate contractele RCA, inclusiv pentru cele alocate de către BAAR potrivit art. 19 alin. (3), precum şi pentru erorile sau omisiunile apărute la emiterea contractelor RCA fie direct, fie prin intermediarii de asigurări sau de asigurări auxiliare, definiţi potrivit Legii nr. 236/2018 privind distribuţia de asigurări, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Limitele minime de răspundere acoperite prin asigurarea RCA conform reglementărilor Uniunii Europene sunt următoarele:a) pentru prejudicii materiale produse în unul şi acelaşi accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabileşte, pentru accidente, la un nivel de 6.434.740 lei;b) pentru vătămări corporale şi decese, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse în unul şi acelaşi accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabileşte la un nivel de 31.926.210 lei.(5) A.S.F. poate revizui prin reglementări proprii limitele prevăzute la alin. (4) conform actelor delegate emise de către Comisia Europeană în conformitate cu art. 9 alin. (2) din Directiva 2009/103/CE, astfel cum se modifică prin art. 1 pct. 5 din Directiva (UE) 2021/2.118.(6) Asiguratul poate solicita în scris asigurătorului RCA suspendarea efectelor contractului RCA pe perioada suspendării înmatriculării vehiculului.(7) Asigurătorul RCA comunică asiguratului, în termen de 5 zile de la data solicitării prevăzute la alin. (6), suspendarea efectelor contractului RCA.(8) Pe toată durata suspendării efectelor contractului RCA, a înmatriculării vehiculului, vehiculul se imobilizează într-un spaţiu privat, în afara domeniului public.
    (9) Neîndeplinirea obligaţiei prevăzute la alin. (8) reprezintă încălcarea obligaţiilor de asigurare RCA.(10) În cazul suspendării efectelor contractului RCA, în baza opţiunii asiguratului, conform prevederilor alin. (6), asigurătorul RCA:a) prelungeşte valabilitatea contractului RCA cu perioada pentru care efectele contractului au fost suspendate, prin emiterea unui act adiţional; saub) restituie asiguratului diferenţa de primă corespunzătoare perioadei de suspendare, calculată prorata numai în cazurile în care nu s-au plătit ori nu se datorează despăgubiri pentru evenimente produse în perioada de valabilitate a contractului RCA.(11) Suspendarea efectelor contractului RCA are loc cu începere de la data primirii de către asigurătorul RCA a solicitării de suspendare conform alin. (6), dar nu mai devreme de data suspendării, în condiţiile legislaţiei în vigoare, a înmatriculării vehiculului şi numai până la data încetării suspendării înmatriculării sau a dreptului de circulaţie al vehiculului.(12) Contractul RCA dă dreptul persoanei prejudiciate, în cazul producerii unui prejudiciu, să se poată adresa pentru efectuarea reparaţiei oricărei unităţi reparatoare auto, în condiţiile legii, fără nicio restricţie sau constrângere din partea asigurătorului RCA sau a unităţii reparatoare auto, care ar putea să îi influenţeze opţiunea.(13)
    În aplicarea prevederilor alin. (12), contractul RCA va cuprinde o clauză potrivit căreia, în cazul producerii unei daune, persoana prejudiciată să se poată adresa pentru efectuarea reparaţiei oricărui operator economic care desfăşoară activităţi de reparaţii ale autovehiculelor, în condiţiile legii, fără nicio restricţie sau constrângere care ar putea să îi influenţeze opţiunea.
    7. La articolul 11 alineatul (3), partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:(3) Indiferent de locul în care s-a produs accidentul, respectiv pe drumuri publice, pe drumuri care nu sunt deschise circulaţiei publice, în incinte şi în orice alte locuri, atât în timpul deplasării, cât şi în timpul staţionării vehiculului asigurat, asigurătorul RCA acordă despăgubiri pentru prejudiciile produse ca urmare a unor accidente generate prin utilizarea vehiculului asigurat, până la limita de răspundere prevăzută în contractul RCA pentru:8. La articolul 18, alineatul (10) se modifică şi va avea următorul cuprins:(10) BAAR sau asigurătorul RCA eliberează şi transmite asiguratului, în termen de 15 zile de la înregistrarea solicitării acestuia, un certificat privind istoricul daunelor înregistrate, cel puţin pe parcursul ultimilor 5 ani de raporturi contractuale, sau absenţa acestor daune; BAAR sau asigurătorul RCA utilizează formatul certificatului privind istoricul daunelor, stabilit conform actelor delegate adoptate de către Comisia Europeană conform celui de-al 6-lea paragraf al art. 16 din Directiva 2009/103/CE, astfel cum se modifică prin art. 1 pct. 15 din Directiva (UE) 2021/2.118.
    9. La articolul 18, după alineatul (10) se introduc două noi alineate, alin. (10^1) şi (10^2), cu următorul cuprins:(10^1) Asigurătorul RCA publică pe site-ul propriu informaţii din care să rezulte politicile acestuia în ceea ce priveşte utilizarea certificatului privind istoricul daunelor la calcularea primei de asigurare.(10^2) Asigurătorul RCA nu tratează asiguraţii în mod discriminatoriu şi nu suprataxează primele RCA pe baza naţionalităţii acestora sau exclusiv pe baza statului membru în care aceştia au avut reşedinţa anterioară; asigurătorii RCA tratează certificatele privind istoricul de daune emise în alte state membre în acelaşi mod în care le tratează pe cele emise în România.10. La articolul 28, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), controalele asigurării RCA sunt permise dacă acestea sunt necesare şi proporţionale pentru atingerea scopului urmărit, au un caracter nesistematic, nediscriminatoriu, se desfăşoară inclusiv asupra vehiculelor care staţionează în mod obişnuit pe teritoriul României şi nu urmăresc exclusiv verificarea asigurării RCA.11. La articolul 28, după alineatul (2) se introduc cinci noi alineate, alin. (2^1)-(2^5), cu următorul cuprins:(2^1)
    Controlul asigurării RCA este permis şi atunci când acesta se realizează prin intermediul unor dispozitive tehnice ce fac parte dintr-un sistem electronic de control şi gestiune a traficului la nivel local sau naţional, atunci când verificarea se realizează şi asupra vehiculelor care staţionează în mod obişnuit pe teritoriul României şi se realizează fără oprirea vehiculelor.
    (2^2) Operatorii sistemelor de control prelucrează datele cu caracter personal ale asiguraţilor şi conducătorilor de vehicule în acord cu prevederile legislaţiei naţionale şi europene privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date.(2^3) Datele cu caracter personal prelucrate în temeiul prezentului articol exclusiv în scopul efectuării unui control privind asigurarea RCA se păstrează numai atât timp cât sunt necesare în acest scop şi, de îndată ce acesta a fost îndeplinit, se şterg complet.(2^4) Dacă în urma unui control privind asigurarea RCA se constată că un vehicul este acoperit de o asigurare RCA, operatorul şterge datele respective.(2^5) În cazul în care în urma unui control nu se poate stabili dacă un vehicul este acoperit de o asigurare RCA, datele sunt păstrate pentru o durată limitată, care nu depăşeşte numărul de zile necesare pentru a stabili dacă vehiculul este asigurat RCA.
    12. La articolul 32, după alineatul (14) se introduce un nou alineat, alin. (15), cu următorul cuprins:(15) BAAR publică şi actualizează permanent pe site-ul propriu informaţii referitoare la demersurile necesare pentru obţinerea de la BAAR a sumelor cuvenite persoanelor prejudiciate.
    13. La articolul 33 alineatul (1), literele b) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:b) dacă vehiculul sau tramvaiul rămâne neidentificat, se acordă despăgubiri pentru vătămarea integrităţii corporale sau sănătăţii ori pentru deces; se acordă despăgubiri şi pentru daune materiale cu aplicarea unei francize de 500 de euro în echivalent lei la cursul comunicat de Banca Naţională a României la data producerii accidentului, dacă în urma unui astfel de accident a rezultat decesul unei persoane sau s-a pricinuit integrităţii corporale sau sănătăţii unei persoane o vătămare care necesită pentru vindecare îngrijiri medicale mai mult de 60 de zile; accidentul produs de un vehicul care a rămas neidentificat este accidentul în care respectivul vehicul a intrat în coliziune directă cu persoana accidentată sau cu bunul pe care l-a avariat, după care a părăsit locul accidentului;c) în situaţia producerii riscului pe perioada suspendării efectelor contractului RCA, în condiţiile prezentei legi.14. La articolul 33, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (8), cu următorul cuprins:(8) În toate cazurile în care o persoană se adresează direct BAAR, acesta, pe baza informaţiilor primite din partea persoanei prejudiciate, transmite un răspuns motivat cu privire la plata unei despăgubiri.
    15. La articolul 34, alineatul (5) se abrogă.16. La articolul 37 alineatul (1), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:d) nerespectarea de către asigurătorii RCA a obligaţiilor prevăzute la art. 5 alin. (1) şi (2), art. 6 alin. (3), (4), (7), (10) şi (13), art. 11, 14, art. 18 alin. (1) şi (6)-(10^2), art. 21 alin. (1)-(5), art. 23 alin. (1), art. 24 alin. (6), art. 26 alin. (2);17. La articolul 37 alineatul (1), litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:e) nerespectarea de către persoanele din consiliul director al BAAR, persoanele care deţin funcţii de conducere în cadrul BAAR sau de către BAAR a obligaţiei în ceea ce priveşte stabilirea factorului «N», prevăzută la art. 19 alin. (2), şi a prevederilor art. 4 alin. (4), art. 18 alin. (10) şi art. 32 alin. (2) lit. b)-m), alin. (3), (8), (9) şi (15);18. La articolul 37, alineatul (9) se modifică şi va avea următorul cuprins:(9)
    Încălcarea de către persoanele fizice sau juridice a obligaţiei de asigurare prevăzute la art. 3 şi a obligaţiilor prevăzute la art. 6 alin. (8) constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei şi cu reţinerea certificatului de înmatriculare/înregistrare a vehiculului până la prezentarea documentului privind încheierea asigurării pentru vehiculele care sunt înmatriculate/înregistrate; constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către personalul poliţiei rutiere din cadrul Poliţiei Române exclusiv pentru situaţia circulaţiei autovehiculelor neasigurate pe drumurile deschise circulaţiei publice.
    19. La articolul 40, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:(5) Furnizarea de date cu caracter personal potrivit prezentei legi şi normelor emise în aplicarea acesteia se face cu respectarea dispoziţiilor legislaţiei naţionale şi europene privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date.
    Articolul IIPrevederile art. I pct. 16-18 intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Prezenta lege transpune prevederile Directivei (UE) 2021/2.118 a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2009/103/CE privind asigurarea de răspundere civilă auto şi controlul obligaţiei de asigurare a acestei răspunderi, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 430 din 2 decembrie 2021, cu excepţia art. 1 pct. 8 şi 18.Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
    p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
    ADRIAN-FELICIAN COZMA
    PREŞEDINTELE SENATULUI
    Mircea ABRUDEAN
    Bucureşti, 13 noiembrie 2025.Nr. 181.-----