ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 62 din 20 noiembrie 2025privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2025/1.106 al Consiliului din 27 mai 2025 de instituire a Instrumentului "Acţiunea pentru securitatea Europei" (SAFE) prin consolidarea industriei europene de apărare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 1071 din 20 noiembrie 2025Data intrării în vigoare 20-11-2025
Având în vedere adoptarea, la nivelul Uniunii Europene, a Regulamentului (UE) 2025/1.106 al Consiliului din 27 mai 2025 de instituire a Instrumentului „Acţiunea pentru securitatea Europei“ (SAFE) prin consolidarea industriei europene de apărare, denumit în continuare Instrumentul SAFE, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) seria L 2025/1.106 din 28 mai 2025, act normativ cu aplicabilitate directă în toate statele membre ale Uniunii Europene, se impune adoptarea, la nivel naţional, a dispoziţiilor legale care să asigure implementarea măsurilor instituite prin respectivul regulament, pentru stabilirea responsabilităţilor autorităţilor publice relevante, astfel încât să permită utilizarea eficientă a asistenţei financiare acordate în cadrul Instrumentului SAFE.Ţinând cont de faptul că angajamentele internaţionale asumate de România în calitate de stat membru al Uniunii Europene, precum şi de faptul că actele cu forţă juridică obligatorie, precum regulamentele Uniunii Europene, stabilesc în sarcina statelor membre ale Uniunii Europene obligaţia de a adopta anumite norme privind măsurile aplicabile,luând în considerare că, prin adoptarea Instrumentului SAFE, se oferă asistenţă financiară statelor membre ale Uniunii Europene, permiţându-le să realizeze investiţii publice urgente şi majore în sprijinul industriei europene de apărare ca răspuns la actuala situaţie de criză,având în vedere necesitatea stringentă de realizare a unor achiziţii de produse din domeniile apărării şi securităţii în contextul efectuării unor investiţii urgente şi majore în industria de apărare, în scopul creării şi sporirii rapide a capacităţilor de producţie a acesteia, al îmbunătăţirii disponibilităţii în timp util a produselor din domeniul apărării şi al accelerării adaptării sale la schimbări structurale, prin utilizarea asistenţei financiare acordate în cadrul Instrumentului SAFE,ţinând cont de prevederile art. 19 din Instrumentul SAFE, potrivit cărora se consideră că achiziţiile publice care implică cel puţin un stat membru care beneficiază de asistenţă financiară în cadrul Instrumentului SAFE îndeplinesc condiţia privind urgenţa care rezultă în urma unei situaţii de criză, în sensul art. 3 pct. 14 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările şi completările ulterioare,luând în considerare necesitatea realizării de investiţii în industria autohtonă de armament şi imperativul localizării producţiei pentru toate tipurile de echipament cu uz militar în vederea asigurării rezilienţei în cazul unui conflict, sens în care este esenţială stabilirea unor condiţii de cooperare industrială,având în vedere termenul impus prin prevederile art. 7 din Instrumentul SAFE, potrivit cărora, până la data de 30 noiembrie 2025, un stat membru care intenţionează să primească asistenţă financiară în cadrul Instrumentului SAFE transmite Comisiei Europene o cerere, însoţită de un plan de investiţii pentru industria europeană de apărare,luând în considerare situaţia excepţională justificată de actualul context geopolitic, prin raportare la caracterul temporar al posibilităţii de utilizare a asistenţei financiare acordate în cadrul Instrumentului SAFE,având în vedere faptul că neadoptarea în regim de urgenţă a unor măsuri în vederea implementării Instrumentului SAFE, la nivel naţional, ar reduce semnificativ posibilităţile de utilizare eficientă a asistenţei financiare acordate în cadrul Instrumentului SAFE, precum şi de realizare a unor achiziţii de produse din domeniile apărării şi securităţii în contextul efectuării unor investiţii urgente şi majore în industria de apărare, în scopul creării şi sporirii rapide a capacităţilor de producţie a acesteia,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.Articolul 1(1) Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte măsurile punerii în aplicare a Regulamentului (UE) 2025/1.106 al Consiliului din 27 mai 2025 de instituire a Instrumentului „Acţiunea pentru securitatea Europei“ (SAFE) prin consolidarea industriei europene de apărare, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2025/1.106.(2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenul „produs“ are semnificaţia corespunzătoare definiţiilor sintagmelor „produs din domeniul apărării“, respectiv „alte produse utilizate în scopuri de apărare“, prevăzute la art. 2 pct. 1 şi 2 din Instrumentul SAFE.Articolul 2(1) Guvernul României, prin Cancelaria Prim-Ministrului, transmite şi negociază cu Comisia Europeană, prin intermediul Reprezentanţei Permanente a României pe lângă Uniunea Europeană, proiectele propuse pentru accesarea instrumentului de finanţare SAFE, precum şi documentaţia de susţinere, cererile de asistenţă financiară însoţite de planurile de investiţii, la termenele prevăzute.(2) Pentru îndeplinirea responsabilităţilor prevăzute la alin. (1), Cancelaria Prim-Ministrului:a) negociază cooperarea cu alte state eligibile, definite prin Regulamentul (UE) 2025/1.106, pentru a întruni condiţiile de finanţare, propune spre aprobare Consiliului Suprem de Apărare a Ţării planul de investiţii pentru industria europeană de apărare ce va fi înaintat Comisiei Europene şi coordonează implementarea acestui plan, conform dispoziţiilor art. 3-6 din prezenta ordonanţă de urgenţă;b) colaborează cu Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului şi cu alte autorităţi publice, după caz, pentru identificarea posibilităţilor de cooperare la nivel de operator economic cu corespondenţii/ omologii din alte state eligibile, precum şi pentru elaborarea cererilor de asistenţă financiară şi a planurilor de investiţii aferente.(3) În vederea accesării şi implementării instrumentului de finanţare SAFE, se formează un Grup de lucru interinstituţional, condus de şeful Cancelariei Prim-Ministrului, denumit în continuare Grupul de lucru.(4) Grupul de lucru include, în calitate de membri permanenţi, reprezentanţi ai Cancelariei Prim-Ministrului, ai Administraţiei Prezidenţiale, ai Ministerului Apărării Naţionale, ai Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenorialului şi Turismului, ai Ministerului Afacerilor Interne, ai Ministerului Afacerilor Externe, ai Ministerului Finanţelor şi ai Serviciului Român de Informaţii. Suplimentar, la invitaţia şefului Cancelariei Prim-Ministrului, în funcţie de proiectul ce face obiectul analizei, la lucrările Grupului de lucru participă şi reprezentanţi ai Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, Serviciului de Informaţii Externe, Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, Serviciului de Protecţie şi Pază, precum şi ai altor autorităţi publice.(5) Funcţionarea şi componenţa nominală a Grupului de lucru sunt stabilite de către prim-ministru, prin decizie.(6) Secretariatul tehnic al Grupului de lucru se asigură de către Cancelaria Prim-Ministrului.Articolul 3Pentru implementarea planului de investiţii pentru industria europeană de apărare, aprobat conform art. 2 alin. (2) lit. a):a) Ministerul Apărării Naţionale, precum şi celelalte autorităţi publice transmit Cancelariei Prim-Ministrului şi Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului cerinţele operaţionale sau, după caz, cerinţe similare, aferente fiecărui proiect propus pentru accesarea instrumentului de finanţare SAFE, precum şi o listă cu potenţialii furnizori prevăzuţi la art. 5 alin. (1);b) Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului transmite Cancelariei Prim-Ministrului, la solicitarea acesteia, propuneri de măsuri de cooperare aferente fiecărui proiect propus pentru accesarea instrumentului de finanţare SAFE.Articolul 4(1) Şeful Cancelariei Prim-Ministrului stabileşte, prin ordin, cerinţele de cooperare aferente fiecărui proiect, în acord cu prevederile Instrumentului SAFE, luând în considerare cerinţele operaţionale sau similare, prevăzute la art. 3 lit. a).(2) În aplicarea prevederilor art. 19 din Instrumentul SAFE, autorităţile contractante au dreptul de a aplica procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, cu obligaţia introducerii în documentaţia de atribuire a cerinţelor de cooperare prevăzute la alin. (1).(3) Autoritatea contractantă estimează valoarea contractului de achiziţie publică prin luarea în considerare inclusiv a cerinţelor de cooperare prevăzute la alin. (1).(4) În cazul în care procedura de atribuire se iniţiază şi se derulează de către o autoritate contractantă din alt stat membru, autorităţile contractante transmit acesteia orice informaţii şi cerinţe necesare, inclusiv cerinţele de cooperare prevăzute la alin. (1).Articolul 5(1) În cazul în care, potrivit documentelor de fundamentare, sunt identificaţi unul sau mai mulţi potenţiali furnizori ai unui produs, Ministerul Apărării Naţionale, prin Direcţia generală pentru armamente, respectiv celelalte autorităţi publice transmit, cu aprobarea şefului Grupului de lucru, o solicitare de informaţii, însoţită de cerinţele operaţionale sau similare aferente achiziţiei şi de cooperare, după caz, prin care se solicită comunicarea cel puţin a următoarelor elemente:a) îndeplinirea cerinţelor operaţionale sau a celor similare;b) îndeplinirea cerinţelor de cooperare, după caz;c) termenele de livrare;d) estimarea preţului achiziţiei.(2) În aplicarea prevederilor alin. (1), destinatarii solicitării de informaţii pot fi operatorii economici identificaţi sau autorităţi contractante din alte state, după caz.(3) În cazul în care niciun furnizor nu îndeplineşte cerinţele operaţionale sau cele similare, după caz, sau cerinţele de cooperare, şeful Cancelariei Prim-Ministrului poate dispune reanalizarea cerinţelor, în vederea modificării acestora, dacă este cazul.(4) În situaţiile prevăzute la alin. (1) şi (3), Ministerul Apărării Naţionale, prin Direcţia generală pentru armamente, respectiv celelalte autorităţi publice transmit Cancelariei Prim-Ministrului răspunsurile primite la solicitările de informaţii, însoţite de un document de analiză, din care să rezulte îndeplinirea sau neîndeplinirea cerinţelor operaţionale sau similare, după caz, şi a cerinţelor de cooperare. În situaţia în care sunt identificaţi mai mulţi potenţiali furnizori ai unui produs, Ministerul Apărării Naţionale, prin Direcţia generală pentru armamente, respectiv celelalte autorităţi publice transmit Cancelariei Prim-Ministrului şi o propunere privind clasamentul descrescător menţionat la art. 6 alin. (1).Articolul 6(1) În cazul în care au fost identificaţi mai mulţi potenţiali furnizori ai unui produs care îndeplinesc cerinţele operaţionale sau similare şi cerinţele de cooperare, Grupul de lucru analizează răspunsurile primite la solicitările de informaţii şi întocmeşte pentru fiecare proiect un clasament descrescător, realizat prin aplicarea factorilor de evaluare şi a ponderilor relative, după cum urmează:a) termenele de livrare - pondere 40%;b) preţul achiziţiei - pondere 60%.(2) Pe baza informaţiilor obţinute, Grupul de lucru întocmeşte pentru fiecare proiect un document de analiză, pe care şeful Cancelariei Prim-Ministrului îl supune avizării prim-ministrului.(3) Documentele de analiză întocmite de către Grupul de lucru şi avizate de către prim-ministru, prin care se propune operatorul economic cu care se va derula procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare sau statul membru ori organizaţia internaţională prin care se va realiza achiziţia în comun, sunt înaintate de către şeful Cancelariei Prim-Ministrului spre aprobare Consiliului Suprem de Apărare a Ţării.Articolul 7(1) În aplicarea Instrumentului SAFE se împuternicesc Ministerul Apărării Naţionale, prin Direcţia generală pentru armamente, respectiv celelalte autorităţi publice să efectueze achiziţii în comun cu alte state, potrivit reglementărilor specifice statului membru/organizaţiei internaţionale care derulează achiziţia în comun.(2) Ministerul Apărării Naţionale, prin Direcţia generală pentru armamente, respectiv celelalte autorităţi publice sunt împuternicite să semneze, împreună cu autorităţi contractante din alte state, acorduri-cadru, contracte de achiziţii publice, orice alte convenţii necesare îndeplinirii acestora, mandate, acorduri/ memorandumuri de înţelegere, documente de implementare şi altele asemenea.(3) Pentru efectuarea achiziţiilor prevăzute la alin. (1), Ministerul Apărării Naţionale, prin Direcţia generală pentru armamente, respectiv celelalte autorităţi publice au dreptul să efectueze plăţi în cuantumul, în condiţiile şi la termenele prevăzute în acordul statelor participante.Articolul 8Ministerul Apărării Naţionale, prin autorităţile contractante, respectiv celelalte autorităţi publice întreprind demersurile necesare pentru deschiderea contractelor de achiziţie publică din domeniile apărării şi securităţii, în conformitate cu prevederile Instrumentului SAFE.Articolul 9Prin derogare de la prevederile art. VII alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, şi de la dispoziţiile art. XXII din Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cu modificările ulterioare, pentru aplicarea dispoziţiilor Instrumentului SAFE, se aprobă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante din compunerea şi subordinea nemijlocită a Direcţiei generale pentru armamente din Ministerul Apărării Naţionale, respectiv din celelalte autorităţi publice din cadrul Forţelor Sistemului Naţional de Apărare, în limita a câte 10 posturi, cu încadrarea în limitele bugetare aprobate.Articolul 10Prin derogare de la prevederile art. IV alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 26/2012 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice şi întărirea disciplinei financiare şi de modificare şi completare a unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 16/2013, cu modificările şi completările ulterioare, delegaţiile Ministerului Apărării Naţionale, respectiv ale celorlalte autorităţi publice pot depăşi două persoane, în cazul deplasărilor în străinătate efectuate în scopul iniţierii şi/sau derulării achiziţiilor din domeniile apărării şi securităţii, cu aprobarea ministrului sau conducătorului autorităţii publice.Articolul 11Prin derogare de la prevederile art. 51 alin. (2) teza a doua din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările şi completările ulterioare, pentru proiectele propuse în cadrul instrumentului de finanţare SAFE, Parlamentul României, prin comisiile reunite de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, se pronunţă cu privire la solicitarea de aprobare prealabilă, în termen de 20 de zile de la primirea acesteia.Articolul 12La articolul 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2023 privind derularea operaţiunilor de cooperare tehnologică şi industrială în domeniile apărării şi securităţii, înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Române de Cooperare Tehnologică şi Industrială pentru Securitate şi Apărare şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri fiscal-bugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1192 din 29 decembrie 2023, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:(5) Analiza prevăzută la alin. (2) se efectuează pentru contractele de achiziţie publică a căror valoare estimată depăşeşte pragul valoric reprezentând echivalentul a 10 milioane de euro fără TVA. Sunt exceptate de la procesul de analiză contractele atribuite în baza unor proceduri derulate de către agenţii/structuri din cadrul NATO sau al Uniunii Europene, achiziţiile efectuate în comun cu alte state, contractele atribuite altui guvern pentru bunurile transferate din proprietatea acestuia, precum şi achiziţiile efectuate în baza Regulamentului (UE) 2025/1.106 al Consiliului din 27 mai 2025 de instituire a Instrumentului «Acţiunea pentru securitatea Europei» (SAFE) prin consolidarea industriei europene de apărare.Articolul 13Legea nr. 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării Naţionale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 867 din 2 noiembrie 2017, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:1. La articolul 16^1, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alin. (5) şi (6), cu următorul cuprins:(5) Şeful Direcţiei generale pentru armamente îndeplineşte, în cadrul activităţilor internaţionale, şi calitatea de director naţional pentru armamente, iar în exercitarea acesteia, pentru fundamentarea poziţiei naţionale, colaborează cu:a) autorităţile administraţiei publice cu atribuţii în domeniu;b) operatorii economici din industria naţională de apărare;c) organismele şi organizaţiile internaţionale relevante.(6) Şeful Direcţiei generale pentru armamente, în exercitarea calităţii de director naţional pentru armamente, are competenţa de a:a) reprezenta România în cadrul organismelor şi reuniunilor internaţionale de specialitate, conform mandatului acordat de ministrul apărării naţionale;b) susţine proiecte, programe şi acorduri de cooperare în domeniul armamentelor şi al cercetării-dezvoltării şi inovării, potrivit legii;c) sprijini şi promova participarea operatorilor economici din industria naţională de apărare în programe, proiecte şi lanţuri de furnizare.2. La articolul 61, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:Articolul 61(1) Pentru nevoile proprii, Ministerul Apărării Naţionale este împuternicit să reprezinte Guvernul României pentru negocierea, semnarea şi derularea acordurilor sau contractelor privind achiziţiile publice în domeniile apărării şi securităţii, de la guverne străine, organizaţii internaţionale, precum şi în cazul achiziţiilor efectuate în comun cu alte state.(2) Achiziţiile de produse, servicii şi/sau lucrări prevăzute la alin. (1) se efectuează de către structurile Ministerului Apărării Naţionale care au competenţe de achiziţie, în conformitate cu procedurile sau regulile stabilite de guvernele străine, organizaţiile internaţionale ori de statele care efectuează achiziţiile în comun.3. La articolul 63, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (2^1) şi (2^2), cu următorul cuprins:(2^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), se abilitează Ministerul Apărării Naţionale să pună la dispoziţia unităţilor şi instituţiilor din sistemul naţional de cercetare-dezvoltare, precum şi a operatorilor economici din industria naţională de apărare înscrişi în registrul unic al operatorilor economici, cu titlu gratuit, pe termen limitat, pe bază de contract, documentaţiile tehnice şi/sau rezultatele obţinute din activitatea proprie de cercetare-dezvoltare, aflate în administrarea Ministerului Apărării Naţionale.(2^2) Procedura şi criteriile aferente punerii la dispoziţie a documentaţiilor tehnice şi/sau a rezultatelor obţinute din activitatea proprie de cercetare-dezvoltare se stabilesc prin ordin al ministrului apărării naţionale.
PRIM-MINISTRU
ILIE-GAVRIL BOLOJAN
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul apărării naţionale,
Liviu-Ionuţ Moşteanu
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Marian-Cătălin Predoiu
Şeful Cancelariei Prim-Ministrului,
Mihai Jurca
Ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului şi turismului,
Radu-Dinel Miruţă
p. Ministrul afacerilor externe,
Clara Georgiana Staicu,
secretar de stat
p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Ionuţ-Cristian Săvoiu,
secretar de stat
Ministrul finanţelor,
Alexandru NazareBucureşti, 20 noiembrie 2025.Nr. 62.-----

| EMITENT |
Având în vedere adoptarea, la nivelul Uniunii Europene, a Regulamentului (UE) 2025/1.106 al Consiliului din 27 mai 2025 de instituire a Instrumentului „Acţiunea pentru securitatea Europei“ (SAFE) prin consolidarea industriei europene de apărare, denumit în continuare Instrumentul SAFE, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) seria L 2025/1.106 din 28 mai 2025, act normativ cu aplicabilitate directă în toate statele membre ale Uniunii Europene, se impune adoptarea, la nivel naţional, a dispoziţiilor legale care să asigure implementarea măsurilor instituite prin respectivul regulament, pentru stabilirea responsabilităţilor autorităţilor publice relevante, astfel încât să permită utilizarea eficientă a asistenţei financiare acordate în cadrul Instrumentului SAFE.Ţinând cont de faptul că angajamentele internaţionale asumate de România în calitate de stat membru al Uniunii Europene, precum şi de faptul că actele cu forţă juridică obligatorie, precum regulamentele Uniunii Europene, stabilesc în sarcina statelor membre ale Uniunii Europene obligaţia de a adopta anumite norme privind măsurile aplicabile,luând în considerare că, prin adoptarea Instrumentului SAFE, se oferă asistenţă financiară statelor membre ale Uniunii Europene, permiţându-le să realizeze investiţii publice urgente şi majore în sprijinul industriei europene de apărare ca răspuns la actuala situaţie de criză,având în vedere necesitatea stringentă de realizare a unor achiziţii de produse din domeniile apărării şi securităţii în contextul efectuării unor investiţii urgente şi majore în industria de apărare, în scopul creării şi sporirii rapide a capacităţilor de producţie a acesteia, al îmbunătăţirii disponibilităţii în timp util a produselor din domeniul apărării şi al accelerării adaptării sale la schimbări structurale, prin utilizarea asistenţei financiare acordate în cadrul Instrumentului SAFE,ţinând cont de prevederile art. 19 din Instrumentul SAFE, potrivit cărora se consideră că achiziţiile publice care implică cel puţin un stat membru care beneficiază de asistenţă financiară în cadrul Instrumentului SAFE îndeplinesc condiţia privind urgenţa care rezultă în urma unei situaţii de criză, în sensul art. 3 pct. 14 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările şi completările ulterioare,luând în considerare necesitatea realizării de investiţii în industria autohtonă de armament şi imperativul localizării producţiei pentru toate tipurile de echipament cu uz militar în vederea asigurării rezilienţei în cazul unui conflict, sens în care este esenţială stabilirea unor condiţii de cooperare industrială,având în vedere termenul impus prin prevederile art. 7 din Instrumentul SAFE, potrivit cărora, până la data de 30 noiembrie 2025, un stat membru care intenţionează să primească asistenţă financiară în cadrul Instrumentului SAFE transmite Comisiei Europene o cerere, însoţită de un plan de investiţii pentru industria europeană de apărare,luând în considerare situaţia excepţională justificată de actualul context geopolitic, prin raportare la caracterul temporar al posibilităţii de utilizare a asistenţei financiare acordate în cadrul Instrumentului SAFE,având în vedere faptul că neadoptarea în regim de urgenţă a unor măsuri în vederea implementării Instrumentului SAFE, la nivel naţional, ar reduce semnificativ posibilităţile de utilizare eficientă a asistenţei financiare acordate în cadrul Instrumentului SAFE, precum şi de realizare a unor achiziţii de produse din domeniile apărării şi securităţii în contextul efectuării unor investiţii urgente şi majore în industria de apărare, în scopul creării şi sporirii rapide a capacităţilor de producţie a acesteia,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.Articolul 1(1) Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte măsurile punerii în aplicare a Regulamentului (UE) 2025/1.106 al Consiliului din 27 mai 2025 de instituire a Instrumentului „Acţiunea pentru securitatea Europei“ (SAFE) prin consolidarea industriei europene de apărare, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2025/1.106.(2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenul „produs“ are semnificaţia corespunzătoare definiţiilor sintagmelor „produs din domeniul apărării“, respectiv „alte produse utilizate în scopuri de apărare“, prevăzute la art. 2 pct. 1 şi 2 din Instrumentul SAFE.Articolul 2(1) Guvernul României, prin Cancelaria Prim-Ministrului, transmite şi negociază cu Comisia Europeană, prin intermediul Reprezentanţei Permanente a României pe lângă Uniunea Europeană, proiectele propuse pentru accesarea instrumentului de finanţare SAFE, precum şi documentaţia de susţinere, cererile de asistenţă financiară însoţite de planurile de investiţii, la termenele prevăzute.(2) Pentru îndeplinirea responsabilităţilor prevăzute la alin. (1), Cancelaria Prim-Ministrului:a) negociază cooperarea cu alte state eligibile, definite prin Regulamentul (UE) 2025/1.106, pentru a întruni condiţiile de finanţare, propune spre aprobare Consiliului Suprem de Apărare a Ţării planul de investiţii pentru industria europeană de apărare ce va fi înaintat Comisiei Europene şi coordonează implementarea acestui plan, conform dispoziţiilor art. 3-6 din prezenta ordonanţă de urgenţă;b) colaborează cu Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului şi cu alte autorităţi publice, după caz, pentru identificarea posibilităţilor de cooperare la nivel de operator economic cu corespondenţii/ omologii din alte state eligibile, precum şi pentru elaborarea cererilor de asistenţă financiară şi a planurilor de investiţii aferente.(3) În vederea accesării şi implementării instrumentului de finanţare SAFE, se formează un Grup de lucru interinstituţional, condus de şeful Cancelariei Prim-Ministrului, denumit în continuare Grupul de lucru.(4) Grupul de lucru include, în calitate de membri permanenţi, reprezentanţi ai Cancelariei Prim-Ministrului, ai Administraţiei Prezidenţiale, ai Ministerului Apărării Naţionale, ai Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenorialului şi Turismului, ai Ministerului Afacerilor Interne, ai Ministerului Afacerilor Externe, ai Ministerului Finanţelor şi ai Serviciului Român de Informaţii. Suplimentar, la invitaţia şefului Cancelariei Prim-Ministrului, în funcţie de proiectul ce face obiectul analizei, la lucrările Grupului de lucru participă şi reprezentanţi ai Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, Serviciului de Informaţii Externe, Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, Serviciului de Protecţie şi Pază, precum şi ai altor autorităţi publice.(5) Funcţionarea şi componenţa nominală a Grupului de lucru sunt stabilite de către prim-ministru, prin decizie.(6) Secretariatul tehnic al Grupului de lucru se asigură de către Cancelaria Prim-Ministrului.Articolul 3Pentru implementarea planului de investiţii pentru industria europeană de apărare, aprobat conform art. 2 alin. (2) lit. a):a) Ministerul Apărării Naţionale, precum şi celelalte autorităţi publice transmit Cancelariei Prim-Ministrului şi Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului cerinţele operaţionale sau, după caz, cerinţe similare, aferente fiecărui proiect propus pentru accesarea instrumentului de finanţare SAFE, precum şi o listă cu potenţialii furnizori prevăzuţi la art. 5 alin. (1);b) Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului transmite Cancelariei Prim-Ministrului, la solicitarea acesteia, propuneri de măsuri de cooperare aferente fiecărui proiect propus pentru accesarea instrumentului de finanţare SAFE.Articolul 4(1) Şeful Cancelariei Prim-Ministrului stabileşte, prin ordin, cerinţele de cooperare aferente fiecărui proiect, în acord cu prevederile Instrumentului SAFE, luând în considerare cerinţele operaţionale sau similare, prevăzute la art. 3 lit. a).(2) În aplicarea prevederilor art. 19 din Instrumentul SAFE, autorităţile contractante au dreptul de a aplica procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, cu obligaţia introducerii în documentaţia de atribuire a cerinţelor de cooperare prevăzute la alin. (1).(3) Autoritatea contractantă estimează valoarea contractului de achiziţie publică prin luarea în considerare inclusiv a cerinţelor de cooperare prevăzute la alin. (1).(4) În cazul în care procedura de atribuire se iniţiază şi se derulează de către o autoritate contractantă din alt stat membru, autorităţile contractante transmit acesteia orice informaţii şi cerinţe necesare, inclusiv cerinţele de cooperare prevăzute la alin. (1).Articolul 5(1) În cazul în care, potrivit documentelor de fundamentare, sunt identificaţi unul sau mai mulţi potenţiali furnizori ai unui produs, Ministerul Apărării Naţionale, prin Direcţia generală pentru armamente, respectiv celelalte autorităţi publice transmit, cu aprobarea şefului Grupului de lucru, o solicitare de informaţii, însoţită de cerinţele operaţionale sau similare aferente achiziţiei şi de cooperare, după caz, prin care se solicită comunicarea cel puţin a următoarelor elemente:a) îndeplinirea cerinţelor operaţionale sau a celor similare;b) îndeplinirea cerinţelor de cooperare, după caz;c) termenele de livrare;d) estimarea preţului achiziţiei.(2) În aplicarea prevederilor alin. (1), destinatarii solicitării de informaţii pot fi operatorii economici identificaţi sau autorităţi contractante din alte state, după caz.(3) În cazul în care niciun furnizor nu îndeplineşte cerinţele operaţionale sau cele similare, după caz, sau cerinţele de cooperare, şeful Cancelariei Prim-Ministrului poate dispune reanalizarea cerinţelor, în vederea modificării acestora, dacă este cazul.(4) În situaţiile prevăzute la alin. (1) şi (3), Ministerul Apărării Naţionale, prin Direcţia generală pentru armamente, respectiv celelalte autorităţi publice transmit Cancelariei Prim-Ministrului răspunsurile primite la solicitările de informaţii, însoţite de un document de analiză, din care să rezulte îndeplinirea sau neîndeplinirea cerinţelor operaţionale sau similare, după caz, şi a cerinţelor de cooperare. În situaţia în care sunt identificaţi mai mulţi potenţiali furnizori ai unui produs, Ministerul Apărării Naţionale, prin Direcţia generală pentru armamente, respectiv celelalte autorităţi publice transmit Cancelariei Prim-Ministrului şi o propunere privind clasamentul descrescător menţionat la art. 6 alin. (1).Articolul 6(1) În cazul în care au fost identificaţi mai mulţi potenţiali furnizori ai unui produs care îndeplinesc cerinţele operaţionale sau similare şi cerinţele de cooperare, Grupul de lucru analizează răspunsurile primite la solicitările de informaţii şi întocmeşte pentru fiecare proiect un clasament descrescător, realizat prin aplicarea factorilor de evaluare şi a ponderilor relative, după cum urmează:a) termenele de livrare - pondere 40%;b) preţul achiziţiei - pondere 60%.(2) Pe baza informaţiilor obţinute, Grupul de lucru întocmeşte pentru fiecare proiect un document de analiză, pe care şeful Cancelariei Prim-Ministrului îl supune avizării prim-ministrului.(3) Documentele de analiză întocmite de către Grupul de lucru şi avizate de către prim-ministru, prin care se propune operatorul economic cu care se va derula procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare sau statul membru ori organizaţia internaţională prin care se va realiza achiziţia în comun, sunt înaintate de către şeful Cancelariei Prim-Ministrului spre aprobare Consiliului Suprem de Apărare a Ţării.Articolul 7(1) În aplicarea Instrumentului SAFE se împuternicesc Ministerul Apărării Naţionale, prin Direcţia generală pentru armamente, respectiv celelalte autorităţi publice să efectueze achiziţii în comun cu alte state, potrivit reglementărilor specifice statului membru/organizaţiei internaţionale care derulează achiziţia în comun.(2) Ministerul Apărării Naţionale, prin Direcţia generală pentru armamente, respectiv celelalte autorităţi publice sunt împuternicite să semneze, împreună cu autorităţi contractante din alte state, acorduri-cadru, contracte de achiziţii publice, orice alte convenţii necesare îndeplinirii acestora, mandate, acorduri/ memorandumuri de înţelegere, documente de implementare şi altele asemenea.(3) Pentru efectuarea achiziţiilor prevăzute la alin. (1), Ministerul Apărării Naţionale, prin Direcţia generală pentru armamente, respectiv celelalte autorităţi publice au dreptul să efectueze plăţi în cuantumul, în condiţiile şi la termenele prevăzute în acordul statelor participante.Articolul 8Ministerul Apărării Naţionale, prin autorităţile contractante, respectiv celelalte autorităţi publice întreprind demersurile necesare pentru deschiderea contractelor de achiziţie publică din domeniile apărării şi securităţii, în conformitate cu prevederile Instrumentului SAFE.Articolul 9Prin derogare de la prevederile art. VII alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, şi de la dispoziţiile art. XXII din Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cu modificările ulterioare, pentru aplicarea dispoziţiilor Instrumentului SAFE, se aprobă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante din compunerea şi subordinea nemijlocită a Direcţiei generale pentru armamente din Ministerul Apărării Naţionale, respectiv din celelalte autorităţi publice din cadrul Forţelor Sistemului Naţional de Apărare, în limita a câte 10 posturi, cu încadrarea în limitele bugetare aprobate.Articolul 10Prin derogare de la prevederile art. IV alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 26/2012 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice şi întărirea disciplinei financiare şi de modificare şi completare a unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 16/2013, cu modificările şi completările ulterioare, delegaţiile Ministerului Apărării Naţionale, respectiv ale celorlalte autorităţi publice pot depăşi două persoane, în cazul deplasărilor în străinătate efectuate în scopul iniţierii şi/sau derulării achiziţiilor din domeniile apărării şi securităţii, cu aprobarea ministrului sau conducătorului autorităţii publice.Articolul 11Prin derogare de la prevederile art. 51 alin. (2) teza a doua din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările şi completările ulterioare, pentru proiectele propuse în cadrul instrumentului de finanţare SAFE, Parlamentul României, prin comisiile reunite de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, se pronunţă cu privire la solicitarea de aprobare prealabilă, în termen de 20 de zile de la primirea acesteia.Articolul 12La articolul 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2023 privind derularea operaţiunilor de cooperare tehnologică şi industrială în domeniile apărării şi securităţii, înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Române de Cooperare Tehnologică şi Industrială pentru Securitate şi Apărare şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri fiscal-bugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1192 din 29 decembrie 2023, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:(5) Analiza prevăzută la alin. (2) se efectuează pentru contractele de achiziţie publică a căror valoare estimată depăşeşte pragul valoric reprezentând echivalentul a 10 milioane de euro fără TVA. Sunt exceptate de la procesul de analiză contractele atribuite în baza unor proceduri derulate de către agenţii/structuri din cadrul NATO sau al Uniunii Europene, achiziţiile efectuate în comun cu alte state, contractele atribuite altui guvern pentru bunurile transferate din proprietatea acestuia, precum şi achiziţiile efectuate în baza Regulamentului (UE) 2025/1.106 al Consiliului din 27 mai 2025 de instituire a Instrumentului «Acţiunea pentru securitatea Europei» (SAFE) prin consolidarea industriei europene de apărare.Articolul 13Legea nr. 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării Naţionale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 867 din 2 noiembrie 2017, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:1. La articolul 16^1, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alin. (5) şi (6), cu următorul cuprins:(5) Şeful Direcţiei generale pentru armamente îndeplineşte, în cadrul activităţilor internaţionale, şi calitatea de director naţional pentru armamente, iar în exercitarea acesteia, pentru fundamentarea poziţiei naţionale, colaborează cu:a) autorităţile administraţiei publice cu atribuţii în domeniu;b) operatorii economici din industria naţională de apărare;c) organismele şi organizaţiile internaţionale relevante.(6) Şeful Direcţiei generale pentru armamente, în exercitarea calităţii de director naţional pentru armamente, are competenţa de a:a) reprezenta România în cadrul organismelor şi reuniunilor internaţionale de specialitate, conform mandatului acordat de ministrul apărării naţionale;b) susţine proiecte, programe şi acorduri de cooperare în domeniul armamentelor şi al cercetării-dezvoltării şi inovării, potrivit legii;c) sprijini şi promova participarea operatorilor economici din industria naţională de apărare în programe, proiecte şi lanţuri de furnizare.2. La articolul 61, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:Articolul 61(1) Pentru nevoile proprii, Ministerul Apărării Naţionale este împuternicit să reprezinte Guvernul României pentru negocierea, semnarea şi derularea acordurilor sau contractelor privind achiziţiile publice în domeniile apărării şi securităţii, de la guverne străine, organizaţii internaţionale, precum şi în cazul achiziţiilor efectuate în comun cu alte state.(2) Achiziţiile de produse, servicii şi/sau lucrări prevăzute la alin. (1) se efectuează de către structurile Ministerului Apărării Naţionale care au competenţe de achiziţie, în conformitate cu procedurile sau regulile stabilite de guvernele străine, organizaţiile internaţionale ori de statele care efectuează achiziţiile în comun.3. La articolul 63, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (2^1) şi (2^2), cu următorul cuprins:(2^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), se abilitează Ministerul Apărării Naţionale să pună la dispoziţia unităţilor şi instituţiilor din sistemul naţional de cercetare-dezvoltare, precum şi a operatorilor economici din industria naţională de apărare înscrişi în registrul unic al operatorilor economici, cu titlu gratuit, pe termen limitat, pe bază de contract, documentaţiile tehnice şi/sau rezultatele obţinute din activitatea proprie de cercetare-dezvoltare, aflate în administrarea Ministerului Apărării Naţionale.(2^2) Procedura şi criteriile aferente punerii la dispoziţie a documentaţiilor tehnice şi/sau a rezultatelor obţinute din activitatea proprie de cercetare-dezvoltare se stabilesc prin ordin al ministrului apărării naţionale.
PRIM-MINISTRU
ILIE-GAVRIL BOLOJAN
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul apărării naţionale,
Liviu-Ionuţ Moşteanu
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Marian-Cătălin Predoiu
Şeful Cancelariei Prim-Ministrului,
Mihai Jurca
Ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului şi turismului,
Radu-Dinel Miruţă
p. Ministrul afacerilor externe,
Clara Georgiana Staicu,
secretar de stat
p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Ionuţ-Cristian Săvoiu,
secretar de stat
Ministrul finanţelor,
Alexandru NazareBucureşti, 20 noiembrie 2025.Nr. 62.-----















