Formă valabilă la data 18-08-2007 Prezenta formă este valabilă începând cu data de 19-07-2007 până la data de 18-08-2007
Aprobate prin Ordinul nr. 510/230/2007, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 483 din 19 iulie 2007.
Articolul 1Prezentele reglementări stabilesc procedura şi condiţiile tehnice care se aplică la efectuarea controlului tehnic în trafic al vehiculelor rutiere care circulă pe drumurile publice din România.Articolul 2În cuprinsul prezentelor reglementări se utilizează următoarele abrevieri:a)RAR - "Registrul Auto Român" - RA;b)CTT - controlul tehnic în trafic;c)ITP - inspecţia tehnică periodică;d)ITPI - inspecţia tehnică periodică internaţională;
e)RNTR 1 - Reglementările privind certificarea încadrării vehiculelor rutiere înmatriculate în normele tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi în categoria de folosinţă conform destinaţiei, prin inspecţia tehnică periodică, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.133/2005;f)RNTR 2 - Reglementările privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la acestea, aprobate prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 211/2003, cu modificările şi completările ulterioare;g)RNTR 3 - Reglementările privind omologarea, agrearea şi efectuarea inspecţiei tehnice periodice a vehiculelor destinate transportului anumitor mărfuri periculoase, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.134/2005.Articolul 3În sensul prezentelor reglementări, termenii de mai jos au următorul înţeles:a)Acordul de la Viena - Acordul privind adoptarea de condiţii tehnice uniforme pentru inspecţiile tehnice periodice ale vehiculelor rutiere şi recunoaşterea reciprocă a acestor inspecţii, încheiat la Viena la 13 noiembrie 1997, ratificat de România prin Ordonanţa Guvernului nr. 76/1998, aprobată prin Legea nr. 7/1999;b)
control tehnic în trafic - controlul inopinat de natură tehnică al unui vehicul în circulaţie pe drumurile publice din România, efectuat de RAR şi Poliţia Rutieră;c)inspecţia tehnică periodică - controlul conformităţii unui vehicul cu cerinţele tehnice referitoare la inspecţia tehnică periodică. Pentru vehiculele înmatriculate în România, aceste cerinţe sunt prevăzute în reglementările RNTR 1 în vigoare;d)inspecţia tehnică periodică internaţională - controlul conformităţii vehiculelor înmatriculate în alte state cu cerinţele tehnice referitoare la inspecţia tehnică periodică internaţională, prevăzute în regulile anexate la Acordul de la Viena;e)vehicul (rutier) - sistemul mecanic care circulă pe drum, cu sau fără mijloace de autopropulsare, şi care se utilizează în mod normal pentru transportul de persoane şi/sau de mărfuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrări, cu excepţia vehiculelor care circulă pe şine;f)vehicul comercial - autovehiculul pentru transportul de mărfuri cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 t (categoriile N2 şi N3), remorca sau semiremorca cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 t (categoriile O3 şi O4) ori autovehiculul pentru transportul de persoane care are, în afara scaunului conducătorului, mai mult de 8 locuri pe scaune (categoriile M2 şi M3);Articolul 4
(1)Autovehiculele din categoriile M2, M3, N2 şi N3, definite în conformitate cu RNTR 2, destinate circulaţiei pe drumurile publice, având cel puţin 4 roţi şi o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h, trebuie echipate cu limitatoare de viteză.(2)Autovehiculele din categoriile M2 şi M3 prevăzute la alin. (1) pot circula pe drumurile publice numai dacă sunt echipate cu un limitator de viteză reglat astfel încât viteza lor să nu depăşească 100 km/h.(3)Autovehiculele din categoriile M3 înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2005, cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 10 tone, pot continua să fie echipate cu limitatoare de viteză a căror viteză maximă este reglată la 100 km/h.(4)Autovehiculele din categoriile N2 şi N3 prevăzute la alin. (1) pot circula pe drumurile publice numai dacă sunt echipate cu un limitator de viteză reglat astfel încât viteza lor să nu depăşească 90 km/h.(5)Cerinţele prevăzute la alin. (2)-(4) nu se aplică:a)autovehiculelor utilizate de către forţele armate, protecţia civilă, pompieri, alte servicii de urgenţă şi forţe responsabile pentru menţinerea ordinii publice;b)autovehiculelor a căror viteză maximă constructivă nu poate depăşi limitele prevăzute la alin. (2)-(4);c)
autovehiculelor utilizate pentru teste rutiere în scopuri ştiinţifice;d)autovehiculelor utilizate numai pentru servicii publice în mediu urban.(6)Limitatoarele de viteză menţionate la alin. (2)-(4) trebuie să satisfacă cerinţele tehnice prevăzute de Directiva 92/24/CEE . Totuşi, toate autovehiculele prevăzute la alin. (1) şi înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2005 pot continua să fie echipate cu limitatoare de viteză care respectă cerinţele tehnice stabilite de autorităţile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene.(7)Limitatoarele de viteză trebuie instalate de operatori economici autorizaţi de RAR, în conformitate cu legislaţia în vigoare.Articolul 5CTT se efectuează pentru toate vehiculele aflate în circulaţie pe drumurile publice din România, fără discriminări bazate pe naţionalitatea conducătorului auto sau pe statul de înmatriculare ori punere în circulaţie a vehiculului, ţinându-se cont de necesitatea reducerii la minimum a costurilor şi întârzierilor provocate conducătorilor auto şi/sau operatorilor economici.
Articolul 6(1)Lucrătorul Poliţiei Rutiere asigură oprirea vehiculelor în vederea efectuării de către inspectorul RAR a verificărilor prevăzute prin prezentele reglementări.(2)Modul de selectare a vehiculelor ce urmează a fi supuse CTT trebuie să urmărească în special identificarea şi oprirea acelor vehicule în cazul cărora există indicii privind o stare tehnică necorespunzătoare.Articolul 7(1)Lucrătorul Poliţiei Rutiere controlează actele privind înmatricularea vehiculului respectiv.(2)Lucrătorul Poliţiei Rutiere verifică, dacă este cazul, existenţa şi valabilitatea certificatului de agreare pentru transportul mărfurilor periculoase, corespunzător mărfii transportate.
(3)După efectuarea controlului actelor privind înmatricularea vehiculului, inspectorul RAR va proceda la efectuarea verificărilor prevăzute prin prezentele reglementări.(4)CTT cuprinde următoarele verificări:a)o inspecţie vizuală a stării tehnice a vehiculului în staţionare;b)o verificare a raportului de CTT întocmit recent sau o verificare a documentelor care atestă efectuarea ITP ori ITPI în statul de înmatriculare sau punere în circulaţie a vehiculului şi, în particular, pentru vehiculele dintr-un stat membru al Uniunii Europene, a documentului ce atestă că vehiculul a fost supus ITP obligatorii, conform Directivei 96/96/CE ; şi/sauc)o inspecţie ce vizează detectarea defecţiunilor privind starea tehnică a vehiculului. Această inspecţie se efectuează asupra unuia, mai multor sau tuturor punctelor de control enumerate în raportul de CTT.(5)Dovada eliberată într-un alt stat membru al Uniunii Europene care stabileşte că un autovehicul, precum şi remorca sau semiremorca acestuia, înmatriculate în acest stat membru, au fost admise la o ITP care respectă cel puţin prevederile Directivei 96/96/CE este recunoscută ca având aceeaşi valabilitate ca şi dovada de ITP eliberată în România.(6)Pentru vehiculele comerciale înmatriculate în celelalte state care au ratificat Acordul de la Viena, este obligatorie prezentarea certificatului de ITPI.Articolul 8(1)Înainte de a proceda la o inspecţie privind punctele de control enumerate în raportul de CTT, inspectorul RAR ia în considerare documentele care atestă efectuarea ITP ori ITPI şi/sau un raport de CTT prezentat de conducătorul auto şi care a fost întocmit recent fie de RAR, fie de un serviciu competent al unui alt stat membru al Uniunii Europene.(2)Inspectorul RAR poate, de asemenea, să ia în considerare un document eliberat de un centru de reparaţii autorizat de RAR conform legislaţiei în vigoare, care atestă efectuarea unor reparaţii la vehiculul respectiv, prezentat, dacă este cazul, de conducătorul auto.(3)Atunci când aceste documente şi/sau raportul precizat mai sus furnizează proba că o inspecţie a fost deja efectuată în decursul ultimelor 3 luni asupra unuia dintre punctele de control enumerate în raportul de CTT, acest punct nu este controlat din nou decât în cazul în care acest control este justificat, în principal, de existenţa unei defecţiuni sau a unei neconformităţi evidente.Articolul 9
(1)CTT se efectuează pe baza planului de operaţiuni prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentele reglementări.(2)Pentru vehiculele care deţin un certificat de agreare pentru transportul mărfurilor periculoase valabil conform prevederilor art. 7 alin. (2), inspectorul RAR va proceda la efectuarea operaţiunilor de verificări suplimentare prevăzute în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentele reglementări.(3)Cerinţe privind încercările şi/sau controalele referitoare la sistemele de frânare, emisiile poluante, tahografele şi limitatoarele de viteză sunt prevăzute în anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezentele reglementări.(4)Aparatura utilizată la CTT trebuie să îndeplinească condiţiile precizate prin reglementările RNTR 1 în vigoare.Articolul 10(1)Pentru fiecare CTT se întocmeşte un raport, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 4 care face parte integrantă din prezentele reglementări.
(2)Inspectorul RAR completează rubricile raportului de CTT referitoare la vehiculul inspectat şi condiţiile de efectuare a CTT, iar la rubrica privind punctele de control marchează punctele ce au fost controlate în conformitate cu planul de operaţiuni.(3)Dacă inspectorul RAR estimează că importanţa defecţiunilor de întreţinere ale vehiculului inspectat poate crea un risc privind siguranţa rutieră, de natură să justifice o inspecţie mai aprofundată, în special în ceea ce priveşte frânarea, vehiculul poate fi supus unei inspecţii mai complexe într-o staţie de ITP autorizată de RAR conform legislaţiei în vigoare şi situată în apropiere.(4)Pentru aplicarea prevederilor alin. (3), se va aplica legislaţia în vigoare privind circulaţia pe drumurile publice.Articolul 11(1)În cazul în care inspectorul RAR determină în urma verificărilor efectuate defecţiuni majore sau periculoase în conformitate cu planul de operaţiuni, marchează în rubrica privind punctele de control din raportul de CTT acele puncte la care au fost constatate astfel de neconformităţi, iar la rubrica privind detalierea neconformităţilor constatate menţionează în clar toate defecţiunile identificate.(2)În baza defecţiunilor menţionate de inspectorul RAR, lucrătorul Poliţiei Rutiere aplică sancţiunile prevăzute de legislaţia în vigoare privind circulaţia pe drumurile publice şi marchează măsurile aplicate la rubrica privind rezultatele controlului din raportul de CTT.
(3)Măsurile aplicate de lucrătorul Poliţiei Rutiere în conformitate cu legislaţia privind circulaţia pe drumurile publice au în vedere defecţiunile constatate fie în timpul verificărilor prevăzute la art. 7 alin. (4), fie în timpul inspecţiei mai complexe prevăzute la art. 10 alin. (3).(4)Raportul de CTT se reţine de inspectorul RAR, o copie a acestuia fiind înmânată lucrătorului Poliţiei Rutiere, iar o altă copie conducătorului auto.Articolul 12RAR comunică Comisiei Europene, la fiecare 2 ani, înainte de 31 martie, datele colectate privind CTT pentru cei 2 ani precedenţi şi care se referă la numărul vehiculelor comerciale controlate, clasificate pe categorii de omologare conform rubricii corespunzătoare din raportul de CTT şi pe ţări de înmatriculare, precum şi punctele controlate şi defecţiunile constatate şi marcate în rubrica privind punctele de control din raportul de CTT.Articolul 13(1)RAR va asigura colaborarea cu serviciile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene pentru aplicarea Directivei 2000/30/CE . În acest scop, RAR va comunică acestor servicii persoanele de contact responsabile.
(2)În cazul vehiculelor comerciale ce aparţin unor nonrezidenţi şi la care în urma CTT au fost constatate defecţiuni majore şi/sau periculoase, în special de natura celor care duc la suspendarea utilizării vehiculelor, RAR va asigura informarea serviciilor competente ale statului membru al Uniunii Europene de înmatriculare sau de punere în circulaţie a vehiculelor respective, pe baza raportului de CTT. Aceasta nu va prejudicia consecinţele aplicabile în conformitate cu legislaţia naţională privind circulaţia pe drumurile publice.(3)În cazul în care RAR a fost solicitat de serviciul competent al unui stat membru al Uniunii Europene care a constatat defecţiuni majore şi/sau periculoase la un vehicul comercial înmatriculat în România să ia măsuri împotriva contravenientului, RAR va comunică măsurile luate.(4)În acest scop, la solicitarea RAR, Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative va cere deţinătorului vehiculului respectiv prezentarea la RAR într-un interval de maximum 30 de zile pentru efectuarea unei verificări tehnice la sistemele la care au fost constatate defecţiuni majore şi /sau periculoase de către serviciul competent al unui stat membru al Uniunii Europene.(5)În cazul nerespectării de către deţinătorul vehiculului a obligaţiilor prevăzute la alin. (4), RAR va proceda la anularea din oficiu a valabilităţii ITP pentru vehiculul respectiv. RAR va aduce la cunoştinţa Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative anularea din oficiu a valabilităţii ITP a unui vehicul, în scopul informării deţinătorului vehiculului.Articolul 14În scopul redobândirii certificatului de înmatriculare reţinut de lucrătorii Poliţiei Rutiere ca urmare a efectuării CTT la un vehicul înmatriculat sau pus în circulaţie în alt stat trebuie prezentat un document eliberat de un centru de reparaţii autorizat de RAR conform legislaţiei în vigoare şi care atestă efectuarea remedierilor necesare la vehiculul respectiv.
Anexa nr. 1la reglementăriPLAN DE OPERAŢIUNIpentru controlul tehnic în trafic ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Punctul Metoda Principale motive Categorie de respingere defecţiuni ─────────── DMi DMa DP ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 0. IDENTIFICAREA VEHICULULUI ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 0.1 Placa (plăcile) cu Inspecţie a) Lipsa plăcii (plăcilor) x numărul de înmatriculare vizuală cu numărul de înmatriculare (dacă este cerut de sau placă (plăci) cerinţele specifice) neconformă cu standardul b) Placa (plăcile) cu numărul x
de înmatriculare fixată necorespunzător (încât este posibil să cadă pe carosabil) c) Numărul de înmatriculare ilizibil total x d) Numărul de înmatriculare ilizibil parţial x e) Neconcordanţă cu documentele vehiculului x ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 0.2 Identificarea vehi- Inspecţie a) Lipseşte sau este poansonat x culului/şasiu, carose- vizuală neconform rie/număr de b) Incomplet, ilizibil x identificare c) Neconcordanţă cu documen- x tele vehiculului sau cu înregistrările RAR ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 0.3 Alte probleme de Inspecţie a) Cod motor diferit faţă de x identificare vizuală documentele vehiculului
b) Tip motor diferit faţă de x documentele vehiculului c) Plăcuţă cu seria de motor x prinsă atipic lipsă, serie de motor poansonată neconformă sau lipsă d) Categorie, subcategorie x (rubrica caroserie din CIV), culoare diferite faţă de cele menţionate în documentele vehiculului ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1. SISTEMUL DE FRÂNARE ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.1 Stare mecanică şi funcţionare ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Inspecţia a) Pedală prea strânsă pe ax x 1.1.1 Axul pedalei de vizuală a b) Uzură avansată/joc excesiv x acţionare a frânei componen- c) Lipsă siguranţă pedală x de serviciu telor, în timp ce sistemul de frânare este acţionat Notă: Vehiculele cu servofrână trebuie inspectate cu motorul oprit ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.1.2 Starea şi cursa Inspecţia a) Cursă excesivă sau x pedalei de acţionare vizuală şi insuficientă a frânei auditivă a b) Pedala nu revine corect x componen- c) Lipsă îmbrăcăminte pedală, x
telor în fixare incorectă, uzată, timp ce pedală deformată sistemul d) Pedală deformată excesiv, x de frânare care împiedică buna este funcţionare a acţionat celorlalte pedale Notă: Vehiculele cu servofrână trebuie inspectate cu motorul oprita ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.1.3 Pompa de vacuum, Inspecţia a) Presiune insuficientă x compresorul şi vizuală a pentru frânare rezervoarele de aer componen- repetată (cel puţin telor la două frânări) după presiunea declanşarea semnalului
normală de avertizare (sau dacă de lucru, manometrul indică o funcţio- valoare de pericol) narea b) Supapa de protecţie x dispozi- multicircuit sau tivului supapa de suprapresiune de aver- nu funcţionează tizare, c) Pierdere de aer care x a supapei provoacă o scădere de pro- sensibilă de presiune sau tecţie pierdere de aer mulţi- perceptibilă circuit d) Deteriorare exterioară x x şi a care poate afecta supapei funcţionarea sistemului de de frânare supra- e) Pierderi mari de ulei x presiune la compresor ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.1.4 Manometru pentru Verificarea a) Funcţionare incorectă a x
presiune joasă sau funcţionării indicatorului sau a indicator manometrului b) Nefuncţionarea x indicatorului sau a manometrului ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.1.5 Supapa de control Inspecţia a) Fisurată sau deteriorată, x pentru frâna de vizuală şi uzată excesiv staţionare auditivă a b) Dispozitiv de acţionare x componen- supapă defect sau supapă telor în defectă timp ce c) Neetanşeitate în sistem, x sistemul conexiuni slabe de frânare d) Funcţionare incorectă x este acţionat ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.1.6 Frână de Inspecţia a) Sistemul de blocare x x staţionare, vizuală a nesigur levier de comandă, componen- b) Uzură excesivă a axului x x
dispozitiv telor în levierului sau a de blocare timp ce mecanismului cu clichet sistemul al levierului de frânare c) Cursă prea mare (reglaj x x este incorect) acţionat ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.1.7 Supape de frânare Inspecţia a) Supapă deteriorată sau x x (robineţi de frânare, vizuală şi neetanşă (pierderi aer supape de descărcare, auditivă a în exces) regulatoare de componen- b) Supapă fixată x presiune etc.) telor în necorespunzător timp ce c) Pierderi de lichid de x x sistemul frână de frânare este acţionat ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.1.8 Dispozitive de Deconectarea a) Robineţi de închidere sau x cuplare pentru tuturor ventile cu etanşare
remorci echipate sistemelor automată defecte cu sistem de frânare de frânare, b) Fixare necorespunzătoare x (electric şi/sau dispoziti- c) Montaj incorect x pneumatic) velor de d) Pierderi excesive de aer x cuplare fără pericol de blocare dintre a roţilor vehiculul e) Pierderi excesive de aer x tractor şi cu pericol de blocare a remorcă roţilor Inspecţia f) Funcţionare incorectă x x vizuală şi auditivă a componen- telor în timp ce sistemul de frânare este acţionat ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1.1.9 Cilindri Inspecţie a) Deteriorate, corodate x x acumulatori, vizuală şi b) Neetanşe x rezervoare de auditivă c) Robinet de purjare defect x aer comprimat d) Fixare nesigură/montaj x incorect ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.1.10 Dispozitiv de Inspecţia a) Dispozitiv de servofrână x x servoasistare pentru vizuală a deteriorat sau ineficient frână, cilindrul componen- b) Cilindru principal defect x principal (sisteme telor în c) Cilindru principal neetanş x hidraulice) timp ce d) Fixare nesigură a x sistemul cilindrului principal de frânare e) Cantitate insuficientă de x este lichid de frână acţionat f) Capacul rezervorului de x lichid de frână lipsă g) Martor de nivel pentru x lichid de frână aprins sau defect h) Funcţionare defectuoasă a x
dispozitivului de avertizare în caz de nivel insuficient al lichidului de frână(dacă este prevăzut de constructor) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.1.11 Conducte de frână Inspecţia a) Risc de deteriorare sau x rigide vizuală a rupere componen- b) Neetanşeităţi la conducte x telor în c) Deteriorări sau coroziuni x x timp ce excesive ale conductelor sistemul d) Amplasare greşită a x x de frânare conductelor este acţionat ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.1.12 Conducte Inspecţia a) Risc de deteriorare sau x flexibile vizuală a rupere (furtunuri) de frână componen- b) Furtunuri defecte, puncte x telor în de frecare timp ce c) Furtunuri prea scurte sau x sistemul răsucite de frânare d) Neetanşeităţi la furtunuri x x este sau racorduri acţionat e) Umflare excesivă a x furtunurilor la presiune ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.1.13 Garnituri de Inspecţie a) Lipsă garnituri frână x frână vizuală b) Uzură foarte avansată x c) Prezenţa uleiului, unsorii x care atacă garniturile (la o roată) d) Prezenţa uleiului, unsorii x care atacă garniturile (la mai multe roţi) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.1.14 Tamburi de frână, Inspecţie a) Uzură foarte avansată (în x x discuri de frână vizuală funcţie de nr. roţilor), apariţie de şanţuri, fisuri, spărturi sau alte
defecţiuni care compromit siguranţa b) Tamburi sau discuri x x ancrasate cu ulei, unsoare etc (în funcţie de nr. roţilor) c) Platoul fixat greşit, joc x platou ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.1.15 Cabluri de frână, Inspecţia a) Lipsă cabluri sau elemente x timonerie vizuală a timonerie componen- b) Cabluri deteriorate sau x telor în cu buclă timp ce c) Componentă excesiv de uzată x x sistemul sau corodată de d) Joncţiuni ale cablului sau x frânare tijelor nesigure este e) Ghidaj cabluri deteriorat x acţionat f) Cursă insuficientă a x timoneriei care nu asigură
acţionarea frânei de staţionare g) Curse anormal de mari ale x timoneriei datorită reglajului incorect sau uzurii excesive ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.1.16 Cilindri de frână Inspecţia a) Cilindri fisuraţi sau x (inclusiv frâne cu arc vizuală a deterioraţi sau cilindri hidraulici) componen- b) Cilindri neetanşi x x telor în c) Cilindri fixaţi necores- x timp ce punzător/montaj incorect sistemul d) Coroziune excesivă a x de cilindrilor frânare e) Protecţia de etanşare la x este praf lipsă sau foarte acţionat deteriorată ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.1.17 Regulator Inspecţia a) Timonerie defectă x automat al frânării vizuală a b) Timonerie reglată incorect x
în funcţie de încărcare componen- c) Mecanism gripat, ineficient x telor în d) Supapă lipsă x timp ce e) Lipsa plăcuţei cu datele x sistemul tehnice principale (ptr. de frânare vehicule cls.III) este f) Date ilizibile sau x acţionat neconforme cu cerinţele specificate ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.1.18 Leviere pentru Inspecţie a) Mecanism gripat sau cursă x came cu reglaj automat vizuală excesiv de mare datorită reglajului incorect sau uzurii excesive b) Reglaj defectuos x c) Incorect instalat x ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.1.19 Frână de Inspecţie a) Montaj incorect sau x încetinire (în măsura vizuală conexiuni nesigure în care există sau b) Funcţionare defectuoasă x este cerută) c) Lipsă x
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.1.20 Funcţionarea Decuplarea Frâna remorcii nu acţionează x automată a frânelor dispoziti- automat la deconectarea remorcii vului de dispozitivului de cuplare frânare dintre vehicul şi remorcă ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.1.21 Întregul sistem Inspecţie a) Alte dispozitive ale x de frânare vizuală şi sistemului (pompa antigel, auditivă uscătorul de aer etc.) deteriorate la exterior sau corodate excesiv astfel încât afectează funcţiona- litatea sistemului de frânare b) Pierderi excesive de aer x sau antigel c) O componentă nesigură sau x
montată neadecvat d) Reparaţii necorespunzătoare x sau modificarea unei componente ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.1.22 Conectori tester Inspecţie a) Lipsă x diagnosticare (unde vizuală b) Deterioraţi, neutilizabili x aceştia există sau c) Neetanşeităţi x sunt obligatorii) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.2 Frâna de serviciu, performanţă şi eficacitate ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.2.1 Performanţă Încercare a) Forţă de frânare la o roată x (E) pe un mai mică de 70% din forţa de stand de frânare maximă înregistrată testare a la cealaltă roată de pe forţelor aceeaşi axă de b) Frânare fără variaţie x
frânare, graduală (blocare) acţionare c) Timp de răspuns prea mare x progresivă la una dintre roţi a frânei d) Variaţie excesivă a forţei x până la de frânare în timpul efortul fiecărei rotiri complete maxim a roţii ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.2.2 Eficacitate Încercare Coeficient de frânare mai mic de: x (E) pe un - categoria M1, M2 şi M3: 50%*1) stand de - categoria N1: 45% testare a - categoria N2 şi N3: 43%*2) forţelor - categoria O2, O3 şi O4: 40%*3) de Deceleraţie mai mică decât frânare, valorile echivalente ale acţionare coeficienţilor de frânare progresivă precizaţi anterior a frânei până la efortul
maxim sau verificare cu ajutorul decelero- metrului (conform procedurii din RNTR 1) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.3 Frâna de securitate (dacă este acţionată printr-un sistem separat), performanţă şi eficacitate ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.3.1 Performanţă Dacă sis- a) Forţa de frânare pe o roată x (E) temul de mică decât 70% din forţa de frânare frânare înregistrată la de secu- cealaltă roată de pe aceeaşi ritate axă este b) Frânare fără variaţie x separat graduală (blocare) de sis- c) Sistemul automat de frânare x temul de pentru remorcă nu frânare funcţionează de serviciu, se utili- zează metoda specifi- cată la 1.2.1. ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.3.2 Eficacitate Dacă Pentru toate categoriile de x sistemul vehicule, un coeficient de de frânare mai mic de 50%*4) frânare de din coeficientul frânei de (E) securitate serviciu indicat la punctul este 1.2.2 (sau deceleraţie, separat de după caz) sistemul de
frânare de serviciu, se va utiliza metoda specifi- cată la 1.2.2. ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.4. Frâna de staţionare, performanţă şi eficacitate ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.4.1 Performanţă Încercare Frâna nu funcţionează pe una x (E) pe un sau pe mai multe roţi stand de testare a forţelor de frânare ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.4.2 Eficacitate Încercare Pentru toate categoriile de x
(E) pe un vehicule, un coeficient de stand de frânare mai mic de 16% testare a sau, pentru ansambluri de forţelor vehicule, mai mic de 12% de (raportat la masa totală frânare maximă autorizată a sau ansamblului de vehicule). verifica- Deceleraţie mai mică decât re cu valorile echivalente ale ajutorul coeficienţilor de frânare decelero- precizaţi anterior. metrului (conform procedu- rii din RNTR 1) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.5 Sistem antiblocare ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1.5.1 Sistem antiblocare Inspecţie Funcţionare defectuoasă a x x
(ABS) vizuală a dispozitivului de dispozi- avertizare sau acesta tivului indică o defecţiune a de sistemului avertizare ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 2 SISTEMUL DE DIRECŢIE ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 2.1 Stare mecanică ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 2.1.1 Starea casetei Inspecţie a) Uzură excesivă a axului x de direcţie vizuală a b) Deplasare excesivă a axului x x casetei c) Neetanşeităţi x de direcţie în timpul rotirii volanului ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 2.1.2 Fixarea casetei Inspecţie a) Caseta de direcţie nu este x
de direcţie + (E) vizuală a fixată corect fixării b) Lipsa şuruburilor de fixare x casetei sau şuruburi rupte de c) Casetă de direcţie deteriorată x x direcţie în timp ce volanul este rotit stânga- dreapta (utilizând un detector de jocuri corespun- zător, după caz) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 2.1.3 Starea Inspecţie a) Mişcare relativă între x mecanismului vizuală a componentele care ar trebui
de direcţie + (E) componen- să fie fixe telor b) Joc excesiv în articulaţii x mecanis- c) Fisuri sau deformări ale x mului de oricărei componente direcţie d) Absenţa dispozitivelor de x în ceea blocare ce e) Aliniere defectuoasă a x priveşte componentelor (de exemplu, starea bara de conexiune, bara acestora de comandă a direcţiei) în timp f) Reparaţii inadecvate, x ce modificări volanul g) Burduf de protecţie la praf x este lipsă sau deteriorat rotit stânga- dreapta (utili- zând un detector
de jocuri cores- punzător, după caz) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 2.1.4 Funcţionarea Inspecţie a) Cursă incompletă a x mecanismului de direcţie vizuală a mecanismului de direcţie la modului de acţionarea acestuia (lovirea funcţio- de o parte fixă a şasiului) nare a b) Limitatoare casetă direcţie x mecanis- nefuncţionale mului în c) Nealiniere sau atingerea x x timp ce componentelor volanul este rotit cu rotile pe sol şi
motorul în funcţiune ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 2.1.5 Servodirecţie Verifica- a) Neetanşeităţi uşoare sau x x rea ser- excesive vodirec- b) Lichid insuficient x x ţiei şi a c) Mecanismul nu funcţionează x nivelului d) Mecanism fisurat sau nesigur x rezervoru- e) Reparaţii sau modificări x lui neadecvate hidraulic f) Cabluri/furtunuri x (dacă este deteriorate, corodate excesiv vizibil). Cu roţile pe sol şi cu motorul funcţio- nând, se verifică dacă servodi- recţia funcţio- nează corect ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 2.2 Volanul şi coloana de direcţie ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 2.2.1 Starea volanului Cu roţile a) Mişcare relativă între volan x pe sol, şi coloana de direcţie care se osci- indică un joc lează b) Absenţa dispozitivului de x volanul reţinere (siguranţei) pe dintr-o butucul volanului parte în c) Fisurarea sau slăbirea x alta, butucului, coroanei sau a într-un spiţelor volanului plan perpen-
dicular pe coloana de direcţie, şi se aplică de jos în sus şi de sus în jos o forţă slabă. Se inspec- tează vizual jocurile ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 2.2.2 Coloana de Se a) Deplasare excesivă a centrului x
direcţie împinge volanului în sus sau în jos şi se b) Deplasare excesivă a capului x trage coloanei radial faţă de axa de volan coloanei în linie c) Cuplaj elastic deteriorat sau x cu coloana; cardanic (joc anormal) se împinge d) Fixare defectuoasă x de volan în diferite direcţii perpendi- culare pe coloana de direcţie. Se verifică vizual jocul şi starea cuplajelor elastice sau a altor
articulaţii ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 2.2.3 Jocuri în Cu motorul Joc excesiv (de exemplu, x mecanismul de în funcţiune deplasarea unui punct de pe direcţie în cazul coroana volanului care vehiculelor depăşeşte o cincime din cu servo- diametrul volanului) direcţie şi cu roţile în poziţie dreaptă, se roteşte uşor volanul stânga-dreapta, pe cât posibil fără a mişca roţile. Se verifică vizual mişcarea liberă
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 3 VIZIBILITATE ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 3.1 Câmp de vizibilitate Inspecţie Obstrucţionarea câmpului de x vizuală vizibilitate al şoferului de pe care îi afectează vederea scaunul în faţă sau lateral şoferului ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 3.2 Starea geamurilor Inspecţie a) Parbriz sau alt geam fisurat x x vizuală sau cu transparenţă neconformă cu cerinţele specifice b) Parbriz sau alt geam x x neconform cu cerinţele specifice c) Parbriz sau alt geam în stare x inacceptabilă ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 3.3 Oglinzi retrovizoare Inspecţie a) Oglindă lipsă sau nefixată xdr xst
vizuală conform cerinţelor specifice b) O oglindă care nu asigură vizibilitate adecvată xdr xst spre înapoi c) Oglindă deteriorată, lipsă xdr xst sau fixată nesigur ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 3.4 Ştergătoare de Inspecţie a) Ştergătoare care nu xdr xstg parbriz vizuală funcţionează şi func- b) Lamela ştergătorului lipsă xdr xstg ţională sau în mod evident deteriorată ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 3.5 Spălătoare de Inspecţie Spălătoare care nu func- Xdr Xstg parbriz vizuală ţionează adecvat şi func- ţională ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 3.6 Sistem de Inspecţie Sistem care nu funcţionează x dezaburire vizuală sau în mod evident este
şi func- deteriorat ţională ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4. INSTALAŢIA ELECTRICĂ DE ILUMINARE, SEMNALIZARE ŞI AUXILIARĂ ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.1 Faruri ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.1.1 Stare şi Inspecţie a) Lipsă far sau dispersor x x funcţionare vizuală b) Sursă de lumină defectă x şi func- c) Dispersoare necorespunzătoare x ţională d) Fixare nesigură care poate x conduce la căderea pe carosabil e) Fixare necorespunzătoare x ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.1.2 Verificare reglaj Inspecţie a) Far reglat necorespunzător x + (E) vizuală b) Sursă de lumină montată x şi func- incorect ţională ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4.1.3 Comutator Inspecţie a) Numărul de faruri aprinse x vizuală simultan nu este în şi func- conformitate cu cerinţele ţională. specifice b) Funcţionarea dispozitivului de comandă defectuoasă x ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.1.4 Conformitatea Inspecţie a) Becul, culoarea luminii x x cu cerinţele vizuală emise, poziţia nu sunt în specifice şi func- conformitate cu cerinţele ţională specifice b) Acoperiri ale dispersorului x sau pe sursa de lumină care reduc intensitatea luminii sau schimbă culoarea luminii emise ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.1.5 Dispozitive de Inspecţie a) Dispozitivul nu funcţio- x reglare a faru- vizuală nează rilor în funcţie şi func- b) Dispozitivul manual nu x de încărcare ţională poate fi acţionat (atunci când de pe scaunul şoferului sunt obligatorii) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.1.6 Ştergător de Inspecţie Ştergătorul şi/sau spălătorul x far + spălător vizuală nu funcţionează (atunci când există) şi func- ţională ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.2 Lămpi de pozitie fată şi spate, lămpi de gabarit ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.2.1 Stare şi Inspecţie a) Lampă lipsă x funcţionare vizuală b) Sursă de lumină defectă x şi func- c) Dispersor lipsă sau şi x ţională necorespunzător d) Lampă montată nesigur, cu x pericol de cădere pe carosabil e) Lampă montată nesigur x ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4.2.2 Conformitatea Inspecţie a) Becul şi culoarea luminii x cu cerinţele vizuală emise nu sunt în conformi- specifice şi func- tate cu cerinţele specifice ţională b) Acoperiri ale dispersorului x sau pe sursa de lumină care reduc intensitatea luminii sau schimbă culoarea luminii emise c) Întrerupătorul nu funcţio- x nează conform cerinţelor specifice ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.3 Lămpi de stop ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.3.1 Stare şi Inspecţie a) Lipsă lampă x x functionare vizuală b) Sursă de lumină defectă x x şi func- c) Dispersor lipsă, x ţională necorespunzător sau decolorat d) Lampă montată nesigur, cu x
pericol de cădere pe carosabil e) Lampă montată nesigur x ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.3.2 Conformitatea Inspecţie a) Becul, culoarea luminii x cu cerinţele vizuală emise sau poziţia nu este în specifice şi func- conformitate cu cerinţele ţională specifice b) Acoperiri ale dispersorului x sau pe sursa de lumină care reduc intensitatea luminii sau schimbă culoarea luminii emise c) Întrerupătorul nu funcţio- nează conform cerinţelor specifice ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.4 Lămpi indicatoare de direcţie şi lămpi de avarie ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.4.1 Stare şi Inspecţie a) Lipsă lampă x
funcţionare vizuală b) Sursă de lumină defectă x şi func- c) Dispersor necorespunzător x ţională d) Lampă montată nesigur x x ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.4.2 Conformitatea Inspecţie Culoarea luminii emise nu este x cu cerinţele vizuală în conformitate cu cerinţele specifice şi func- specifice ţională ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.4.3 Comutator Inspecţie Întrerupătorul nu funcţionează x vizuală şi conform cerinţelor specifice funcţională ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.4.4 Frecvenţa de Inspecţie Ritmul aprinderii intermitente x aprindere vizuală şi nu este conform cerinţelor intermitentă funcţională specifice ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.5 Faruri de ceaţă faţă şi spate (în funcţie de dotarea vehiculului) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.5.1 Stare şi Inspecţie a) Lipsă lampă x
funcţionare vizuală şi b) Sursă de lumină defectă x funcţională c) Dispersor necorespunzător x ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.5.2 Conformitatea Inspecţie a) Culoarea luminii emise nu x cu cerinţele vizuală şi este în conformitate cu specifice funcţională cerinţele specifice b) Sistemul nu funcţionează x conform cerinţelor specifice ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.6 Lămpi de mers înapoi (în funcţie de dotarea vehiculului) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.6.1 Stare şi Inspecţie a) Lipsă lampă x funcţionare vizuală şi b) Sursă de lumină defectă x funcţională c) Dispersor necorespunzător x d) Lampă montată nesigur x x ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.6.2 Conformitatea Inspecţie a) Culoarea luminii emise nu x cu cerinţele vizuală şi este în conformitate cu specifice funcţională cerinţele specifice b) Sistemul nu funcţionează x
conform cerinţelor specifice ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.7 Lampă/lămpi de iluminare a plăcii de înmatriculare spate ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.7.1 Stare şi Inspecţie a) Lipsă lampă x funcţionare vizuală şi b) Sursă de lumină defectă x funcţională c) Dispersor necorespunzător x d) Lampă montată nesigur x x ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.7.2 Conformitatea Inspecţie Sistemul nu funcţionează x cu cerinţele vizuală şi conform cerinţelor specifice specifice funcţională ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.8 Catadioptri, dispozitive reflectorizante laterale şi plăci de identificare spate ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.8.1 Stare, fixare Inspecţie a) Dispozitiv reflectorizant x vizuală lipsă, defect sau deteriorat b) Dispozitiv reflectorizant
montat nesigur x c) Plăci de identificare montate nesigur cu x pericol de cădere pe carosabil ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.8.2 Conformitatea Inspecţie Amplasare sau tip x cu cerinţele vizuală neconforme cu cerinţele specifice specifice ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.9 Martori luminoşi ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.9.1 Stare şi Inspecţie Nefuncţionali x funcţionare vizuală şi funcţională ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.9.2 Conformitatea Inspecţie Neconformi cu cerinţele x cu cerinţele vizuală şi specifice specifice funcţională ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4.10 Conexiuni Inspecţie a) Componente fixate nesigur x electrice dintre vizuală; b) Izolaţie deteriorată x autovehiculul dacă este c) Conexiunile electrice ale x trăgător şi posibil, se remorcii sau autovehiculului remorcă sau va examina trăgător nu funcţionează semiremorcă continuitatea corect dintre vehicule ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.11 Cablaj Inspecţie a) Cablaj securizat neadecvat x x vizuală, b) Izolaţie deteriorată x inclusiv în compar- timentul motor, dacă este accesibil ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.12 Lămpi Inspecţie a) Lampa nu este montată conform x neobligatorii vizuală şi cerinţelor specifice funcţională b) Funcţionarea lămpii nu este x conform cerinţelor specifice c) Lampa montată nesigur (pentru x exterior) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4.13 Baterie Inspecţie a) Nefixată x (acumulator) vizuală b) Scurgeri de lichid x c) Întrerupător defect (dacă x este prevăzut) d) Siguranţe defecte (dacă sunt x prevăzute) e) Neventilată corespunzător x (dacă este cazul) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 5. PUNŢI, JANTE, ANVELOPE ŞI MECANISM SUSPENSIE ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 5.1 Punţi ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 5.1.1 Punţi Inspecţie a) Punte ruptă sau deformată x + (E) vizuală b) Fixare nesigură pe vehicul x
(utilizând c) Reparaţii sau modificări x un detector necorespunzătoare de jocuri, dacă este necesar) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 5.1.2 Fuzete Inspecţie a) Fuzetă ruptă x + (E) vizuală b) Uzură excesivă a pivotului x (utilizând fuzetei şi/sau a bucşelor un detector c) Mişcare excesivă între fuzetă x x de jocuri, şi puntea rigidă dacă este d) Pivotul fuzetei slăbit sau cu x necesar). joc în punte Se aplică o forţă laterală sau verticală pe fiecare roată.
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 5.1.3 Rulmenţi roţi Inspecţie a) Joc excesiv la un rulment x + (E) vizuală b) Rulment prea strâns, blocat x (utilizând fuzetei şi/sau a bucşelor un detector c) Zgomot anormal constatat la x de jocuri, rotirea roţii dacă este necesar). Se roteşte şi se oscilează roata sau se aplică o forţă laterală pe fiecare roată. ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 5.2 Jante şi anvelope ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5.2.1 Butucul roţii Inspecţie Piuliţe sau şuruburi lipsă x x vizuală ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 5.2.2 Jante Inspecţie a) Jantă fisurată sau defectă x x vizuală pe b) Inelele elastice de reţinere x ambele a anvelopei fixate incorect părţi ale c) Jantă deformată puternic x fiecărei d) Dimensiunile sau tipul jantei x roţi nu sunt în conformitate cu vehiculul omologat ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 5.2.3 Anvelope Inspecţie a) Dimensiunea anvelopei, x vizuală a capacitatea de încărcare sau întregii indicele de viteză nu sunt anvelope conform cerinţelor specifice prin de- b) Anvelope pe aceeaşi punte sau x plasarea la roţi jumelate de vehicu- dimensiuni diferite lului c) Anvelope pe aceeaşi punte x înainte de construcţie diferită
şi înapoi (radială/ diagonală) sau prin d) Deteriorări importante x suspen- e) Tăieturi importante x x darea şi f) Adâncimea profilului benzii x rotirea de rulare neconformă cu roţii cerinţele specifice pentru g) Frecarea anvelopei de alte x x vehicule componente ale caroseriei/ din şasiului clasa II h) Anvelope reşapate neconforme x cu cerinţele specifice ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 5.3 Mecanism suspensie ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 5.3.1 Arcuri Inspecţie a) Fixare necorespunzătoare a x x + (E) vizuală arcurilor pe şasiu sau punte (utilizând b) Componentă a arcului x un detector deteriorată sau fisurată de jocuri, c) Arc lipsă x dacă este
necesar) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 5.3.2 Amortizoare Inspecţie a) Fixare necorespunzătoare x vizuală a amortizoarelor pe şasiu sau punte b) Amortizor neetanş x c) Amortizor lipsă x ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 5.3.3 Bare de Inspecţie a) Fixare necorespunzătoare x torsiune, bare vizuală a unei componente pe şasiu şi leviere ale (utilizând sau punte suspensiei un detector b) O componentă deteriorată, x + (E) de jocuri, fisurată sau corodată excesiv dacă este c) Reparaţii sau modificări x necesar) necorespunzătoare d) Lipsă bară stabilizatoare x ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 5.3.4 Articulaţiile Inspecţie a) Lipsă bolţ şi/sau bucşe de la x suspensiei + (E) vizuală articulaţiile suspensiei (utilizând b) Uzură excesivă a bolţului x
un detector şi/sau a bucşelor de la de jocuri articulaţiile suspensiei dacă este c) Burduful de protecţie pentru x necesar) praf lipsă sau deteriorat ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 5.3.5 Suspensie Inspecţie a) Sistem inoperabil, x x pneumatică vizuală neetanşeităţi b) O componentă defectă, x modificată sau deteriorată astfel încât ar putea afecta funcţionarea sistemului ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 6 ŞASIU ŞI ELEMENTE ALE ŞASIULUI ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 6.1 Şasiu sau cadru şi elemente ataşate ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 6.1.1 Stare generală Inspecţie a) Fisurarea sau deformarea x x vizuală oricărei părţi sau element de structură b) Instabilitatea plăcilor de
rigidizare sau a elementelor x x de fixare c) Coroziune excesivă care x x afectează rigidizarea ansamblului ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 6.1.2 Conducte de Inspecţie a) Sistem de evacuare fixat x evacuare şi vizuală necorespunzător sau neetanş amortizoare de b) Infiltrări de gaze arse în x zgomot (sistem cabină sau compartimentul de evacuare gaze pasagerilor arse) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 6.1.3 Rezervor de Inspecţie a) Rezervor sau conducte fixate x x combustibil şi vizuală neconform conducte alimentare b) Scurgeri de combustibil sau x x (inclusiv rezervorul buşon lipsă ori ineficient, de combustibil neetanş pentru dispozitivul c) Conducte deteriorate sau x de încălzire uzate prin frecare şi conductele d) Robinetul de închidere x aferente) (dacă este prevăzut) nu funcţionează corect e) Risc de incendiu datorită: x - scurgerilor de combustibil - protejării incorecte a rezervorului sau a sistemului de evacuare - stării compartimentului motor f) Sistem GPL/GNC neconform cu x x cerinţele specifice ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 6.1.4 Bare de Inspecţie a) Fixări necorespunzătoare sau x protecţie, vizuală deteriorări care ar putea protecţie laterală cauza răniri şi dispozitive b) Dispozitiv în mod evident x x de protecţie neconform cu cerinţele antiîmpănare specifice ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 6.1.5 Suport pentru Inspecţie a) Suport fisurat sau fixat x
roata de rezervă vizuală necorespunzător (dacă este prevăzut) b) Roată de rezervă fixată slab x în suport c) Fixare defectuoasă a roţii x de rezervă cu pericol de cădere pe carosabil ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 6.1.6 Mecanisme de Inspecţie a) Componentă defectă, x cuplare şi vizuală şi deteriorată sau fisurată echipament de funcţională b) Uzură excesivă a unei x remorcare + (E) atunci când componente este c) Element de cuplare defect x posibil d) Dispozitiv de siguranţă x x (cu atenţie care nu funcţionează corect mărită la sau lipsă orice e) Orice indicator care nu x dispozitiv funcţionează de f) Reparaţii sau modificări x siguranţă necorespunzătoare montat şi/
sau la utilizarea calibrelor de măsurare) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 6.1.7 Transmisie Inspecţie a) Şuruburi de siguranţă, x vizuală ştifturi lipsă sau slabe b) Uzură excesivă a lagărelor x arborelui de transmisie c) Uzură excesivă a x articulaţiilor d) Cuplaje elastice deteriorate x e) Arbore încovoiat sau x deteriorat f) Carcasa lagărului fisurată x g) Carcasa lagărului nesigură x h) Apărătoarea de praf lipsă x sau deteriorată ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 6.1.8 Suporţi motor Inspecţie Suporţi deterioraţi, lipsă sau x
vizuală fisuraţi ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 6.2 Cabină şi caroserie ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 6.2.1 Stare Inspecţie a) Panou, parte lipsă sau x vizuală deteriorată care ar putea produce răniri b) Parte lipsă sau deteriorată x din panou c) Montant nesigur x d) Neetanşeităţi care permit x infiltrarea gazelor de carter sau a gazelor de evacuare în habitaclu e) Reparaţii sau modificări x necorespunzătoare ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 6.2.2 Montare Inspecţie a) Caroserie sau cabină fixată x x vizuală necorespunzător b) Caroserie/cabină amplasată x
în mod evident inegal pe şasiu c) Elemente de fixare a x caroseriei/cabinei pe şasiu sau pe un element de structură lipsă sau nesigure d) Coroziune excesivă în x punctele de fixare a caroseriei ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 6.2.3 Uşi şi Inspecţie a) Uşă care nu se deschide/ x încuietori de uşi vizuală închide corect b) Uşă care se poate deschide x accidental sau uşă care nu poate sta închisă c) Uşă, balamale, încuietori, x montant lipsă d) Uşă, balamale, încuietori, x montant slabe sau deteriorate ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6.2.4 Podea Inspecţie Podea nesigură sau deteriorată, x x vizuală cu coroziuni străpunse ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 6.2.5 Scaunul Inspecţie a) Scaun lipsă sau cu structură x x şoferului vizuală deteriorată b) Mecanism de reglare care nu x funcţionează corect ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 6.2.6 Alte scaune Inspecţie a) Scaune în stare proastă x x vizuală sau nesigure b) Scaune care nu sunt fixate x conform cerinţelor specifice ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 6.2.7 Comenzi Inspecţie Orice comandă necesară x necesare vizuală şi utilizării în siguranţă a conducerii funcţională vehiculului care nu funcţionează corect ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 6.2.8 Scări pentru Inspecţie a) Treaptă sau grup de trepte x acces în cabină vizuală nesigure
b) Treaptă sau grup de trepte x nesigure sau într-o stare care ar putea duce la rănirea utilizatorilor ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 6.2.9 Alte Inspecţie a) Fixare necorespunzătoare a x echipamente vizuală echipamentului sau şi accesorii accesoriului, după caz interioare b) Echipament sau accesoriu x x şi exterioare neconform cu cerinţele specifice, după caz c) Scurgeri în cazul unui x echipament hidraulic d) Scurgeri excesive în cazul x unui echipament hidraulic ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 6.2.10 Apărători de Inspecţie a) Lipsă, fixate necorespunzător x x noroi (aripi), vizuală sau corodate excesiv dispozitive b) Spaţiu insuficient pentru x antiîmproşcare(dacă roată
au fost prevăzute c) Nu sunt în conformitate cu x de constructor) cerinţele specifice ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 7 ALTE ECHIPAMENTE ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 7.1 Centuri de siguranţă/catarame ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 7.1.1 Siguranţa Inspecţie Puncte de ancoraj cu deteriorări x montării vizuală importante ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 7.1.2 Stare Inspecţie a) Centuri de siguranţă x vizuală şi obligatorii lipsă sau nefixate funcţională b) Centură de siguranţă x deteriorată c) Centură de siguranţă x neconformă d) Catarama centurii deteriorată x sau nu funcţionează corect e) Retractor defect sau care nu x funcţionează corect f) Verificare martor centură siguranţă x ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 7.2 Martor air bag Inspecţie Funcţionare defectuoasă martor x (dacă este prevăzut) vizuală air bag ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 7.3 Stingător de Inspecţie a) Lipsă x incendiu vizuală b) Nu este conform cu cerinţele x specifice ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 7.4 Triunghi de Inspecţie a) Lipseşte sau este incomplet x presemnalizare vizuală b) Nu este conform cu cerinţele x specifice ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 7.5 Trusă de prim Inspecţie Lipseşte, este incompletă sau x ajutor vizuală nu este conformă cu cerinţele specifice ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 7.6 Cale de blocare Inspecţie Lipsesc sau nu sunt în bună x x a roţilor (dacă vizuală stare
sunt obligatorii) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 7.7 Avertizor sonor Inspecţie a) Nu funcţionează x vizuală şi b) Comandă nesigură x funcţională c) Nu este conform cu cerinţele x specifice ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 7.8 Vitezometru Inspecţie a) Nu este fixat conform x vizuală cerinţelor specifice b) Nu funcţionează x c) Nu poate fi iluminat x ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 7.9 Tahograf (dacă Inspecţie a) Autovehiculul nu este dotat x este obligatoriu) vizuală cu tahograf conform cerinţelor specifice b) Tahograf neomologat x c) Dimensiune anvelope x necorespunzătoare d) Placa de montare lipsă, x ilizibilă sau cu termen de
valabilitate expirat e) Sigilii sau alte elemente de x protecţie lipsă sau violate f) Falsificare sau manipulare x evidentă g) Funcţionare necorespunzătoare x ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 7.10 Limitator de Inspecţie a) Autovehiculul nu este dotat x viteză (dacă vizuală şi cu limitator de viteză conform este obligatoriu) funcţională cerinţelor specifice + (E) (dacă b) Funcţionare necorespunzătoare x echipamentul c) Limitator de viteză neomologat x este d) Placa de montare lipsă, x disponibil) ilizibilă sau cu termen de valabilitate expirat e) Sigilii sau alte elemente de x protecţie lipsă sau violate f) Viteza reglată este prea mare (dacă se poate verifica) ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8.1 Zgomotul ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Sistem de reducere Inspecţie a) Nivel de zgomot excesiv x a zgomotului vizuală şi b) Orice parte a sistemului de x auditivă reducere a zgomotului slabă, lipsă, deteriorată, fixată incorect sau modificată în mod evident astfel încât ar putea afecta în mod semnificativ nivelul de zgomot c) Orice parte a sistemului de x reducere a zgomotului nefixată corespunzător cu posibilitate de cădere pe carosabil ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 8.2 Emisii poluante ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 8.2.1 Emisii ale motoarelor cu aprindere prin scânteie (benzină/GPL) ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8.2.1.1 Echipament Inspecţie a) Echipament de control al x x de control al vizuală emisiilor montat de emisiilor constructor lipsă sau defect poluante în mod evident b) Neetanşeităţi care ar putea x afecta semnificativ măsurarea emisiilor ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 8.2.1.2 Emisii Pentru a) Emisiile de CO(cor) depăşesc x poluante + (E) vehiculele 1. pentru autovehiculele fără supuse sistem de reglare perfecţionat al cerinţelor emisiilor, la turaţia de mers privind în gol încet: controlul - 4,5%; sau emisiilor, - 3,5%, măsurare în funcţie de anul fabricaţiei; utilizând 2. pentru autovehiculele cu un analizor sistem de reglare perfecţionat de gaze al emisiilor: conform - la turaţia de mers în gol
cerinţelor încet: 0,5%; specifice. - la turaţia de mers în gol Pentru accelerat: 0,3% vehiculele pentru autovehicule EURO 2; echipate sau cu un - la turaţia de mers în gol: sistem de 0,3%; diagnoză - la turaţia de mers în gol la bord, accelerat: 0,2%, funcţio- pentru autovehicule M1, M2 şi N1, narea EURO 3 sau EURO 4. corectă a b) Coeficientul lambda în afara x sistemului domeniului 1 ± 0,03 sau în de control conformitate cu specificaţia al emi- constructorului (la turaţia siilor de mers în gol accelerat pentru poate fi autovehiculele cu sistem de verificată reglare perfecţionat al emisiilor) prin c) OBD indică un defect de x citirea funcţionare
corespun- zătoare a dispoziti- vului OBD şi a verificării funcţionării corecte a sistemului OBD în locul măsurării unor emisii în conformi- tate cu cerinţele specifice. La motoarele cu alimen- tare duală benzină/GPL,
controlul va fi efectuat pentru ambele moduri de func- ţionare. ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 8.2.2 Emisii ale motoarelor cu aprindere prin comprimare (motorină) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 8.2.2.1 Echipament Inspecţie a) Echipament de control al x x de control al vizuală emisiilor montat de emisiilor poluante constructor lipsă sau defect în mod evident b) Neetanşeităţi care ar putea x afecta semnificativ măsurarea emisiilor ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 8.2.2.2 Opacitate Măsurare în Indice de opacitate mai mare de: x +(E) accelerare - pentru motoarele cu aspiraţie liberă naturală: 2,5 m^-1, utilizând - pentru motoarele un supraalimentate: 3,0 m^-1, opacimetru sau în confor- - 1,5 m^-1, pentru autovehiculele mitate N1 echipate cu motoare EURO 4 cu cerin- şi pentru autovehiculele M2, M3, ţele N2 şi N3 echipate cu motoare specifice. EURO 4, EURO 5 sau EEV Pentru autovehi- culele înmatri- culate în alte state cu an de fabri- caţie mai mic de
1980 nu se va efectua măsurarea indicelui de opacitate. ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 8.3 ALTE ASPECTE REFERITOARE LA MEDIU ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 8.3.1 Emisii vizibile Examinare Fum în exces care ar putea de fum vizuală împiedica vizibilitatea ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 8.3.2 Scurgeri de Examinare Orice scurgere în exces de x x lichide vizuală lichid care ar putea dăuna mediului sau ar putea constitui un risc pentru siguranţa altor utilizatori ai drumului ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────___________
*1) 48% pentru vehiculele care nu sunt echipate cu ABS sau fabricate înainte de 1 octombrie 1991 *2) 45% pentru vehiculele înmatriculate după 1988 *3) 43% pentru semiremorci şi remorci cu proţap înmatriculate după 1988 *4) 22% pentru vehicule N1, N2 şi N3NOTĂ:E - verificare ce necesită utilizarea unui echipament specializat;DMi (defecţiune minoră) - defecţiune tehnică ce nu are un efect semnificativ asupra siguranţei rutiere şi protecţiei mediului, precum şi alte neconformităţi minore (inclusiv în ceea ce priveşte identificarea vehiculului);DMa (defecţiune majoră) - defecţiune tehnică ce are un efect semnificativ asupra siguranţei rutiere (inclusiv în ceea ce priveşte ceilalţi participanţi la trafic) şi asupra protecţiei mediului, precum şi alte neconformităţi majore (inclusiv în ceea ce priveşte identificarea vehiculului);DP (defecţiune periculoasă) - defecţiune tehnică care constituie un risc imediat privind siguranţa rutieră.În cazul defecţiunilor majore şi a celor periculoase, operatorul de transport/conducătorul auto trebuie notificat în scris, dacă este cazul, despre interzicerea dreptului de circulaţie pe drumurile publice până la remedierea defecţiunilor.Un vehicul care prezintă defecţiuni ce aparţin mai multor grupe este încadrat în funcţie de cea mai importantă defecţiune.În cazul defecţiunilor ce pot fi încadrate în mai multe categorii, este responsabilitatea inspectorului care efectuează verificarea de a încadra defecţiunile în funcţie de severitatea lor.Anexa nr. 2la reglementăriVERIFICĂRI SUPLIMENTAREpentru vehicule agreate pentru transportul anumitor mărfuri periculoase
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1. Cablaje instalaţie Inspecţie vizuală a) Conductorii nu sunt izolaţi în electrică (pentru zonele mod corespunzător accesibile). b) Circuitele nu sunt protejate Se aplică prin elemente fuzibile sau vehiculelor disjunctoare automate, cu EX/III, FL, excepţia următoarelor circuite: OX, AT - de la baterie la sistemele de pornire la rece şi de oprire a motorului; - de la baterie la alternator; - de la alternator la cutia cu elemente fuzibile sau disjunctoare; - de la baterie la demarorul motorului; - de la baterie la cutia de comandă a sistemului de frânare de încetinire, dacă acesta este electric sau electromagnetic;
- de la baterie la mecanismul electric de ridicare a axei c) Cablurile electrice nu sunt ataşate sigur sau sunt plasate astfel încât conductorii nu sunt protejaţi corespunzător împotriva solicitărilor mecanice şi/sau termice ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 2. Întrerupător prin- Inspecţie vizuală. a) Întrerupătorul principal al cipal al bateriei Se aplică bateriei (general) lipseşte sau nu (general) vehiculelor EX/ funcţionează III, FL b) În cazul în care întrerupătorul principal este de tip monopolar, acesta nu este montat pe conducto- rul de alimentare (această condiţie se aplică doar vehiculelor înmatri- culate pentru prima dată după 1 iulie 2005) c) Lipseşte sau nu funcţionează
dispozitivul de comandă din cabină, care permite deconectarea şi reconectarea întrerupătorului general d) Dispozitivul de comandă din cabină nu este uşor accesibil sau nu este semnalizat distinct e) Dispozitivul de comandă din cabină nu este protejat împotriva acţionării involuntare fie printr-un capac de protecţie, fie cu un dispozitiv de comandă cu mişcare dublă f) În cazul în care este montat un dispozitiv de comandă suplimentar, acesta nu este identificat în mod distinct sau nu este protejat împotriva unei manevrări involuntare ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Baterii de Inspecţie vizuală. a) Bornele bateriei nu sunt izolate acumulatori Se aplică vehi- electric sau nu sunt acoperite de culelor EX/II capacul izolator al cutiei EX/III, FL b) Bateriile nu sunt fixate într-o cutie bine ventilată (în cazul în care bateriile nu sunt situate în compartimentul motorului) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4. Instalaţia Inspecţie vizuală a) Conductorii situaţi în spatele electrică din (pentru zonele cabinei conducătorului auto nu sunt spatele cabinei accesibile). protejaţi împotriva şocurilor, Se aplică vehi- abraziunii şi frecării în timpul culelor EX/III, utilizării normale a vehiculului FL (excepţie fac cablurile senzorilor dispozitivelor ABS care nu necesită protecţie suplimentară) b) Becurile din spatele cabinei au dulie filetată c) Conexiunile electrice dintre autovehicule şi remorci nu sunt
concepute astfel încât să împiedice orice deconectare accidentală ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 5. Cabina Inspecţie vizuală. a) Toate ferestrele din spatele Se aplică vehi- cabinei sau din scut (dacă este culelor OX montat) nu sunt închise ermetic sau nu sunt realizate din sticlă securizată b) Între cisternă şi cabină sau scut (dacă este montat) nu există un spaţiu liber de cel puţin 150 mm ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 6. Rezervoare de Inspecţie vizuală. a) În caz de scurgere, combustibi- combustibil Se aplică vehi- lul poate să vină în contact cu culelor EX/II, părţile încălzite ale vehiculului EX/III, FL, OX sau cu încărcătura b) Rezervoarele de benzină nu sunt echipate cu dispozitiv antiflacără eficient, care să se adapteze la orificiul de umplere, sau cu un dispozitiv care permite menţinerea acestui orificiu închis ermetic ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 7. Sistem de Inspecţie vizuală a) Sistemul de evacuare (inclusiv evacuare (pentru zonele tubulatura de evacuare) nu este accesibile). îndreptat sau protejat astfel încât Se aplică vehi- să se evite orice pericol pentru culelor EX/II, încărcătură ca urmare a încălzirii EX/III, FL sau aprinderii b) Părţile sistemului de evacuare situate direct sub rezervorul de combustibil (diesel) nu se găsesc la o distanţă de cel puţin 100 mm de acesta sau nu sunt protejate printr-un ecran termic ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Anexa nr. 3
la reglementăriCERINŢEprivind încercările şi/sau controalelereferitoare la sistemele de frânare, emisiile poluante,tahografele şi limitatoarele de viteză1.Condiţii specifice privind sistemele de frânare1.1.Se impune ca fiecare parte a sistemului de frânare să fie menţinută în perfectă stare de funcţionare şi să fie corect reglată.1.2.Sistemul de frânare al vehiculului trebuie să îndeplinească următoarele funcţii de frânare:a)pentru autovehicule, remorcile şi semiremorcile lor, o frână de serviciu capabilă de a încetini vehiculul şi de a-l opri de o manieră sigură, rapidă şi eficace, oricare ar fi starea sa de încărcare şi declivitatea drumului pe care circulă;b)pentru autovehicule, remorcile şi semiremorcile lor, o frână de staţionare capabilă de a menţine vehiculul oprit, oricare ar fi starea sa de încărcare şi declivitatea drumului.1.3.
În cazul verificării efectuate pe standul de frânare trebuie respectate valorile minime privind coeficienţii de frânare pentru frâna de serviciu şi frâna de staţionare, precum şi valorile maxime privind dezechilibrele pe punţi pentru frâna de serviciu şi frâna de staţionare, prevăzute în Planul de operaţiuni din anexele nr. 2 şi 11 la Reglementările RNTR 1.2.Condiţii specifice referitoare la emisiile poluanteAutovehicule echipate cu motor cu aprindere prin scânteie (benzină)A.Atunci când emisiile nu sunt limitate de un sistem de reglare perfecţionat, cum ar fi un catalizator tricomponent gestionat de sonda lambda:1.inspecţia vizuală a sistemului de evacuare, pentru a se verifica dacă acesta este complet şi într-o stare satisfăcătoare şi dacă nu există neetanşeităţi;2.inspecţia vizuală a oricărui echipament de reglare a emisiilor instalat de constructor, pentru a se verifica dacă acesta este complet şi într-o stare satisfăcătoare şi dacă nu există neetanşeităţi.După aducerea motorului la parametrii normali de funcţionare, ţinând cont de recomandările constructorului, se măsoară concentraţia emisiilor de monoxid de carbon (CO), cu motorul la mers în gol încet, cu ambreiajul decuplat.Conţinutul maxim admisibil de CO din gazele de evacuare nu trebuie să depăşească următoarele valori:(i)pentru autovehiculele fabricate până în anul 1986 inclusiv: CO(cor): 4,5% în vol.;(ii)pentru autovehiculele fabricate începând cu anul 1987: CO(cor): 3,5% în vol.
B.Atunci când emisiile sunt controlate de un sistem de reglare perfecţionat, cum ar fi un catalizator tricomponent gestionat de sonda lambda:1.inspecţia vizuală a sistemului de evacuare, pentru a se verifica dacă acesta este complet şi într-o stare satisfăcătoare şi dacă nu există neetanşeităţi;2.inspecţia vizuală a oricărui echipament de reglare a emisiilor instalat de către constructor, pentru a se verifica dacă este complet şi într-o stare satisfăcătoare şi dacă nu există neetanşeităţi;3.determinarea eficacităţii sistemului de reglare a emisiilor prin măsurarea valorii lambda şi a conţinutului de CO din gazele de evacuare, conform dispoziţiilor pct. 4 sau procedurilor propuse de constructor şi agreate la omologarea de tip. Pentru fiecare dintre teste, motorul este adus la parametrii normali de funcţionare, conform recomandărilor constructorului vehiculului;4.emisii la ieşirea din ţeava de evacuare - valori limităConţinutul maxim admisibil de CO din gazele de evacuare nu trebuie să depăşească următoarele valori:(i)măsurări efectuate la turaţia de mers în gol încet, cu ambreiajul decuplat: conţinutul maxim admisibil de CO din gazele de evacuare nu trebuie să depăşească valoarea CO(cor): 0,5% în vol.; el nu trebuie să depăşească valoarea CO(cor): 0,3% în vol. pentru autovehiculele omologate conform valorilor limită indicate la linia A sau B a tabelului din secţiunea 5.3.1.4 a anexei I la Directiva 70/220/CEE , modificată prin Directiva 98/69/CE sau ulterior (autoturisme sau autovehicule comerciale uşoare EURO 3 sau EURO 4);(ii)măsurări efectuate cu motorul la turaţia de mers în gol accelerat (cel puţin 2.000 min-1), cu ambreiajul decuplat: conţinutul maxim admisibil de CO din gazele de evacuare nu trebuie să depăşească valoarea CO(cor): 0,3% în vol.; el nu trebuie să depăşească valoarea CO(cor): 0,2% în vol. pentru autovehiculele omologate conform valorilor limită indicate la linia A sau B a tabelului din secţiunea 5.3.1.4 a anexei I la Directiva 70/220/CEE , modificată prin Directiva 98/69/CE sau ulterior (autoturisme sau autovehicule comerciale uşoare EURO 3 sau EURO 4);
Lambda: 1+0,03 sau conform specificaţiilor constructorului;5.Pentru autovehiculele echipate cu OBD, verificarea funcţionării sistemului de reglare a emisiilor poluante [lit. (i)] se poate face pe baza indicaţiilor dispozitivului OBD, verificând în acelaşi timp şi funcţionarea sistemului OBD.Autovehicule echipate cu motor cu aprindere prin comprimare (Diesel)a)măsurarea opacităţii fumului în accelerare liberă, de la turaţia de mers în gol încet la turaţia de limitare a alimentării, cu ambreiajul decuplat şi comanda cutiei de viteze la punctul mort;b)aducerea motorului la parametrii normali de funcţionare a autovehiculului:1.autovehiculele pot fi controlate cu respectarea, din motive de securitate, cel puţin a condiţiei ca motorul să fie cald şi într-o stare mecanică satisfăcătoare;2.sub rezerva dispoziţiilor de la lit. d) pct. 2, niciun autovehicul nu poate fi respins fără a fi fost respectate următoarele condiţii:(i)motorul trebuie să fie cald: altfel spus, temperatura uleiului motorului măsurată de o sondă în tubul jojei de ulei trebuie să fie de cel puţin 80°C sau să corespundă temperaturii de funcţionare normale, dacă aceasta este inferioară, ori temperatura blocului motor, măsurată după nivelul radiaţiei în infraroşu, trebuie să atingă o valoare echivalentă. Dacă din cauza configuraţiei vehiculului nu este posibil să se procedeze în acest mod, temperatura normală de funcţionare a motorului va putea fi stabilită altfel, de exemplu pe baza funcţionării ventilatorului de răcire;(ii)sistemul de evacuare trebuie curăţat prin 3 accelerări libere sau printr-un mijloc echivalent;
c)procedura de încercare1.inspecţia vizuală a oricărui echipament de reglare a emisiilor instalat de constructor, pentru a se verifica dacă este complet şi într-o stare satisfăcătoare şi dacă nu există neetanşeităţi;2.motorul şi, dacă este cazul, turbocompresorul trebuie să funcţioneze la turaţia de mers în gol încet înainte de începerea fiecărui ciclu de accelerare liberă. Pentru motoarele autovehiculelor grele, aceasta înseamnă a se aştepta cel puţin 10 secunde după eliberarea comenzii de accelerare;3.la începerea fiecărui ciclu de accelerare liberă pedala de accelerare trebuie apăsată rapid şi progresiv (în mai puţin de o secundă), dar nu brutal, astfel încât să se obţină debitul maxim al pompei de injecţie şi să se atingă turaţia de limitare a alimentării, respectându-se valoarea specificată a timpului de bază;4.la fiecare ciclu de accelerare liberă motorul trebuie ca, înainte să fie eliberată comanda, să atingă turaţia de limitare a alimentării sau, în cazul automobilelor cu transmisie automată, turaţia indicată de constructor ori, dacă aceasta nu este cunoscută, două treimi din turaţia de limitare a alimentării. Aceasta se poate asigura, de exemplu, prin supravegherea regimului motorului sau lăsând să treacă un timp suficient între momentul de acţionare şi cel de eliberare a pedalei de acceleraţie, adică cel puţin două secunde pentru autovehiculele destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, mai mult de 8 locuri pe scaune şi pentru autovehiculele destinate transportului de mărfuri având o masă maximă tehnic admisibilă mai mare de 3.500 kg.d)valori limită1.Nivelul opacităţii nu trebuie să depăşească valorile limită ale indicelui de opacitate (coeficientului de absorbţie), care sunt următoarele:Indice de opacitate (coeficient de absorbţie) maxim pentru:–
motoare Diesel cu aspiraţie naturală: 2,5 m^-1;– motoare Diesel supraalimentate: 3 m^-1;– o limită de 1,5 m^-1 se aplică următoarelor vehicule omologate conform valorilor limită indicate:a)la linia B a tabelului din secţiunea 5.3.1.4. a anexei I la Directiva 70/220/CEE , modificată prin Directiva 98/69/CE (autovehicule comerciale uşoare cu motor Diesel EURO 4);b)la linia B1 a tabelelor din secţiunea 6.2.1 a anexei I la Directiva 88/77/CEE , modificată prin Directiva 1999/96/CE (autovehicule comerciale grele cu motor Diesel EURO 4);c)la linia B2 a tabelelor din secţiunea 6.2.1 a anexei I la Directiva 88/77/CEE , modificată prin Directiva 1999/96/CE (autovehicule comerciale grele cu motor Diesel EURO 5);d)la linia C a tabelelor din secţiunea 6.2.1 a anexei I la Directiva 88/77/CEE , modificată prin Directiva 1999/96/CE (autovehicule comerciale grele EEV),sau conform valorilor limită ce figurează într-o modificare ulterioară a Directivei 70/220/CEE , modificată prin Directiva 98/69/CE , sau conform valorilor limită care figurează într-o modificare ulterioară a Directivei 88/77/CEE , modificată prin Directiva 1999/96/CE .
2.Autovehiculele nu trebuie respinse decât dacă media aritmetică a valorilor măsurate în cel puţin ultimele 3 cicluri de accelerare liberă depăşeşte valoarea limită, cu condiţia să nu se înregistreze diferenţe semnificative între turaţiile minime măsurate la ciclurile de accelerare sau între turaţiile maxime măsurate la ciclurile de accelerare. Această medie poate fi calculată ignorând valorile observate care se îndepărtează cu mult faţă de media măsurată sau poate fi obţinută printr-un alt mod de calcul statistic care ţine cont de dispersia valorilor măsurate.3.Pentru a evita efectuarea de încercări inutile, prin derogare de la dispoziţiile lit. d) pct. 2, sunt admise autovehiculele pentru care valorile măsurate în mai puţin de 3 cicluri de accelerare liberă sau după ciclurile de curăţare vizate la lit. b) pct. 2 (îi) (sau aplicarea unui procedeu echivalent) sunt mai mici cu 0,5 m-1 faţă de valorile limită precizate la lit. d) pct. 1.3.Condiţii specifice privind tahografele şi limitatoarele de viteză:a)În cadrul verificării tahografului trebuie controlate următoarele:– se va verifica dacă autovehiculul este echipat cu tahograf conform legislaţiei în vigoare;– se va controla existenţa mărcii de omologare internaţională sau a mărcii de aprobare de model;– se va verifica dacă dimensiunea anvelopelor este cea din documentele însoţitoare ale autovehiculului;– se va controla prezenţa şi valabilitatea plăcii de montare a tahografului şi, dacă este cazul, se va efectua o captură fotografică a acesteia;– dacă este posibil, se va verifica că sigiliile tahografului şi, dacă este cazul, ale oricărui alt dispozitiv de protecţie împotriva manipulării frauduloase sunt intacte, cum ar fi:* extremităţile elementelor de legătură dintre aparatul de control propriu-zis şi vehicul;* adaptorul propriu-zis şi introducerea lui în circuit;* dispozitivul de comutare pentru vehiculele cu mai multe rapoarte de transmitere ale punţii motoare;* elementele de legătură ale adaptorului şi dispozitivului de comutare cu alte elemente ale instalaţiei;* carcasele aparatului de control, care trebuie să protejeze aparatul împotriva accesului neautorizat;
* toate capacele care permit accesul la dispozitivele cu ajutorul cărora se adaptează constanta aparatului de control la coeficientul caracteristic al vehiculului;– dacă este posibil, se va efectua un control vizual al aşezării cablurilor de antrenare, pieselor de antrenare şi a cablurilor electrice;– dacă este posibil, se va verifica dispozitivul de comutare (vehicule cu mai multe rapoarte în punte);– dacă este posibil, se va verifica funcţionarea corectă a acelor inscriptoare;– dacă este posibil, se va verifica buna funcţionare a tahografului.În cazul în care la verificarea tahografului se va proceda la deschiderea tahografului, pe diagrama acestuia se vor nota numele şi prenumele inspectorului RAR, data şi ora verificării, se va semna şi se va aplica ştampila RAR.În cazul în care la verificarea tahografului se va proceda la desigilarea acestuia, se va completa Nota de desigilare în conformitate cu legislaţia în vigoare. Această notă se va întocmi în două exemplare, din care unul se va ataşa la raportul de CTT, iar celălalt se va înmâna conducătorului auto. În funcţie de rezultatul verificării se va proceda la resigilarea tahografului cu sigiliile RAR.b)
În cadrul verificării limitatorului de viteză, trebuie controlate următoarele:– se va verifica dacă autovehiculul este echipat cu limitator de viteză conform prezentelor reglementări;– se va verifica starea generală a aparatului;– se va controla existenţa mărcii de omologare;– dacă există, se va controla valabilitatea plăcii de montare a limitatorului de viteză;– dacă este posibil, se va verifica că sigiliile limitatorului de viteză şi, dacă este cazul, ale oricărui alt dispozitiv de protecţie împotriva manipulării frauduloase sunt intacte;– dacă este posibil, se va verifica că limitatorul de viteză împiedică depăşirea valorii vitezei maxime prescrise prin reglementări.
Serie certificat înmatriculare sau
dovadă reţinere:
Tip drum:
A
DN
DJ/DC
Vehicul nou
ITP expirată
CIV
-
ITP falsă
Lipsă acte
Categorie omologare:*)1
Dată expirare ITP:
Categorie utilizare:*1)
Staţie/Reprezentanţă la care s-a efectuat
s-a efectuat ITP
Marcă şi tip:
Nr. înregistrare ITP:
Serie caroserie/şasiu:
Nr. ştampilă ITP:
An fabricaţie:
Kilome-
traj:
Serie folie securizare:
Tip motor
Termen valabilitate ITP
mas
mas K
mac N
mac T
6 luni
1 an
2 ani
Tip tahograf
Analogic
Digital
Aplicare ecuson ITP
DA
NU
Tip vehicul ADR*2)
ITPI valabil
NA
DA
NU
EX/II
EX/III
Conducător auto (naţionalitate):
FL
OX
AT
Operator de transport (nume şi stat înregistrare):
Valoare măsurată emisii:
_______%CO
n≥2000rot/min
______%CO
lambda____
k_______m^-1
Puncte de control
Controlate
Conforme
Neconforme
0) identificare
1a) sistem de frânare şi elemente ale sistemului de
frânare (inclusiv eficacitate)*3)
1b) sistem de frânare şi elemente ale sistemului de
frânare (fără eficacitate)
2) sistem de direcţie
3) vizibilitate
4) instalaţie electrică de iluminare, semnalizare şi
auxiliară
5) punţi, jante, anvelope, suspensie
6) şasiu şi elemente ale şasiului
7) alte echipamente, inclusiv tahograf*3) şi limitator
de viteză*3)
8) zgomot, emisii poluante*3), scurgeri de carburant
şi/sau ulei
Verificări suplimentare vehicule agreate transport
mărfuri periculoase
Detaliere neconformităţi constatate
Amendă contravenţională
Rezultatele
controlului
Reţinere Certificat Înma-
triculare
Reţinere Permis de condu-
cere
Imobilizare
Inspector RAR
Lucrător PR
Semnătură inspector RAR
Semnătură lucrător PR
Luat la cunoştinţă conducător autovehicul
(semnătură):
Menţiuni:
*1) în conformitate cu prevederile reglementărilor RNTR 2*2) în conformitate cu prevederile reglementărilor RNTR 3*1) în conformitate cu verificările prevăzute în anexa nr. 3 la prezentele reglementăriNOTĂ: Elementele menţionate cu caractere italice se completează numai pentru vehicule înmatriculate sau înregistrate în România----
Se încarcă informațiile conexe fiecărui articol!
Dacă doriți o formă consolidată, selectați data din calendar: