Structură Act

ORDIN nr. 1.855 din 12 noiembrie 2025privind modificarea şi completarea anexei la Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanţelor, nr. 736/2025 pentru aprobarea Normelor metodologice privind mecanismul de acordare şi derulare a împrumuturilor acordate unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, documentele în baza cărora se acordă împrumutul şi cele care stau la baza obţinerii avizului Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, precum şi modul de reflectare a sumelor respective în bugetele instituţiilor publice locale
EMITENT
  • MINISTERUL FINANŢELOR
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1050 din 13 noiembrie 2025Data intrării în vigoare 13-11-2025


    În temeiul art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul finanţelor emite următorul ordin:Articolul IAnexa la Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanţelor, nr. 736/2025 pentru aprobarea Normelor metodologice privind mecanismul de acordare şi derulare a împrumuturilor acordate unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, documentele în baza cărora se acordă împrumutul şi cele care stau la baza obţinerii avizului Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, precum şi modul de reflectare a sumelor respective în bugetele instituţiilor publice locale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 7 mai 2025, se modifică şi se completează după cum urmează:1. La articolul 1 alineatul (1), partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
    Articolul 1(1) Unităţile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale pot solicita, inclusiv pentru instituţiile publice finanţate integral din bugetul local şi pentru asociaţiile de dezvoltare intercomunitară din care fac parte, proporţional cu obligaţiile care le revin, de la Ministerul Finanţelor, până cel târziu la data de 31 decembrie 2025, contractarea în anul 2025 a unor împrumuturi din venituri din privatizare, înregistrate în contul curent general al Trezoreriei Statului, în limita sumei de 1.500.000 mii lei, pentru:
    2. La articolul 1 alineatul (1), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. f), cu următorul cuprins:f) finanţarea cheltuielilor necesare producerii, transportului, distribuţiei şi furnizării agentului termic, pentru sezonul rece 2025-2026, pentru plata facturilor restante şi acoperirea pierderilor induse de prestarea serviciului public de termoficare, în cazul unităţilor administrativ-teritoriale la nivelul cărora funcţionează sisteme de alimentare centralizată cu energie termică.3. La articolul 1 alineatul (2), litera f) se modifică şi va avea următorul cuprins:f) valoarea maximă ce poate fi autorizată pentru o unitate/ subdiviziune administrativ-teritorială este:(i) nelimitat pentru comune, în cazul împrumuturilor contractate potrivit art. 1 alin. (1) lit. a)-d);
    (ii) nelimitat pentru oraşe, în cazul împrumuturilor contractate potrivit art. 1 alin. (1) lit. a)-d);(iii) 20.000 mii lei pentru municipii, în cazul împrumuturilor contractate potrivit art. 1 alin. (1) lit. a)-d);(iv) 30.000 mii lei pentru municipiile reşedinţă de judeţ şi pentru sectoarele municipiului Bucureşti, în cazul împrumuturilor contractate potrivit art. 1 alin. (1) lit. a)-d);(v) 35.000 mii lei pentru judeţe, în cazul împrumuturilor contractate potrivit art. 1 alin. (1) lit. a)-d);(vi) 100.000 mii lei pentru împrumuturile contractate potrivit art. 1 alin. (1) lit. f) de către unităţile administrativ-teritoriale la nivelul cărora serviciul de alimentare centralizată cu energie termică este furnizat pentru cel puţin 80.001 locuinţe;(vii) 50.000 mii lei pentru împrumuturile contractate potrivit art. 1 alin. (1) lit. f) de către unităţile administrativ-teritoriale la nivelul cărora serviciul de alimentare centralizată cu energie termică este furnizat pentru cel mult 80.000 locuinţe.
    4. La articolul 1, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:(3) Termenul-limită de depunere la direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/administraţiile judeţene ale finanţelor publice a documentelor stabilite prin prezentul ordin este data de 31 decembrie 2025.5. La articolul 2, după alineatul (6) se introduc două noi alineate, alin. (7) şi (8), cu următorul cuprins:(7) Unităţile administrativ-teritoriale care solicită împrumutul pentru destinaţia prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, cu modificările şi completările ulterioare, întocmesc declaraţia pe propria răspundere a ordonatorului principal de credite privind valoarea cheltuielilor necesare producerii, transportului, distribuţiei şi furnizării agentului termic, pentru sezonul rece 2025-2026, pentru plata facturilor restante şi acoperirea pierderilor induse de prestarea serviciului public de termoficare, în cazul unităţilor administrativ-teritoriale la nivelul cărora funcţionează sisteme de alimentare centralizată cu energie termică, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 15, pe baza datelor comunicate în scris, prin adresă, de operatorii serviciului public de alimentare cu energie termică.(8) În vederea întocmirii declaraţiei prevăzute la alin. (7), unităţile administrativ-teritoriale, care solicită împrumutul pentru destinaţia prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, cu modificările şi completările ulterioare, solicită în scris operatorilor serviciului public de alimentare cu energie termică valoarea detaliată a cheltuielilor necesare finanţării, producerii, transportului, furnizării agentului termic pentru sezonul rece 2025-2026, precum şi a celor destinate plăţii facturilor restante şi acoperirii pierderilor induse de prestarea serviciului de termoficare, ce urmează a fi finanţate din împrumut, în conformitate cu dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025, cu modificările şi completările ulterioare.
    6. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:Articolul 3(1) Pentru contractarea împrumuturilor prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a)-d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025, cu modificările şi completările ulterioare, unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale depun în două exemplare, la direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/ administraţiile judeţene ale finanţelor publice, în termenul prevăzut la art. 1 alin. (3), următoarele documente:a) cererea pentru autorizarea contractării împrumutului, semnată de către ordonatorul principal de credite, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 5;b) calculul gradului de îndatorare a bugetului local al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 6;c) situaţia privind serviciul datoriei publice locale existente, întocmită pe perioada împrumutului pentru care se solicită autorizarea, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 7;d) declaraţia pe propria răspundere a ordonatorului principal de credite, sub sancţiunea legii penale, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 8, prin care acesta declară:– finanţările rambursabile contractate şi/sau garantate de unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială, aflate în derulare;– că unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială nu are obligaţii de plată restante decurgând din împrumuturile contractate de la Trezoreria Statului, la data depunerii documentaţiei pentru autorizarea contractării unui împrumut din venituri din privatizare, în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025, cu modificările şi completările ulterioare;
    e) hotărârea autorităţii deliberative prin care se aprobă contractarea împrumutului, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 9;f) declaraţia/declaraţiile privind valoarea sumelor necesare implementării proiectelor finanţate prin PNRR aflate în sarcina bugetului local, evidenţiate distinct în fiecare contract, valoarea cheltuielilor neeligibile aferente proiectelor nefinalizate/ nefuncţionale derulate în cadrul programelor operaţionale finanţate din fonduri externe nerambursabile în perioada de programare 2014-2020, inclusiv a cheltuielilor aferente contractelor de lucrări pentru care se continuă implementarea după data de 31 decembrie 2023, valoarea cheltuielilor neeligibile aferente proiectelor etapizate potrivit art. 4 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2023, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi valoarea proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană şi de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale, după caz, inclusiv pentru finanţarea cheltuielilor neeligibile asociate respectivelor proiecte, pentru care pot fi contractate împrumuturi în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1, pentru destinaţiile prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a)-d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025, cu modificările şi completările ulterioare;g) situaţia privind valoarea sumelor necesare implementării proiectelor finanţate prin PNRR aflate în sarcina bugetului local, evidenţiate distinct în fiecare contract, situaţia privind valoarea cheltuielilor aferente proiectelor nefinalizate/nefuncţionale derulate în cadrul programelor operaţionale finanţate din fonduri externe nerambursabile în perioada de programare 2014-2020, inclusiv a cheltuielilor aferente contractelor de lucrări pentru care se continuă implementarea după data de 31 decembrie 2023, situaţia privind valoarea cheltuielilor neeligibile aferente proiectelor etapizate potrivit art. 4 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2023, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi situaţia privind valoarea cheltuielilor aferente asigurării prefinanţării şi/sau cofinanţării proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană şi de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale, după caz, inclusiv pentru finanţarea cheltuielilor neeligibile asociate respectivelor proiecte, prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a)-d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care pot fi contractate împrumuturi în baza aceluiaşi act normativ, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2;h) copia contractului/contractelor de finanţare nerambursabilă aferent/aferente proiectelor finanţate prin PNRR, proiectelor nefinalizate/nefuncţionale derulate în cadrul programelor operaţionale finanţate din fonduri externe nerambursabile în perioada de programare 2014-2020, proiectelor etapizate potrivit art. 4 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2023, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările şi completările ulterioare, proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană şi de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale, după caz, inclusiv pentru finanţarea cheltuielilor neeligibile asociate respectivelor proiecte, precum şi a actelor adiţionale şi/sau a adreselor/notelor de la organismul intermediar/ Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene sau de la agenţiile de dezvoltare regională, în calitate de autorităţi de management pentru programele regionale 2021-2027, de prelungire a termenului de implementare a proiectului/proiectelor, de majorare a valorii acestuia/acestora şi de comunicare a cheltuielilor neeligibile rămase de plătit după data de 31 decembrie 2023 şi/sau a valorii decontate, pentru care pot fi contractate împrumuturi în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025, cu modificările şi completările ulterioare;i) declaraţia pe propria răspundere a ordonatorului principal de credite privind utilizarea sumelor solicitate în scopul contractării împrumutului, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 4;j) declaraţia pe propria răspundere a ordonatorului principal de credite privind valoarea cheltuielilor aferente proiectelor nefinalizate/nefuncţionale derulate în cadrul programelor operaţionale finanţate din fonduri externe nerambursabile în perioada de programare 2014-2020, inclusiv a cheltuielilor aferente contractelor de lucrări pentru care se continuă implementarea după data de 31 decembrie 2023, confirmate de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, pentru care pot fi contractate împrumuturi în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 10;
    k) declaraţia pe propria răspundere a ordonatorului principal de credite privind valoarea cheltuielilor neeligibile aferente proiectelor etapizate, potrivit art. 4 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2023, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările şi completările ulterioare, confirmate de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene sau de către agenţiile de dezvoltare regională, în calitate de autorităţi de management pentru programele regionale 2021-2027, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 11;l) adresa unităţii teritoriale a Trezoreriei Statului prin care se confirmă deschiderea conturilor aferente subdiviziunii bugetare corespunzătoare din bugetul împrumuturilor interne, în care se vor vira sumele cu titlu de împrumut, şi codurile IBAN ale acestora;m) adresa prevăzută la art. 2 alin. (3), transmisă de asociaţia de dezvoltare intercomunitară, dacă este cazul;n) declaraţia pe propria răspundere a ordonatorului principal de credite, sub sancţiunea legii penale, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 16, prin care se declară că, pentru proiectul finanţat prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, contractul de finanţare nu este suspendat/denunţat unilateral/încetat şi se derulează în continuare, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2025 pentru instituirea unor măsuri în domeniul gestionării investiţiilor finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă şi din fonduri publice naţionale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 178/2025.
    (2) Pentru contractarea împrumuturilor prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025, cu modificările şi completările ulterioare, unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale depun în două exemplare, la direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/ administraţiile judeţene ale finanţelor publice, în termenul prevăzut la art. 1 alin. (3), următoarele documente:a) cererea pentru autorizarea contractării împrumutului, semnată de către ordonatorul principal de credite, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 5;b)
    calculul gradului de îndatorare a bugetului local al unităţii/ subdiviziunii administrativ-teritoriale, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 6;
    c) situaţia privind serviciul datoriei publice locale existente, întocmită pe perioada împrumutului pentru care se solicită autorizarea, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 7;d) declaraţia pe propria răspundere a ordonatorului principal de credite, sub sancţiunea legii penale, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 8, prin care acesta declară:– finanţările rambursabile contractate şi/sau garantate de unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială, aflate în derulare;– că unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială nu are obligaţii de plată restante decurgând din împrumuturile contractate de la Trezoreria Statului, la data depunerii documentaţiei pentru autorizarea contractării unui împrumut din venituri din privatizare, în conformitate cu prevederile art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025, cu modificările şi completările ulterioare;e) hotărârea autorităţii deliberative prin care se aprobă contractarea împrumutului, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 9;f) declaraţia pe propria răspundere a ordonatorului principal de credite privind utilizarea sumelor solicitate în scopul pentru care se contractează împrumutul, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 4;
    g) copii ale documentelor privind împrumutul existent (împrumutul care se refinanţează): copia convenţiei de împrumut în derulare, precum şi scadenţarul obligaţiilor de plată, acte adiţionale (dacă este cazul);h) adresa unităţii teritoriale a Trezoreriei Statului prin care se confirmă deschiderea conturilor aferente subdiviziunii bugetare corespunzătore din bugetul împrumuturilor interne, în care se vor vira sumele cu titlu de împrumut, şi codurile IBAN ale acestora;i) declaraţia privind valoarea sumei necesare refinanţării soldului datoriei publice locale ce decurge din împrumutul contractat din venituri din privatizare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 3. Suma necesară refinanţării datoriei publice locale se solicită, prin adresă semnată de ordonatorul principal de credite al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, Ministerului Finanţelor. Solicitarea va fi transmisă în format electronic pe adresa de e-mail mf.trezorerie@mfinante.gov.ro.În situaţia în care soldul înscris în anexa nr. 3 se modifică în perioada dintre data depunerii documentaţiei şi data analizării de către Comisia de autorizare a împrumuturilor locale a solicitării privind refinanţarea datoriei publice ce decurge din împrumuturile contractate din venituri din privatizare, Ministerul Finanţelor, prin Direcţia generală de management al datoriei publice şi fluxurilor de trezorerie, prezintă Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale soldul actualizat la zi, ce urmează a fi refinanţat.
    (3) Pentru contractarea împrumuturilor prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025, cu modificările şi completările ulterioare, unităţile administrativ-teritoriale depun în două exemplare, la direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/administraţiile judeţene ale finanţelor publice, în termenul prevăzut la art. 1 alin. (3), următoarele documente:a) cererea pentru autorizarea contractării împrumutului, semnată de către ordonatorul principal de credite, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 5;b) calculul gradului de îndatorare a bugetului local al unităţii administrativ-teritoriale, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 6;c)
    situaţia privind serviciul datoriei publice locale existente, întocmită pe perioada împrumutului pentru care se solicită autorizarea, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 7;
    d) declaraţia pe propria răspundere a ordonatorului principal de credite, sub sancţiunea legii penale, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 8, prin care acesta declară:– finanţările rambursabile contractate şi/sau garantate de unitatea administrativ-teritorială, aflate în derulare;– că unitatea administrativ-teritorială nu are obligaţii de plată restante decurgând din împrumuturile contractate de la Trezoreria Statului, la data depunerii documentaţiei pentru autorizarea contractării unui împrumut din venituri din privatizare, în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025, cu modificările şi completările ulterioare;e) hotărârea autorităţii deliberative prin care se aprobă contractarea împrumutului, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 9;f) declaraţia pe propria răspundere a ordonatorului principal de credite privind valoarea cheltuielilor necesare producerii, transportului şi furnizării agentului termic pentru sezonul rece 2025-2026, plata facturilor restante şi acoperirea pierderilor induse de prestarea serviciului de termoficare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 15;g) declaraţia pe propria răspundere a ordonatorului principal de credite privind utilizarea sumelor solicitate în scopul contractării împrumutului, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 4;
    h) adresa unităţii teritoriale a Trezoreriei Statului prin care se confirmă deschiderea conturilor aferente subdiviziunii bugetare corespunzătoare din bugetul împrumuturilor interne, în care se vor vira sumele cu titlu de împrumut, şi codurile IBAN ale acestora;i) adresa prevăzută la art. 2 alin. (7), transmisă unităţilor administrativ-teritoriale de operatorii serviciului public de alimentare cu energie termică.
    (4) Documentele prevăzute la alin. (1)-(3) se numerotează în ordinea crescătoare a numerelor naturale, începând cu numărul 1. Cele două dosare vor avea documentele în aceeaşi ordine. În cazul în care după înregistrarea dosarului la direcţia generală regională a finanţelor publice/administraţia judeţeană a finanţelor publice sau, după caz, la secretariatul Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, prin registratura Ministerului Finanţelor, este necesar a fi depuse alte file, acestea vor purta numere subsecvenţiale numărului filei precedente. De exemplu: după fila 7 este necesar a fi depuse încă 5 file, care vor fi numerotate: 7/1, 7/2, 7/3, 7/4 şi 7/5. Fiecare filă din dosar se semnează. Ultima filă din dosar, sub semnătura ordonatorului principal de credite, conţine, în mod explicit, prenumele şi numele persoanei care a semnat filele din dosar, funcţia şi specimenul de semnătură al acesteia. Prin semnarea pe prima pagină a fiecărei file se certifică de către persoana respectivă faptul că acel document este conform cu realitatea, sub sancţiunea legii penale. În situaţia în care documentele depuse în oricare dintre cele două dosare nu pot fi originale şi trebuie fotocopiate, acestea trebuie să fie lizibile.(5) Pentru accesarea refinanţării datoriei publice locale ce decurge din împrumuturile contractate din venituri din privatizare, cererea pentru autorizarea contractării noului împrumut şi documentele aferente vor fi depuse la direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/administraţiile judeţene ale finanţelor publice, în termen de maximum 15 zile de la ultima dată scadentă aferentă împrumutului pentru care se solicită refinanţarea.(6) Direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/ administraţiile judeţene ale finanţelor publice înregistrează cererile pentru autorizarea contractării împrumuturilor, însoţite de documentele prevăzute la alin. (1) lit. b)-n), la alin. (2) lit. b)i) sau la alin. (3) lit. b)-i), în ordinea depunerii acestora de către unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale.(7) La verificarea documentelor prevăzute la alin. (1)-(3), direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/administraţiile judeţene ale finanţelor publice au în vedere următoarele:a) existenţa documentelor prevăzute la alin. (1)-(3), după caz;
    b) documentele prevăzute la alin. (1) lit. a)-d), f), g), i)-k), m) şi n), la alin. (2) lit. a)-d), f) şi i) şi la alin. (3) lit. a)-d), f) şi g) să fie semnate de ordonatorul principal de credite. În cazul în care calitatea de ordonator principal de credite revine altei persoane decât primarul sau preşedintele consiliului judeţean, după caz, se va ataşa şi documentul/aprobarea autorităţii deliberative de delegare a atribuţiilor de ordonator principal de credite;c) la anexa nr. 6, verifică şi avizează veniturile proprii din coloanele 1, 2 şi 3, calculate conform art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, diminuate cu veniturile din valorificarea unor bunuri, potrivit art. 29 din aceeaşi lege, respectiv sumele rezultate din vânzarea, în condiţiile legii, a unor bunuri aparţinând domeniului privat al unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, pe baza datelor din conturile de execuţie;d) la anexa nr. 6, sumele înscrise pe rândurile 2, 3, 4 şi 5 trebuie să coincidă cu sumele aferente perioadei împrumutului pentru care se solicită autorizarea contractării înscrise la rândul II «Serviciul TOTAL al datoriei publice locale existente», lit. a), b) şi c) din anexa nr. 7;e) valoarea totală a cheltuielilor pentru care se solicită împrumutul, înscrisă în situaţia prevăzută la alin. (1) lit. g), să fie egală cu suma solicitată în cererea pentru autorizarea contractării împrumutului, pentru destinaţiile prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a)-d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025, cu modificările şi completările ulterioare;f) valorile înscrise în situaţia prevăzută la alin. (1) lit. g) să coincidă cu sumele din declaraţia prevăzută la alin. (1) lit. f) şi declaraţiile prevăzute la alin. (1) lit. j) şi k) şi/sau adresa prevăzută la alin. (1) lit. m), după caz;g) denumirea proiectului finanţat prin PNRR sau din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană sau de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale, după caz, înscris în cerere, precum şi în hotărârea autorităţii deliberative prin care se aprobă contractarea împrumutului, prevăzută la alin. (1) lit. e), este cea din contractul de finanţare nerambursabilă prevăzut la alin. (1) lit. h);h)
    valoarea înscrisă în coloana 6 din declaraţia pe propria răspundere a ordonatorului principal de credite, prevăzută în anexa nr. 10, să coincidă cu cea înscrisă în adresa/nota prevăzută la alin. (1) lit. h);
    i) valoarea înscrisă în coloana 7 din declaraţia pe propria răspundere a ordonatorului principal de credite, prevăzută în anexa nr. 10, să fie egală cu suma solicitată în cererea pentru autorizarea contractării împrumutului, pentru destinaţia prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025, cu modificările şi completările ulterioare;j) valoarea înscrisă în coloana 4 din declaraţia pe propria răspundere a ordonatorului principal de credite, prevăzută în anexa nr. 11, să coincidă cu cea înscrisă în adresa/nota prevăzută la alin. (1) lit. h);k) valoarea înscrisă în coloana 6 din declaraţia pe propria răspundere a ordonatorului principal de credite, prevăzută în anexa nr. 11, să fie egală cu suma solicitată în cererea pentru autorizarea contractării împrumutului, pentru destinaţia prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025, cu modificările şi completările ulterioare;l) valoarea totală a cheltuielilor pentru care se solicită împrumutul, înscrisă în cererea pentru autorizarea contractării împrumutului, pentru destinaţia prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025, cu modificările şi completările ulterioare, să fie cel mult egală cu suma înscrisă în declaraţia pe propria răspundere a ordonatorului principal de credite prevăzută în anexa nr. 15;m) valoarea înscrisă în coloana 3 din declaraţia pe propria răspundere a ordonatorului principal de credite, prevăzută în anexa nr. 15, să coincidă cu cea înscrisă în adresa prevăzută la alin. (3) lit. i).
    (8)
    Oportunitatea contractării de împrumuturi conform dispoziţiilor alin. (1)-(3), responsabilitatea privind întocmirea documentelor prevăzute la alin. (1)-(3), precum şi încadrarea în scopul pentru care se contractează împrumutul revin în totalitate autorităţilor administraţiei publice locale ale unităţilor/ subdiviziunilor administrativ-teritoriale şi ordonatorilor principali de credite ai instituţiilor publice finanţate integral din bugetul local.
    (9) După verificarea formei şi conţinutului conform alin. (1)-(4) şi (7), un exemplar al documentelor menţionate la alin. (1)-(3) se transmite de către direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/administraţiile judeţene ale finanţelor publice, după caz, în ordinea primirii şi înregistrării acestora, potrivit alin. (6), cu adresă de înaintare pentru fiecare cerere în parte, în termen de 3 zile lucrătoare de la primirea acestora, prin poşta specială, Ministerului Finanţelor - Direcţia generală de management al datoriei publice şi fluxurilor de trezorerie, prin registratura generală a Ministerului Finanţelor, în atenţia Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale.
    7. La articolul 5, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:Articolul 5(1) În termen de maximum 8 zile lucrătoare de la data emiterii hotărârii Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, Ministerul Finanţelor, prin Direcţia generală de management al datoriei publice şi fluxurilor de trezorerie, întocmeşte convenţia de împrumut, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 12/anexa nr. 13, pe care o transmite în format electronic unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, în vederea semnării, pe adresele de e-mail ale persoanelor de contact menţionate în cererea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. a), la art. 3 alin. (2) lit. a) sau la art. 3 alin. (3) lit. a). Totodată, convenţia de împrumut se transmite spre ştiinţa direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/administraţiilor judeţene ale finanţelor publice, prin e-mail. Scadenţarul de plată se transmite ulterior, acesta elaborându-se în funcţie de data creditării contului de împrumut al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale cu suma aprobată în hotărârea Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale.
    8. La articolul 10 alineatul (4), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. f), cu următorul cuprins:f) un cont distinct de disponibil - pentru încasarea rambursării obligaţiilor de plată aferente împrumuturilor acordate în vederea finanţării cheltuielilor necesare producerii, transportului, distribuţiei şi furnizării agentului termic, pentru sezonul rece 2025-2026, pentru plata facturilor restante şi acoperirea pierderilor induse de prestarea serviciului public de termoficare, în cazul unităţilor administrativ-teritoriale la nivelul cărora funcţionează sisteme de alimentare centralizată cu energie termică.9. Articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:Articolul 13Anexele nr. 1-16 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.10. Anexele nr. 1-14 se modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1-14 care fac parte integrantă din prezentul ordin.
    11. După anexa nr. 14 se introduc două noi anexe, anexele nr. 15 şi 16, având cuprinsul prevăzut în anexele nr. 15 şi 16 care fac parte integrantă din prezentul ordin.
    Articolul IISolicitărilor de acordare a unui împrumut potrivit art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, cu modificările şi completările ulterioare, transmise de unităţile administrativ-teritoriale, li se aplică dispoziţiile legale în vigoare la data depunerii lor la direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/administraţiile judeţene ale finanţelor publice, termenul-limită de depunere a solicitărilor fiind data de 31 decembrie 2025 inclusiv.Articolul IIIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Ministrul finanţelor,
    Alexandru Nazare
    Bucureşti, 12 noiembrie 2025.Nr. 1.855.Anexa nr. 1(Anexa nr. 1 la normele metodologice)DECLARAŢIESubsemnatul(a), ......................., reprezentant legal al............................*), în calitate de ordonator principal de credite, declar pe propria răspundere că.................................*) are în derulare proiecte finanţate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, proiecte nefinalizate/nefuncţionale derulate în cadrul programelor operaţionale finanţate din fonduri externe nerambursabile în perioada de programare 2014-2020, proiecte etapizate potrivit art. 4 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaţionale finanţate în perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările şi completările ulterioare, proiecte finanţate din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană şi de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale, iar valoarea cheltuielilor aferente, pentru care pot fi contractate împrumuturi în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, cu modificările şi completările ulterioare, pentru destinaţiile prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a)-d) din acelaşi act normativ, rămase de plată la data întocmirii prezentei declaraţii, este detaliată astfel:
    -lei-
    Nr. crt.Denumirea proiectuluiContract de finanţare nr./dataValoarea maximă a cheltuielilor pentru care poate fi contractat împrumutulValoarea cheltuielilor pentru care se solicită împrumutul
    TotalX
    X
    Prezenta declaraţie face parte din documentaţia pentru autorizarea contractării unui împrumut din venituri din privatizare în valoare de ..................... lei, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025, cu modificările şi completările ulterioare, şi răspund, conform dispoziţiilor art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru fals în declaraţii.Data: ..................Ordonator principal de credite,.......................................................(prenumele şi numele)*) Se înscrie denumirea unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.
    Anexa nr. 2(Anexa nr. 2 la normele metodologice)Judeţul ...........................^1)Unitatea/Subdiviziunea administrativ-teritorială ...............^2)Adresa .........................................................Telefon/Fax/Adresa de e-mail ...................................SITUAŢIAprivind valoarea sumelor necesare implementării proiectelor finanţate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, aflate în sarcina bugetului local, evidenţiate distinct
    în fiecare contract de finanţare, valoarea cheltuielilor aferente proiectelor nefinalizate/nefuncţionale derulate în cadrul programelor operaţionale finanţate din fonduri externe nerambursabile în perioada de programare 2014-2020, proiectelor etapizate potrivit art. 4 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2023privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaţionale finanţate în perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările şi completările ulterioare, proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană şi/sau de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale, prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a)-d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care pot fi contractate împrumuturi în baza aceluiaşi act normativ

    -lei^3-
    Nr. crt.Contract de finanţare nr./datăDenumirea proiectului/Denumirea programuluiValoarea maximă a cheltuielilor aferente proiectului pentru care poate fi contractat împrumutulValoarea cheltuielilor pentru care se solicită împrumutul
    01
    234 </= 3
    A. Unitatea/Subdiviziunea administrativ-teritorială şi instituţiile publice finanţate integral din bugetul local, din care:
    a1) unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială
    1
    2
    ..........
    Subtotal
    a2) instituţia publică finanţată integral din bugetul local
    1
    2
    ..........
    Subtotal
    a3) instituţia publică finanţată integral din bugetul local
    1
    2
    ..........
    Subtotal
    Total A (a1 + a2 + a3)
    01234 </= 3
    B. Asociaţia de dezvoltare intercomunitară
    1
    2
    ..........
    Asociaţia de dezvoltare intercomunitară
    1
    2
    ..........
    Total B
    Total general (A + B)
    Ordonator principal de credite,.....................................................^2).........................^4)
    ^1) Se înscrie denumirea judeţului.^2) Se înscrie denumirea unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale solicitante.^3) Se înscriu sumele, în lei, fără zecimale.^4) Se înscriu prenumele şi numele reprezentantului legal.
    Anexa nr. 3(Anexa nr. 3 la normele metodologice)DECLARAŢIESubsemnatul(a), ......................., reprezentant legal al ............................*), în calitate de ordonator principal de credite, declar pe propria răspundere că .................................*) are în derulare Convenţia de împrumut nr. ..../....../20..., încheiată cu Ministerul Finanţelor, în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. ........../20...., iar valoarea sumei aferente, pentru care se solicită refinanţarea în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, cu modificările şi completările ulterioare, pentru destinaţia prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. e) din acelaşi act normativ, rămasă de plată la data întocmirii prezentei declaraţii, este detaliată astfel:
    -lei-
    Nr. crt.Convenţie de împrumut nr./dataValoarea maximă pentru care se solicită refinanţarea
    Prezenta declaraţie face parte din documentaţia pentru autorizarea contractării unui împrumut din venituri din privatizare în valoare de ..................... lei, în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025, cu modificările şi completările ulterioare, şi răspund, conform dispoziţiilor art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru fals în declaraţii.
    Data: ..................Ordonator principal de credite,.........................................(prenumele şi numele)*) Se înscrie denumirea unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.
    Anexa nr. 4(Anexa nr. 4 la normele metodologice)DECLARAŢIESubsemnatul(a), ........................, reprezentant legal al ............................*), în calitate de ordonator principal de credite, declar pe propria răspundere că .....................................*) utilizează sumele solicitate în scopul pentru care se contractează împrumutul.Prezenta declaraţie face parte din documentaţia pentru autorizarea contractării unui împrumut din venituri din privatizare în valoare de ..................... lei, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, cu modificările şi completările ulterioare, şi răspund, conform dispoziţiilor art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru fals în declaraţii.Data: ..................Ordonator principal de credite,.........................................(prenumele şi numele)*) Se înscrie denumirea unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.
    Anexa nr. 5(Anexa nr. 5 la normele metodologice) 
    CEREREpentru autorizarea contractării împrumutului având ca destinaţie ..............................*)Subsemnatul(a), ......................... ^4), în calitate de ordonator principal de credite al .......................^2) .......................^3), judeţul......................^1), depun prezenta cerere în vederea autorizării contractării unui împrumut din venituri din privatizare în valoare de .................**) lei, având ca titular ...................^2) ......................^3), identificat(ă) prin codul de înregistrare fiscală ...............^5), la care anexez celelalte documente prevăzute la art. 3 alin. (1) din anexa la Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanţelor, nr. 736/2025 pentru aprobarea Normelor metodologice privind mecanismul de acordare şi derulare a împrumuturilor acordate unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, documentele în baza cărora se acordă împrumutul şi cele care stau la baza obţinerii avizului Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, precum şi modul de reflectare a sumelor respective în bugetele instituţiilor publice locale, cu modificările şi completările ulterioare.Prin prezenta cerere mă oblig să aduc la îndeplinire prevederile Hotărârii Consiliului Local nr. ........ din ......... 2025 privind aprobarea contractării unui împrumut din venituri din privatizare în valoare de maximum .................. lei, precum şi ale oricăror alte reglementări conexe.De asemenea, declar pe propria răspundere, cunoscând că falsul în declaraţii este pedepsit de legea penală, că documentele anexate prezentei cereri sunt conforme cu realitatea şi că unitatea/ subdiviziunea administrativ-teritorială pe care o reprezint nu are alte obligaţii financiare interne şi externe necuprinse în situaţia privind calculul gradului de îndatorare, întocmită conform legii.Informaţii privind împrumutul pentru a cărui contractare se solicită autorizarea:
    Destinaţia împrumutului***)Valoarea împrumutului în lei (fără zecimale)Durata împrumutului
    Perioada de graţiePerioada de rambursare
    Persoana de contact:Domnul/Doamna ......................................................, în calitate de****) ........................................., telefon fix şi mobil ................, fax ................, e-mail ......................Ordonator principal de credite,.................................^2) ................................^3), ....................................................(prenumele şi numele)NOTĂ:Prezentul model-cadru se adaptează, în mod corespunzător, situaţiei specifice unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale solicitante.^1) Se înscrie denumirea judeţului.^2) Se înscrie categoria unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale solicitante.^3) Se înscrie denumirea unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale solicitante.^4) Se înscriu prenumele şi numele reprezentatului legal.^5) Se înscrie codul de înregistrare fiscală al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.*) Se completează, după caz, cu:a) asigurarea sumelor necesare implementării proiectelor finanţate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, aflate în sarcina bugetului local, evidenţiate distinct în fiecare contract de finanţare;b) asigurarea finanţării cheltuielilor neeligibile, conform prevederilor art. 15 alin. (2) şi ale art. 17 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaţionale finanţate în perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea realizării/finalizării proiectelor nefinalizate/nefuncţionale derulate în cadrul programelor operaţionale finanţate din fonduri externe nerambursabile în perioada de programare 2014-2020, inclusiv a cheltuielilor aferente contractelor de lucrări pentru care se continuă implementarea după data de 31 decembrie 2023 şi pentru care Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene confirmă implementarea acestora în cadrul proiectelor, precum şi valoarea decontată;
    c) cheltuielile neeligibile aferente proiectelor etapizate potrivit art. 4 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2023, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările şi completările ulterioare, a căror valoare se confirmă de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene sau de către agenţiile de dezvoltare regională, după caz, în calitate de autorităţi de management pentru programele regionale 2021-2027;d) asigurarea prefinanţării şi/sau cofinanţării proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană şi de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale, după caz, inclusiv pentru finanţarea cheltuielilor neeligibile asociate respectivelor proiecte;e) refinanţarea datoriei publice locale ce decurge din împrumuturile contractate din venituri din privatizare;f) finanţarea cheltuielilor necesare producerii, transportului, distribuţiei şi furnizării agentului termic, pentru sezonul rece 2025-2026, pentru plata facturilor restante şi acoperirea pierderilor induse de prestarea serviciului public de termoficare, în cazul unităţilor administrativ-teritoriale la nivelul cărora funcţionează sisteme de alimentare centralizată cu energie termică.
    **) Valoarea împrumutului solicitat prin cerere este cea aprobată prin hotărârea autorităţii deliberative.***) Se completează cu: denumirea proiectului/proiectelor înscris(e) în Situaţia privind valoarea sumelor necesare implementării proiectelor finanţate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, aflate în sarcina bugetului local, evidenţiate distinct în fiecare contract de finanţare, valoarea cheltuielilor aferente proiectelor nefinalizate/nefuncţionale derulate în cadrul programelor operaţionale finanţate din fonduri externe nerambursabile în perioada de programare 2014-2020, proiectelor etapizate potrivit art. 4 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2023, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările şi completările ulterioare, proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană şi/sau de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale, prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a)-d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care pot fi contractate împrumuturi în baza aceluiaşi act normativ, întocmită conform anexei nr. 2 la normele metodologice aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanţelor, nr. 736/2025, cu modificările şi completările ulterioare, refinanţarea datoriei publice locale ce decurge din împrumuturile contractate din venituri din privatizare sau cu destinaţia prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. f), după caz.****) Se înscrie funcţia persoanei cu atribuţii în urmărirea derulării împrumutului (director executiv adjunct/director economic/contabil-şef).
    Anexa nr. 6
    (Anexa nr. 6 la normele metodologice)
    Județul ……………..Unitatea/Subdiviziuneaadministrativ-teritorială: …………………….Avizat pentru venituri proprii realizate,Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice/Administrația Județeană a Finanțelor Publice…….Director executiv/Șef de administrație,……………………..
    CALCULULgradului de îndatorare a bugetului local al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale
    -lei-
    Nr. crt.Denumire indicatoriExecuţie buget local^1) la 31.XII.2022Execuţie buget local^1) la 31.XII.2023
    Execuţie buget local^1) la 31.XII.2024Indicatori pe perioada serviciului datoriei publice locale al împrumutului pentru care se solicită autorizarea contractării^2)
    20252026202720282029...^5)
    0A123456789
    1
    Venituri proprii^3)
    2Serviciul anual al datoriei publice locale existente^4) (rd. 3 + rd. 4 + rd. 5)XXX
    3RambursareXXX
    4DobânziXXX
    5ComisioaneXX
    X
    6Gradul de îndatorare pentru datoria publică locală existentă (%) (rd.2/rd.1 x 100)XXX

    Ordonator principal de credite,primar,…………………………………..Director economic (contabil),…………………………..
    NOTĂ:Se va avea în vedere ca datele cuprinse în prezenta anexă să concorde cu prevederile din următoarele documente: situaţiile financiare privind conturile de execuţie a bugetului local, situaţia privind serviciul datoriei publice locale existente.^1) Situaţia financiară privind contul de execuţie a bugetului local al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.^2) Pe perioada serviciului datoriei publice locale, veniturile proprii estimate se vor completa cu media execuţiei bugetului local pe ultimii 3 ani, respectiv (col. 1 + col. 2 + col. 3)/3.^3) Veniturile proprii, prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, diminuate cu veniturile din valorificarea unor bunuri, potrivit art. 29 din aceeaşi lege, respectiv sumele rezultate din vânzarea, în condiţiile legii, a unor bunuri aparţinând domeniului privat al unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale.^4) Cuprinde serviciul datoriei publice locale aferent contractelor/acordurilor de finanţare rambursabilă în derulare (trebuie să corespundă cu datele cuprinse în anexa nr. 7 la normele metodologice aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanţelor, nr. 736/2025 pentru aprobarea Normelor metodologice privind mecanismul de acordare şi derulare a împrumuturilor acordate unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, documente în baza cărora se acordă împrumutul şi cele care stau la baza obţinerii avizului Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, precum şi modul de reflectare a sumelor respective în bugetele instituţiilor publice locale, cu modificările şi completările ulterioare.^5) Se completează conform scadenţelor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. b) din normele metodologice aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanţelor, nr. 736/2025, cu modificările şi completările ulterioare.
    Anexa nr. 7(Anexa nr. 7 la normele metodologice)Judeţul: .........................Unitatea/Subdiviziunea administrativ-teritorială: ...............SITUAŢIEprivind serviciul datoriei publice locale existente
    -lei-
    Nr. crt.Serviciul anual al datoriei publice localeAnul
    20252026202720282029
    ...**)
    I.1.Serviciul datoriei publice locale pentru finanţarea rambursabilă: finanţator ................../valoare contract ............ (a + b + c)
    a) Rambursarea finanţării
    b) Dobânzi
    c) Comisioane
    I.2.Serviciul datoriei publice locale pentru finanţarea rambursabilă: finanţator ................../valoare contract ............ (a + b + c)
    a) Rambursarea finanţării
    b) Dobânzi
    c) Comisioane
    I.n.
    ..........................................................
    II.Serviciul TOTAL al datoriei publice locale existente (a + b + c)
    a) Rambursarea finanţării rambursabile (I.1a + I.2a + ...)
    b) Dobânzi (I.1b + I.2b + ...)
    c) Comisioane (I.1c + I.2c + ...)
    **) Se completează conform scadenţelor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. b) din normele metodologice aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanţelor, nr. 736/2025, cu modificările şi completările ulterioare.
    Ordonator principal de credite,primar,…………………………………..Director economic (contabil),…………………………..
    Curs de schimb: ................., valabil în data de .................*)*) Se înscrie cursul de schimb comunicat de Banca Naţională a României, valabil la data întocmirii situaţiei, utilizat la calcularea echivalentului în lei al finanţărilor rambursabile contractate/garantate în euro, dolari SUA etc.
    NOTĂ:Situaţia privind serviciul datoriei publice locale existente, întocmită pe perioada împrumutului pentru care se solicită autorizarea, se detaliază pe fiecare finanţare rambursabilă contractată/garantată, aflată în derulare, prevăzută în declaraţia pe propria răspundere a ordonatorului principal de credite, întocmită conform anexei nr. 8 la normele metodologice aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanţelor, nr. 736/2025 pentru aprobarea Normelor metodologice privind mecanismul de acordare şi derulare a împrumuturilor acordate unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, documente în baza cărora se acordă împrumutul şi cele care stau la baza obţinerii avizului Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, precum şi modul de reflectare a sumelor respective în bugetele instituţiilor publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia finanţărilor rambursabile prevăzute la art. 63 alin. (4^3) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare.Situaţia se întocmeşte pe baza graficelor de rambursare aferente finanţărilor rambursabile.
    Anexa nr. 8(Anexa nr. 8 la normele metodologice)DECLARAŢIESubsemnatul(a), ........................................................., reprezentant legal al ..............................^1) ......................................^2), în calitate de ordonator principal de credite, declar pe propria răspundere că ..............................^1) ......................................^2) are în derulare următoarele finanţări rambursabile interne şi/sau externe contractate şi/sau garantate:
    FinanţatorValoarea finanţării rambursabile (în valuta de contract)Destinaţia finanţării rambursabile*)ÎmprumutatGarantData contractării/garantării finanţăriiDurata finanţării rambursabile - ani -Rata anuală a dobânziiComisioane
    perioada de graţieperioada de rambursare
    Totodată, declar pe propria răspundere că ...........................................^1) .......................................^2) nu are obligaţii de plată restante decurgând din împrumuturile contractate de la Trezoreria Statului, la data depunerii documentaţiei pentru autorizarea contractării unui împrumut din venituri din privatizare în valoare de .................... lei, în conformitate cu prevederile art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, cu modificările şi completările ulterioare.Prezenta declaraţie face parte din documentaţia pentru autorizarea contractării unui împrumut din venituri din privatizare în valoare de ..................... lei, în conformitate cu prevederile art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025, cu modificările şi completările ulterioare, şi răspund, conform dispoziţiilor art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru fals în declaraţii.Data: .........................Ordonator principal de credite,...........................(prenumele şi numele)
    *) În cazul finanţărilor rambursabile contractate/garantate pentru pre/cofinanţarea proiectelor care beneficiază de fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană, se înscrie şi acronimul programului prin care se acordă aceste fonduri (de exemplu: PNDR pentru Programul Naţional de Dezvoltare Rurală, POR pentru Programul operaţional regional, POIM pentru Programul operaţional Infrastructură mare, PCT RO-HU pentru Programul de cooperare transfrontalieră România-Ungaria, PCT RO-BG pentru Programul de cooperare transfrontalieră România-Bulgaria, PCT RO-MD pentru Programul de cooperare transfrontalieră România-Republica Moldova etc.).^1) Se înscrie categoria unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale solicitante.^2) Se înscrie denumirea unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale solicitante.
    Anexa nr. 9(Anexa nr. 9 la normele metodologice)
    ROMÂNIAJudețul ………………….……..^1)Consiliul Local al ……………^2)………………………………………^3)……………………………………..^4)[Stema unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale]
    HOTĂRÂREAnr. ........... din ............. 2025privind aprobarea contractării unui împrumut în valoare de .................. lei, în conformitate cu prevederile art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025
    pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului
    Având în vedere temeiurile juridice, respectiv prevederile:a) art. 1 alin. (5), art. 120 şi ale art. 121 alin. (1) şi (2) din Constituţia României, republicată;b) art. 9 paragraful 8 din Carta europeană a autonomiei locale, adoptată la Strasbourg la 15 octombrie 1985, ratificată prin Legea nr. 199/1997;c) art. 7 alin. (2), precum şi ale art. 1166 şi următoarele din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la contracte;d) art. 129 alin. (1), alin. (2) lit. b) şi alin. (4) lit. b) şi ale art. 155 alin. (1) lit. c) şi alin. (4) lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare;e) art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările şi completările ulterioare;f) art. 61-66 şi 76^1 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare;
    g) art. 2 lit. c), k), p), art. 5 alin. (1) şi ale art. 6, 9 şi 10 din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;h) art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, cu modificările şi completările ulterioare;i) Hotărârii Guvernului nr. 9/2007 privind constituirea, componenţa şi funcţionarea Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, cu modificările şi completările ulterioare,
    ţinând seama de prevederile art. 43 alin. (4) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,se menţionează următoarele avize, prevăzute de lege:........................................................... .Luând act de:a) Referatul de aprobare prezentat de către primarul ..........................^2), în calitatea sa de iniţiator, înregistrat cu nr. .........../....................... 20....;b) Raportul compartimentului de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului, înregistrat cu nr. .........../................................. 20....;c)
    viza de control financiar preventiv propriu acordată asupra acestui proiect de operaţiune;
    d) avizul comisiei de specialitate a Consiliului Local ..........................,
    în temeiul prevederilor art. 139 alin. (1) şi alin. (3) lit. b), coroborate cu cele ale art. 196 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare,Consiliul Local al ..........................^2) ......................................^3) adoptă prezenta hotărâre.Articolul 1Se aprobă contractarea de la Ministerul Finanţelor a unui împrumut din venituri din privatizare, în valoare de maximum ......................... lei (fără zecimale), cu o maturitate de .............. ani, din care 12 luni perioadă de graţie (dacă este cazul).Articolul 2Contractarea împrumutului prevăzut la art. 1 se face pentru ...........................................^6), pentru care va fi întocmită cererea pentru autorizarea contractării împrumutului.
    Articolul 3Din bugetul local al ....................^2) ...........................^3) se asigură integral plata serviciului anual al datoriei publice locale aferent împrumutului prevăzut la art. 1.Articolul 4(1) Pe întreaga durată a serviciului datoriei publice locale, ordonatorul principal de credite are obligaţia să publice pe pagina de internet a ..........................^2) .......................................^3) următoarele date:a) hotărârea Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, precum şi orice modificări şi/sau completări ale acesteia;b) valoarea împrumutului contractat, în valuta de contract;c) gradul de îndatorare a ..........................^2) .......................................^3);d)
    durata serviciului datoriei publice locale, cu precizarea perioadei de graţie şi a perioadei de rambursare a împrumutului;
    e) dobânzile, comisioanele şi orice alte costuri aferente fiecărei finanţări rambursabile;f) plăţile efectuate din fiecare finanţare rambursabilă.
    (2) Datele prevăzute la alin. (1) se actualizează în prima decadă a fiecărui trimestru pentru trimestrul expirat, sub sancţiunile prevăzute de lege.
    Articolul 5Cu ducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se însărcinează primarul ..............................^2) ......................................^3).
    Articolul 6Prezenta hotărâre se comunică, prin intermediul secretarului........................................^2), în termenul prevăzut de lege, primarului .....................^2) şi prefectului judeţului ......................................^1) şi se aduce la cunoştinţa publică prin afişarea la sediul primăriei, precum şi pe pagina de internet www^5) .............................................................................. .
    [L.S.]Președintele de ședință………………………………………………………..(prenumele și numele)Contrasemnează:Secretarul ……………………..^2)………………………………………..(prenumele și numele)
    ^1) Se înscrie denumirea judeţului.^2) Se înscrie categoria unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale solicitante.^3) Se înscrie denumirea unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale solicitante.
    ^4) Se înscrie codul de înregistrare fiscală a unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.^5) Se înscrie adresa paginii de internet a unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.^6) Se completează cu denumirea proiectului/proiectelor, pentru refinanţarea datoriei publice locale ce decurge din împrumuturile contractate din venituri din privatizare sau finanţarea cheltuielilor necesare producerii, transportului, distribuţiei şi furnizării agentului termic, pentru sezonul rece 2025-2026, pentru plata facturilor restante şi acoperirea pierderilor induse de prestarea serviciului public de termoficare.
    Cartuş necesar de inserat pe orice hotărâre a consiliului local, după atestarea autenticităţii acesteia
    Proceduri administrative obligatorii, ulterioare adoptării Hotărârii Consiliului Local nr. .../20...
    Nr. crt.Operaţiuni efectuateData ZZ/LL/ANSemnătura persoanei responsabile să efectueze procedura
    0123
    1Adoptarea hotărârii^1).../.../20...
    2Comunicarea către primarul comunei^2).../.../20...
    3Comunicarea către prefectul judeţului^3).../.../20...
    4Aducerea la cunoştinţa publică^4) + 5).../.../20...
    5Comunicarea, numai în cazul celei cu caracter individual^4) + 5).../.../20...
    6Hotărârea devine obligatorie^6) sau produce efecte juridice^7), după caz.../.../20...
    Extrase din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare:^1) art. 139 alin. (1): „În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, consiliul local adoptă hotărâri, cu majoritate absolută sau simplă, după caz.“;^2) art. 197 alin. (2): „Hotărârile consiliului local se comunică primarului.“;^3) art. 197 alin. (1), adaptat: Secretarul general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale comunică hotărârile consiliului local .... prefectului în cel mult 10 zile lucrătoare de la data adoptării ...;^4) art. 197 alin. (4): „Hotărârile ... se aduc la cunoştinţa publică şi se comunică, în condiţiile legii, prin grija secretarului general al ...“;^5) art. 199 alin. (1): „Comunicarea hotărârilor .... cu caracter individual către persoanele cărora li se adresează se face în cel mult 5 zile de la data comunicării oficiale către prefect.“;^6) art. 198 alin. (1): „Hotărârile... cu caracter normativ devin obligatorii de la data aducerii lor la cunoştinţă publică.“;^7) art. 199 alin. (2): „Hotărârile ... cu caracter individual produc efecte juridice de la data comunicării către persoanele cărora li se adresează.“
    IMPORTANT: Potrivit prevederilor art. 197 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu cele ale art. 5 alin. (2) din anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, începând cu data de 1 ianuarie 2020, hotărârile, atât cele cu caracter normativ, cât şi cele cu caracter individual, se publică, pentru informare, în format electronic şi în monitorul oficial local, în format „pdf“ editabil, pentru a se păstra macheta şi aspectul documentului intacte, astfel încât acesta să arate exact aşa cum a fost realizat şi să poată fi tipărit corect de oricine şi de oriunde, fără să cuprindă semnăturile olografe ale persoanelor, asigurându-se respectarea reglementărilor în materia protecţiei datelor personale.
    Anexa nr. 10(Anexa nr. 10 la normele metodologice)DECLARAŢIESubsemnatul(a), ......................., reprezentant legal al ............................*), în calitate de ordonator principal de credite, declar pe propria răspundere că .................................*) are în derulare proiecte nefinalizate/nefuncţionale derulate în cadrul programelor operaţionale finanţate din fonduri externe nerambursabile în perioada de programare 2014-2020, iar valoarea cheltuielilor aferente, pentru care pot fi contractate împrumuturi în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, cu modificările şi completările ulterioare, confirmate de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE), rămase de plată la data întocmirii prezentei declaraţii, este detaliată astfel:
    -lei-
    Nr. crt.Denumirea proiectului/programuluiValoarea proiectuluiValoarea contractului de execuţieValoarea decontată de MIPEValoarea cheltuielilor pentru care se solicită împrumutul
    Total
    din care:
    Cheltuieli neeligibile
    (1)(2)(3)(4)(5)(6)(7)
    Prezenta declaraţie face parte din documentaţia pentru autorizarea contractării unui împrumut din venituri din privatizare în valoare de ..................... lei, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025, cu modificările şi completările ulterioare, şi răspund, conform dispoziţiilor art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru fals în declaraţii.Data: ..................Ordonator principal de credite,..................................(prenumele şi numele)*) Se înscrie denumirea unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.
    Anexa nr. 11
    (Anexa nr. 11 la normele metodologice) DECLARAŢIESubsemnatul(a), ......................., reprezentant legal al ............................*), în calitate de ordonator principal de credite, declar pe propria răspundere că .................................*) are în derulare proiecte etapizate potrivit art. 4 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaţionale finanţate în perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările şi completările ulterioare, iar valoarea cheltuielilor aferente, pentru care pot fi contractate împrumuturi în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, cu modificările şi completările ulterioare, confirmate de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE) sau de către agenţiile de dezvoltare regională, după caz, în calitate de autorităţi de management pentru programele regionale 2021-2027, este detaliată astfel:
    -lei-
    Nr. crt.Denumirea proiectului/programuluiValoarea proiectuluiValoarea contractului de execuţieValoarea cheltuielilor pentru care se solicită împrumutul
    Totaldin care:
    Cheltuieli neeligibile
    (1)(2)(3)(4)(5)
    (6)
    Prezenta declaraţie face parte din documentaţia pentru autorizarea contractării unui împrumut din venituri din privatizare în valoare de ..................... lei, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025, cu modificările şi completările ulterioare, şi răspund, conform dispoziţiilor art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru fals în declaraţii.Data: ..................Ordonator principal de credite,..................................(prenumele şi numele)*) Se înscrie denumirea unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.
    Anexa nr. 12(Anexa nr. 12 la normele metodologice)
    MINISTERUL FINANȚELORNr. ……./……………………………………………………………………(unitatea/subdiviziunea administrativ teritorială, județul …………………..)Nr. …………/……….
    CONVENŢIE DE ÎMPRUMUT
    În temeiul prevederilor art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, cu modificările şi completările ulterioare, având în vedere Hotărârea Consiliului Local/Judeţean nr. ......... din data de ................ şi Hotărârea Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale nr. ......... din data de ...................,între Ministerul Finanţelor, cu sediul în municipiul Bucureşti, Bd. Libertăţii nr. 16, sectorul 5, cod fiscal nr. ............, reprezentat prin ...................., director general, în calitate de ordonator principal de credite,şi ...................(unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială).....................,cu sediul în ......................., str. ................... nr. ......, cod fiscal nr. .................., reprezentată legal prin ....................................., în calitate de ordonator principal de credite, se încheie prezenta convenţie.Articolul 1(1) În baza art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, cu modificările şi completările ulterioare, se acordă ..........(unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială)................... un împrumut în sumă de .................., din venituri din privatizare înregistrate în contul curent general al Trezoreriei Statului, la nivelul sumei aprobate de Comisia de autorizare a împrumuturilor locale.(2) Împrumutul se acordă pe o perioadă de .... ani şi cu o rată de dobândă situată la nivelul ratei dobânzii ROBOR la 3 luni comunicate de Banca Naţională a României în ultima zi lucrătoare a lunii anterioare autorizării împrumutului plus o marjă de.... puncte procentuale, respectiv ............., şi aceasta rămâne fixă pe toată durata de derulare a împrumutului.(3) Împrumutul beneficiază, la începutul perioadei de derulare, de o perioadă de graţie de 12 luni la rambursarea principalului.sau(3) Împrumutul nu beneficiază, în perioada de derulare, de perioadă de graţie la rambursarea principalului.
    (4) Suma acordată cu titlu de împrumut se utilizează exclusiv pentru destinaţia prevăzută la art. 1*) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025, cu modificările şi completările ulterioare.
    Articolul 2Suma prevăzută la art. 1 alin. (1) se virează de către Ministerul Finanţelor astfel: în contul**) ......................................... „.................................“, cod IBAN RO ........................................, deschis pe numele ...............(unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială)......................., la unitatea Trezoreriei Statului .................................., codificat cu codul de identificare fiscală al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.Articolul 3(1) Rambursarea împrumutului prevăzut la art. 1 alin. (1) se efectuează în tranşe trimestriale egale, începând cu trimestrul următor după încheierea perioadei de graţie.sau(1)
    Rambursarea împrumutului prevăzut la art. 1 alin. (1) se efectuează în tranşe trimestriale egale, începând cu trimestrul următor acordării acestuia.
    (2) Dobânda aferentă se calculează lunar prin aplicarea ratei dobânzii menţionate la art. 1 alin. (2) la soldul împrumutului, cu convenţia „număr de zile calendaristice/360“, începând cu luna acordării împrumutului, şi se plăteşte trimestrial, în suma cumulată până la zi.(3) Datele de plată a ratei scadente şi a dobânzilor aferente împrumutului sunt cuprinse în scadenţarul anexat. Dacă data scadenţei este o zi nelucrătoare, plata se efectuează în ziua lucrătoare imediat următoare.
    Articolul 4(1) Pentru neplata la termen a ratelor scadente şi a dobânzilor aferente împrumutului acordat se calculează o dobândă pentru fiecare zi de întârziere la nivelul dobânzii prevăzute la art. 174 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, până la data stingerii obligaţiei. Dobânda reprezintă venit al bugetului Trezoreriei Statului.(2) Dobânda se calculează prin aplicarea ratei prevăzute la alin. (1) la suma obligaţiilor de plată restante, rate de capital plus dobânda aferentă, înmulţită cu numărul de zile calendaristice de întârziere.
    Articolul 5(1) ..............(unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială)..................... virează sumele datorate reprezentând rate/dobânzi/dobânzi pentru fiecare zi de întârziere în contul***) ............., cod IBAN ........................., deschis pe numele Ministerului Finanţelor la Trezoreria Operativă Centrală, codificat cu codul de identificare fiscală al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.(2) Stingerea obligaţiilor de plată se efectuează cu data plăţii, în următoarea ordine: dobânzi calculate pentru fiecare zi de întârziere, dobânzi şi rate de capital.Articolul 6În cazul în care nu se respectă termenele de rambursare prevăzute în scadenţar se sistează alimentarea bugetelor locale atât cu cote defalcate din impozitul pe venit, cât şi cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, cu excepţia plăţilor pentru achitarea drepturilor salariale şi a contribuţiilor aferente, inclusiv a drepturilor cuvenite asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav, precum şi a indemnizaţiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav şi a plăţilor privind finanţarea sistemului de protecţie a copilului şi a centrelor publice pentru persoane adulte cu handicap, după caz, până la lichidarea obligaţiilor de plată restante.Articolul 7
    (1) Restituirea sumelor neutilizate din împrumut sau rambursarea anticipată parţială/integrală se efectuează de unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială, cu condiţia informării în prealabil a Ministerului Finanţelor şi numai dacă nu prezintă restanţe la plata obligaţiilor scadente.(2) Unitatea/Subdiviziunea administrativ-teritorială virează sumele prevăzute la alin. (1) în contul ................., cod IBAN ........................., deschis pe numele Ministerului Finanţelor la Trezoreria Operativă Centrală, codificat cu codul de identificare fiscală al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.(3) Modificarea valorii împrumutului se efectuează cu data creditării contului prevăzut la alin. (2), respectiv cu data extrasului de cont emis de Trezoreria Operativă Centrală.(4) În cazul restituirii sumelor neutilizate şi/sau al rambursării anticipate parţial/integral, modificarea prevederilor prezentei convenţii se va face prin act adiţional.
    Articolul 8(1) Ministerul Finanţelor şi ..........(unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială)...... sunt de acord ca problemele rezultate din aplicarea prevederilor prezentei convenţii să fie soluţionate de părţi pe cale amiabilă.
    (2) Orice comunicare între părţi este transmisă în scris la adresele şi la persoanele de contact menţionate mai jos:a) pentru ...............(unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială)......................, domnul/doamna ....................................., în calitate de ................................., telefon mobil ................, telefon fix ...................., e-mail ...........................................;b) pentru Ministerul Finanţelor (Bd. Libertăţii nr. 16, sectorul 5, municipiul Bucureşti), domnul/doamna ............................................, în calitate de ......................................, e-mail ......................, telefon .............................. .(3) Orice schimbare intervenită cu privire la adresă, numele persoanelor de contact şi numerele de telefon se va notifica celeilalte părţi semnatare a prezentei convenţii, fără a fi necesară modificarea convenţiei de împrumut.
    Articolul 9Prezenta convenţie s-a încheiat în două exemplare, câte un exemplar pentru fiecare parte semnatară.
    Articolul 10Prevederile prezentei convenţii intră în vigoare la data semnării acesteia de către toate părţile implicate, ambele exemplare originale având aceeaşi valoare juridică.
    Ministerul FinanțelorNumele și prenumele………………………………Funcția ………………………………Semnăturile autorizate……………………………..…………………………………………………………………..(unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială)Numele și prenumele………………………………..Funcția
    ………………………………..Semnăturile autorizate…………………………………
    *) Se înscrie, după caz:– alin. (1) lit. a) pentru asigurarea sumelor necesare implementării proiectelor finanţate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, aflate în sarcina bugetului local, evidenţiate distinct în fiecare contract;– alin. (1) lit. b) pentru asigurarea finanţării cheltuielilor neeligibile, conform prevederilor art. 15 alin. (2) şi art. 17 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaţionale finanţate în perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea realizării/finalizării proiectelor nefinalizate/nefuncţionale derulate în cadrul programelor operaţionale finanţate din fonduri europene în perioada de programare 2014-2020, inclusiv a cheltuielilor aferente contractelor de lucrări pentru care se continuă implementarea după data de 31 decembrie 2023 şi pentru care Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene confirmă implementarea acestora în cadrul proiectelor, precum şi valoarea decontată;– alin. (1) lit. c) pentru cheltuielile neeligibile aferente proiectelor etapizate potrivit art. 4 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2023, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările şi completările ulterioare, a căror valoare se confirmă de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene sau de către agenţiile de dezvoltare regională, după caz, în calitate de autorităţi de management pentru programele regionale 2021-2027;– alin. (1) lit. d) pentru asigurarea prefinanţării şi/sau cofinanţării proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană şi de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale, după caz, inclusiv pentru finanţarea cheltuielilor neeligibile asociate respectivelor proiecte;– alin. (1) lit. f) pentru asigurarea finanţării cheltuielilor necesare producerii, transportului, distribuţiei şi furnizării agentului termic, pentru sezonul rece 2025-2026, pentru plata facturilor restante şi acoperirea pierderilor induse de prestarea serviciului public de termoficare, în cazul unităţilor administrativ-teritoriale la nivelul cărora funcţionează sisteme de alimentare centralizată cu energie termică.**) Se înscrie, după caz:– 
    contul aferent şi suma acordată cu titlu de împrumut din veniturile din privatizare, contractat de unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale pentru cheltuielile aflate în sarcina unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale şi a instituţiilor publice finanţate integral din bugetul local;
    – contul aferent şi suma acordată cu titlu de împrumut din veniturile din privatizare, contractat de unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale pentru cheltuielile aflate în sarcina asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară.
    ***) Se înscrie, după caz:– XX.XX.XX „Decontări în contul trezoreriei centrale - Rambursare obligaţii de plată conform art. 1 alin. (1) lit. a) din OUG nr. 25/2025“;– XX.XX.XX „Decontări în contul trezoreriei centrale - Rambursare obligaţii de plată conform art. 1 alin. (1) lit. b) din OUG nr. 25/2025“;– XX.XX.XX „Decontări în contul trezoreriei centrale - Rambursare obligaţii de plată conform art. 1 alin. (1) lit. c) din OUG nr. 25/2025“;– XX.XX.XX „Decontări în contul trezoreriei centrale - Rambursare obligaţii de plată conform art. 1 alin. (1) lit. d) din OUG nr. 25/2025“;– XX.XX.XX „Decontări în contul trezoreriei centrale - Rambursare obligaţii de plată conform art. 1 alin. (1) lit. f) din OUG nr. 25/2025, cu modificările şi completările ulterioare“.
    Anexa nr. 13(Anexa nr. 13 la normele metodologice)
    MINISTERUL FINANȚELORNr. ……./……………………………………………………………………(unitatea/subdiviziunea administrativ teritorială, județul …………………..)Nr. …………/……….
    CONVENŢIE DE ÎMPRUMUTÎn temeiul prevederilor art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, cu modificările şi completările ulterioare, având în vedere Hotărârea Consiliului Local/Judeţean nr. ......... din data de ................ şi Hotărârea Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale nr. ......... din data de ...................,între Ministerul Finanţelor, cu sediul în municipiul Bucureşti, Bd. Libertăţii nr. 16, sectorul 5, cod fiscal nr. ............, reprezentat prin ...................., director general, în calitate de ordonator principal de credite, şi.........(unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială).................., cu sediul în ......................., str. ................... nr. ......, cod fiscal nr. .................., reprezentată legal prin ....................................., în calitate de ordonator principal de credite, se încheie prezenta convenţie.Articolul 1
    (1) În baza art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, cu modificările şi completările ulterioare, se acordă ...............(unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială)..................... un împrumut în sumă de .................., din venituri din privatizare înregistrate în contul curent general al Trezoreriei Statului, la nivelul sumei aprobate de Comisia de autorizare a împrumuturilor locale.(2) Împrumutul se acordă pe o perioadă de.... ani şi cu o rată de dobândă situată la nivelul ratei dobânzii ROBOR la 3 luni comunicate de Banca Naţională a României în ultima zi lucrătoare a lunii anterioare autorizării împrumutului plus o marjă de .... puncte procentuale, respectiv ............., şi aceasta rămâne fixă pe toată durata de derulare a împrumutului.(3) Împrumutul beneficiază, la începutul perioadei de derulare, de o perioadă de graţie de 12 luni la rambursarea principalului.sau(3) Împrumutul nu beneficiază, în perioada de derulare, de perioadă de graţie la rambursarea principalului.(4) Suma acordată cu titlu de împrumut se utilizează exclusiv pentru destinaţia prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv pentru stingerea soldului împrumutului aferent Convenţiei nr. ...../data ....., urmând ca dobânzile aferente să fie plătite ulterior din sursele proprii ale unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.(5) Pentru stingerea soldului împrumutului refinanţat, aferent Convenţiei nr. ....../data ....., în termen de 5 zile lucrătoare de la data încasării sumei acordate conform prezentei convenţii, .................(unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială)........... virează această sumă în contul „Decontări în contul Trezoreriei Centrale - operaţiuni proprii“, deschis pe numele Ministerului Finanţelor la Trezoreria Operativă Centrală, codificat cu codul de identificare fiscală al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.
    Articolul 2Suma prevăzută la art. 1 alin. (1) se virează de către Ministerul Finanţelor astfel: în contul*) ................ „.................“, cod IBAN RO ......................., deschis pe numele ............................(unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială)............................, la unitatea Trezoreriei Statului ............................................., codificat cu codul de identificare fiscală al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.Articolul 3(1) Rambursarea împrumutului prevăzut la art. 1 alin. (1) se efectuează în tranşe trimestriale egale, începând cu trimestrul următor după încheierea perioadei de graţie.sau(1) Rambursarea împrumutului prevăzut la art. 1 alin. (1) se efectuează în tranşe trimestriale egale, începând cu trimestrul următor acordării acestuia.(2) Dobânda aferentă se calculează lunar prin aplicarea ratei dobânzii menţionate la art. 1 alin. (2) la soldul împrumutului, cu convenţia „număr de zile calendaristice/360“, începând cu luna acordării împrumutului, şi se plăteşte trimestrial, în suma cumulată până la zi.
    (3) Datele de plată a ratei scadente şi a dobânzilor aferente împrumutului sunt cuprinse în scadenţarul anexat. Dacă data scadenţei este o zi nelucrătoare, plata se efectuează în ziua lucrătoare imediat următoare.
    Articolul 4(1) Pentru neplata la termen a ratelor scadente şi a dobânzilor aferente împrumutului acordat se calculează o dobândă pentru fiecare zi de întârziere la nivelul dobânzii prevăzute la art. 174 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, până la data stingerii obligaţiei. Dobânda reprezintă venit al bugetului Trezoreriei Statului.(2) Dobânda se calculează prin aplicarea ratei prevăzute la alin. (1) la suma obligaţiilor de plată restante, rate de capital plus dobânda aferentă, înmulţită cu numărul de zile calendaristice de întârziere.Articolul 5(1) ...............(unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială)..................... virează sumele datorate reprezentând rate/dobânzi/dobânzi pentru fiecare zi de întârziere în contul XX.XX.XX „Decontări în contul trezoreriei centrale - Rambursare obligaţii de plată conform art. 1 alin. (1) lit. e) din OUG nr. 25/2025, cu modificările şi completările ulterioare“, cod IBAN ........................., deschis pe numele Ministerului Finanţelor la Trezoreria Operativă Centrală, codificat cu codul de identificare fiscală al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.(2) Stingerea obligaţiilor de plată se efectuează cu data plăţii, în următoarea ordine: dobânzi calculate pentru fiecare zi de întârziere, dobânzi şi rate de capital.Articolul 6În cazul în care nu se respectă termenele de rambursare prevăzute în scadenţar, se sistează alimentarea bugetelor locale atât cu cote defalcate din impozitul pe venit, cât şi cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, cu excepţia plăţilor pentru achitarea drepturilor salariale şi a contribuţiilor aferente, inclusiv a drepturilor cuvenite asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav, precum şi a indemnizaţiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav şi a plăţilor privind finanţarea sistemului de protecţie a copilului şi a centrelor publice pentru persoane adulte cu handicap, după caz, până la lichidarea obligaţiilor de plată restante.Articolul 7(1) Restituirea sumelor neutilizate din împrumut sau rambursarea anticipată parţială/integrală se efectuează de unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială, cu condiţia informării în prealabil a Ministerului Finanţelor şi numai dacă nu prezintă restanţe la plata obligaţiilor scadente.
    (2) Unitatea/Subdiviziunea administrativ-teritorială virează sumele prevăzute la alin. (1) în contul ................., cod IBAN ........................., deschis pe numele Ministerului Finanţelor la Trezoreria Operativă Centrală, codificat cu codul de identificare fiscală al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.(3) Modificarea valorii împrumutului se efectuează cu data creditării contului prevăzut la alin. (2), respectiv cu data extrasului de cont emis de Trezoreria Operativă Centrală.(4) În cazul restituirii sumelor neutilizate şi/sau al rambursării anticipate parţial/integral, modificarea prevederilor prezentei convenţii se va face prin act adiţional.
    Articolul 8(1) Ministerul Finanţelor şi .............(unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială)................. sunt de acord ca problemele rezultate din aplicarea prevederilor prezentei convenţii să fie soluţionate de părţi pe cale amiabilă.(2) Orice comunicare între părţi este transmisă în scris la adresele şi la persoanele de contact menţionate mai jos:a) pentru .......................(unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială)......................, domnul/doamna ........................................, în calitate de .............................., telefon mobil ................, telefon fix ...................., e-mail ...........................................;
    b) pentru Ministerul Finanţelor (Bd. Libertăţii nr. 16, sectorul 5, municipiul Bucureşti), domnul/doamna ......................, în calitate de ......................., e-mail ...................., telefon ...................... .
    (3) Orice schimbare intervenită cu privire la adresă, numele persoanelor de contact şi numerele de telefon se va notifica celeilalte părţi semnatare a prezentei convenţii, fără a fi necesară modificarea convenţiei de împrumut.
    Articolul 9Prezenta convenţie s-a încheiat în două exemplare, câte un exemplar pentru fiecare parte semnatară.Articolul 10Prevederile prezentei convenţii intră în vigoare la data semnării acesteia de către toate părţile implicate, ambele exemplare originale având aceeaşi valoare juridică.
    Ministerul FinanțelorNumele și prenumele………………………………Funcția ………………………………Semnăturile autorizate……………………………..…………………………………………………………………..(unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială)Numele și prenumele………………………………..Funcția………………………………..Semnăturile autorizate…………………………………
    *) Se înscriu contul aferent şi suma acordată cu titlu de împrumut din veniturile din privatizare, contractat de unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale pentru cheltuielile aflate în sarcina unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale şi a instituţiilor publice finanţate integral din bugetul local.
    Anexa nr. 14(Anexa nr. 14 la normele metodologice)
    MINISTERUL FINANȚELORNr. ……./……………………………………………………………………(unitatea/subdiviziunea administrativ teritorială, județul …………………..)Nr. …………/……….
    ACT ADIŢIONAL Nr. ........la Convenţia de împrumut nr. ....../......./2025În temeiul prevederilor art. 7 alin. (4) din Convenţia de împrumut nr. ..../....../2025, între Ministerul Finanţelor, cu sediul în municipiul Bucureşti, Bd. Libertăţii nr. 16, sectorul 5, cod fiscal nr. ............., reprezentat legal prin ..................., în calitate de ordonator principal de credite,şi................(unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială)..........., cu sediul în ..........................., str. ............................ nr. ...., cod fiscal nr. ...................., reprezentată legal prin .................., în calitate de ordonator principal de credite,se încheie prezentul act adiţional.Articolul 1Valoarea împrumutului prevăzut la art. 1 din convenţia de împrumut se modifică începând cu data de .............., data creditării contului „Decontări în contul Trezoreriei Centrale - operaţiuni proprii“, respectiv cu data extrasului de cont emis de Trezoreria Operativă Centrală şi devine .............. lei, ca urmare a restituirii sumelor neutilizate/rambursării anticipate parţial/integral a împrumutului contractat potrivit art. 1 alin. (1) lit. ... *) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, cu modificările şi completările ulterioare.Articolul 2Scadenţarul prevăzut la art. 3 alin. (3) din Convenţia de împrumut se reface având în vedere prevederile art. 1 din prezentul act adiţional.Articolul 3Celelalte articole din convenţia de împrumut rămân neschimbate.Articolul 4Prezentul act adiţional s-a încheiat în 2 (două) exemplare originale, câte unul pentru fiecare parte semnatară.

    Ministerul FinanțelorNumele și prenumele………………………………Funcția ………………………………Semnăturile autorizate……………………………..…………………………………………………………………..(unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială)Numele și prenumele………………………………..Funcția………………………………..Semnăturile autorizate…………………………………
    *) Se înscrie, după caz:– lit. a) pentru asigurarea sumelor necesare implementării proiectelor finanţate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, aflate în sarcina bugetului local, evidenţiate distinct în fiecare contract;
    – lit. b) pentru asigurarea finanţării cheltuielilor neeligibile, conform prevederilor art. 15 alin. (2) şi art. 17 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaţionale finanţate în perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea realizării/finalizării proiectelor nefinalizate/nefuncţionale derulate în cadrul programelor operaţionale finanţate din fonduri europene în perioada de programare 2014-2020, inclusiv a cheltuielilor aferente contractelor de lucrări pentru care se continuă implementarea după data de 31 decembrie 2023 şi pentru care Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene confirmă implementarea acestora în cadrul proiectelor, precum şi valoarea decontată;– lit. c) pentru cheltuielile neeligibile aferente proiectelor etapizate potrivit art. 4 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2023, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările şi completările ulterioare, a căror valoare se confirmă de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene sau de către agenţiile de dezvoltare regională, după caz, în calitate de autorităţi de management pentru programele regionale 2021-2027;– lit. d) pentru asigurarea prefinanţării şi/sau cofinanţării proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană şi de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale, după caz, inclusiv pentru finanţarea cheltuielilor neeligibile asociate respectivelor proiecte;– lit. e) pentru refinanţarea datoriei publice locale ce decurge din împrumuturile contractate din venituri din privatizare;– lit. f) pentru asigurarea finanţării cheltuielilor necesare producerii, transportului, distribuţiei şi furnizării agentului termic, pentru sezonul rece 2025-2026, pentru plata facturilor restante şi acoperirea pierderilor induse de prestarea serviciului public de termoficare, în cazul unităţilor administrativ-teritoriale la nivelul cărora funcţionează sisteme de alimentare centralizată cu energie termică.
    Anexa nr. 15(Anexa nr. 15 la normele metodologice)
    DECLARAŢIESubsemnatul(a), ......................................................., reprezentant legal al .....................................*), în calitate de ordonator principal de credite, declar pe propria răspundere că din împrumutul solicitat se finanţează următoarele cheltuieli determinate de furnizarea agentului termic în sistem centralizat:
    -lei (fără zecimale)-
    Nr. crt.Categoria de cheltuieliValoarea cheltuielilor pentru care se solicită împrumutul
    Total, din care:
    1.Producere, transport, furnizare agent termic pentru sezonul rece 2025-2026
    2.Plata facturilor restante
    3.Pierderi induse de prestarea serviciului de termoficare
    Prezenta declaraţie face parte din documentaţia pentru autorizarea contractării unui împrumut din venituri din privatizare în valoare de maximum ..................... lei, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, cu modificările şi completările ulterioare, şi răspund, conform dispoziţiilor art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru fals în declaraţii.Data: ....................Ordonator principal de credite,...................................
    (prenumele şi numele)L.S.
    ...............................*) Se înscrie denumirea unităţii administrativ-teritoriale.
    Anexa nr. 16(Anexa nr. 16 la normele metodologice)DECLARAŢIESubsemnatul(a), ........................, în calitate de reprezentant legal al ............................*) şi ordonator principal de credite al ................................................................*), declar pe propria răspundere că pentru proiectul ........(denumirea proiectului)......., finanţat prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, contractul de finanţare, cu modificările şi completările ulterioare, nu este suspendat/denunţat unilateral/încetat şi se derulează în continuare, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2025 pentru instituirea unor măsuri în domeniul gestionării investiţiilor finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă şi din fonduri publice naţionale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 178/2025.Prezenta declaraţie face parte din documentaţia pentru autorizarea contractării unui împrumut din venituri din privatizare în valoare de ..................... lei, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025 pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, cu modificările şi completările ulterioare, şi răspund, conform dispoziţiilor art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru fals în declaraţii.Data: ..................Ordonator principal de credite,..................................(prenumele şi numele)Prezenta anexă se completează exclusiv pentru destinaţia prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2025, cu modificările şi completările ulterioare.*) Se înscrie denumirea unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.
    ------